Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Er pixelfejl normalt?
Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-11-06 19:10

Man hører så tit diskussioner om pixelfejl, hvad man skal acceptere osv.

Nu har jeg selv investeret i en Samsung 225BW, hvor der med sort skærm er to
røde pixels i øverste venstre hjørne. Med andre baggrundsfarver, eks. XP
standard kan man slet ikke se de er der.

Selvfølgelig kan man bruge returretten, men risikerer man bare at få samme
fejl igen og skal bytte løs i al evighed, eller har jeg bare været uheldig.
Egentlig generer fejlen mig ikke, så overvejer da at beholde skærmen
alligevel.

Mvh Niels

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 29-11-06 19:30

http://www.samsung.com/dk/presscenter/samsunglocalpress/samsunglocalpress_20050201_0000097086.asp
--
ad

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-11-06 20:32

> http://www.samsung.com/dk/presscenter/samsunglocalpress/samsunglocalpress_20050201_0000097086.asp

Det gælder kun et begrænset antal skærme og ikke den jeg har.

Niels

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 29-11-06 19:35

> [...]
> fejl igen og skal bytte løs i al evighed, eller har jeg bare været
> uheldig. Egentlig generer fejlen mig ikke, så overvejer da at beholde

Her er lidt fra standarden
Pixelfejl (ISO 13406-2 Klasse II)
Tabellen herunder viser antallet af tilladelige hele pixelfejl for en given
opløsning. Standardens Klasse II tillader 2 defekte pixels per 1 million
pixels.

Native opløsning Antal pixels Antal mio. pixels Tilladelige fejl
1024x768 786.432 0.79 2
1280x1024 1.320.720 1.32 3
1600x1200 1.920.000 1.92 4
2048x1536 3.145.728 3.15 6

Tabellen herunder viser antallet af tilladelige sub-pixelfejl for en given
opløsning. Standardens Klasse II tillader 5 defekte sub-pixels per 1 million
pixels.

Native opløsning Antal pixels Antal mio. pixels Tilladelige fejl
1024x768 786.432 0.79 4
1280x1024 1.320.720 1.32 7
1600x1200 1.920.000 1.92 10
2048x1536 3.145.728 3.15 16

Tabellen herunder viser antallet af tilladelige sub-pixelfejl der tillades
indenfor et kvadrat på 5x5 pixels for en given opløsning. Standardens Klasse
II tillader 2 defekte sub-pixels per 5x5 pixelblok per 1 million pixels.

men læs selv mere på f.eks. http://www.flatpanels.dk/
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-11-06 21:26

> [...]
> pixels.
>
> Native opløsning Antal pixels Antal mio. pixels Tilladelige fejl

Men er det du beskriver som tilladelige fejl typisk eller ej?
Umiddelbart kan jeg ikke huske at have set pixelfejl overhovedet på de
fladskærme vi har på arbejde.

Niels

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 30-11-06 20:53

> Men er det du beskriver som tilladelige fejl typisk eller ej?
> Umiddelbart kan jeg ikke huske at have set pixelfejl overhovedet på de
> fladskærme vi har på arbejde.
>
> Niels

Dette er tilladte fejl efter Standarden, men jeg ser nogle forskellige
skærme om ugen og kan ikke huske at have set pixelfejl (Dell)
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-11-06 19:45

> [...]
> fejl igen og skal bytte løs i al evighed, eller har jeg bare været
> uheldig. Egentlig generer fejlen mig ikke, så overvejer da at beholde

Læste lidt om massage af skærme og sørme om ikke de to røde prikker
forsvandt efter en tommelfinger på skærmen.

Niels