Konvertering fra Analog til ISDN
Fra : Peter Reinhold

Dato : 24-08-06 10:29

Hej Alle,

Da jeg er igang med at skifte fra TDC ISDN til noget VoIP løsning, vil
jeg høre om følgende er muligt.

Såvidt jeg forstår følger der en boks med som har et normalt
(analogt) telefonstik ud, som man så slutter sin telefon til.

Men, jeg har i mit hus en lille ISDB PBX (Gesko Family 108), som
selvfølgeligt tager et ISDN kabel/"signal" som input, og den vil jeg
selvfølgeligt meget gerne bevare.

Er det muligt at købe en boks der kan tage et analogt telefonstik og
konvertere til et ISDN, som boksen vil kunne bruge?

Vis nummer og den slags vil selvfølgeligt være rart (selvom jeg
egentligt ikke er klar over om den slags overhovedet er med i en VoIP
løsning), men til at starte med vil det bare være rart at kunne
slutte VoIP forbindelsen til telefonanlægget.

Er der nogen der ved noget om den slags?

Mvh,

Peter

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-08-06 12:09

"Peter Reinhold" <peter@reinhold.dk> skrev i en meddelelse
> Er det muligt at købe en boks der kan tage et analogt telefonstik og
> konvertere til et ISDN, som boksen vil kunne bruge?

Ikke umiddelbart.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 24-08-06 15:55

Ja - du kan godt få en boks som konverterer fra PSTN til ISDN - men det kan
ikke betale sig at beholde din IP-adapter i dette tilfælde.

Du skal købe en AVN Fritz Fon 7050 - denne model fås i 2 udgaver mht.
tilslutning til det offentlige tlf. net:
Annex A - Alm. analog PSTN
Annex B - ISDN

I praksis er der tale om en boks som er:
ADSL modem
Router
IP tlf. adapter (10 SIP tlf. konti)
PSTN omstilling - 3 lokale PSTN tilslutninger
ISDN - S0 bus til lokal tilslutning af ISDN omstilling eller ISDN tlf.

Desværre koster bosken lidt over 2200 Kr. herhjemme.
Hvis du kan "nøjes" med en tysk version, så kan du købe dem på eBay.de til
typisk 80-90 euro inkl. fragt, eller ca. 120 Euro + fragt for nye.
De tyske versioner er med ISDN som tilslutning til det offentlige net, men
hvis du alligevel ikke skal bruge fatnet tlf. tilslutning, så kan du benytte
en eksisterende router, hvortil du tilslutter 7050'eren som alm.
netværksenhed.

Alternativt kan du kigge på 7170 - koster ca. 160 euro som nye, men sælges
ikke af forhandlere herhjemme.

AVM produkterne finder du på www.avm.de

Selv bruger jeg med fornøjelse en 7050'er med tilsluttede ISDN tlf. og
Siemens 4175.

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedefra og op.

Fra : Anders Majland

Dato : 25-08-06 08:34

Snippet en grundig forklaring

> Selv bruger jeg med fornøjelse en 7050'er med tilsluttede ISDN tlf. og
> Siemens 4175.

Jeg har også en 7050'er - min er en annex B. Det eller at jeg har
usædvanligt langt til centralen har gjort at jeg ikke kan få den til at
køre som adsl modem, så jeg har hængt den på mit tdc/siemens speedstreem
box. Det ville selvfølgelig være oprimalt at erstatte speedstream boxen
og spare på strømmen ...

Men det med om det er et annex a eller annex b så understøtter de både
pstn og isdn telefonlinier - forskellen ligger i et hardware filter til
hvor meget der filtreres fra. isdn "fylder" mere frekvensmæssigt end
pstn så der er mindre plads til adsl'en.

Jeg harsom sagt min tilsluttet på lan og desuden til en pstn. På den
anden side hænger en ascom isdn dect base. Ascom'en er bygget til at
kunne vælge msn numre og det tolker F.B.'en så til hvilke regler den
skal ringe ude på. Dvs jeg kan fra det trådløse håndsæt vælge om jeg vil
ringe ud på pstn eller ip.

Jeg købte boksen i tyskland for 100euro så jeg lever fint med
begrænsningen på ikke at kunne bruge den som dsl modem.

/Anders Majland

Fra : Peter Reinhold

Dato : 28-08-06 14:14

> Ja - du kan godt få en boks som konverterer fra PSTN til ISDN - men det kan
> ikke betale sig at beholde din IP-adapter i dette tilfælde.

Hvad hedder sådan en boks, og har i nogen ide om pris/hvor den kan
købes?

> Du skal købe en AVN Fritz Fon 7050 - denne model fås i 2 udgaver mht.
> tilslutning til det offentlige tlf. net:

Som jeg lige ser det vil det være lidt dumt at skrotte en PBX til 3000
kroner, for at købe en ny til (rundt regnet) 1000 kroner, hvis den
købes i Tyskland, og som så ikke kan opfylde alle de "krav" jeg har
til den.

Hardwaren ser ellers spændende ud, men, som sagt, jeg synes det vil
være lidt dumt at smide en eksisterende, og fungerende, løsning ud,
når man nu kan få en boks der "konverterer" et analogt signal til et
ISDN, som jeg så kan benytte i min eksisterende central.

Mvh,

Peter

Fra : Anders Majland

Dato : 28-08-06 18:46

> [...]
> kroner, for at købe en ny til (rundt regnet) 1000 kroner, hvis den
> købes i Tyskland, og som så ikke kan opfylde alle de "krav" jeg har

Du misforstår - du sætter boksen imellem - så kan dit omstillingsanlæg
ringe ud på enten den analoge linie eller via ip telefoni. Hvis din
telefoncentral understøtter flere MSN numre (gør det helt sikkert - hvis
det er designet til isdn) kan det sagtens håndtere både modtage og ringe
ud på både den analoge og voip konti.

Min ascom isdn dect base er lidt som en simpel pbx. Den kan håndtere 5
håndsæt med 2 samtidig samtaler. Enten mellem 2 håndsæt eller fra
håndsæt'ene og ud i verden over isdn snit'et. Der sidder så idag en
fritzbox istedet og både ind og udgående samtaler kan føres over enten
analog eller ip.

> [...]
> når man nu kan få en boks der "konverterer" et analogt signal til et
> ISDN, som jeg så kan benytte i min eksisterende central.

Skulle der eksistere sådan en boks ville den sikkert være rettet mod det
proff marked og prisen mindst være det samme som "tyskeren".

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 28-08-06 21:14

Anders Majland har forstået mig helt korrekt.

AVM'en sættes mellem din PABX og ADSL linien. Men da den indeholder en SIP
adapter, er din eksisterende IP adapter overflødig. AVM'en er sandsynligvis
også bedre (min er faring er at selv Sipura/Linksys ikke giver samme
kvalitet)

Og ja - du kan kan få andre bokse, hvis du vil betale +6000, der er den pris
jeg kender i anden sammenhæng. Det er desværre ikke et "hyldeprodukt".

En 7170 skulle mere end rigeligt dække behovet for at fungere som
"konverter" (7170'eren kan køre både PSTN og ISDN på det offentlige net)

Den her håndterer din SIP, ADSL (router med prioritering af IP telefoni),
ISDN og PSTN. At den så samtidig også kan køre omstilling er vel ikke så
skidt. Men hvis du har FAX i forbindelse med erhverv, bør du måske overveje
at bibeholde tlf. linien til FAX - der er nogle problemer med FAX via IP
telefoni (læs *mange* problemer)