Råd vedr. søvnproblem..
Fra : Lone Hjorth Rannerie~

Dato : 20-09-06 10:51

Som ny her i gruppen, håber jeg at blive taget vel imod og at jeg er det
rigtige sted...

Mit problem er af den natur at jeg har søvnproblemer. Jeg har aldrig sovet
særlig tungt, har altid ligget længe inden jeg faldt i søvn og har svært ved
at falde i søvn igen, hvis jeg bliver vækket midt om natten. Jeg er
A-menneske.

Jeg mistede min mor for 3½ måned siden, hvilket naturligvis ikke har hjulpet
på mine søvnproblemer. Jeg er 35 år, er gift og har en datter på snart 2 år.

Jeg efterlyser en bog, en film, en metode der kan hjælpe mig til først og
fremmest at falde hurtigere i søvn... Evt. en bog der vejleder i hvilken
stilling, man med fordel kan lægge sig i, hvad slags mad og drikke, man ikke
skal spise/drikke(udover kaffe selvfølgelig), hvordan man kan forbedre sin
vejrtrækning osv osv osv...

Jeg ved ikke om noget sådant findes, men alt har interesse...

Jeg håber at få en masse respons.

Mvh Lone

Fra : ayjay

Dato : 29-09-06 21:11

On Wed, 20 Sep 2006 11:51:13 +0200, "Lone Hjorth Ranneries"
<lone@hjorth.com> wrote:

> [...]
>vejrtrækning osv osv osv...
>
>Jeg ved ikke om noget sådant findes, men alt har interesse...

Hej Lone,

Jeg ved ikke meget om søvnproblemer, men måske jeg kan hjælpe dig lidt
på vej alligevel.

Ved du hvorfor du ikke kan sove?
er du rastløs, urolig, angst eller på anden måde følelsesmæssigt
fokuseret inden du skal sove. Måske er du stresset, måske endda uden
selv at vide det ...
Hvordan har du det ellers? er du glad, positiv og åben? eller føler du
dig overbebyrdet, ensom eller måske deprimeret? Er du fysisk aktiv?
Dyrker du sport/løber? Vågner din datter ofte om natten? er hun evt
ofte syg? Stiller du for store krav til dig selv og/eller andre? Har
du et godt netværk/gode venner?

Har du fået bearbejdet din mors død? er du åben omkring dine
tanker/følelser og har du nogle at snakke med?
Måske skulle du unde dig selv nogle sessioner hos en psykoterapeut ...
- udover et frirum, hvor du frit kan få bearbejdet stort og småt, kan
du måske også få en forklaring på dit søvnbesvær, hvis det er psykisk
relateret.

Her er nogle links, du måske skulle kigge nærmere på
http://www.netdoktor.dk/centre/soevn/
http://www.netpsykiater.dk/htmsgd/symptomer.htm#soe
http://www.center-for-stress.dk/ (vælg 'Materialer og ...' og derefter
'Test-område')

Hvis dit problem nærmere er livsstilsrelateret skal du måske "bare"
flytte fokus. I så fald kan jeg anbefale "Kunsten at leve lykkeligt"
af (/med) Dalai Lama.
se omtale http://www.saxo.com/item/12234

Pøjpøj med det hele.

Mvh Allan

Fra : Troels Møldrup

Dato : 02-10-06 19:18

Det vil nok være svært at finde ud af dit søvnproblem her over nettet.
Generelt falder man jo i søvn, når man plejer, hvis man har ro i sjælen.
Der er selvfølgelig et utal af husråd, man kan følge. Gode råd er bl.a.
ikke at sove middagssøvn, undgå enhver stimulans om aftenen. Drikke
mælk. Holde mørkning, dvs. sidde og se mørket falde på uden elektrisk
lys. Nul TV. Kort sagt: back to basics mht. vores biologiske ur. Visse
former for meditation/afslapningsøvelse (autogen træning) kan bruges. En
hurtig googling gav dette link:
http://www.bionordic.dk/indhold/html/ab/autogen.html

A propos: ro i sjælen, se nedenfor.

--
Troels

Læs om selvanalyse og selvterapi på
http://home20.inet.tele.dk/alfine/speciale/

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-02-07 11:13

[Lone Hjorth Ranneries | Wed, 20 Sep 2006 11:51:13 +0200]

Hej kære søster,

> [...]
>særlig tungt, har altid ligget længe inden jeg faldt i søvn og har svært ved
>at falde i søvn igen, hvis jeg bliver vækket midt om natten. Jeg er

Udover at jeg er B-menneske, har jeg de samme problemer som dig - især her
efter vi mistede vores mor.

Hvis man er parat til at prøve urtemidler, ville jeg nok anbefale Perikon
(opkvikkende, bedre humør) om dagen, og Baldrian/Humle (søvndyssende,
beroligende) om natten.

Er folk enige? Har du lyst til at prøve det?
(jeg ringer, men vill også skrive det hér)

Mvh René
www.rene.hjorth.com