Med/uden sko?
Fra : Kim Christensen

Dato : 22-09-06 20:03

Fra naturens side er heste jo ikke født med sko på. De er til
gengæld helle rikek født til at gå på brolægning, og asfalt.
Og alligevel ser jeg at heste der hovedsagligt færdes på ridestier,
marker og steder med forholdsvist blødt underlag alligevel har sko
på.
Vil det ikke være muligt at lade heste færdes uden sko hvis de
primært færdes på "naturligt" underlag? Selvfølgelig skal de krydse
en vej ind imellem, men det kan ikke blive det der gør udslaget.
Hesten står sikkert også bedre fast med sko, men er det hele
forklaringen?
Er der andre ting der taler for at bruge sko på blødt underlag?
Jeg kunne forestille mig at koldblodsheste der bruges til pløjning i
lerjord kunne få skoene trukket af i leret, deres ofte noget lavere
hove gør svjv heller ikke skoningen nemmere - hvad kræves der hvis de
skal kare sig uden?

Hilsen Kim

Fra : Dorthe Jensen

Dato : 22-09-06 20:27

hej kim

ja der er mange faktorer der spiller ind når man snakker sko. blandt andet
hestens brug og hovkvalitet og vækst endvidere er nogle heste mere ømtåede
end andre så nogle heste er ikke behagelige at ride når de går uden. går
hele tiden og ømmer sig hvis de jokker på en lille sten.
Vi har en hoppe hvis hove stort set ikke vokser uanset om vi giver biotin
eller meget andet der skulle fremme hovvæksten så lige så snart hun skal de
mindste i brug så er der fire sko på, ellers bliver hun meget hurtigt helt
nedslidt og halt.
så har jeg en vallak som kan rides på bane uden sko uden problemer men han
er ikke så god at ride i skoven uden, så der må man jo vælge hvad man bruger
hesten til om det er nødvendigt med sko.
nogle heste får nogle lidt bedre gangarter ved at gå med sko de kan få et
lidt andet løft og derfor er der sikkert mange heste der går med sko.
ja og så er der jo mange det syntes at det er lidt fedt at hesten har sko på
så selvfølgelig skal den have det

hilsen dorthe

Fra : Tina

Dato : 23-09-06 10:34

[...]

- hvad kræves der hvis de
skal kare sig uden?

Sko er helt klart en ulempe, hestene har bedst af at gå uden. Desuden står
hestene bestemt ikke bedre fast med sko, de skøjter rundt, selv på asfalt
glider de hvis ikke man passer på. Ulempen er også at sko på baghove kan
resultere i meget grimme skader på de andre heste som de jo selvfølgelig går
sammen med

Nogle heste er bare nødt til at have sko på, ellers nægter de simpelthen at
gå. Min den ene nægter overhovedet at gå i grus uden sko, han er meget øm.
Ofte skyldes det at når heste er vandt til at have sko på kan de ikke vænnes
til at gå uden. Man kan lave noget der hedder barfodstrimning, hvor de
skulle kunne lære at gå uden sko igen, noget med at man så har smed hver 4
uge. Men det er der garanteret andre der kan fortælle meget mere om.

Skal hesten kun gå på ridebane og græs vil det være fjollet at give sko på,
men skal den bruges til skovtur grus/græs/asfalt ja så vil de fleste nok
have behov for sko alt efter hvor meget man rider dem.

Fra : taina

Dato : 23-09-06 11:17

> "Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>
> Vil det ikke være muligt at lade heste færdes uden sko hvis de
> primært færdes på "naturligt" underlag?

Det kommer meget an på hesten og dens hovkvalitet. Nogle hesten vader derud
ad på alt, andre nægter at gå - og så er der alle dem ind imellem.

> Selvfølgelig skal de krydse
> en vej ind imellem, men det kan ikke blive det der gør udslaget.

