Skizofreni - et spørgsmål
Fra : JLA

Dato : 22-06-01 23:33

Hej i gruppen
jeg har bemærket, at en eller flere skribenter her i gruppen er
professionelt tilknyttet psykiatrien. Det har fået mig til at henvende mig
her med et spørgsmål. Håber ikke spørgsmålet er alt for off-topic!

Jeg er i tyverne, og fik stillet diagnosen paranoid skizofren for ca. tre
måneder siden. Omtrent samme tid flyttede jeg på kollegieværelse, hvor jeg
deler køkken med 13 andre. En måned efter indflytningen begyndte små
tyverier af mad fra køkkenet. Der har vel været omkring 10-12 tilfælde ialt.
For en uge siden skete der så det, at en fyr på gangen fik sin cykel
smadret. Dækkene blev skåret op, hjulene ekset etc.. Desuden skete der to
temmelig mystiske ting. Cyklen blev låst fast med en basta cykellås, og et
navneskilt fra en beboers dør blev lagt på cyklen. Det skal lige tilføjes,
at cyklen stod i et aflåst rum hvor kun beboere har adgang til. Køkkenet er
ligeledes aflåst. Vi kan altså konkludere, at smårapserierne og hærværk af
cyklen må være foretaget af en af beboerne.

Nu kommer mit spørgsmål så. Kan skizofreni forårsage personlighedsspaltning?
Kan man forestille sig, at jeg kan have foretaget ovennævnte ting uden at
kunne huske det bagefter??

Med venlig hilsen
JLA

Fra : Ida Krog

Dato : 23-06-01 10:09

Hej
jeg hedder Ida Krog, og jeg er selv paranoid skizofren.. og jeg mener ikke
at du kan have gjort det.. jeg har den oplevelse med min sygdom at jeg kan
huske det bagefter.. og du virker ikke som om at du er langt nede i din
mail.. men jeg hverken kan eller vil sige/love dig at du ikke kan have gjort
det..

Skizofreni er en personlighedsspaltning.. og det kan være svært at se
forskel på dit og mit.. men prøv at tænke efter inde i dig selv, om det
kunne være dig..

Har du nogle af tingene inde ved dig???

Håber du kan bruge mit svar til noget..

Ida
ps du er velkommen til at maile mig.

idakrog@mail.dk

Fra : JLA

Dato : 23-06-01 14:23

Hej Ida
tak for dit svar.

"Ida Krog" <idakrog@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> huske det bagefter.. og du virker ikke som om at du er langt nede i din

Er der nogen der ved, om skizofrene kan have svært ved at huske hændelser,
efter de har udført dem?

> [...]
>
> Skizofreni er en personlighedsspaltning.. og det kan være svært at se
> forskel på dit og mit.. men prøv at tænke efter inde i dig selv, om det

Jeg har tænkt og tænkt. Årsagen til at jeg tænker det måske kunne være mig
er det absurde, nærmest sygelige ved det der blev gjort ved cyklen. Kunne et
rask menneske have gjort det? Der er ingen på min gang, som virker unormale
eller psykisk syge, måske lige på nær mig.

> Har du nogle af tingene inde ved dig???

Nej.

> Håber du kan bruge mit svar til noget..
>
> Ida
> ps du er velkommen til at maile mig.
>
> idakrog@mail.dk

Med venlig hilsen
JLA

Fra : Ida Krog

Dato : 23-06-01 16:30

Hej
lige en ting mere.. bagefter kan man godt "glemme" de ting man har sagt og
gjort.. sååååå aligevel, kan og vil jeg ikke udelukke at det er dig der har
gjort det..

Det jeg syntes du kan gøre er at prøve at snakke med de andre om det.. dem
du bor sammen med..

