Skærme
Fijala 3554
Stråling fra skærm?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-11-06 09:50

Jeg har en "AOC Spectrum 7G" fra uge 51 / 2000 - hvor stor er risikoen for
skadelig udstråling fra dénne?
Hans

Fra : JK

Dato : 10-11-06 11:18

On Fri, 10 Nov 2006 09:49:40 +0100, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Jeg har en "AOC Spectrum 7G" fra uge 51 / 2000 - hvor stor er risikoen for
>skadelig udstråling fra dénne?

Det er en billedrørsskærm (CRT). Så er der lidt elektronstråling fra
den, på samme niveau som fra et tilsvarende fjernsyn. Jeg mener ikke,
at det er noget der skader mænd. Jeg ved ikke, hvorfor man siger, at
det skader kvinders forplantningsevne.

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m1563/is_n5_v9/ai_10614465

Citeret fra denne artikel:
http://www.pc.ibm.com/ww/healthycomputing/vdt14.html

Figure 2 is a comparison of the amount of ionizing radiation from
CRT-type VDTs to other common sources of radiation. The total ionizing
radiation of all wavelengths from the use of a VDT eight hours daily
represents a very small portion of the radiation we receive from other
consumer products, such as ceramics, combustion of natural gas and
fossil fuels. In fact, the ionizing radiation a person absorbs from
the rocks, masonry and construction materials in many buildings is
generally orders of magnitude greater than any emissions from a VDT.
Even our bodies are sources of minute traces of radiation which come
from radioactive materials contained in the food we eat and the air we
breathe.

Man kan få en forsatsskærm, som er en glasskærm med en
aluminiumscoating, der jordes elektrisk. Dette har kvinderne på mit
arbejde været helt vilde med. Men at de samtidig ryger som en skorsten
og har haft flere tilfælde af bryst-cancer, det kommer jo næpppe den
forsatsskærm ved.

Du kan bare købe en fladskærm. Den baggrundsbelyses med et neonrør,
der 'stråler' lige så meget som et lysstofrør.
Så der er i denne terminologi ingen stråling fra en LCD fladskærm
eller LCD TV. Endvidere er elforbruget i watt mindre.

mvh

John

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-11-06 12:21

JK skrev:

> Det er en billedrørsskærm (CRT). Så er der lidt elektronstråling fra
> den, på samme niveau som fra et tilsvarende fjernsyn.

Fandtes der en ældre type der var værre?

> [...]
> Even our bodies are sources of minute traces of radiation which come
> from radioactive materials contained in the food we eat and the air we

Okay

> [...]
> arbejde været helt vilde med. Men at de samtidig ryger som en skorsten
> og har haft flere tilfælde af bryst-cancer, det kommer jo næpppe den

Klart.

Har bare nogle hudforandringer (på siden af næsen) og kendte i sin tid en
kvinde der sad foran en skærm på arbejde og tildels også i fritiden - hun
havde store hudproblemer.

> Du kan bare købe en fladskærm. Den baggrundsbelyses med et neonrør,
> der 'stråler' lige så meget som et lysstofrør.
> Så der er i denne terminologi ingen stråling fra en LCD fladskærm
> eller LCD TV.

Det var dét jeg overvejede.

> Endvidere er elforbruget i watt mindre.

Så meget at den kan tjene sig selv ind? er vel tændt det meste af dagen
hér
Hans

Fra : Laziter [9440]

Dato : 10-11-06 12:52

> Så meget at den kan tjene sig selv ind? er vel tændt det meste af
> dagen hér

Iflg. AOC's egne specifikationer, så bruger din skærm helt op til 120 Watt
alt efter opløsning og opdateringshastighed.
Til sammenligning bruger min 19" LG Flatron L1915S kun op til 43 Watt.
Så svaret må være et stort JA til at en LCD skærm kan tjene sig selv ind
igen.

Mvh
Benjamin

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-11-06 13:05

Laziter [9440] skrev:

> [...]
> Til sammenligning bruger min 19" LG Flatron L1915S kun op til 43 Watt.
> Så svaret må være et stort JA til at en LCD skærm kan tjene sig selv

Koster 1000W sådan rundt regnet én krone?
Hans

Fra : Laziter [9440]

Dato : 10-11-06 13:38

> Koster 1000W sådan rundt regnet én krone?

