Ridehjelm
Fra : liz

Dato : 03-10-06 20:49

Jeg står over for at skulle købe min første ridehjelm nogensinde!!!!! Jeg
har redet i snart 50 år!!! Hvad skal jeg se efter?

Hilsen Liz

PS. Grunden til at jeg skal til at købe er fordi jeg har fået tilbud om at
ride en nabos ny indkøbte hest, 13 år og trafikvant, mens hun rider på en 4½
års under tilridning, for at vænne den til trafik mv.

Fra : Søren

Dato : 03-10-06 22:19

"liz" <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> ... Jeg har redet i snart 50 år!!!

[klip]

Så synes jeg du skulle hoppe af hesten og få en velfortjent hvilepause

Nå men bare lidt (u)seriøst - jeg har 'kun' redet i 40 år - det meste af
tiden uden hjelm.
Jeg *har* købt en hjelm, og de sagde at alle hjelme i dag er godkendte
hjelme. I hvert fald i ordentlige rideudstyrsforretninger.
Så du kan vælge den billigste hvis du vil, men prøv dig frem. Jeg lægger
meget vægt på ventilation, Der er ikke noget så træls som at tage sin hjelm
af efter fx. en jagt, og være helt klistret til i håret. Du behøver ikke
nødvendigvis en "Tina Lund" eller "Thomas Velin" hjelm, med mindre du synes
det ser smart ud.

Mvh
Søren

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-10-06 09:39

Søren wrote:
> [...]
> nødvendigvis en "Tina Lund" eller "Thomas Velin" hjelm, med mindre du synes

jeg vil anbefale at kikke efter en distance eller military hjelm, da
de tit har mere ventilation end andre hjelme. Jeg ville ikke være
bange for at købe en meget luftig hjelm, jeg har længe redet med en
der var meget luftig, og jeg har kun frosset om ørerne, hvilket ingen
hjelme alligevel dækker. For at undgå at fryse har jeg købt nogle klip
on øre varmere i en sports master. De kan lige sidde under hjelmen,
hvad enten det er en cykel hjelm eller en ridehjelm, og de er dejligt
varme

JonB

Fra : Anet

Dato : 04-10-06 11:41

> [...]
> ride en nabos ny indkøbte hest, 13 år og trafikvant, mens hun rider på en
> 4½ års under tilridning, for at vænne den til trafik mv.

(klip)

Jamen jeg kan kun bryste mig af at have redet i 30 år! Jeg rider altid med
hjelm. Jeg var jo som så mange andre "smarte" og red uden ridehjelm i nogle
år. Så fik jeg en unghest og tænkte, at jeg nok måtte have en hjelm. Det var
nok det klogeste jeg kunne have gjort. For hun smed mig af på marken, jeg
ramte en sten med hjelmen og hun fik sparket mig med baghoven på mit lår.
Det kunne have gået meget værre end den hjernerystelse og det store hævede
lår jeg fik. Men siden har jeg faktisk altid redet med hjelm. Jeg har købt
den hjelm der føltes bedst på hovedet. Det var godt nok en lidt dyrere hjelm
men jeg er mægtig glad for den hjelm.

ps. den hjelm der fik et ordentligt slag mod stenen er selvfølgelig smidt ud
og skiftet med en ny hjelm.

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-10-06 12:15

Anet wrote:
> [...]
> men jeg er mægtig glad for den hjelm.
>
> ps. den hjelm der fik et ordentligt slag mod stenen er selvfølgelig smidt ud

Det der har jeg også prøvet. Jeg red i skoven og i bedste cowboyfilm
stil så var der PLUDSELIG en gren hen over stien som ramte mig i
brystet, og jeg blev fejet af hesten. Haha, det må have set sjovt ud.

Men det gjorde nu ret ondt, og hesten var på vej hen over Klampenborg
vej da nogen fik fanget den. Hjelmen blev også smadret, og hvis jeg
ikke havde haft den var det ikke sikkert at jeg kunne ride i dag.

JonB

Fra : Anet

Dato : 04-10-06 13:21

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> Jeg var jo som så mange andre "smarte" og
> [...]
> da nogen fik fanget den. Hjelmen blev også smadret, og hvis jeg ikke havde
> haft den var det ikke sikkert at jeg kunne ride i dag.

