Götakanal og elektroniske kort
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-08-06 23:41

Jeg ved godt man ikke skal købe sin kortplotter efter en specifik tur, men
jeg er alligevel stødt på en kvababbelse. Jeg skal have en kortplotter til
min nye brugte båd (og jeg har kappet den mentale Garmin navle streng og
prøver at kigge objektivt på mulighederne) og jeg ved jeg skal gennem
Götakanal til næste år
(Hundige->Falsterbo->Østersøen->Mem->Götakanal->Göteborg->Læsø->Anholt->Hundige
plus selvfølgelig en masse stop mere).

Så faldt jeg lige over de forskellige kortleverandørers kort over den tur og
der er godt nok stor forskel. Dækningen passer enten meget godt eller meget
skidt. Men det påvirker ikke nødvendigvis prisen.

Eksempler:
Navionics: et XL3 kort til hele DK (15) og et til Sweden south (17). Total
pris: 6.000 ,-
Garmin mapsource (alm): MEU021R-Indre danske farvande og så skal man have
både MEU042R-Oslo til Trelleborg og MEU046R-Sydsverige da de deler Sverige
lige i midten. Total: 6.000,-
Garmin mapsource (nye G2 kort): 10L-DK og Syd Sverige og 11L-ØstDK og
Syd-Sverige. Mega overlap, men hvis man vil have hele indre DK så skal man
have begge: totalt 6.000,-
C-map NT+: Danmark er 4 kort. Til sommerturen skal jeg bruge kort 2,3,4,5 og
6 fra Sverige SV serien og kort 5 og 6 fra sverige øst serien. Totalt 11
kort af 1675 kr Totalt 18.425

Hvorledes kan det hænge sammen at Navionics og Garmin har "aftalt" deres
prise så fint at de til trods for totalt forskellige dækingsområder ender på
det samme... Og så er CMAP bare helt vildt ved siden af.

Hvad er det jeg har misforstået ?

Er der kvalitetforskelle på kortene i hhv danske farvande, götakanal og
skærgården ?

--
Bjarke M. Christensen
http://www.MAXImalt.dk