Jeg mener faktisk at prisen er oppe på omkring kr. 2 pr. kW.
Tjek evt. din el-regning, der skulle enhedsprisen gerne stå.
Så er det bare at regne ud hvor meget du bruger og hvor du kommer til at
spare.
I løbet af et år giver det da et betragteligt beløb til forskel

Mvh
Benjamin

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-11-06 14:36

Laziter [9440] skrev:

> Jeg mener faktisk at prisen er oppe på omkring kr. 2 pr. kW.

Okay - det var et tal jeg havde regnet mig frem til for "et stykke tid
siden"

> Tjek evt. din el-regning, der skulle enhedsprisen gerne stå.

Så skal jeg ha fat i min hustru - det er hende der er arkivar hér i
huset

> Så er det bare at regne ud hvor meget du bruger og hvor du kommer til
> at spare.
> I løbet af et år giver det da et betragteligt beløb til forskel

Med 2 kroner er det bare med at komme af sted!

Gogglede på din model - der er måske endda nogen der bruger endnu mindre?
Hans

Fra : Laziter [9440]

Dato : 10-11-06 15:18

> Med 2 kroner er det bare med at komme af sted!

Jeps, de penge kan sagtens bruges andre steder

> Gogglede på din model - der er måske endda nogen der bruger endnu mindre?

Jeg tog en tilfældig søgning på EDB priser, den er foretaget uden at kende
dine behov og krav til en LCD skærm.
Jeg søgte på 19 tommer / 4 ms respons og fra LG (har kun gode erfaringer med
LG skærme).
Det blev til denne skærm:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=209066

Den bruger kun 35 W, altså 8 W mindre end min egen, igen en god slat penge i
løbet af et år

Mvh
Benjamin

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-11-06 16:05

Laziter [9440] skrev:

> Jeg tog en tilfældig søgning på EDB priser, den er foretaget uden at
> kende dine behov

Jeg hænger bare ud på use-nettet - spiller aldrig - ser af og til "film" på
YouTube.

> og krav til en LCD skærm.
> Jeg søgte på 19 tommer

Så stor som muligt - men nok max 20" af økonomi-hensyn.

> / 4 ms respons og fra LG (har kun gode
> erfaringer med LG skærme).

Kan man glemme der dér 15-1600'ers i butikkerne?

Hans

Fra : JK

Dato : 10-11-06 15:20

On Fri, 10 Nov 2006 14:35:54 +0100, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

> [...]
>
>Med 2 kroner er det bare med at komme af sted!
>
>Gogglede på din model - der er måske endda nogen der bruger endnu mindre?

1.65 kr. pr. kwatth mener jeg.

Det med hudproblemer på siden af næsen. Det får jeg da også. Selv om
jeg sidder hele dagen foran en LCD skærm og lidt om aftenen måske
også.

Har det ikke lidt med fødevare allergi at gøre, eller alkohol (noget
spiritus er blended med tvivlsomme stoffer: allergisk reaktion).

En udmærket 20" widescreen LCD skærm fås for 2500:

min søn har lige fået sådan en af chefen og er glad.

Jeg får, at den er 30000 timer om at tjene sig ind ved en difference
på 50 watt og 1.65 kr. pr. kwatttime. Det tager vist mere end 10 år.

mvh

John

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-11-06 16:01

JK skrev:

> Det med hudproblemer på siden af næsen. Det får jeg da også. Selv om
> jeg sidder hele dagen foran en LCD skærm og lidt om aftenen måske
> også.

Okay

> Har det ikke lidt med fødevare allergi at gøre

Fødens sammensætning skal man ikke undervurdere!

>, eller alkohol (noget
> spiritus er blended med tvivlsomme stoffer: allergisk reaktion).

Drikker ikke

> [...]
>
> Jeg får, at den er 30000 timer om at tjene sig ind ved en difference
> på 50 watt og 1.65 kr. pr. kwatttime. Det tager vist mere end 10 år.

Her er der så en forskel på 85W ved den nye LG som Laziter fandt og til min
= 10 år x 50/85 = 5,88 år

Ret mig hvis jeg tar fejl!
Hans