Hente/Ændre kommentar på en fil
Fra : Rudi Hansen

Dato : 20-09-06 12:14

Hvis man kikker på en fils, egenskaber fra Windows Explorer så er
der på Summary tabben noget der hedder comment.

Kan man ikke hente og ændre den comment på en eller anden måde i VB?

Fra : Benny Andersen

Dato : 22-09-06 12:32

On 20 Sep 2006 04:13:45 -0700, Rudi Hansen wrote:

> Hvis man kikker på en fils, egenskaber fra Windows Explorer så er
> der på Summary tabben noget der hedder comment.
>
> Kan man ikke hente og ændre den comment på en eller anden måde i VB?

Jo, jeg fandt engang noget info på nettet - det var urimmeligt langhåret!

Gemmes i en selvstændig stream - prøv blot at kopiere filen til fat 32 drev
(diskette eller memory stick) og tilbage igen - evt. indhold i comment er
hermed forsvundet.

Benny Andersen

Fra : Rudi Hansen

Dato : 27-09-06 12:24

Benny Andersen skrev:

> [...]
> (diskette eller memory stick) og tilbage igen - evt. indhold i comment er

Det du med andre ord siger er at det kan man ikke?

Fra : Benny Andersen

Dato : 08-10-06 11:11

On 27 Sep 2006 04:23:39 -0700, Rudi Hansen wrote:

> Det du med andre ord siger er at det kan man ikke?
Øh.. har du forstået det med streams? Prøv at lave en .txt fil i notepad på
få bytes. (på er ntfs drev) Gå ind i sammary fanen og skriv en masse og
tryk ok. Kig igen i egenskaber! Filen er stadig på få bytes. Det som
skrives i summary fanen gemmes ikke sammen med filindhold. Man kan altså
ikke fra et programmerinssprog blot åbne filen og manipulere disse
egenskaber, men skal anvender nogle platforms specifikke metoder, som
naturligvis er til stede microsoft supporterede sprog som c, c#, vb ....

Så det kan man godt, men er en feature som er låst ntfs filsytemet værd at
anvende?
Jeg synes at filer skal være en samling af data - noget som i sin
generalitet hæver sig over det enkelte OS. Data er en formaliseret
repræsentation af kendsgerninger, der kan kommunikeres og omformes. Det er
i praksis ikke tilfældet for den samling af streams som en fil er i et ntfs
filsystem, hvis filen består af flere streams. Prøv blot at kopiere omtalte
fil med kommentarer til diskette eller andet ikke ntfs drev.
'I praksis' betyder at de ellers smarte streams ikke er understøttet
fornuftigt i operativ systemmet, i hvert fald så vidt jeg ved.
Som minimum burde der foregå en eller anden serialisering ved kopiering til
ikke multistreamede medier og udpakning til streams ved hentning den anden
vej.
Så... Det man ser i summary fanen er noget som er implementeret på en måde
som er ude af trit med hvordan resten af verden fungerer i dag.

I øvrigt kan summary fanen indeholde et miks af fortolket filindhold og
ting gemt i selfstændig stream. (f.eks. i .jpg - exif data er almindeligt
fil indhold)
Benny Andersen

Fra : Ulf

Dato : 27-09-06 20:25

On 20 Sep 2006 04:13:45 -0700, "Rudi Hansen" <rudi.hansen@gmail.com>
wrote:

>Hvis man kikker på en fils, egenskaber fra Windows Explorer så er
>der på Summary tabben noget der hedder comment.
>
>Kan man ikke hente og ændre den comment på en eller anden måde i VB?

Prøv at se på http://support.microsoft.com/?id=224351 her kan man
hente et færdigt program, kildekode mv.
Desværre virker det kun til MS Office dokumenter
Måske kan man ændre noget - jeg har ikke kikket nærmere på koden.
Demoen virker fint.

MVH
Ulf

Fra : Rudi Hansen

Dato : 30-09-06 12:01

Den har jeg faktisk kikket på før, men jeg skal bruge det til at
gemme nogen ekstra oplysninger i MP3 filer, og der virker det ikke.

Jeg skal bruge det til en database over mine MP3 filer, men jeg vil
gerne kunne gemme en id i mine MP3 filer som gør at jeg kan
identificere filen.

Fra : Ulf

Dato : 30-09-06 19:24

Rudi,

Så prøv denne: http://www.vbcodesource.com/exampleEx.html søg efter
"MP3 Tag Editor". Fint lille program, men du skal nok lave lidt
automatik til databesen.
Der er også en lille forklaring på hvor informationerne findes i
filen.

MVH
Ulf