ponykøb, next step...
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-06 20:56

Min datter og jeg er ved at købe en pony. Hun har reddet i mange år og jeg
synes det er tid til egen pony.

Vi har skrivebords undersøgt (nettet, mail, telefon) et halvt hundrede
muligheder og udvalgt 5 vi har været ude at prøve. Min standard reaktion
(jeg arbejder med udvælgelse, ikke af heste, men af andre produkter, så jeg
er vandt til at screene, afdække, undersøge og udvælge) er nu at vi har
valgt hvilke 2 vi går videre med. Nu støder jeg imidlertid ind i et par
"sådan plejer man da ikke at gøre" reaktioner....

Min tanke var at få en prof dyrlæge til at lave en handelsundersøgelse på
begge dyr (helst samme dyrlæge så jeg ved at resultatet er sammenligneligt)
og ud fra dette afgøre vores præferencer og derefter forhandle
pris/betingelser med de to sælgere. Dem der giver os det bedste køb vælge
vi.

Men jeg kan forstå man bare plejer at handle i blinde os så få dem undersøg
bagefter. Det synes jeg bare er synd for både dyrene og pigerne der jo både
har og får følelser for dyret.

ER jeg helt ude i hampen med min grundige metode ? ER det helt umuligt at få
en til at undersøge dyrene når der er 80 km mellem dem(dog begge på
Sjælland) ?

--
Bjarke M. Christensen
http://www.MAXImalt.dk

Fra : Trold

Dato : 20-08-06 00:13

On Sat, 19 Aug 2006 21:56:28 +0200, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> wrote:

<snip>

> [...]
>
>ER jeg helt ude i hampen med min grundige metode ? ER det helt umuligt at få
>en til at undersøge dyrene når der er 80 km mellem dem(dog begge på

normen er, at man siger man gerne vil købe dyret og så lader man det
derefter gennemgå et handelstjek, hvorefter man - hvis hesten ikke går
igennem - ikke har hest, og sælger betaler dr.dyr, eller - hvis hesten
går igennem - med stor sandsynlighed har købt hest og køber betaler
dr.dyr for tjekket. Så helt i blinde vil jeg nu ikke kalde det.

Hvis du vil betale en dyrlæge for at tjekke begge heste, er det da
sikkert muligt at få en til at kigge på dem. Jeg ved ikke, hvor stort
et område den enkelte dyrlæge dækker. Dog må du forvente at der er en
risiko for at sælger har solgt hesten til anden side, hvis ikke du
lægger billet ind og siger at du vil have dyret, hvis det går igennem
tjekket.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 07:45

Ja, jeg er klar over jeg påtager mig risikoen for 2 check uden at stå med et
dyr bagefter.

Hvad er gennemsnitsprisen for et check ?

Bjarke

Fra : Trold

Dato : 20-08-06 09:47

On Sun, 20 Aug 2006 08:44:46 +0200, "Bjarke Christensen"
> [...]

>dyr bagefter.
>
>Hvad er gennemsnitsprisen for et check ?

Det ved jeg ikke - jeg har ikke fået tjekket nogen af dem, jeg har
købt. Dvs. unghesten er blevet tjekket, men kun huld, lunger og den
slags, da man ikke laver bøjeprøve på et dengang 6 mdrs. føl ifgl.
dr.dyr.

Og den store havde jeg kendt og arbejdet med i to år før jeg købte
hende, så jeg kendte hendes sygdomshistorie.
--
Knus,

Trolden

Fra : Kim S

Dato : 20-08-06 20:03

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e804df$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ja, jeg er klar over jeg påtager mig risikoen for 2 check uden at stå med
> et dyr bagefter.
>
> Hvad er gennemsnitsprisen for et check ?

På Sjælland ligger prisen vist på ca. 800,- +moms
+ kørsel.

Mvh, Kim

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 20:12

Usual stuff... lidt dyrere i nærheden af København, men det er OK ....
Stadig langt under de 1500-2000 jeg havde regnet med.

Hvor lang tid tager en undersøgelse ?

Bjarke

Fra : Kim S

Dato : 21-08-06 06:51

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e8b3f0$0$144$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Usual stuff... lidt dyrere i nærheden af København, men det er OK ....
> Stadig langt under de 1500-2000 jeg havde regnet med.
>
> Hvor lang tid tager en undersøgelse ?

Det er vist meget individuelt fra dyrlæge til dyrlæge, men
regn med en times tid.