Ida

Fra : JLA

Dato : 23-06-01 22:11

Hej Ida,

> [...]
> gjort.. sååååå aligevel, kan og vil jeg ikke udelukke at det er dig der

Det var dét jeg tænkte på. Det er lidt skræmmende... Kunne jeg rent
teoretisk have øget hærværk på en cykel og stjålet ting fra køkkenet, og så
bagefter ikke huske det?

> Det jeg syntes du kan gøre er at prøve at snakke med de andre om det.. dem
> du bor sammen med..

Det er jeg ikke sikker på jeg vil gøre. Jeg vil nødig anklages for hærværk
og tyveri på min gang, hvis ikke det er mig der har gjort det.

> Ida

Med venlig hilsen
JLA

Fra : Birthe Hansen

Dato : 27-06-01 05:12

"Ida Krog" <idakrog@mail.dk> skrev:

>lige en ting mere.. bagefter kan man godt "glemme" de ting man har sagt og
>gjort..

Ja, sørme kan man da det. Det kan vi vel allesammen?

Vi har alle mere eller mindre hektiske dage, opfyldt af børn,
arbejde, kedsomhed, problemer, planlægning, frustrationer,
aktiviteter eller andet , der bevirker at vi ikke husker alle
dealjer... det er vel almindeligt og menneskeligt?

At nogle få stykker så har mindre styr på deres handlinger og
udtalelser end flertallet, og at andre næsten har et fotografisk
aftryk i deres hukommelse af det de har sagt og foretaget dem,
betyder vel ikke at vi en gang for alle kan fastsætte normalen
for hukommelse?

Hmm...

Jeg tror generelt vi skal være lidt mere fleksible og forstående
overfor, at vi ikke alle er skruet ens sammen, at vi ikke alle
har samme muligheder at vi ikke alle har samme form for begavelse
- og at det egentlig er helt fint sådan. Vi kan alligevel lære
noget af hinanden...

Mvh Birthe

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 08-07-01 15:57

d. 27/06/01 6:12 skrev Birthe Hansen på bihans@post.cybercity.dk i artiklen
c2nijtc10oi2nlsen8ukvmbkgej9gkl4j0@news.cybercity.dk:

> Ja, sørme kan man da det. Det kan vi vel allesammen?
(klip)
> [...]
> aftryk i deres hukommelse af det de har sagt og foretaget dem,
> betyder vel ikke at vi en gang for alle kan fastsætte normalen

Jeg har ikke læst hele tråden endnu, men netop dette indlæg for mig til at
tænke på noget, jeg i hvert fald er slem til at overse:

Jeg har fuld forståelse for, at andre kan glemme noget eller begår en fejl.
Desværre har jeg langt fra den samme forståelse for mig selv. Det betyder,
jeg bliver ved med at bebrejde mig selv de mange fejl, jeg kommer i tanke
om, jeg har begået. Denne svaghed giver umiddelbart den konsekvens, at jeg
tager afstand fra mine omgivelser på grund af dårlig samvittighed.

Dernæst er der jo det problem, at nogle fejl bliver jeg først opmærksom på
langt senere, og nogle gange kommer jeg endog i tanke om ting, jeg har
gjort, som virkede rigtigt i første omgang, men som jeg senere kommer i
tanke om måske ikke var så rigtige alligevel. Det er faktisk skræmmende,
fordi jeg har en fornemmelse af, at jeg har gjort meget, som alle andre
synes er forkert, men som jeg ikke selv har indset det forkerte i endnu. Den
tanke kan så udvides til at have dårlig samvittighed over alt det, jeg ikke
har gjort, men måske burde have gjort. Det medfører, at jeg tager endnu mere
afstand fra mine omgivelser på grund af både dårlig samvittighed og frygten
for at blive gjort opmærksomhed på flere fejl og få fysiske eller psykiske
smæk.

Måske er det også JLA's problem?

Der er heldigvis meget, der tyder på, disse selvbebrejdelser er helt
irrationelle, og langt de fleste mennesker, jeg får samlet mod til at snakke
med, faktisk er søde og rare og ikke påpeger mine mange fejl...