Nej, ikke hvis man bare krydser vejen. Men asfalt er faktisk ikke det værste
at ride på (så længe man skridter). Man skal bare være opmærksom på, at
hovene ikke slides helt ned. Barfodstrimmere anbefaler skridt på asfalt,
netop fordi hoven her slides og bruges. Og jo mere en hov bliver brugt (uden
at blive overbrugt) jo sundere bliver den også.
På en ren asfaltvej er der som regel ikke problemer (andet end sliddet). Det
er på grus, at de fleste heste bliver ømme i poterne.

> Hesten står sikkert også bedre fast med sko, men er det hele
> forklaringen?

Som den anden tina også skriver, så står hesten bedst fast uden sko. Vi
lægger sko på, når hesten slider sine hove for meget eller forkert - eller
er ømtået. Nogle lægger per automatik sko på, når hesten kommer i ridning -
det synes jeg ikke, der er nogen grund til.

> Er der andre ting der taler for at bruge sko på blødt underlag?

Nej, ikke hvis hesten kan gå uden. Uden er altid bedst. En hestehov er
faktisk fleksibel, og når hesten sætter hoven, træder den blandt andet på
strålen og hoven udvider sig og giver efter for underlaget. Det kaldes
"hovmekaniskmen" Skoen løfter hoven op, så hesten ikke bruger strålen, og
låser hoven fast.

> - hvad kræves der hvis de skal kare sig uden?

Det er igen forskelligt fra hest til hest, hvor meget der er nødvendigt. Men
her er "den hysteriske model":

- Der er en sammenhæng mellem fordøjelse og hovkvalitet. Hesten skal være
dækket ind med vitaminer og mineraler, så den har, hvad den skal have for at
danne gode stærke hove. Desuden skal tarmfloraen fungere, og det betyder, at
den skal have rigeligt med godt grovfoder.

- Ordentlige forhold for hoven. Det værste for hestens hove er ammoniak, som
ødelægger strukturen i hoven. Halm er meget dårligt til at suge urin. Næsten
alt andet er bedre - spåner, tørv, hamp, easy-strø. Og tid på folden er
selvfølgelig meget bedre end tid i boksen.

- Hoven skal passes. Beskæring hver 4-5-6 uge, så hesten hele tiden står
korrekt og dermed slider hoven korrekt. Nogle mener også, at hyppig
beskæring gør, at hoven vokser mere. Sur stråle skal bekæmpes.

Dette er som sagt den hysteriske. Der findes masser af heste, der står på
halm, bliver beskåret hver 12. uge og bliver fodret med havre, som går uden
sko med større eller mindre succes.

Den anden tina nævner barfodstrimning. Hvis du vil læse mere om det (og
hvordan hoven fungerer), kan du læse videre på www.sundehove.dk. Det er en
rigtig god side. Hvis du vælger barfodstrimning af hesten, så vær ekstremt
forsigtig og kritisk med, hvilken trimmer, du vælger. Der findes ikke nogen
uddannelse af barfodstrimmere, og der findes forskellige teorier, hvoraf
nogle er meget radikale.

mvh. tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-09-06 18:59

taina wrote:
> [...]

[kliiiip]

> [...]
> er ømtået. Nogle lægger per automatik sko på, når hesten kommer i ridning -
> det synes jeg ikke, der er nogen grund til.

Hvis der sættes pigge, mordaks, under skoene, så står de godt fast.
Jeg synes også at det er synd per automatik at smide jernsko på
hesten, men jeg kan selv godt lide gummiskoene easyboot, fra
   http://www.easycareinc.com/
de skal dog tages på ved hver ridetur hvor man vil bruge dem, men det
gør at hesten kan gå på fold og i boks uden sko, og derved slide
hovene almindeligt.