Mvh, Kim

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 07:58

Tilføjelse:

Hos en af dem vi så på (som vi ikke skal have) var der en meget sød pige
(18-20 år) som havde handlet mange (og dyre) ponyer/heste selv og som helt
tydeligt havde fantastisk godt styr på hvad man skulle checke. Hun fortalte
mig i hvert fald nogle gode tricks og gav en super vejledning. Det gav mig
den ide at man måske kunne lave en mellemløsning hvor man betalte en erfaren
ejer for at lave et "interimistisk" check og så køre efter bogen på den man
vælger. Det er jo ikke umuligt at gøre dyrlæger kunsten efter.

Sådan en skal man jo så bare finde. Og dem jeg kender fra de ridecentre hvor
jeg er kommet tror og siger de ved en masse, men jeg bliver i tvivl om hvor
dybt deres viden stikker for de kan sjældent svare på mine (nysgerrige)
uddybende spørgsmål.

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-06 12:55

> [...]
> betalte en erfaren ejer for at lave et "interimistisk" check og så køre
> efter bogen på den man vælger. Det er jo ikke umuligt at gøre dyrlæger

Kan du ikke blot hyre hende den meget søde kompetente pige til at hjælpe dig
?

Jeg står i samme situation som dig, min datter på 13 skal også have en pony,
da det med part ikke fungere helt godt (jeg kan tydeligt genkende din
historie fra tidligere på året). Og vi forældre har ingen forstand på heste
overhovedet - så jeg læser med stor interesse dine indlæg :)

Vi skal idag ud at kigge ved et stutteri (midtjylland) - om dette er en god
ide eller ej ved jeg ikke, men datteren er naturligvis helt forelsket udfra
billeder og bekrivelse (det er vist ret nemt at blive det). Men der lover de
en måneds prøvetid med fuld retur ret og alle pengene tilbage - uanset
årsagen til returneringen. Men ideen med at få sælger til at betale for
dyrlæge chekket, såfremt hesten fejler er nu en god ide, som jeg vil prøve
at bruge, tak :)

Mvh.

Steen

Fra : Trold

Dato : 20-08-06 15:29

On Sun, 20 Aug 2006 13:55:06 +0200, "Steen Nielsen" <steni at
tdcadsl.dk> wrote:

<snip>

>Men ideen med at få sælger til at betale for
>dyrlæge chekket, såfremt hesten fejler er nu en god ide, som jeg vil prøve
>at bruge, tak :)

Den bruges i hvert fald inden for islænder-kredse, hvor jeg færdes.
Der er det kutyme, at går hesten igennem betaler køber, ellers betaler
sælger.

--
Knus,

Trolden

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 17:04

Jeg ved bare ikke hvor meget det med returret er værd når pigen er 13 år og
på 30 dage bliver forelsket i dyret. Jeg gætter på man i løbet af måneden
opbygger tolerance med hestens fejl i takt med at båndene knyttes.

Jeg vil forsøge at undgå at få hesten med hjem før vi er helt sikre.

Lyder OK med et stutteri, men vores undersøgelser gennem de sidste 3 måneder
har givet os en del historier om uvidende (og det er vi jo på et eller andet
plan) forældre/købere der er blevet taget ved bagdelen af professionelle
hestehandlere. Der vel som det er med brugte biler. "Blondinen" får den bil
der ikke kan sælges til de velorienterede købere ....

Bjarke

snip

Fra : Anet

Dato : 20-08-06 18:39

Jeg kan kun anbefale at I får hesten checket hos en dyrlæge. Det behøver
ikke at være den samme dyrlæge. Det er en virkelig god ting at gøre. Og jeg
kender utalllige historier på folk der er blevet snydt og hvor sælgerne
talte dem fra en dyrlægeundersøgelse. Så skån jeres piger og jer selv og få
den undersøgelse. Det koster som regel en 500-700 kroner. Og hvem siger en
dygtig pige kan se alt det en dyrlæge kan og det holder ikke i en retssag at
en dygtig pige har sagt osv. Jeg har selv fået nogen af mine undersøgt. Jeg
har haft med heste at gøre i 30 år. Jeg har lige købt en hest på Island som
er blevet dyrlægeundersøgt og en hest herhjemme som ikke blev
dyrlægeundersøgt. Det blev den ikke fordi vi har samme dyrlæge og den har
aldrig fejlet noget.

--
Hilsen
Annette

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 19:17

Herregud ... 500-700 kr. Jeg havde regnet med mellem 1500 og 2000 kr. Så får
jeg dem begge undersøgt og betaler gerne selv.

Hvor findes der en liste over gode heste dyrlæger som man kan kontakte ?