Det får mig til at tænke på, at jeg var ude og købe nye bukser i går. Jeg
var noget betænkelig, fordi jeg var noget i tvivl om størrelsen. Først fandt
jeg nogle bukser på tilbud udenfor butikken, som så ud til at passe,
hvorefter jeg gik ind og bad ekspedienten hjælpe mig med at finde yderligere
et par. Det havde jeg det egentlig lidt dårligt med, så da han havde fundet
den rigtige størrelse og to par bukser til mig, og jeg skulle til at betale,
sagde jeg næsten undskyldende, at det kan være lidt svært at finde ud af,
hvilken størrelse man skal bruge. Hans svar var et smil, et blik og en
bemærkning om, at det er derfor, de er der, for at de kan finde ud af det.
Det var egentlig et dejligt svar at få, synes jeg.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Alice Sørensen

Dato : 23-06-01 17:54

Kære JLA

Jeg har haft en skizofren søn, og han kunne altid huske hvad han havde foretaget sig - selv om det ikke var rart for ham at huske det.

Så jeg syntes du skal nyde tilværelsen og ikke spekulere mere på det - for det er helt sikkert ikke dig, som har lavet det hærværk

Vi kan alle forundre os over, hvad mennesker kan finde på - med eller uden psykiatrisk diagnose.

De bedste tanker
Alice

http://sorthvid.subnet.dk/

JLA <jens_andreasen@mail1.stofanet.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3b33c6e5$0$31245$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : JLA

Dato : 23-06-01 22:16

Hej Alice,

"Alice Sørensen" <als@fbu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så jeg syntes du skal nyde tilværelsen og ikke spekulere mere på det - for
det er helt sikkert ikke dig, som har lavet det hærværk

Jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke på, hvad jeg kunne have gjort,
og så ikke være i stand til at huske det bagefter. Jeg kunne aldrig i mit
liv ved mine fulde fem finde på at stjæle eller øge hærværk, men måske er
min personlighed "så" spaltet, at jeg ikke kan huske ting jeg har gjort.

Med venlig hilsen
JLA

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-06-01 22:34

In article <3b350672$0$3246$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>,
"JLA" <jens_andreasen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> min personlighed "så" spaltet, at jeg ikke kan huske ting jeg har gjort.

Undskyld, men hvis du selv tror/mistænker at du er så syg, hvad laver du
så på et kollegie?

--
MVH
Martin Edlich, MF

Fra : JLA

Dato : 23-06-01 23:14

Hej Martin,

"Martin Edlich" <newsspam2@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld, men hvis du selv tror/mistænker at du er så syg, hvad laver du
> så på et kollegie?

Jeg kan forstå, at du undrer dig. Men jeg er jo ikke sikker på, at det er
mig, der har udført de ting. Og hvad hvis det er mig der har gjort det? Hvad
godt ville en indlæggelse så gøre?

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-06-01 06:30

In article <3b351405$0$3238$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>,
"JLA" <jens_andreasen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg kan forstå, at du undrer dig.

Så er det nok ikke så galt igen.

> Men jeg er jo ikke sikker på, at det er mig, der har udført de ting.
> Og hvad hvis det er mig der har gjort det? Hvad godt ville en
> indlæggelse så gøre?

Det er din usikkerhed jeg fokuserer på, ikke om du har gjort noget eller
ej.

Umiddelbart vil jeg mene at du børe søge mere professionel hjælp, end
denne gruppe er i stand til at give, til at komme over din usikkerhed.

Du skal lære at leve med din sygdom, og det er svært når du er usikker
på følgerne af den.

Fra : JLA

Dato : 24-06-01 12:52

Hej Martin,

> Så er det nok ikke så galt igen.

Du mener, at hvis jeg er i tvivl, og ikke overbevist om at jeg ikke har
gjort det, så er jeg nok ikke så syg? Hmm. Eller hvad mener du?