JonB

Fra : Iben Holst

Dato : 24-09-06 08:11

> [...]
> de skal dog tages på ved hver ridetur hvor man vil bruge dem, men det
> gør at hesten kan gå på fold og i boks uden sko, og derved slide

Hej Jon,

Jeg har været inden på siten du linker til og sikke meget der står *S*

Jeg synes det lyder som en super ide og alt afhængig af hvordan og
hvorledes med tilpasningen og prisen, så lyder det som noget jeg
skal have til min hoppe.

Hvordan griber jeg det an med at finde størrelse og model, så det
bliver de rigtige jeg får hjem?
Og hvordan ligger priserne?

Iben

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-09-06 10:54

Iben Holst wrote:

> [...]
>
> Jeg synes det lyder som en super ide og alt afhængig af hvordan og
> hvorledes med tilpasningen og prisen, så lyder det som noget jeg

Jeg har lidt erfaringer jeg tidligere har delt ud af, men jeg kan godt
skrive dem igen hvis du ikke kan finde dem.

Kort sagt så har jeg prøvet modellerne Easyboot, Boaboot og Easyboot
Epic i den rækkefølge. Jeg foretrækker Epic. Jeg har prøvet i lidt
over et år på en hest med stejle hove. Senere ledte hovens stejlhed
til at hesten fik ringfod, men ringfoden skulle have været år under
udvikling, så jeg tror ikke at de 2 ting er relateret, mere at
gummiskoene gjorde at der desværrer gik længere tid før jeg opdagede
ringfoden

Jeg købte Easyboot og Easyboot Epic i sverige via
http://harmonyhorse.se, som har en link til http://nh.ebutiken.nu/

Boaboots købte jeg via en dansk forhandler, skriv hvis jeg skal finde
nummeret til ham. Han var ude og prøve og måle efter for at sikre sig
at de sad godt og passede. Han instruerede også, men de er nu meget
nemme at få på, indlæringstiden er kun et par monteringer.

> Hvordan griber jeg det an med at finde størrelse og model, så det
> bliver de rigtige jeg får hjem?
> Og hvordan ligger priserne?

Prisen afhænger af modellen, Boaboot er dyrest. Med hensyn til
størrelse så har de et skema med mål på både længe og bredde af hoven.

JonB

Fra : Anet

Dato : 24-09-06 08:30

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> de skal dog tages på ved hver ridetur hvor man vil bruge dem, men det gør
> at hesten kan gå på fold og i boks uden sko, og derved slide hovene

(klip)

Og vægten fra hesteskoen er heller ikke godt for hestens bevægeapperat og
muskler, så derfor sætter jeg kun sko på når det er nødvendigt. Men rider
gerne med Boots på den ene hest vi har der går uden sko for at slå ham ud af
passen og over mod traven.

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-09-06 19:01

Tina wrote:
> [...]
> skulle kunne lære at gå uden sko igen, noget med at man så har smed hver 4
> uge. Men det er der garanteret andre der kan fortælle meget mere om.

man kan få gummisko hvilket ikke sømmes fast på hoven, og heller ikke
ødelægger fjeder funktionen som jernsko gør.

JonB

Fra : Anet

Dato : 23-09-06 11:34

[...]

Vi har ialt 5 heste her hos os.

2 stk. går uden sko og rider ture afsted hveranden dag. De kan godt gå uden
sko. 1 stk. som går så lange ture 5 gange om ugen at det er nødvendigt at
han har sko på. Hans sko slides totalt op på 6 uger, 1 stk der går på Island
og har sko på fordi den går hvor der er meget hårdt og så til sidst 1 stk
der ikke kan gå uden sko fordi ellers revner, flosser hovene.

Jeg lader dem gå uden sko som kan og påsætter sko på de resterende. Det er
helt afhængig af bruget af hesten og dens alder og hovkvalitet.

--
Hilsen
Annette

Fra : Rex

Dato : 23-09-06 12:38

Ja, pas på med barfodstrimmning/ beskæring!!

