Speedstream 4100 fra TDC - router eller mo~
Fra : Ulrik Brinck

Dato : 03-10-06 02:21

Hej,
jeg er ved at hjælpe noget familie i gang med ADSL. Man har bestilt en
256/128-forbindelse til 199 kr/md fra TDC, som skulle blive tilsluttet her
på onsdag. Der er angiveligt to dynamiske IP-adresser (flere kan tilkøbes),
og TDC har tilsendt et Speedstream 4100 ADSL-modem.

For at der også skal være noget sikkerhed, var min umiddelbare tanke at købe
en lille, billig router/firewall til at sætte mellem modemet og pc'en, da
jeg umiddelbart forventede, at et "ADSL-modem" måtte være en pivåben bridge,
som sender wan-IP'en incl. alle porte direkte ind på pc'en.

Men for at finde ud af, om det rent faktisk er nødvendigt, har jeg prøvet at
google mig frem til, hvad Speedstream 4100 egentlig er for en størrelse -
det fik jeg alt for mange forskellige oplysninger ud af. ;) Jeg har både
læst, at det er en router, og at det ikke er en router, at den har firewall,
og at den ikke har firewall (at al trafik går lige igennem). Så den findes
åbenbart i flere forskellige udgaver...?

Er der nogen her i gruppen, som kører med sådan et Speedstream 4100 (fra
TDC, altså), og ved, hvad det er og ikke er? :) I papirerne fra TDC står der
ikke stort andet om sagen end, at de anbefaler en sikkerhedspakke, som bl.a.
omfatter en software-firewall.

Mvh. Ulrik.

Fra : Gadunka

Dato : 03-10-06 04:00

Ulrik Brinck den 03-10-2006 03:20:

> Er der nogen her i gruppen, som kører med sådan et Speedstream 4100 (fra
> TDC, altså), og ved, hvad det er og ikke er?

Det har jeg prøvet - og det var et /modem/.

Fra : Søren Blom

Dato : 03-10-06 08:00

"Ulrik Brinck" <ulrik@a34bbs.kd> skrev
> [...]
> der ikke stort andet om sagen end, at de anbefaler en sikkerhedspakke, som

Prøv engang at gå ind på www.grc.com tryk på ShieldsUP ikoner, find det
menupunkt der hedder ShieldsUP! tryk derefter på Proceed knappen, så kan du
se hvor usynlig maskinen er udefra.
Jeg har stået i en situation hvor jeg skulle sikre en maskine på en webspeed
forbindelse, da jeg skal tilgå den udefra, så ville jeg gerne undgå at
skulle sætte en router op og det bøvl der var at komme igennem den, så til
at starte med, så installeret jeg Norton antivirus som det eneste
"sikkerhed" hvor efter jeg gav maskinen en tur via GRC.com og det vidste
sig, at computeren er helt usynlig udefra, så måske kan du helt undgå
routeren og nøjes med at installere en software firewall som Zonealarm osv.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Hans

Dato : 03-10-06 08:08

Ulrik Brinck wrote:

> [...]
> TDC står der ikke stort andet om sagen end, at de anbefaler en
> sikkerhedspakke, som bl.a. omfatter en software-firewall.

Det er sat op som modem uden NAT, så alle porte undtaget 25 og 119 er åbne.

Hans

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 06-10-06 15:15

Hej igen,

> Det er sat op som modem uden NAT, så alle porte undtaget 25 og 119 er
> åbne.
>
> Hans

Jeg takker for alle svarene. Det endte med, at vi købte en lille
D-Link-router til at sætte mellem pc og Speedstream. Og det virker, som det
skal.

Mvh. Ulrik.

Fra : Lars Jensen

Dato : 03-10-06 16:38

Ulrik Brinck skrev:
> Hej,

> Er der nogen her i gruppen, som kører med sådan et Speedstream 4100 (fra
> TDC, altså), og ved, hvad det er og ikke er?

Mon ikke det er det samme som vi bruger på StofaNet? Det er en
almindelig bridge, altså ikke noget router der....

> Mvh. Ulrik.

Lars B