> Det er din usikkerhed jeg fokuserer på, ikke om du har gjort noget eller
> ej.

Ok.

> Umiddelbart vil jeg mene at du børe søge mere professionel hjælp, end
> denne gruppe er i stand til at give, til at komme over din usikkerhed.

Jeg skal tale med en psykiater på torsdag, så der vil jeg da nævne det for
hende.

> Du skal lære at leve med din sygdom, og det er svært når du er usikker
> på følgerne af den.

Det har du ret i.

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-06-01 15:46

In article <3b35d39f$0$4661$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>,
"JLA" <jens_andreasen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Du mener, at hvis jeg er i tvivl, og ikke overbevist om at jeg ikke har
> gjort det, så er jeg nok ikke så syg? Hmm. Eller hvad mener du?

Du kunne godt forstå jeg undrede mig, altså har du ikke mistet din
realitetssans (helt).

> Jeg skal tale med en psykiater på torsdag, så der vil jeg da nævne det for
> hende.

Håber du får noget fornuftigt ud af det.

Fra : Birthe Hansen

Dato : 24-06-01 17:46

"JLA" <jens_andreasen@mail1.stofanet.dk> skrev:

>Jeg er i tyverne, og fik stillet diagnosen paranoid skizofren

Skizofren? Ikke paranoid psykose?

Hvis du har fået stillet diagnosen skizofren betyder det for mig,
at du har en lang sygehistorie bag dig - og talrige indlæggelser
i psykiatrisk regi. Er det rigtigt?

> En måned efter indflytningen begyndte små
>tyverier af mad fra køkkenet. Der har vel været omkring 10-12 tilfælde ialt.

Det kunne være noget du forestiller dig/tror er sket, hvis du er
paranoid.

>Nu kommer mit spørgsmål så. Kan skizofreni forårsage personlighedsspaltning?

Ja, det kan det godt. Man kan være forskellige personer med
forskellige navne og forskellig personlighed, der (på overfladen)
er uvidende om hvad evt. andre personligheder foretager sig.

Men det er nok ikke så almindeligt for skizofrene.

Jeg synes du skal tage det roligt, og lade være med at påtage dig
skylden, for noget du ikke mener at have gjort.

Hvis du går rundt og tvivler så meget på, hvad du kan finde på,
synes jeg du skal tale med din læge (der jo kender dig) om det.

Mvh Birthe

Fra : JLA

Dato : 24-06-01 23:02

Hej Birthe,
tak for dit indlæg. Undskyld hvis jeg er lidt kort for hovedet; jeg er i
dårligt humør.

"Birthe Hansen" <bihans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Skizofren? Ikke paranoid psykose?

Paranoid skizofren er den stilte diagnose. Jeg har været psykotisk, og er
det vel til en vis grad stadig.

> [...]
> i psykiatrisk regi. Er det rigtigt?

> Det kunne være noget du forestiller dig/tror er sket, hvis du er

Ja. Dog hænger der sedler ude i køkkenet, om at der er blevet stjålet
madvarer, og vedkommende der fik sin cykel smadret har hængt efterlysninger
på vidner til hærværk på hans cykel op. Desuden har jeg talt med en del fra
gangen om begivenhederne. Det er altså ikke noget, at jeg forestiller mig.

> [...]
>
> Jeg synes du skal tage det roligt, og lade være med at påtage dig
> skylden, for noget du ikke mener at have gjort.

Det gør jeg heller ikke. Jeg er blot i tvivl, men påtager mig indtil videre
ingen skyld. =)

> Hvis du går rundt og tvivler så meget på, hvad du kan finde på,
> synes jeg du skal tale med din læge (der jo kender dig) om det.

Det vil jeg gøre på torsdag.

