Ayurveda og 6 typer fedme
Fra : Cristian Christensen

Dato : 03-10-06 23:20

Ifølge Ayurveda som er et universelt sundhedssystem er der 6
forskellige konstitutioner som folk kan have. Én slags mennesker ”Den
æstetiske type” tager på når de spiser fedt. Dvs de skal spise meget
råkost og fedtfattige. En anden type ”Den sociale type” bliver fede
af at spise tomme kulhydrater som hvidt sukker, hvidt brød osv. Disse
mennesker skal spise det som ligger lavt på det glykæmiske indeks for
at få det godt. Nogle typer kan ikke blive rigtig overvægtige.

Udover maden er det endnu mere effektivt hvis man supplerer med de
rigtige lægeurter som et slags kosttilskud. Her finder der planter for
hver konstitutionstype. F.eks. skal ”Den sociale type” have varmende
urter som Ingefær og peber idet meget af deres fedt bare en vand som
skal brændes væk.
Indenfor Ayurveda findes der metoder til at finde ens konstitution .
Selv bruger jeg Indisk Astrologi og dialog. Er der nogen her som
kender til lignende systemer

--
Cristian Christensen
Slotsparken 50

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-10-06 18:45

Cristian Christensen skrev den 04-10-2006 00:19:

> Indenfor Ayurveda findes der metoder til at finde ens konstitution .
> Selv bruger jeg Indisk Astrologi og dialog.

Med hvilken effekt?

OG er det ikke bare en fluffy måde at skrive, at man skal spise færre
kalorier end man forbrænder.

> Er der nogen her som
> kender til lignende systemer

Nah, jeg holder mig til de mere jordnære tekniker omkring vægttab.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Jesper

Dato : 05-10-06 02:07

On Wed, 04 Oct 2006 19:45:11 +0200, Carsten Riis wrote:

> OG er det ikke bare en fluffy måde at skrive, at man skal spise færre
> kalorier end man forbrænder.

Ja på mig lyder det også lidt som en kompleksificering af en relativ
simpel problemstilling.

"But whatever floats your boat...", som amerikanerne siger. Nogle
motiverer sig ved at tælle kalorier, nogle kigger på billeder af
modeller og andre igen reducerer åbenbart apetitten ved hjælp af
indiske astrologer, ingefær og peber. Metoden er ikke så vigtig - bare
det hjælper.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-10-06 08:12

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> "But whatever floats your boat...", som amerikanerne siger.

Lige præcis! Faktisk tror jeg, at mange fokuserer alt for meget på at finde
den rigtige metode - og afprøver den ene efter den anden fordi ingen af dem
virker. Se bare herinde, hvor mange diskussioner der kan vælre om, hvorvidt
den ene eller anden kur er rigtig! (Jeg har selv deltaget i flere af dem!)

Forklaringen på, at en kur ikke virker kan meget vel være, at man ikke har
været tiltrækkeligt motiveret og derfor ikke har været indstillet på også at
arbejde for sagen.

Mange synes faktisk at være meget lidt motiverede til at skulle gøre noget
selv - hvilket jeg konkluderer, fordi det forbløffer mig, hvor mange
danskere der tilsyneladende glad og gerne kaster sig ud i de passive
løsninger, der ikke kræver andet af dem, end at de smider en masse penge og
ellers tager en af utallige mirakelpiller eller sætter et plaster på. Det er
ganske enkelt totalt uforståeligt for mig, at der kan sælges SÅ MANGE
virkningsløse mirakelpiller rundt omkring i verden.

Det forunderlige er jo også, at når det gælder kure, der handler om at spise
mindre og bevæge sig mere, så kan de alle diske op med brugere, der faktisk
har haft succes med kuren - omend der også altid vil være nogen, der ikke
har haft succes.

Men det afgørende i alle tilfælde (også når man vælger pillerne!) er måske
netop ens motivation. Hvor motiveret man er, har man defineret sit mål og -
vigtigt - er man parat til at bruge tid og energi på at nå det. Altså udover
at sluge en pille?

Og er det indisk astrologi, der sparker ens motivation i gang, så er det jo
fint - hvis astrologien vel at mærke også følges op af nedsat kalorieindtag
og/eller øget forbrug af kalorier *S*

Finder man den kur, der motiverer en til rent faktisk at handle (og ikke
bare være passiv og sluge en pille) så kommer resultaterne.