Bjarke

PS: Jeg har altid bildt mine omgivelser ind at heste og både er lige dyre
bekendtskaber. - men et ordentligt vurderingscheck af en sejlbåd koster 3000
kr, så her er altså et punkt hvor heste er meget billigere. Glæd Jer over
det .....

Fra : john

Dato : 20-08-06 19:16

Hej Bjarke

Så lige dit indlæg - når man både skal sejle og ride - så kommer man først
til "puteren" søndag aften ))

Mit råd vil være få en hestekyndig med og lav så en aftale med
handelsundersøgelse og 30 dages returret, og tag krikken med hjem og se
hvordan den og din datter fungerer sammen.

En ting er nemlig at hesten er sund og rask, men det er et levende dyr vi
taler om, og den er som alle andre levende væsende præget af sin fortid - en
fortid man ved køb af en en "voksen hest" meget sjældent kender. Men den kan
have nogle psykiske problemer med i bagagen som gør at det slet ikke
fungerer med netop den nye ejer.

Vi har haft en hest, som helt sikkert var blevet misforstået fra starten (en
araber) det var en meget følsom og "intelligent" hest, men desværre havde
dem der havde stået for tilridningen været alt for afstumpede til at forstå
hesten, så det blev efterhånden helt tydeligt, at den havde fået tæsk. Den
var sund og rask, og der var ikke ondt skabt i den, men den var forfærdelig
frygtsom, og reagerede alt for voldsomt på selv små signaler, så der passede
hest og rytter ikke sammen.

Mit "budskab" er altså:

Skal man købe båd, bil, køleskab eller et fjernsyn, så kan en fagmand
undersøge og med en vis sandsynlighed sige det er godt eller det er skidt
efter en grundig undersøgelse.

Med en hest kan en dyrlæge se om den har fire ben, om den er rentgående
(altså kan flytte de omtalte ben på en fornuftig måde), om hjertet slår, og
om lungerne fungerer. Han kan for en ung hest med rimelig sandsynlighed sige
hvor gammel den er, om den er blind eller døv, og om den er ved godt huld
eller mager og udpint - MEN han kan ikke sige om det er den rigtige hest til
din datter.

Det kræver nemlig at hestens psyke, evner og arbejdslyst passer til din
datter, og om der er potentiale i hesten som passer til din datters
udvikling de næste mange år.

Det kan kun en "prøvesejlads" afgøre.

Tag derfor den udvalgte hest med hjem, og lad din datter ride den og være
sammen med den i stald, på fold og på ridebane, og lad en erfaren (og
troværdig) voksen se på det i flere omgange. Så kan du i løbet af de 30
dage få et indtryk af, om det er hesten for hende, og om hun er rytten til
den.

Det er igen som med køb af båd. Du kan tjekke røstjern, mast og rig, ror og
køl, men hvis du ikke har været ombord, og prøvet et hidsigt kryds, en god
lænser, har overnattet i køjerne o.s.v. så ved du jo faktisk ikke om båden
fungerer for dig.

Hilsen John

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 19:31

<smile> Ja, det er rigtigt. Døgnets 24 timer får hurtigt ben at gå på ....

Jeg er ikke uenig med dig og jeg vil også satse på så mange
sikkerhedsventiler som muligt. Jeg vil dog sige, at jeg er blevet forbavset
over så hurtigt man kan se om rytter og hest har det godt sammen. - eller
måske: at de ikke har det godt sammen. Datteren og jeg har aftalt ikke at
give nogle ytringer under vejs og først ude i bilen sammenligne vores
indtryk. Og det er forbavsende så ens vi har set på det fra "ryg" og
"sidelinie".

Mht psyken har vi aftalt nogle banale check vi har foretaget. bl.a. om den
vil op i en fremmed trailer. Jeg bilder mig ind at hvis hesten mangler
selvtillid, så vil det bl.a. vise sig ved at den ikke tør gå i en fremmed
trailer. Ikke skudsikkert, men det giver vel en indikation.

Mit største problem er at jeg mangler de der "hestekyndige". Dem der gerne
vil tror jeg ikke på. Og dem jeg har hørt om kan, har ikke tid. Jeg mangler
en liste over "vurderingsmænd" på sammen måde som vi har det i
sejlerbranchen.

Som indikeret i forrige mail, så afskrækker det mig ikke at skulle betale
nogle tusinder i omkostninger til dyrlæge og rådgivning. Herregud, mine nye
Andersen ST40 spil har jo kostet 5.000,- stykket ....

Det er jo dyre hobbyer vi har valgt og alternativet er jo ikke at gøre det
skidt, men at begynde at samle ølkapsler istedet ....