> Mvh Birthe

Med venlig hilsen
JLA

Fra : Birthe Hansen

Dato : 27-06-01 04:22

"JLA" <jens_andreasen@mail1.stofanet.dk> skrev:

>Hej Birthe,
>tak for dit indlæg. Undskyld hvis jeg er lidt kort for hovedet; jeg er i
>dårligt humør.

Hejsa

Det gør ikke noget, at du er i dårligt humør. Det er efter min
mening en menneskeret.

>Paranoid skizofren er den stilte diagnose. Jeg har været psykotisk, og er
>det vel til en vis grad stadig.

Hvordan oplever du selv din psykose?

[Tyverier i køkkenet]

>Ja.

Jeg kan ikke rigtig forestille mig hvordan det er, ikke at tør
tro på sine egne sanser, men jeg synes det er meget flot at du
tør tvivle på dig selv og til gengæld stole på andre, som du
mener er i stand til at vurdere din situation.

Det er i virkeligheden det første skridt til at komme ud af en
suppedas, som man ufrivilligt og uden skyld er kommet i.

>Dog hænger der sedler ude i køkkenet, om at der er blevet stjålet
>madvarer,

Kunne det tænkes at du misfortolker og/eller overfortolker
beskederne - og måske henfører dem til dig selv?

>og vedkommende der fik sin cykel smadret har hængt efterlysninger
>på vidner til hærværk på hans cykel op.

Så du er også lidt bange for, at du har noget med det at gøre?

>Desuden har jeg talt med en del fra
>gangen om begivenhederne. Det er altså ikke noget, at jeg forestiller mig.

O.k. - der er sket nogle ting, som du mistænker dig selv for at
kunne have gjort, uden at vide af det?

Hmm... det er modsat paranoia.

>Det gør jeg heller ikke. Jeg er blot i tvivl, men påtager mig indtil videre
>ingen skyld. =)

Igen: Hvis du ikke er helt sikker på hvad du har foretaget dig og
evt kunne finde på at foretage dig, og det ikke skyldes
påvirkning af stoffer eller alkohol, synes jeg du skulle tage en
snak med din læge.

Det er urimeligt at du går rundt og påtager dig skylden for en
masse ting du ikke har gjort, ligesom det er urimeligt hvis du
ubevidst gør nogle ting, som i virkeligheden slet ikke harmonerer
med din personlighed og opdragelse.

>Det vil jeg gøre på torsdag.

Jeg ville meget gerne vide, hvad hans/hendes løsningsforslag er.
Hvis du har mod/lyst, kan du jo fortælle mig det.

Jeg tror det handler om en regulering af din medicin (som jeg går
ud fra du behandles med).

Held og lykke fremover!

Mvh Birthe

Fra : JLA

Dato : 30-06-01 13:05

Hej Birthe,
uaktuel tekst er klippet fra dit indlæg.

> "JLA" <jens_andreasen@mail1.stofanet.dk> skrev:
> Hvordan oplever du selv din psykose?

Paranoia, forfølgelsesvanvid, sammensværgelsesteorier, svært ved at
koncentrere mig, trafiklarm syntes at være svimlende høj.

> Kunne det tænkes at du misfortolker og/eller overfortolker
> beskederne - og måske henfører dem til dig selv?

Nej.

> Så du er også lidt bange for, at du har noget med det at gøre?

Tidligere ja, men nu stoler jeg på min egen dømmekraft.

> Jeg ville meget gerne vide, hvad hans/hendes løsningsforslag er.
> Hvis du har mod/lyst, kan du jo fortælle mig det.

Jeg er ikke længere i tvivl. Det kan ikke have været mig. Af samme årsag
nævnte jeg ikke noget for min psykiater.

> Held og lykke fremover!

Tak! =)

> Mvh Birthe

Tak for dit indlæg!

Med venlig hilsen
JLA~

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-07-01 01:15

In article <3b3dc050$0$31244$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>,
"JLA" <jens_andreasen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg er ikke længere i tvivl. Det kan ikke have været mig. Af samme årsag
> nævnte jeg ikke noget for min psykiater.

