Hest-Pony?
Fra : Kim Christensen

Dato : 18-09-06 20:36

I weekenden kom jeg i snak med en - ja, det vender vi tilbage til, men
altså vi snakkede om et dyr der sod på en mark, og jeg kom til at
kalde dette dyr for en pony. Så fik jeg at vide at det skam var en
hest, selvom den var meget lille og man kunne tage den under armen og
bære den væk. Det prøvede jeg nu ikke, det så også bare sådan ud.

Indtil nu gik jeg og trodede at pony generelt var betegnelsen for heste
under en vis størrelse, men nu viser det sig at en hest åbenbart godt
kan være mindre end en pony?

Hvad er det så egentlig der afgør om dyret er hest eller pony?

Hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-06 20:51

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse

>Hvad er det så egentlig der afgør om dyret er hest eller pony?

Min viden på området er måske forældet, men jeg mener, at det hedder pony op
til 147 i stg. og over den højde er det så en hest.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : liz

Dato : 18-09-06 20:53

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
> til 147 i stg. og over den højde er det så en hest.

Men der er undtagelser, fx en islændsk hest er altid en hest selvom
størrelsen er under 147. Ligesådan med arabere mener jeg.

Liz

Fra : Kim S

Dato : 19-09-06 14:34

"liz" <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Men der er undtagelser, fx en islændsk hest er altid en hest selvom
> størrelsen er under 147. Ligesådan med arabere mener jeg.

Osse hvis man, rent teoretisk, ville stille op i en alm. dressur- eller
springkonkurrance på en isbuk ?

Mvh, Kim

Fra : Anet

Dato : 20-09-06 17:29

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> "liz" <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Osse hvis man, rent teoretisk, ville stille op i en alm. dressur- eller
> springkonkurrance på en isbuk ?
>
> Mvh, Kim

Nej, så vil den gå ind under ponyklasser hvis det var en junior der red. Men
langt de fleste islæderryttere er over junioralderen og så skal isbamsen gå
som hest i konkurrencer.

--
Hilsen
Annette

Fra : Trold

Dato : 18-09-06 20:55

>Hvad er det så egentlig der afgør om dyret er hest eller pony?

Fysiologi - en islænder er fx. ikke større end en pony
standmålsmæssigt (de fleste er i hvert fald ikke), men rent anatomisk
(tarme mm) er den en hest - det samme gælder så vidt jeg husker
Falaballaen, som er mindre end shetlandsonyer.

--
Knus,

Trolden

Fra : john

Dato : 18-09-06 21:17

Jeps - så vidt min viden rækker, så er der egentlig flere uafhængige pony
begreber.

Der er det begreb der giver så mange ulykkelige "ponypiger" i dansk
traditionel ridesport, nemlig når du når en vis alder så SKAL du ride en
stor hest = en hest over 149, så selv om du har verdens bedste pony så er du
pludselig blevet "for stor".

Så er der de rent anatomiske kendetegn - der skal jeg ikke gøre mig voldsomt
klog, men som Trolden skriver, så er en fallabella faktisk en "rigtig hest"
selvom den er meget lille.

Så er der den amerikanske "an indian pony" det er hvad som helst, men nok
generelt i den lidt lave ende, som blev redet af indianerne.

Så er der vi der rider western, for os er en hest en hest hvad enten den er
145 eller 155 cm (som faktisk er lige der i mellem ideal målet for en god
western hest ligger).

Så er der islænderne - der går man da gudskelov heller ikke så meget op i et
par cm. fra eller til.

Så hvad er konklusionen - tjaee pony begrebet er i Danmark typisk et
fuldstændigt tilfældigt højdemål, som tilfældigvis skiller hvad man må ride
på som ung og som lidt ældre hvis man vil ride i en klub under DRF.

Var det groft ))

Hilsen John

Fra : Kim Christensen

Dato : 18-09-06 21:45

> [...]
> (tarme mm) er den en hest - det samme gælder så vidt jeg husker
> Falaballaen, som er mindre end shetlandsonyer.

Det kan godt have været en falabella jeg så. Jeg syness de havde en
ret massiv hals i forhold til resten af kroppen.
Nu har jeg jo ikke mulighed for at undersøge tarmene - men af de
svarene kan jeg se at svaret ikke umiddelbart er entydigt, og i nogen
grad et spørgsmål om definition, blandt visse racer eksempelvis.
Kommer det nogenlunde derhenad?

Hilsen Kim

Fra : Anet

Dato : 18-09-06 22:36

Det er en synd at kalde en islænder for en pony. Og har man redet på en
islænder så ved man også hvorfor. En islænder er ikke at ride som en pony,
den er som en stor hest at ride på.
Det hedder f.eks en connemarpony, en new forestpony men det hedder en
islandskhest.

--
Hilsen
Annette