Selvgenererende kode
Fra : Morten Guldager

Dato : 16-09-06 10:37

Hejsa,

Jeg vil gerne lave en package som "producerer sig selv"

Alle metoderne kan autogenereres ud fra et simpelt stykke
kode. Det skal dog gøres runtime. (f.eks. i en BEGIN blok)

Men jeg kan dog ikke lige gennemskue en brugbar syntax der
kan klare ærterne. Forslag?

Jeg _tror_ ikke eval er sagen.

/Morten

Fra : Michael Zedeler

Dato : 16-09-06 11:26

Morten Guldager wrote:
> [...]
> kode. Det skal dog gøres runtime. (f.eks. i en BEGIN blok)
>
> Men jeg kan dog ikke lige gennemskue en brugbar syntax der

Hvorfor skulle man ikke kunne bruge eval?

$min_kode = funktion_der_laver_en_masse_kode();
eval($min_kode);

Mvh. Michael.

Fra : Morten Guldager

Dato : 16-09-06 12:28

2006-09-16 Michael Zedeler wrote

> Hvorfor skulle man ikke kunne bruge eval?
>
> $min_kode = funktion_der_laver_en_masse_kode();
> eval($min_kode);

Jo, det er jeg med på.

Men den generede kode skal ende som en package jeg kan
servere for SOAP::Lite.

Jeg koder på en SOAP server. (standalone, ingen apache her...)

SOAP::Lite fodres med et package navn, og så bliver alle
sub's i den package gjort tilgængelige.

Hvis jeg bruger eval, så er det helel jo væk igen når
eval afsluttes.

Så skal jeg måske ud i noget med at have _hele_ molevitten
inde i min eval? (det bliver da vist lidt uoverskueligt)

Mon jeg kan lave en generisk funktion som kan have flere
navne i min package, og hvor kunktionen selv kan "se"
hvilket navn den blev kaldt med netop denne gang?

Jeg må vel kunne tage en ref af min finktion, og så skrive den
ned i den hash der ligger til grund for en package.

Jeg kan dog ikke lige gennemskue en brugbar syntax hertil.

/Morten

Fra : Michael Zedeler

Dato : 16-09-06 22:51

Morten Guldager wrote:
> [...]
> sub's i den package gjort tilgængelige.
>
> Hvis jeg bruger eval, så er det helel jo væk igen når

Øh. Nej. Koden evalueres i din eksisterende kontekst med alle de
sideeffekter, der kan være.

$sub = <<EOM;
sub hej {
   print "Hej\n";
}
EOM

eval($sub);
hej();

Vil udskrive "Hej\n". Prøv selv.

> Mon jeg kan lave en generisk funktion som kan have flere
> navne i min package, og hvor kunktionen selv kan "se"
> hvilket navn den blev kaldt med netop denne gang?

Det kan man også godt, men det er temmelig grimt og ødelægger en del
muligheder, der er rare at have.

Mvh. Michael.

Fra : Morten Guldager

Dato : 17-09-06 08:38

> Øh. Nej. Koden evalueres i din eksisterende kontekst med alle de
> sideeffekter, der kan være.
>
> $sub = <<EOM;
> sub hej {
>    print "Hej\n";
> }
> EOM
>
> eval($sub);
> hej();
>
> Vil udskrive "Hej\n". Prøv selv.

Jo, det ser jeg nu.... Jeg havde faktisk været i den retning
men må have fumlet, for det spillede ikke. Men efter endnu et
forsøg virker det fint nu.

/Morten