Du mener ikke at din tvivl ville have været en god information for din
psykiater at være i besiddelse af?

Er du bange for at hun ville have overfortolket det?

Fra : JLA

Dato : 01-07-01 08:38

> Du mener ikke at din tvivl ville have været en god information for din
> psykiater at være i besiddelse af?

Jeg har det efterhånden sådan, at jeg finder sandsynligvis aldrig ud af, om
det var mig, der har stjålet madvarer og ødelagt en cykel. Af den grund kan
jeg ikke gå rundt og være nervøs for, om det nu skulle være mig.

> Er du bange for at hun ville have overfortolket det?

Også det, ja. =)

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-07-01 00:01

In article <3b3ed362$0$3245$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>,
> [...]

> det var mig, der har stjålet madvarer og ødelagt en cykel. Af den grund kan
> jeg ikke gå rundt og være nervøs for, om det nu skulle være mig.

Det kan godt være at det ikke er det du mener, men du siger faktisk at
du stadigvæk er i tvivl.

> Også det, ja. =)

Lyder ikke som om du har det for godt med din nuværende psykiater.

Fra : JLA

Dato : 02-07-01 12:12

> Det kan godt være at det ikke er det du mener, men du siger faktisk at
> du stadigvæk er i tvivl.

Måske, men det jeg mener er, at jeg er afklaret i forhold til det her. Jeg
kommer ingen vejne med at være i tvivl, for jeg finder aldrig ud af, om det
var mig, der stjal madvarer, og ødelagde en cykel... Ok?

> Lyder ikke som om du har det for godt med din nuværende psykiater.

Jeg har det fint med min psykiater. Jeg forstår ikke helt din logik her...
=)

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-07-01 20:29

In article <3b405703$0$3246$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>,
"JLA" <jens_andreasen@REMOVETHISmail1.stofanet.dk> wrote:

> Måske, men det jeg mener er, at jeg er afklaret i forhold til det her. Jeg
> kommer ingen vejne med at være i tvivl, for jeg finder aldrig ud af, om det
> var mig, der stjal madvarer, og ødelagde en cykel... Ok?

Helt Ok med mig, men sålænge du ikke ved om du gjorde det eller ej, er
du stadigvæk i tvivl.
Selvom du nu er afklaret med at være i tvivl, ville det så ikke være
bedre at fjerne tvivlen?

> Jeg har det fint med min psykiater. Jeg forstår ikke helt din logik her...
> =)

Du var bange for at hun skulle overfortolke det (eller var det for sjov
du sagde det?), altså stoler du ikke (nok) på hende.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 08-07-01 16:09

d. 02/07/01 13:12 skrev JLA på jens_andreasen@REMOVETHISmail1.stofanet.dk i
artiklen 3b405703$0$3246$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:

> Måske, men det jeg mener er, at jeg er afklaret i forhold til det her. Jeg
> kommer ingen vejne med at være i tvivl, for jeg finder aldrig ud af, om det
> var mig, der stjal madvarer, og ødelagde en cykel... Ok?

Jeg kan ikke læse så meget ud fra de indlæg, jeg har læst i denne tråd,
udover de ting, du skriver om, har fundet sted (altså selve tyveriet og den
ødelagte cykel).

Det får mig til at tænke på, hvordan det mon vil føles, hvis man bor et sted
med et fælles køleskab, hvor alle kan opbevare og naturligvis tage sine
madvarer, og man så ser opslag om, at der er stjålet varer i køleskabet? Man
kan jo nemt komme i tvivl, om man kan have kommet til at "stjæle" noget en
gang. Man kan jo aldrig helt huske, hvad man satte ind og tog ud af
køleskabet, vel?

