CC router - Zyxel p2602r
Fra : Jesper Vels

Dato : 01-10-06 20:24

Hej

Jeg har bestilt en Cybercity Solo adsl.

Jeg har fået et brev at jeg får sådan en router: Zyxel p2602r

Nogle der ved om jeg kan sætte den som "modem only" også bruger min
Linksys Wlan router? Altså sådan jeg undgår at route skal igennem en
router...

Mvh
Jesper Vels

Fra : Hans

Dato : 01-10-06 20:34

Jesper Vels wrote:
> [...]
>
> Nogle der ved om jeg kan sætte den som "modem only" også bruger min
> Linksys Wlan router? Altså sådan jeg undgår at route skal igennem en

Det kan den ikke.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-06 23:04

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Det kan den ikke.

Har bestilt det samme og kunne godt tænke mig at vide hvordan man så får den
trådløs, ellers annulerer jeg det.

Troede det var et modem man fik med som ved Webspeed.

\Thomas

Fra : Hans

Dato : 01-10-06 23:38

Roth (8900) wrote:
> [...]
> får den trådløs, ellers annulerer jeg det.
>
> Troede det var et modem man fik med som ved Webspeed.

CC anvender PPPoA opkobling, så derfor medfølger en standardrouter som en
del af abonnementet, da det er nødvendigt at routeren har indbygget
ADSL-Modem. Der er derfor kun tre muligheder:

Abonnere på servicen Global IP, hvor man så får sin wan-ip på lan-siden af
routeren, så den faktisk fungerer som et modem. Det vil CC have på den
forkerte side af 100 kr. o.m., så den løsning er ikke så attraktiv for de
fleste privatkunder. Har man Global IP kan man hægte en hvilken som helst
Wi-fi ethernet router bagefter standardrouteren.

Den anden mulighed er, at forwarde alle porte på standardrouteren til en
bestemt lan-ip, f.eks. ip-adresse 10.0.0.2, og derefter hægte Wi-fi routeren
bagefter med fast defineret wan-ip til samme adresse. Lan-siden på wi-fi
routeren skal så sættes til dhcp i segmentet 192.168.1.x.

Ulempen ved begge løsninger er dog, at man skal acceptere øget latency da
der under alle omstændigheder skal bruges to routere, og den sidste mulighed
betyder også at der anvendes dobbelt Nat.

Den sidste mulighed er, at kaste standardrouteren over højre skulder og købe
en wi-fi router med indbygget ADSL-Modem. Et forslag kunne være disse
modeller fra Linksys:

Eller:

I begge tilfælde er man dog på helt egen boldgade med opsætningen, men de
burde være enkle at få til at køre på en CC opkobling.

Hans

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 02-10-06 17:13

Hans wrote:
> Den sidste mulighed er, at kaste standardrouteren over højre skulder
> og købe en wi-fi router med indbygget ADSL-Modem. Et forslag kunne
> være disse modeller fra Linksys:

Man kan vel også købe et helt standard ADSL modem (uden router)?
Og så bruge sin go'e gamle router efter det.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Hans

Dato : 02-10-06 17:55

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> Man kan vel også købe et helt standard ADSL modem (uden router)?
> Og så bruge sin go'e gamle router efter det.

Det kan du godt, men som CC's netværk er struktureret, får man ikke sin
wan-ip på lan-siden af modemet, så resultatet bliver dobbelt nat alligevel.
Hvis fw'en i modemet supporterer det, kan man opnå half-bridge, men ellers
er der ingen vej udenom Global IP abonnementet.

Hans

Fra : Heine Christensen

Dato : 02-10-06 18:39

Hej

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
> ...men ellers er der ingen vej udenom Global IP abonnementet.

Og det koster 125 kr/md, men det kører fantastisk godt.. Jeg har nu haft det
gennem flere år, der er aldrig bøvl med routeren når den kører i
"modem"/bridge mode....

Køb 2 pizzaer mindre pr. måned og den er hjemme... eller tag en
overarbejdstime mere.

HC

Fra : Hans

Dato : 03-10-06 06:39

Heine Christensen wrote:
> [...]
> kører i "modem"/bridge mode....
>
> Køb 2 pizzaer mindre pr. måned og den er hjemme... eller tag en

Jeg kender udmærket Global IP, men bryder mig ikke om prissætningen af
produktet. Jeg forstår udmærket et firma tager sig betalt for at hive
hænderne op af lommerne, men ikke at bone kunden i årevis for en ændring som
kun skal udføres én gang. Her havde et oprettelsesgebyr været mere reelt,
ganske som hos TDC på deres erhvervsprodukt ved oprettelse af flere
IP-adresser.

Hans

Fra : René Sørensen

Dato : 03-10-06 17:21

Hans wrote:

> [...]
> Hvis fw'en i modemet supporterer det, kan man opnå half-bridge, men ellers
> er der ingen vej udenom Global IP abonnementet.