Og jeg siger IKKE - understreger IKKE!!!! - at det er let at finde
motivationr og energi til at handle! Jeg siger kun, at motivationen og
energien til at handle er en særdeles vigtig faktor, som det forekommer mig
mangler hos mange.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-10-06 18:27

Lisbeth Jacobsen skrev den 05-10-2006 09:12:
> .... at der kan sælges SÅ MANGE
> virkningsløse mirakelpiller rundt omkring i verden.

hov hov.

Sidste gang jeg skrev noget tilsvarende, så bad du straks om
dokumentation om min påstand.

> [...]
> vigtigt - er man parat til at bruge tid og energi på at nå det. Altså udover

Hvorfor motivation/viljestyrke?

Hvorfor ikke indstille sit liv efter, at man skal til at kontrollere sin
vægt?
Dvs.

finde en handlingsorienteret strategi,
synliggøre ens "faldgruber" (praktiske, følelsesmæssige eller
"videnshuller") og derigennem eliminere dem
og
i hele taget være mere bevidst om sine handlinger omkring fødevarer og
aktivitetsniveau.

Når man får ovenstående på plads, så behøvedes man ikke sætte sit håb op
omkring noget som flygtigt som motivation.

Motivation mv. er sådan noget som kommer og går som det selv har lyst
til.
Det er ikke noget som jeg ville satse særlig meget på i forbindelse med
en længerevarende vægttabsproces hhv. livsvarig vægtkontrol.

for hvordan vil du være motiveret i hele processen hhv. hele dit liv?
Hvad får dig til at tro, at du ikke kommer igennnem en periode, hvor
motivationen bare er væk fx kærestesorger, jobskifte, børn osv osv osv osv.

Ej du, motivation ville være dejligt, hvis den kan bruges til noget.
Måske til en kick-start af processen, men hvad så bagefter?

> [...]
> energien til at handle er en særdeles vigtig faktor, som det forekommer mig

Og når den mangler hos mange, så vil jeg ikke satse på, at det er den
som man skal sætte sin lid til den.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-10-06 00:57

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> hov hov.
> Sidste gang jeg skrev noget tilsvarende, så bad du straks om dokumentation
> om min påstand.

Jeg tror vi misforstår hinanden. Hvilke af mine indlæg taler du monstro om?

> Hvorfor motivation/viljestyrke?

Jeg taler om motivation. Ikke om viljestyrke. Og jeg opfatter motivation som
det, der ligger et lagt UNDER viljestyrke. Jeg taler om den motivation, der
giver dig styrke og vilje til at handle.

> Hvorfor ikke indstille sit liv efter, at man skal til at kontrollere sin
> vægt?

Jeg ser det ikke som et enten/eller. Hvis du vil kontrollere din vægt, skal
du være motiveret for at gøre det - have et motiv til at gøre det. Ellers
gør du det ikke.

> Når man får ovenstående på plads, så behøvedes man ikke sætte sit håb op
> omkring noget som flygtigt som motivation.

Du får ikke alle de praktiske ting på plads UDEN motivation.
Og i øvrigt tror jeg ikke, at motivation er noget flygtigt. Viljestyrke kan
være det.

Til gengæld er der rigtig mange mennesker, der kun har et overfladisk
kendskab til deres motiver.

> Motivation mv. er sådan noget som kommer og går som det selv har lyst til.

Nope. Motivation er noget der ligger i dig som kan hentes frem. Når du
kender dit motiv, skal du beslutte dig til at handle. Og det er der ingen
der siger, at du gør. Men uden at være beviddst om dit motiv gør du i hvert
fald slet ikke.

> Det er ikke noget som jeg ville satse særlig meget på i forbindelse med en
> længerevarende vægttabsproces hhv. livsvarig vægtkontrol.

Det vil jeg ellers råde dig til. Det er ganske anerkendt, at motivet er
afgørende for dine handlinger og sandsynligheden for, at du når dine mål.

> for hvordan vil du være motiveret i hele processen hhv. hele dit liv?

Motivationen er skiftende. Og det er den energi vi bruger på at nå vores mål
af samme grund også.

> Hvad får dig til at tro, at du ikke kommer igennnem en periode, hvor
> motivationen bare er væk fx kærestesorger, jobskifte, børn osv osv osv
> osv.

Der er der ikke noget, der får mig til at tro.

> Ej du, motivation ville være dejligt, hvis den kan bruges til noget.

*S*

> Måske til en kick-start af processen, men hvad så bagefter?