Noget tilsvarende gælder for en ødelagt cykel, som har stået i et
cykelstativ, hvor man kan have kommet til at skubbe til cyklen. Man kan da
godt komme i tvivl, om man har ridset den en gang, man er gået forbi, uden
man har opdaget det? Hvem kan helt sige sig fri for det?

Desværre kan du aldrig blive helt sikker, men måske kan du gøre usikkerheden
mindre ved at prøve at finde ud af, hvor meget, der er taget, henholdsvis
hvor meget cyklen er ødelagt. Hvorfor skulle du så gøre det? Fordi det jo
også kunne være dine varer fra køleskabet, der er stjålet nogle af, og det
kan jo være, du har set noget mistænkeligt omkring det tidspunkt, hvor
cyklen blev ødelagt.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen
som ikke vil grave yderligere i denne sag. Det har du jo psykiateren til.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 09-07-01 10:40

Ved nærmere omtanke vil jeg alligevel trampe lidt mere rundt i sagen.

I følge netdoktor.dk er et symptom ved skizofreni, at man isolerer sig fra
omgivelserne, og et symptom ved en psykose at den lidende har mistet noget
af proportionsfornemmelsen i sine egne tanker.

Det får mig til at tænke på, nogle opslag om usædvanlige hændelser i et
bofællesskab, også kan bruges som udgangspunkt for at snakke mere med de
andre i fællesskabet og dermed komme mere ud af sine tanker og sin ensomhed.

Personligt har jeg nogle symptomer, som nok ligner symptomer på skizofreni,
og som jeg har beskrevet. Til forskel fra JLA bor jeg alene i min egen
lejlighed, hvor jeg rigtig kan leve i min egen verden med mine egne tanker.
Det har nogle ubehagelige bivirkninger, som jeg prøver at kompensere for ved
at melde mig til forskellige kurser, gå i biografen, tegne
teaterabonnementer, diskutere i nogle af internettets nyhedgrupper og købe
års- eller sæsonkort til forskellige seværdigheder (på nuværende tidspunkt
har jeg bestilt et sæsonkort hos Viborg Håndbold Klub og købt årskort til et
kunstmuseum, et kulturhistorisk museum og regnskoven i Randers, hvor jeg
bor). Jeg har også fået min læge til at henvise mig til gruppeterapi på
Psykiatrisk Hospital i Risskov, men jeg ved endnu ikke, om jeg kan komme i
den terapi, som jeg afbrød for nogle år siden. I modsat fald har vi, hvad
min læge kalder en ny situation.

Min erfaring såvel som netdoktor.dk fortæller, at hverken samtaleterapi,
medicin eller andre aktiviteter bør stå alene i behandling af noget, der
ligner skizofreni. Alle tre "behandlingsformer" skal kombineres, således man
evt. kan bruge medicin til at dæmpe angsten, som forhindrer patienten i
deltagelse i forskellige aktiviteter, som man kan bruge som udgangspunkt for
samtaleterapien. Måske er medicin slet ikke nødvendig. Det vigtigste formål
med behandlingen må være, at patienten lærer at fungere nogenlunde
hensigtsmæssigt i samfundet, og det kan man lære ved at prøve nogle grænser
af med kyndig støtte fra en psykiater og evt. en ergoterapeut.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : JLA

Dato : 25-06-01 22:43

Hej Birthe,
jeg fik vist ikke svaret på alle dine spørgsmål.

> [...]
>
> Hvis du har fået stillet diagnosen skizofren betyder det for mig,
> at du har en lang sygehistorie bag dig - og talrige indlæggelser

Jeg har ikke været indlagt. Jeg har haft en depression, og er blevet
behandlet. Hm - der er nogle kriterier for skizofreni efter noget der hedder
ICD-10. Det er forskellige symptomer, som skal have fundet sted i en måned.
Jeg går ud fra, at min psykiater har brugt kriterierne efter ICD-10, til at
stille diagnosen paranoid skizofren.

Med venlig hilsen
JLA