(klip)
Ja, man lærer at bruge hovedet. Og det må helst ske inden at man ryger af og
der sker noget virkelig slemt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-10-06 14:18

Anet wrote:
> [...]
>
> (klip)
> Ja, man lærer at bruge hovedet. Og det må helst ske inden at man ryger af og

Et lille sidespring, men jeg glæder mig til at de nye bløde dragte som
bliver hårde ved slag og stød bliver til at købe (og betale). Så
bliver beskyttelsen ved at ride meget bedre, og det bliver ikke lige
så besværligt som med de nuværende sikkerhedsveste som er ret stive.

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 04-10-06 21:43

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

>Et lille sidespring, men jeg glæder mig til at de nye bløde dragte som
>bliver hårde ved slag og stød bliver til at købe (og betale). Så

Hvad!
Det må da være skrækkeligt ar ride rundt i sådan noget hårdt og stift noget.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-10-06 22:21

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Hvad!
> Det må da være skrækkeligt ar ride rundt i sådan noget hårdt og stift noget.

før i tiden red ridere da ellers rundt i rustning?

Men ideen i stoffet er jo netop at hvis man påvirker det almindeligt
så er det blødt, men hvis man slår det hårdt så bliver det stift. Det
skulle angiveligvis kunne stoppe en kugle.

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 05-10-06 07:28

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

>Men ideen i stoffet er jo netop at hvis man påvirker det almindeligt
>så er det blødt, men hvis man slår det hårdt så bliver det stift.

Det er jo lige det jeg har imod det. Under en "almindelig" ridetur vil det blive
så stift at man ikke kan bevæge sig

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-10-06 08:39

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Det er jo lige det jeg har imod det. Under en "almindelig" ridetur vil det blive
> så stift at man ikke kan bevæge sig

HAHAHHA, det er vidst kun dig der rider sådan Ole. Hvordan kan hesten
overhovedet holde til det? Måske den skal have et dækken på lavet af
samme stof.

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 05-10-06 12:22

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

>HAHAHHA, det er vidst kun dig der rider sådan Ole. Hvordan kan hesten
>overhovedet holde til det?

Tjaaahh, træning...!

Hesten er ret klog. De to gange vi har været "nede" sørgede den for at lande
oven på mig, så der skete ikke moget med hesten.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-10-06 13:38

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Tjaaahh, træning...!
>
> Hesten er ret klog. De to gange vi har været "nede" sørgede den for at lande
> oven på mig, så der skete ikke moget med hesten.

hahaha, ja det var smart, så landede den vel blødt.

JonB

Fra : Kim S

Dato : 05-10-06 13:44

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> hahaha, ja det var smart, så landede den vel blødt.

Ikke hvis det var ovenpå Ole....
Han er jo ikke andet end skind og ben

Mvh, Kim

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 05-10-06 15:43

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote:

>Ikke hvis det var ovenpå Ole....
>Han er jo ikke andet end skind og ben

Netop derfor er Ramses i stand til disse fantastiske spurter

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Kim S

Dato : 05-10-06 11:54

> [...]
> beskyttelsen ved at ride meget bedre, og det bliver ikke lige så
> besværligt som med de nuværende sikkerhedsveste som er ret stive.

Hvad er det for nogen, Jon ?
Kan du linke til en ?

Mvh, Kim

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-10-06 12:20

Kim S wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
>>
> Hvad er det for nogen, Jon ?
> Kan du linke til en ?

hvis jeg finder et link igen så skal jeg nok prøve at huske at poste
det her.

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 05-10-06 12:22

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote:

>Hvad er det for nogen, Jon ?
>Kan du linke til en ?

Ahaahhh! Interessert? Så *DU* er også begyndt på "råddenridning" ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 04-10-06 21:41

> [...]

>stil så var der PLUDSELIG en gren hen over stien som ramte mig i
>brystet, og jeg blev fejet af hesten. Haha, det må have set sjovt ud.

Mon ikke fejlen var PLUDSELIG uopmærksomhed fra rytterens side ??

Ligesom (unavngivet pige) på bare 12 år der fik advarslen "Hattespisende træ
forude", men ignorerede det. Kort efter lød et højt "kvas" og da vi ser os
tilbage, sidder (unavngivet) med en stor gren i hænderne med toppen ragende to
meter ud til den ene side og resten to meter ud til den anden og rider bare
videre med grenen i hænderne. Heldigvis fik hun taget sig sammen til at få
vippet grenen af inden hun kort efter skal passere mellem to tætstående træer.