Det er altid mine motiver, der holder processen i gang for mig.
Hvis det ikke er dét, der holder dig i gang, hvad er det så for dit
vedkommende?

> Og når den mangler hos mange, så vil jeg ikke satse på, at det er den som
> man skal sætte sin lid til den.

Hvis motivationen ikke er der, så ville jeg finde den frem. Eventuelt med
hjælp. For uden den tror jeg nemlig ikke på, at det går.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-10-06 23:47

Lisbeth Jacobsen skrev den 06-10-2006 01:57:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror vi misforstår hinanden. Hvilke af mine indlæg taler du monstro om?

Det var sidste gang, hvor jeg nævnte noget om fupprodukter. Jep, jeg
kalder dem fupprodukter.

Det er ikke så forfærdlig mange diskussioner siden.

> Jeg taler om motivation. Ikke om viljestyrke. Og jeg opfatter motivation som
> det, der ligger et lagt UNDER viljestyrke. Jeg taler om den motivation, der
> giver dig styrke og vilje til at handle.

Og hvad når motivationen ikke er der? Hvad giver dig så styrke og vilje
til handling?

> Jeg ser det ikke som et enten/eller. Hvis du vil kontrollere din vægt, skal
> du være motiveret for at gøre det - have et motiv til at gøre det. Ellers
> gør du det ikke.

Jeg kan godt se, at motiveret og motiv tilhører samme "ord-familie".

Der er dog en stor forskel på at have et motiv for at tabe sig i vægt
vs. være motiveret for at tabe sig.

Motivet for at tabe sig i vægt kan fx være, at man vil nedbringe
risikoen for følgesygdomme eller mindske dem man allerede har.
Sålænge man er overvægtig, så er motivet for at tabe sig alstedsnværende.

At være motiveret (ens motivation så at sige) dog en helt anden og mere
følelsesmæssig konstruktion.

At være motiveret er en følelsesmæssig tilstand som man - som du selv
skriver - kan hente frem. Særlig de perioder, hvor man har det lidt
skidt/stresset* eller man ikke gider. Hvad hjælper motivationen så,
den er ligesom væk i kraft af, at man ikke gider. Hvad er det mon,
som så gør, at man ikke tager de tabte kilo på igen?

*: uanset årsag.

> Du får ikke alle de praktiske ting på plads UDEN motivation.

Uden mål i mit univers.

Et mål behøvedes så ikke være x kilo på y tid. Der kan ske uforudsete
ting i ens liv som gør, at målet skal flyttes eller

> Og i øvrigt tror jeg ikke, at motivation er noget flygtigt. Viljestyrke kan
> være det.
>
> Til gengæld er der rigtig mange mennesker, der kun har et overfladisk
> kendskab til deres motiver.

Motiv er ikke det samme som motivation, selvom de to ord tilhører samme
"ord-familie" eller hvad man nu kalder ord som ligner hinanden.

> Nope. Motivation er noget der ligger i dig som kan hentes frem. Når du
> kender dit motiv, skal du beslutte dig til at handle.

Du forklarer forskellen faktisk ganske fint lige her.

Motiv er er noget man skal kende før man kan handle. Motivet forsvinder
ikke.

Motivation er noget som "kan hentes frem". Altså ikke noget som er der
hele tiden.
Måske lidt ligesom Tante Odas grimme sweater fra julen 2004. Man bruger
den, når man vil opnå et eller andet...og når det der et eller andet er
væk igen, så forsvinder sweateren på mystisk vis igen.

> Og det er der ingen
> der siger, at du gør. Men uden at være beviddst om dit motiv gør du i hvert
> fald slet ikke.

Den med motiv dvs. årsag til vægttabsproces. Der er vi ikke uenige
(tja, tænk sig engang)

Jeg har lige spurgt i sproggruppen om motivation og motiv er det samme
eller om der er den forskel jeg beskriver.
Indtil videre er der to som har givet mig "medhold".

> Det vil jeg ellers råde dig til. Det er ganske anerkendt, at motivet er
> afgørende for dine handlinger og sandsynligheden for, at du når dine mål.

Tja, et vægttab på 21 kilo uden motivation, men med masser af argumenter
for vægttab taler vist sit eget tydelige sprog.

> Motivationen er skiftende. Og det er den energi vi bruger på at nå vores mål
> af samme grund også.

