[Konstruktion] Hvordan ville I løse det?
Fra : peet_dk

Dato : 11-11-06 12:09

Hej, jeg er i gang med at lave et konstruktionprojekt på skolen hvor der
skal være en stang som glider frem og tilbage på en træbjælke.

http://peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=11624

Der bliver trykket med kraften F.

Regner med at lægge et eller beskyttelse (tegnet med blå) om en stål aksel,
men hvad ville I mene ville være det optimale? Bemærk at det skal være til
et udendørs legeredskab...

Ville nylon være en løsning? Ser frem til jeres forslag :) Kan nemlig ikke
komme på et sted hvor lign. løsning bruges.

--
peet_dk was here
http://www.peet.dk

Fra : Max

Dato : 11-11-06 12:31

Hej

> Ville nylon være en løsning? Ser frem til jeres forslag :) Kan nemlig
> ikke komme på et sted hvor lign. løsning bruges.

Nylon vil være godt, men teflon vil være bedre, men vær opmærksom
på at den svage del i den opstilling er stålakslen.

--
Mvh Max

Fra : alexbo

Dato : 11-11-06 13:11

"peet_dk" skrev

> Hej, jeg er i gang med at lave et konstruktionprojekt på skolen hvor der
> skal være en stang som glider frem og tilbage på en træbjælke.

For mig at se er det en bjælke der kan glide på en aksel der står på nogle
ben.

Men uanset hvad ville jeg vælge en eller anden løsning med kuglelejer.
Det kunne være en Uprofil lagt ind i hver side af bjælken, og lukkede
kuglelejer, der er låst fast på akslen, så har man også et sidelæns styring.

mvh
Alex Christensen

Fra : peet_dk

Dato : 11-11-06 13:30

Kan jeg få dig til at lave en skitse over det? Det skal være kuglelejer som
er fastspændt indvendigt og drejer rundt udvendigt? Vil det ikke være bedre
at få lasten fordel over hele akselen og ikke kun på de kuglelejer?

Mht. det med U profil, så er det også noget lign. jeg havde forstillet mig,
tegningen er bare et princip. Mere det om løsningen med nylon er god - og
hvad I ville gøre.

--
peet_dk was here..
http://www.peet.dk

Fra : alexbo

Dato : 11-11-06 15:29

"peet_dk" skrev i
> Kan jeg få dig til at lave en skitse over det?
Nej.

>Det skal være kuglelejer som er fastspændt indvendigt og drejer rundt
>udvendigt?
Ja, svarende til at du sætter et kugleleje fast på din finger og ruller hen
af bordet.

>Vil det ikke være bedre at få lasten fordel over hele akselen og ikke kun
>på de kuglelejer?
Nej, akslens største belastning vil alligevel være hvor den er fastgjort i
benene.
Om bjælken hviler på midterstykket af akslen eller på to lejer i udkanten af
midten er lige meget.

> Mht. det med U profil, så er det også noget lign. jeg havde forstillet
mig,
> tegningen er bare et princip. Mere det om løsningen med nylon er god - og
> hvad I ville gøre.
Jeg synes ikke en løsning hvor akslen skal glide er god, uanset om du bruger
nylon eller teflon, selv om navnlig teflon er utrolig glat og meget velegnet
til f.eks. glideskinner, så er bærefladen ganske lille og kan ikke undgå at
lave spor i teflonen.
Hvis du laver en cirkel og tegner en streg, en tangent henover, er
berøringspunktet ganske lille.
Så kan man vælge et firkantrør i stedet, det vil give en bedre glideevne.
Hvis akslen kan dreje i sit ophæng vil det være bedre, så kan den rulle i
udskæringen, men jeg ville vælge en fast aksel og lade kuglelejerne være dem
der skal klare bevægelsen, det er det de er beregnet til.

Det eneste man skal gøre er at rense ujern og bjælkespor for blade og snask,
lejerne er smurt for altid og fuldstændig tætte, nærmest uforgængelige.

mvh
Alex Christensen

Fra : peet_dk

Dato : 11-11-06 17:01

Hejsa

Hvad siger I til denne løsning:

http://peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=11694

Det er et firkantprofil hvor der er svejst en endeplade på (orange), og i
forlængelse af den er der en aksel (gul).

Kuglelejet (grøn) er så fastspændt af låsering på den ene side, og selve
akslen på den anden side.

Det hele er så sat ind i en eller anden simpel "boks" lavet af stålplade.