Nå, men (unavngivet) havde hat (hjelm) på men brugte ikke hovedet. Vi griner
stadig højt når vi passerer nævnte sted og råber stadig "Hattespisend... ...nåh
nej" hver gang.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 05-10-06 08:12

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Det er jo lige det jeg har imod det. Under en "almindelig" ridetur vil det blive
> så stift at man ikke kan bevæge sig

Wow, hvad rider du på når det går så hårdt til?

Hilsen Kim

Fra : Kim S

Dato : 05-10-06 11:56

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Wow, hvad rider du på når det går så hårdt til?

Tjae... Hvis du er omkring Trundholm og ser en støvsky,
er det nok Ole...

Mvh, Kim

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 05-10-06 12:22

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> wrote:

>Wow, hvad rider du på når det går så hårdt til?

Mest på Ramses, alias "Brutalis", men også en del på Emma, alias "Smukke".
Ramses er 1/2 Quarter, Emma Fuldblod med tryk på "Fuld".
Skal jeg ud med begyndere i "råddenridning" bruger jeg Pi, Islænder.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Anet

Dato : 05-10-06 22:22

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse > Skal jeg ud
med begyndere i "råddenridning" bruger jeg Pi, Islænder.

> Med venlig hilsen
> Ole Braad-Sørensen
> www.foldrenser.dk

(klip)

Nåh, Ole I har stadig Pi. Var hun ellers ikke til salg?

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 06-10-06 10:08

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Nåh, Ole I har stadig Pi. Var hun ellers ikke til salg?

Joh, så småt. Husk at det var en gammel mand der købte hende. Ikke fordi han
skulle ride, men fordi det var såen en dejlig bamse med masser af charme. Men
efterhånden som den gamle mand blev yngre og fik mod på at ride store hurtige
heste, så blev Pi lidt til overs og gik bare og blev tykkere og tykkere. Derfor
var hun på salgslisten en overgang. Efter vi har indført "råddenridning" her er
mange begyndere gået i græsset når de skulle følge med når Ramses har satte
hælene i til en spurt. Pi derimod, er mere velopdragen og kan sagtens lave en
galop der ikke får andre heste til at føle at det er væddeløb vi skal lave.
Derfor er jeg begyndt at bruge Pi en del når begyndere skal ud og "løbe stærkt".
Endvidere har vi fået endnu en ung rytter på bare 64 år der er "skør" med
Islændere og gerne vil med på vore "råddenture", så der er masser af brug for Pi
igen. Så det seneste års tid har salgslisten igen været blank.

(Pi er selvfølgelig blevet udstyret med en fin westernsadel - og lasso lissom
som de andre) (Ellers gad jeg ikk')

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Anet

Dato : 06-10-06 11:13

> [...]
> igen. Så det seneste års tid har salgslisten igen været blank.
>
> (Pi er selvfølgelig blevet udstyret med en fin westernsadel - og lasso

(klip)

Nej altså Ole....en rigtig islænder skal da have en lækker islændersadel så
man kan tølte over stepperne...... Jeg har lige købte en islænder til her
faktisk har jeg købt to islændere. Den ene er til mig selv og til den har
jeg købt en lækker Stübben Nordica islændersadel....se det er kræs at ride i
kan jeg forsikre dig om. Den anden islænder jeg har købt står fortsat på
island. Og der skal hun blive nok et års tid endnu for hun går og hygger med
min ældste datter deroppe. Vores datter er på Island og arbejde med
islandske heste og turister og hun faldt pladask for hoppen deroppe. Gemalen
og jeg tog så til Island på ferie og red på Islandske heste. Og den var
yndig den sorte hoppe og derfor lagde vi en ganske pæn sum penge deroppe til
betaling af hoppen. Vi glæder os alle her til både datter og hoppe kommer
hjem til gården her i Danmark.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 07-10-06 16:47

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Nej altså Ole....en rigtig islænder skal da have en lækker islændersadel så
>man kan tølte over stepperne......

Jammen det er SÅ svært at få anbragt en lasso på en såen sadel.
Og rent faktisk så løber Pi ganske meget bedre og hurtigere under en
westernsadel. Den eneste gang jeg ved en fejltagelse har tøltet var netop med
western udstyret.

>Jeg har lige købte en islænder til her faktisk har jeg købt to islændere.