Og netop derfor er motivation/viljestyrke noget man bilder sig selv ind,
at man har brug for. Det er så en behagelig undskyldning for ikke at
sætte sig ned og finde ud af hvad man egentlig

> Der er der ikke noget, der får mig til at tro.

Ok, du er altså enig med mig i, at når motivationen er væk, så er
sandsynligheden for at ens vægttabsproces enten står stille eller går i
hundene?

> *S*

> Det er altid mine motiver, der holder processen i gang for mig.

Jep, men det er altså noget andet end motivationen.

> Hvis det ikke er dét, der holder dig i gang, hvad er det så for dit
> vedkommende?

Mine svar på 3 spørgsmål

Hvorfor vil jeg tabe mig?
Hvordan vil jeg tabe mig?
Hvad er det jeg vil opnå ved at tabe mig?

Tre enkle spørgsmål, som åbner op for en meget meget bred vifte af svar.

Du kan selv finde de svar jeg har givet på
http://www.de3faktorer.dk/?page_id=10 og i alle de andre artikler jeg
har skrevet.

> Hvis motivationen ikke er der, så ville jeg finde den frem. Eventuelt med
> hjælp. For uden den tror jeg nemlig ikke på, at det går.

Hvad så hvis jeg fortæller dig, at du ved bevidste planlagte justeringer
din dagligdag uden brug af motivation kan opnå et vægttab hhv. vægtkontrol?
Og ja, justeringerne tager højde for, at du en dag er umotiveret. Der
ligger udfordringen.

Hvad gør du/man når man har mistet motivationen? Hvad gør så, at man
fortsætter? La' vær med at sige motivation. Den er ligesom væk, ik.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-10-06 09:26

> Det var sidste gang, hvor jeg nævnte noget om fupprodukter. Jep, jeg
> kalder dem fupprodukter.

Det eneste jeg kan huske er en debat om Nupo, hvor du mente, at det
markedsføres som en nem løsning til hurtigt vægttab - hvortil jeg svarede,
at jeg ikke har set Nupo påstå, at en Nupo-kur er lig med hurtigt og nemt
vægttab. Er det den, debat, du tænker på?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-10-06 17:59

Jesper skrev den 05-10-2006 03:06:

> [...]
> modeller og andre igen reducerer åbenbart apetitten ved hjælp af
> indiske astrologer, ingefær og peber. Metoden er ikke så vigtig - bare

Arrrgghhh, ikke helt enig.

For med den tankegang du har, så er en "nu spiser jeg _ingenting_
indtil jeg når min idealvægt"-kur også iorden.

Det er jo ligesom det kritikken af fx Atkins-konceptet går på.
Fint nok man taber kilo (det kan være sundt nok i sig selv), men hvad
med risikoen for hjertesygdomme. Den bliver ligesom ikke mindre af at
spise de fede produkter som "man må" på Atkins.

Jeg vil mene, at metoden er vigtig i den forstand, at den skal være med
til at lave et sundt og varigt vægttab hhv. vægtkontrol.

Hvilken metode der er sund og varig....tja, det kan vi så skændes om i
en anden tråd.

Fra : Jesper

Dato : 05-10-06 20:47

On Thu, 05 Oct 2006 18:58:41 +0200, Carsten Riis wrote:

> Arrrgghhh, ikke helt enig.
>
> For med den tankegang du har, så er en "nu spiser jeg _ingenting_
> indtil jeg når min idealvægt"-kur også iorden.

Ja, var det dog bare sådan. Diæt svarer jo reelt til at vænne en
alkoholiker til at drikke med måde. Langt hårdere end at gå på
vandvognen... eller salatvognen, i vort tilfælde...

> [...]
>

> Jeg vil mene, at metoden er vigtig i den forstand, at den skal være med
> til at lave et sundt og varigt vægttab hhv. vægtkontrol.

Jeg mente selvfølgelig under forudsætning af, at man sørger for at få
sine anbefalede daglige behov dækket.

Min bemærkning gik mere på, at det store problem for de fleste ikke er
selve kuren, men motivationen. Vi ved alle sådan nogenlunde hvad der er
godt og hvad der er mindre godt at spise - og faktisk vil jeg vove den
påstand, at de færreste ved mere om ernæring end end personer som har
haft problemer med vægten. Problemet er bare at omsætte al denne viden
til handling, for før man gør det sker der i hvertfald ikke noget.