Jeg forstiller mig at selve akseldelen er ø20mm, så det er stadig små
dimensioner... Stangen som holder det hele oppe må desværre heller ikke være
så stor (har desværre ikke max. dimensionen før i morgen.. hvor det helst
skal tegnes ind i ProE)

Forsat god aften

--
peet_dk was here...
http://www.peet.dk

Fra : alexbo

Dato : 11-11-06 18:26

"peet_dk" skrev >

> Hvad siger I til denne løsning:
> http://peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=11694

Jeg formoder det er en tegning over enderne og ikke inde ved bjælken.
I så fald kan jeg ikke lide at det er svejsninger der holder firkantrør og
akselstump sammen, sådan en endesvejsning er sårbar for rustangreb mellem
materialerne, og så springer svejsningen før eller siden.
Jeg ville vælge at stikke akslen ind i firkantrøret, bore huller i røret og
svejse akslen fast gennem dem.
Jeg kan så ikke rigtig se hvad du vil bruge et drejeligt firkantrør til.

Hvis tegningen viser en halvdel af bjælkekonstruktionen kan jeg ikke forstå
meningen med firkantrør og akselstump, om den går igennem bjælken eller ej.
Men synspunktet med svejsningerne er det samme, at endesvejse noget sammen
er ikke godt.

Jeg er egentlig stadig ikke helt sikker på om det er en stang der glider i
en bælke,som du skrev i din første post, eller bjælke der glider på en
stang.

Prøv at lave en rigtig tegning hvor man kan se hvad der står på jorden og
hvad der skal bevæge sig.

mvh
Alex Christensen

Fra : peet_dk

Dato : 11-11-06 18:53

> "peet_dk" skrev >

> Prøv at lave en rigtig tegning hvor man kan se hvad der står på jorden og
> hvad der skal bevæge sig.

Håber den her hjælper:

http://peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=11699

Jeg kigger på det du har skrevet efter jeg har fået lidt at spise.

Fra : peet_dk

Dato : 11-11-06 19:09

"peet_dk" <peetno@spampeet.dk> skrev i en meddelelse
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Håber den her hjælper:

bemærk at leddet for enden kan give sig op og ned, altså det led som går ned
i jorden.

Fra : peet_dk

Dato : 11-11-06 20:42

Nogen som har en ide til hvordan jeg løser problemet lettest muligt?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-11-06 23:09

peet_dk skrev:
> Nogen som har en ide til hvordan jeg løser problemet lettest muligt?

Kunne du ikke lige løfte sløret for hele konstruktionen. Enten som en
skitse eller med ord. Det du har tegnet indtil nu tror jeg ikke falder i
god jord. Der er fare for fingre der kan komme i klemme. Og netop
sikkerhed på legepladser er i vælten lige for tiden.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Max

Dato : 12-11-06 00:14

Hej peet

> Nogen som har en ide til hvordan jeg løser problemet lettest muligt?

Hvis du vil have kvalificeret hjælp, ja så bliver du nødt til at oplys lidt
mere omkring hvad det er du har brug for. Husk at kvaliteten af de
svar du får har samme kvalitet som de spørgsmål du stiller og fra
mit synspunkt har dine oplysninger været temlig mangelfulde, og
da du helt sikkert ikke er ude efter gætværk, ja så må du tilbage
til tegnebordet og lave en skitse med mål der fortæller hvad det
er du har i tankerne.

--
Mvh Max

Fra : peet_dk

Dato : 11-11-06 19:44

Hej Alex

Først og fremmest 1000 gange tak for dit input..

> Jeg ville vælge at stikke akslen ind i firkantrøret, bore huller i røret
> og svejse akslen fast gennem dem.
> Jeg kan så ikke rigtig se hvad du vil bruge et drejeligt firkantrør til.

Håber du kan se hvorfor det skal være drejeligt ud fra den sidste skitse?
Hvis jeg følger din løsning, altså hvor du har aksel der går over til
firkantrør ved at bore hul i firkantrøret og på den måde samle de to emner,
vil det så ikke være det samme som at lade akselen gå igennem hele
træbjælken? Det er jo det samme sted kraften bliver overført til? Kan godt
være det er mig som ikke er helt med..

Fra : N. Foldager

Dato : 13-11-06 19:03

>Jeg synes ikke en løsning hvor akslen skal glide er god, ...

Desuden bør det være umuligt at få en finger i klemme. Børn vil
undersøge den interessante mekanisme.

Mvh

Niels Foldager

Fra : ThomasB

Dato : 12-11-06 01:26

> [...]
> Hej, jeg er i gang med at lave et konstruktionprojekt på skolen hvor der
> skal være en stang som glider frem og tilbage på en træbjælke.

Kan du ikke bare montere et kugleleje i hver side af akslen, hvor de sidder
fast på stolperne, og så lade akslen dreje rundt som et "hjul" inde i
tværstolpen?

Er det en vippe hvor man kan udligne vægtforskellen?

Fra : peet_dk

Dato : 12-11-06 07:30

Det er en gyngerede som kan vippe op og ned ved hjælpe af nogle fjedre. Men
skal op på skolen og tegne det i dag med gruppen... Vender tilbage om hvad
vi finder ud af...

Fra : GK

Dato : 12-11-06 22:23

hvad skal sådan en tingest bruges til .. for mig ligner det noget en 2 årig
har tegnet ..