Det der egentlig sker ved en grum barfods beskæring er at hesten hver 4 uge
skæres øm tået, og derved provokeres hestens hove til at vokse hurtigere,
dette kan klart IKKE anbefales, da det er dyrplageri at påføre hesten
sådanne smerter!
Der er dog også de der barfods trimmer, dvs. at hoven files hver 4-5 uge,
dette har en i familien klar god erfaring med...

Hilsen Camilla

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-09-06 18:47

Anet wrote:
> [...]
>
> Jeg lader dem gå uden sko som kan og påsætter sko på de resterende. Det er
> helt afhængig af bruget af hesten og dens alder og hovkvalitet.

Hej Anet?

Det er besværligt at skelne forskel imellem det som du skriver og det
som du citerer Kim for at skrive. Må jeg bede dig om at indsætte "> "
foran det du citerer? Det er kotume og gør det meget nemmere at læse
hvem der skriver hvad, og hvem der citerer hvad, og i hvilket niveau
der citeres på.

Hvis dit program ikke automatisk gør det for dig så vil jeg anbefale
det gratis program thunderbird som kan hentes her:
   http://www.mozilla.com/thunderbird/

JonB

Fra : Anet

Dato : 24-09-06 08:38

(klip alt væk)

Vi har ialt 5 heste her hos os.

2 stk. heste går uden sko og rider ture afsted hveranden dag. De kan godt gå
uden sko, og får derfor lov til det da ikke vil gavne hverken dem eller mig
at sætte sko på.

1 stk. hest som går så lange ture 5 gange om ugen at det er nødvendigt at
han har sko på. Hans sko slides totalt op på 6 uger og desuden slider han
også sine hove lidt skævt og kan med sko mindske dette skæve slidt lidt.

1 stk. hest der går og bor på Island og har sko på fordi den dagligt går
hvor der er meget hårdt og stenet og så til sidst
1 stk. hest der ikke kan gå uden sko fordi ellers revner, flosser hovene.

Jeg lader de heste der kan gå uden sko som og påsætter sko på de resterende
heste. Det er helt afhængig af bruget af hesten og dens alder og
hovkvalitet. Den hest vi har der slet ikke kan gå uden sko er en hest på 18½
år og han har altid haft skøre hove, og tro mig jeg har haft gang i diverse
smede, dyrlæger, vitaminer, mineraler og alle mulige andre præperater der
skulle forbedre hoven, men han er bare en hest som har en dårlig
hovkvalitet.

--
Hilsen
Annette

Fra : Kim Christensen

Dato : 23-09-06 12:28

taina (fjern) wrote:
> [...]

> strålen og hoven udvider sig og giver efter for underlaget. Det kaldes
> "hovmekaniskmen" Skoen løfter hoven op, så hesten ikke bruger strålen, og

Tak for alle tilbagemeldinger!

Nogen af problemerne med/uden sko minder ligefrem om det mennekser kan
opleve med deres egne fødder. Man kan blive platfodet af at gå med
sko der har stive såler, nogen kan gå barfodet i næsten alt, andre
kan ikke.

Hilsen Kim

Fra : john

Dato : 23-09-06 18:56

Hej Kim

Der er mang eandre der har svaret på dien konkrete spørgsmål, aå jeg vil
bare supplere med mine egne erfaringer.

4 heste - alle uden sko, de går på ridebane (- ikke så tit det synes vi
faktisk er meeeeget kedeligt - men selvfølgeligt nyttigt en gang i mellem
)).

Men ellers rider vi i naturen, og ind i mellem korte stræk på asfalt.

Det giver ingen problemer med vores heste, ja faktisk er problemet, at om
soimmeren hvor de går på fold døgnet rundt, der slider de hovene for lidt,
så vi udover beskæringen må have fat i filen ind i mellem.

Om vinteren hvor de er i boks om natten, og der står på beton (med halm
selvølgelig - men IKKE dybstrøelse), der er der mere hovslid, men ikke noget
der er problematisk.

Og ja vi fodrer med blandt andet havre om vinteren!!

Hilsen John