Bjarke

Fra : Anet

Dato : 20-08-06 19:45

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e8aa4c$0$140$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> <smile> Ja, det er rigtigt. Døgnets 24 timer får hurtigt ben at gå på ....

..

> [...]
mangler
> en liste over "vurderingsmænd" på sammen måde som vi har det i

(klip)

I hvilket område bor I?

Jeg har selv lige købt 2 stk heste. Den ene har min datter redet på i nu 2
måneder på Island hver dag, og da jeg var deroppe kunne jeg også tydeligt se
at de var "pot og pande". Den anden hest jeg skal betale i morgen har jeg
selv haft på prøve i en uge her og redet de mest underlige steder med den
for at checke den ud i forskellige situationer. For mig er det vigtigt at
have en stabil turhest (islænder), da jeg rider langs vejene, over marker og
stier. Så derfor red jeg i forgårs på den mest trafikerede vej jeg kunne
finde med busser, lastbiler, cykler, knallerter, over marker med fasaner og
harer der springer lige op foran hesten, forbi folde med andre heste for at
se om det er et problem. Alene og i flok hjemmefra og om hesten kan gå i
trailer. Det er rart at prøve den i vante omgivelser og i fred og ro. Godt
råd John.

--
Hilsen
Annette

Fra : john

Dato : 20-08-06 20:14

> [...]
> se om det er et problem. Alene og i flok hjemmefra og om hesten kan gå i
> trailer. Det er rart at prøve den i vante omgivelser og i fred og ro.

Hej Anette og Bjarke

Det er lige det som Anette skriver, jeg mener er meget afgørende. Kan hesten
det som vi gerne vil have den til, eller er den skræmt og farer sammen ved
den mindste ændring i omgivelserne.
Hvad skal den bruges til - er det ren ridehalsridning eller skal den også
kunne bruges i naturen - det kræver en solid selvtillid for en hest at
begive sig ud i det ukendte, navnlig hvis den er alene.

Skal den springe, skal den ride dressur eller skal den - som mit hjete
banker for )) - ride western, - det er forskellige temperamenter der er
bedst.

Hvis den er meget varm/tændt/"hidsig", så kan det være en for stor mundfuld
for en 13 årig pige at starte med som første hest. Men hvis den er for
"sløv", så brænder interessen/mulighederne måske for hurtigt ud.

Men jeg kan godt se dit problem - hvem skal man tage med, og for at gøre det
rigtig kompliceret, så vil jeg med min western baggrund se helt anderledes
på en hest end en dressur freak eller en islænder rytter.

Igen en sammenligning fra vores "anden" verden - man tager jo ikke en
fanatisk kapsejler med ud at se på en tung turbåd eller omvendt.

Men hvad med den ridelære som din datter har, kan vedkommende ikke
bruges?? - jeg går ud fra at hesten skal stå på rideskole, og så kunne I
måske alliere jer med ridelæreren og simpelthen betale for x antal ekstra
timer i prøveperioden for at få et mere solidt beslutningsgrundlag.

Hilsen John

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 20:25

Det med det skræmte er jeg nogenlunde sikker på vi har styr på. Og med det
sløve. Vi har brugt ca 2 timer med hver hest og man finder altså hurtigt ud
af om de er skræmte, hvis man springer med dem. Jeg har bedt om at få sat
springene på vores egen måde og hvis der er noget skræmte heste ikke er
meget for (baseret på min erfaring fra sidelinien på en masse
springundervisning) så er det at springe over noget de ikke har set før.

Det komplicerede er at min datter ikke har en fast ridelære i øjeblikket.
Hun røg af en fremmed låne/parts hest i foråret ved springundervisningen og
fik et kompliceret brud på armen og har derfor været "grounded" i 16 uger.
Det gider vi ikke risikere igen så nu er det slut med at ride på alle mulige
fremmede heste/ponyer. Vi skal have vores egen, så vi kender dens luner. I
samme omgang vil vi skifte ridecenter, da vi ikke var 100% tilfreds med der
hvor hun gik.

Men du har ret i det med "præferencerne". Datteren er til spring og det
dressur der skal til for at understøtte spingundervisningen. Hos en af de
ponyer vi var ude at se på var der en super tillidsvækkende pige
(gæst/bekendt af ejeren). Kan man ikke tillade sig og ringe til ejeren og
sige vi ikke er interesseret i hendes pony men gerne vil købe hendes
bekendtes rådgivning ? Lidt ejendommeligt ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 20:10

Jeg bor i Greve. Lige syd for København. Den ene pony er lige i nærheden og
den anden ude på Vestsjælland.

Det er til dressur og spring.

Bjarke