Så derfor - hvis en daglig meditation over Harald Blåtands ånd foran
Jellige-stenen eller indtagelse af kumquat-afkog hængende i
fødderne fra en trapez i et budistisk tempel eller hvad pokker man nu
ellers kan komme på... hvis det giver impulsen og motivationen til at
komme igang og holde ved, så står jeg gerne på sidelinjen og klapper
begejstret.

> Hvilken metode der er sund og varig....tja, det kan vi så skændes om i
> en anden tråd.

Yikes. Helst ikke

Men nu du nævner Atkins vil jeg godt afsløre, at den hører til de
suspekte på min liste. Den type kost man skal udsætte sig for for at
opnå den eftertragtede ketose kan ikke være sund.

Fra : Cristian Christensen

Dato : 06-10-06 23:55

Problemet er jo at folk netop ikke altid ved hvad de skal spise.
Dette er der jo heller ikke noget at sige til for der kommer
hele tiden modstridende informationer gennem pressen. Så er det
sundt at spise kartofler og pasta, så er det ikke så godt og
senere er det godt igen. For de tunge konstitutionstyper (Den
sociale type og Den filosofiske) som har en overvægt af Jord,
Vand og Luft elementerne vil de ALDRIG kunne komme i balance
medmindre de reducerer hvidt mel, sukker, salt mm. Disse typer
vil med fordel kunne følge en South Beach kuren (bedre end
Atkins) hvor man spiser der som ligger lavt på det glykæmiske
indeks. Disse typer bør have rigeligt med motion.

Folk som har meget Ild element i deres konstitution (Leder
typen) bør i modsætning hertil spise masser af kartofler. De vil
til gengæld ikke sjældent blive overvægtige selv om de spiser
hver 3 time . De forbrænder alt de spiser og arbejder 20 timer i
døgnet.

Tilhører man den æstetiske type (Jord Vand og Ild) så er det
fedt som man bliver fed af. Disse mennesker kommer i balance ved
at spise mere basisk kost (jf. syre-base balancen)

Det er min erfaring at der også er det problem at jo mere man
fjerner sig fra sin naturlige balance jo mere forkert vil man i
reglen spise. Udover kost, vil det være godt at sætte ind på
flere områder . Ayurveda har nogle billige kosttilskud såsom
Triphala og Guggul som har vist sig effektive for de fleste
typer.

Denne tilnærmelse vil måske virke besværlig på nogle – men der
går jo også gå meget tid med at tælle kalorier.

Med Venlig Hilsen
Cristian Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-06 08:32

Cristian Christensen skrev den 07-10-2006 00:54:
> .....Ayurveda har nogle billige kosttilskud såsom
> Triphala og Guggul som har vist sig effektive for de fleste
> typer.

Og dit indlæg skal sælge hvad?

Helt ærlig Christian .... Er dine newage-betragtninger ikke bare en pæn
måde at prakke noget kosttilskud ned i hovedet på folk, som du tjener
kassen på?

Fra : Cristian Christensen

Dato : 07-10-06 15:57

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> skrev:

> [...]

Du er vist ikke så let at narre. Jeg forsøger nemlig at sælge
ayurveda konceptet til flere da jeg mener mange vil kunne have
glæde af systemet. Dette kan også indirekte komme mig selv til
gavn idet jeg underviser i emnet på aftenskolen. Kosttilskuddene
jeg nævnte er alment kendte indenfor Ayurveda og ikke nogle som
jeg sælger.

Dog vil der være malplaceret at kalde Ayurveda new-age eftersom
det er et af verdens ældste sundhedssystemer. I Indien har det
tilsyneladende været brugt i tusinder af år.

--
Med Venlig Hilsen
Cristian Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-06 16:15

Cristian Christensen skrev den 07-10-2006 16:56:
> Dog vil der være malplaceret at kalde Ayurveda new-age eftersom
> det er et af verdens ældste sundhedssystemer. I Indien har det
> tilsyneladende været brugt i tusinder af år.

Og inderne har simpelthen verdens bedste sundhedssystem?

Fra : Jesper

Dato : 07-10-06 17:40

On Sat, 07 Oct 2006 17:14:48 +0200, Carsten Riis wrote:

> Og inderne har simpelthen verdens bedste sundhedssystem?

Tjah, der er da mange flere af dem end af os...

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-06 18:17

Jesper skrev den 07-10-2006 18:39:

> Tjah, der er da mange flere af dem end af os...

Ikke nødvendigvis et sundhedstegn

lidt ligesom: Lort smager godt. 1 million fluer kan ikke tage fejl.