Tillykke med udvidelsen. Savner du alfrig Frederiksborgeren ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Anet

Dato : 08-10-06 05:18

> [...]
> Og rent faktisk så løber Pi ganske meget bedre og hurtigere under en
> westernsadel. Den eneste gang jeg ved en fejltagelse har tøltet var netop

(klip)

Det er da næsten synd ikke at bruge hendes tølt når nu hun er udstyret med
den.

> Tillykke med udvidelsen. Savner du alfrig Frederiksborgeren ???

(klip)
Nej, jeg må faktisk tilstå at jeg er faldet pladask for islænderne. Den nye
islænder jeg har købt til mig selv er guuuddesmuk. Tilmed er han en skøn
hest at ride da han har 4 gode gangarter, er fuldstændig trafiksikker og
vildt sikker. Han og jeg har redet mange gode ture afsted. Jeg rider da også
dressur som før bare på islænderne. Især min gode gamle hoppe er ret god.
Hun er en sand fornøjelse at ride på bane på. Hun er faktisk ret godt gående
og jeg er i gang med den anden vallak vi har også dressurmæssigt. Fordi man
har en islænder kan den godt være redet godt dressusmæssigt og så i naturen
træne de 4 eller 5 gangarter som de har.

Fra : liz

Dato : 06-10-06 19:27

Tak for de gode råd.

Sikkert et videnskab - det at købe ridehjelm!! Har prøvet snart sagt alt
der kunne opstøves her i Himmerland. Der er noget galt med mit hovedet,
faconmæssig altså!

Det er utrolig så hurtig at man kommer til at ligne Poul Nyrup!! Tænker
her på de der distance/military hjelm.

Den jeg blev forelsket i, både ved første øjekast og ved prøvning var
selvfølelig den dyreste - næsten kr.2400,- en GPA tror jeg nok. Så lækker
at have på, man kunne næsten ikke mærke den. Hvorfor er det sådan?

Tilbage på jorden.....
Den jeg har købte, er en ganske almindelig sort Eurolite til næsten 600,-!
Ret kedelig men rimelig behagelig. Uden så meget ventilation, men jeg tror
nu ikke at det bliver nødvendig her om efteråret og vinteren hvor der skal
tilrides. Og til sommer - ingen hjelm, det er (næsten) helt sikkert!

Nu skal den afprøves i weekenden. De siger alle at jeg snart ville vænne
mig til at have hjelmen på, og måske? bliver så glad for den at jeg aldrig
kommer til at ride uden igen. Det tror jeg nu ikke på. Men hvis det er
tilfældet, så må jeg spare sammen til den der GPA! Her og nu, så synes jeg
at den er for dyrt til hobby ridning, men hvem ved. Hende jeg skal ride
sammen med, er distance dame i ret stor stil, så måske..........! Og hesten
jeg skal ride gik 60 km forrige weekend!

Hilsen Liz

Fra : Goofy

Dato : 22-10-06 15:02

Hej allesammen! Jeg vil lige komme med en kommentar til det med stive
sikkerhedsveste. Jeg har nu de sidste måneder redet med en supergod
sikkerhedsvest....der overhovedet ikke er stiv....først da jeg fik den på
tænkte jeg...åh nej, den strammer.....men den former sig ret hurtigt efter
overkroppen, og nu kan jeg ikke mærke at jeg har den på. Den opfylder de
højeste sikkerhedskrav og beskytter effektivt rygrad, lunger, hjærte osv.
Jeg rider meget skovtur og oftest alene, nu vil jeg ikke undvære den!
mvh Marita
newsxVg.61$cu2.2@news.get2net.dk...

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-10-06 17:37

Goofy wrote:
> [...]
> højeste sikkerhedskrav og beskytter effektivt rygrad, lunger, hjærte osv.
> Jeg rider meget skovtur og oftest alene, nu vil jeg ikke undvære den!

hvad kostede den? og hvilket model/mærke er den af?

JonB

Fra : Goofy

Dato : 22-10-06 21:07

Hej igen.
Sikkerhedsvesten koster 1098 kr, ikke helt billig men god. Det er en HL-Be
safe, den kan kun bestilles over nettet. Den er fra firmaet HL equipment.
Den er mørkeblå og ligner ikke en slags "redningsvest".

mvh Marita

> hvad kostede den? og hvilket model/mærke er den af?
>

> JonB

----
Hent en gratis SPAMfighter her.