frøgræshalm
Fra : steen gavnbo nielsen

Dato : 28-09-06 00:04

hej gruppe
er der nogen der kender forskellen på foderendheder, i frøgræshalm og hø.
mvh steen

Fra : Anet

Dato : 28-09-06 12:05

"steen gavnbo nielsen" <gavnbo@privat.dk> skrev i en meddelelse
> hej gruppe
> er der nogen der kender forskellen på foderendheder, i frøgræshalm og hø.
> mvh steen

Jeg ville aldrig nogensinde fodre med frøgræshalm da det er alt for støvet
og giver rigtig mange heste problemer med vejrtrækningen. Og har hesten
først fået denne skade så er det tit uopretteligt igen.

--
Hilsen
Annette

Fra : Iben Holst

Dato : 28-09-06 16:35

> er der nogen der kender forskellen på foderendheder, i frøgræshalm og hø.
> mvh steen

Foderenheden i frøgræshalmen er lig det som halm har, så det kan
slet ikke sammenlignes med hø.
Mine heste får frøgræshalm og det er bestemt ikke mere støvet end
alm. hø, jeg vil snarer sige tværtimod... Og frøgræs mere sej end hø
og derved tager det længere tid for hestene at gumle det i sig.

Min hoppe har haft astma i flere år som vi holder nede med en
urtemikstur. Men det bryder ikke ud fordi hun får frøgræs....

Men mange vil ikke bruge frøgræs fordi de mener hestene ikke kan
lide det (det er det samme med hvedehalm som langt de fleste heste
faktisk elsker) men også fordi der ikke er mere foderværdi i det end
halm. Men man skal ikke tage fejl af det, for det er lige så svært at
lave ordentlig frøgræshalm som det er at lave ordentligt hø - så på dét
område er de to arter helt lig hinanden.

Iben

Fra : H. Jensen

Dato : 30-09-06 10:05

> Mine heste får frøgræshalm og det er bestemt ikke mere støvet end

Mine får frøgræs på folden, jeg har ikke meget græs og det tager dem lang
til at komme igennem sådan en balle. Mit frøgræs er ej heller støvet
overhovedet!

> Min hoppe har haft astma i flere år som vi holder nede med en
> urtemikstur.

Min hoppe har også astma, hvilken mikstur giver du din?

Heidi

Fra : Anet

Dato : 30-09-06 12:53

"H. Jensen" <hallemarken@hund.dk> skrev i en meddelelse

> Mine får frøgræs på folden, jeg har ikke meget græs og det tager dem lang
> til at komme igennem sådan en balle. Mit frøgræs er ej heller støvet
> overhovedet!

(klip)

Det er støv man ikke kan se med det blotte øje.

--
Hilsen
Annette>

Fra : Iben Holst

Dato : 30-09-06 15:54

> Det er støv man ikke kan se med det blotte øje.

Det er korrekt - men det er ikke anderledes med hø....

Iben

Fra : Anet

Dato : 30-09-06 19:05

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er korrekt - men det er ikke anderledes med hø....
>
> Iben

(klip)

Jeg fodrer heller ikke med hø. Kun hvis det er kunsttørret for da er alle
svampesporer dræbt i høet. Men det er nogle år siden nu at jeg har brugt
det. Jeg fodrer med wrap som hestene er helt vilde med og der er en god
foderværdi i også. Desuden så flyver det ikke så let når det udfodres
udenfor og hestene bruger megen god tid på at hygge med det.

--
Hilsen
Annette

Fra : Iben Holst

Dato : 01-10-06 10:52

> Jeg fodrer med wrap som hestene er helt vilde med og der er en god
> foderværdi i også. Desuden så flyver det ikke så let når det udfodres
> udenfor og hestene bruger megen god tid på at hygge med det

Jeg har også flere gange spekuleret på at bruge wrap, men da jeg kun
har 2 heste og den lille shetlænder helst ikke skal have for meget, tror
jeg ikke en åben balle kan holde sig indtil det er ædt op.
- i hvert fald ikke det våde wrap.

Er det tørt eller vådt det du bruger?
- og hvor lang tid kan både det ene og det andet egentlig holde sig
når der først er blevet åbnet?

Jeg passede fedekvæg for ca 10 år siden og det ensilage/wrap de
fik skulle være brugt på max 8 dage, for at det ikke skulle blive dårligt.

