Hest og børn... (Str. mm.)
Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-08-06 19:15

Hej gruppe

Så er jeg begyndt at kigge hest, men ih hvor man glemmer! Har redet rigtig
meget fra jeg var 5 til livet blev fyldt med drenge og fester - men det er
som om alt er trængt ud...

Jeg har overvejet en islænder til mine unger på hhv. 5, 7 og 9 år - Men
kommer lidt i tvivl om hvorvidt sådan en måske er for stor til den yngste...
Drømmen er jo at få fat i en som jeg også selv vil kunne bruge. Vi har plads
til heste og der er en god ven der har sagt hun meget gerne vil ha' en
opstaldet også, -hun leder efter noget i samme stil til sin datter på 5 år,
så det med at den vil skulle gå selv er løst på den led...

Hvad mener i om islænder til en pige på 5? Evt. andre muligheder... Helst
som jeg også ville kunne ride på...? Har selv haft meget med nordbagger at
gøre, men når man pludselig står som Mor og skal vælge noget godt til sine
børn ser' man jo på heste på en anden måde end når man selv er purken der
hopper op på ryggen af dem...

Kom gerne med jeres erfaringer hvis i vil...

--
MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : Anet

Dato : 02-09-06 12:37

"R. Ilsøe" <rinnie@rinnie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hopper op på ryggen af dem...
>
> Kom gerne med jeres erfaringer hvis i vil...

Hej Rinnie

Jeg er selv den lykkelige ejer af 4 isbasser samt min datter har en
ox-araber. Vi er for ca. 4 år siden blevet enige om et skift fra
traditionelle store heste til islænderne. Den beslutning har vi aldrig
fortrudt. Vores islændere er i alderen fra 6 til 20 år. De er vidt
forskellige i sindet da de har forskellige viljer. Men du kan kigge ind på
min hjemmeside og læse lidt om den der hedder Drýsill. Han er en kanon sød
islænder som alle kan ride på. Det handler bare om at du finder den rigtige
hest og have tiden til det. Og så skal du også gøre dig klart om det skal
være en 3 gænger, 4 gænger eller 5 gænger. Desuden så skal du ikke være
bange for at købe en lidt ældre islænder. Min hoppe der er 20 år er som en 4
års at ride på i friskhed. Hun er kernesund og har aldrig haft en eneste dag
hvor jeg ikke har kunnet ride på hende. Islænderne er generelt lidt dyrere
end f.eks nordbakkerne og andre heste, men du får også færre
dyrlægeregninger, de koster mindre i foder, de ellllssskker at gå i
løsdrift. Islænderne er meget reelle og faktisk er det yderst sjældent at en
islænder bukker. Jeg er røget af en eneste gang i de 4 år jeg har haft
islændere, og det er fordi min hest blev bange for en meget hurtig kørende
bil og vendte om hurtigt, og dette var jeg ikke helt forberedt på. Men vores
har aldrig nogensinde bukket med os. De går gladeligt i trailer og vi rider
alle steder på dem. Min hoppe har været brugt som ponygames hest af min
datter på dengang 14 år. Tidligere red hun også ponygames på Drýsill.
Om du kan bruge en islænder til dig og dine børn . Ja, det kan du sagtens.
Brug god tid til at finde den rigtige, find ud af dine behov og de ting du
ønsker ikke ønsker, sæt en realistisk pris, skal den være med eller uden
papirer osv. Hvis du har noget ellers så spørg løs så vil jeg prøve at
besvare dine spørgsmål.

--
Hilsen
Annette