Eller køb en alt i en boks. Det har jeg gjort. Der er både wifi, modem,
router og ip telefoni i. Det er en billion bipac 7402 vgl. Den koster
ca. 1400,- kr. Og den kører simpelthen perfekt. Er nem at sætte op. Man
kan selvfølgelig også købe andre billion produkter til færre penge men
med færre funktioner f.eks. uden wifi.
Jo så kører jeg med musimi til min CC linje solo.

René Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 18:19

> [...]
>
> I begge tilfælde er man dog på helt egen boldgade med opsætningen, men de
> burde være enkle at få til at køre på en CC opkobling.

Hej Hans,

Mange tak for dit fyldestgørende og kompetente svar.

Jeg tror helt sikkert at jeg vil anvende løsningen fra Linksys, havde for
seks års tid siden en ADSL 2 mbit fra TDC med pppoa det fungerede fint dog
uden router og med et bøvlet ATM kort.
Men forstår ikke CC, at de bruger den "gamle" teknologi.

\Thomas

Fra : Hans

Dato : 04-10-06 17:18

Roth (8900) wrote:

> [...]
> fint dog uden router og med et bøvlet ATM kort.
> Men forstår ikke CC, at de bruger den "gamle" teknologi.

Der er nu ikke noget gammelt ved CC's struktur. Det er jo en beslutning om
en standard for hele deres infrastruktur, og det er ikke noget man lige
udskifter med det antal centraler de råder over. Der er principielt heller
ingen ulemper ved løsningen, da de stiller en standardrouter til rådighed
for alle kunder, som samtidig bidrager til en bedre sikkerhed end blot et
ethernet modem uden sikkerhed af nogen art.

Jeg er selv på et større bolignet, og det er ikke småting af snavs der suser
rundt i vores infrastruktur, da jeg kan se i min routers log der er masser
af maskiner uden firewall eller anden beskyttelse på netværket. Grunden til
den dårlige sikkerhed er såmænd ikke manglende information fra vores
udbyder, men at routere til de båndbredder vi har til rådighed ligger i den
lidt høje ende rent prismæssigt, hvilket mange desværre ikke er villige til
at ofre.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-06 23:09

fandt ud af at jeg får denne:
zyxel_660r

Er det samme problem ?

\Thomas

Fra : Hans

Dato : 01-10-06 23:39

Roth (8900) wrote:
> fandt ud af at jeg får denne:
> zyxel_660r
>
> Er det samme problem ?

Ja.

Hans

Fra : Jesper Vels

Dato : 02-10-06 07:45

Hans wrote:

> [...]
> der under alle omstændigheder skal bruges to routere, og den sidste mulighed
> betyder også at der anvendes dobbelt Nat.

Hvor stort problem er det? Er det noget jeg vil kunne mærke ved at
surfe?

Noget helt andet, routeren har 2 porte til telefoni, kan man ikke køre
sin IP telefon direkte op mod Cybercity istedet for at bruge routeren
med de der analog porte, har nemlig en IP telefon der køre SIP,
oversat nogle der ved hvilken server man skal connect til?

Mvh
Jesper Vels

Fra : Hans

Dato : 03-10-06 09:50

Jesper Vels wrote:

> Hvor stort problem er det? Er det noget jeg vil kunne mærke ved at
> surfe?

Prestige 2602 er ikke ligefrem kendt for at have lav latency, hvilket flere
har erfaret ved alm. surfing, men der findes nogle tips til at forbedre
svartiderne på websider.

> [...]
> med de der analog porte, har nemlig en IP telefon der køre SIP,
> oversat nogle der ved hvilken server man skal connect til?

Du kan ikke koble op til CC's centraler med andet end PPPoA udstyr, og de
kører i øvrigt VoIP telefoni, så din SIP telefon vil under alle
omstændigheder ikke fungere.

Hans

Fra : Jesper Vels

Dato : 04-10-06 07:29

Hans wrote:

> Du kan ikke koble op til CC's centraler med andet end PPPoA udstyr, og de
> kører i øvrigt VoIP telefoni, så din SIP telefon vil under alle
> omstændigheder ikke fungere.
>
> Hans

hmm okay... dvs routeren skaber en internet forbindelse, og en anden
forbindelse hvor routerens SIP client connecter til cybercity's
telefoni?

Fra : ebbe hansen

Dato : 08-10-06 11:03

Nogle der ved om jeg kan sætte den som "modem only" også bruger min
Linksys Wlan router? Altså sådan jeg undgår at route skal igennem en
router...

Jeg har gjort det på en lidt anden måde.
Jeg lader routeren i zyxel2602 fungere, og kobler den så til lan-delen af
min trådløse router (bruger den kun som switch/accespoint).
Det fungerer ok for mig, husk at sætte en ip på begge routere, så du kan
komme i kontakt med dem. Og husk at koble dhcp fra på en af routerne
(nemmest at gøre det på linksys'en).

ebbe