Iben

Fra : Anet

Dato : 02-10-06 12:55

> [...]
>
> Jeg passede fedekvæg for ca 10 år siden og det ensilage/wrap de
> fik skulle være brugt på max 8 dage, for at det ikke skulle blive dårligt.

(klip)

Jeg har fodret med både vådt og tørt wrap. Jeg får dem i den størrelse der
er som en almindelig halmballe for dem kan jeg selv flytte rundt på. Det er
en lille smule dyrere men også nemmere og så kan ballerne fint hold sig i
7-9 dage.

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 02-10-06 18:45

(klip alt væk)

Til Iben

Jeg har kun 3 af vores ialt 5 heste hjemme denne vinter så derfor har jeg
heller ikke mange hest og kan ikke bruge de større wrapballer. Det har jeg
ellers brugt før. Men det er nu nemt med de mindre wrapballer og det når
aldrig at blive dårligt. Det er også nemmere at se om en balle er dårlig når
den ikke er så stor.

--
Hilsen
Annette

Fra : Iben Holst

Dato : 02-10-06 20:04

> [...]
> ellers brugt før. Men det er nu nemt med de mindre wrapballer og det når
> aldrig at blive dårligt. Det er også nemmere at se om en balle er dårlig

Ja, jeg tror jeg skal prøve at have fat i det tørre...
Frøgræsset bruger jeg som halm kun som fyldfoder, beskæftigelse
og afveksling fra halm når de er på jordfold. Og det behøver jeg ikke
helt at passe på med over for den bette, som jo ikke skal have for
meget i sig der feder. Men jeg kunne i vinterperioden godt tænke mig
at hoppen fik flere foderenheder gennem stråfoder for at jeg ikke
skal fylde for meget korn i hende.

Iben

Fra : Anet

Dato : 03-10-06 12:55

> [...]
> meget i sig der feder. Men jeg kunne i vinterperioden godt tænke mig
> at hoppen fik flere foderenheder gennem stråfoder for at jeg ikke

(klip)

Ja, og nogen heste får for meget krudt i hovedet når de får for meget
kraftfoder så stråfoder er jo en god ting at give hestene også som
beskæftigelse.

--
Hilsen
Annette

Fra : Iben Holst

Dato : 30-09-06 13:24

> Min hoppe har også astma, hvilken mikstur giver du din?

Det hedder "Bronchomax"....

Opskriften er lavet af Marianne Søndergaard og de første
par gange købte jeg urteblandingen af hende, men da hun
ikke havde tid til fortsat at lave de forskellige urteblandinger
overlod hun dem til Lene Askhim ( www.askhim.dk )
Der køber jeg den så nu og laver den selv til en mikstur ved
bl.a. opkogning m. vand og tilsat en hel masse honning (opskrift
på fremgangmåden følger med urterne).

Indtil jeg prøvede Bronchomax var der ikke noget der kunne
få astmaen ordentlig væk. Jeg prøve flere "kure" bl.a. hvor hun
fik "Kombuchathé" og jeg prøvede også Lene Askhims urter for
luftvejene - Askhims virkede slet ikke - theen virkede rimelig
godt men holdte det ikke helt væk og der var forværring hvert
forår.

Men Bronchomax er lige sagen for min hoppe - efter godt og
vel 1 måneds brug har hun ikke haft astmaen siden og det er
omkring 3 år siden vi startede med det....

Iben

Fra : taina

Dato : 28-09-06 18:31

"steen gavnbo nielsen" <gavnbo@privat.dk> skrev i en meddelelse
> hej gruppe
> er der nogen der kender forskellen på foderendheder, i frøgræshalm og hø.
> mvh steen

Hø: cirka 2 kg til en FE
Frøgræs: cirka 4,5 kg til en FE

MEN vores foderværdier er baseret på kvæg, som har mange maver og kan
fordøje det træstof, som er ufordøjeligt for heste. Denne forskel på hest og
kvæg betyder, at halm er fordøjeligt for kvæg (og har en foderværdi, der
svarer til frøgræs), mens det er ubrugeligt for heste. Frøgræs består af
græsstængler, og vil derfor i sagens natur også indeholde en del
ufordøjeligt træstof - hvor stor en andel det er, og dermed hvor meget
hestene kan hente fra det, tør jeg ikke at kloge mig på.

mvh. tina