Bid til unghest
Fra : H. Jensen

Dato : 11-08-06 18:38

Hej

Hvilket bid bruger man til en unghest, som skal have det i munden for første
gang?

Heidi Jensen

Fra : Rex

Dato : 12-08-06 12:34

Brug et ganske almindeligt hult trensebid, enten 2 eller 3 delt. Hav grime
inden under trensen når i går tur de første gange hvor i du sætter
træktovet, så ikke du komme til at trække den i munden.

Hilsen Camilla

Fra : john

Dato : 13-08-06 16:19

Ja jeg vil jo sige - ingen bid til unghest.

Her i huset rider vi til hesten er 5 (og de er over tandskift) med bosal
eller sidepull - de er begge bidløse, og det er der ingen problemer med.

Når så de bliver 5 år (+/-) så får de bid - normalt et stangbid.

Men det er så også til western

hilsen John

Fra : H. Jensen

Dato : 14-08-06 05:01

Hej

Tak for jeres svar... Hvor gammel vil I elles sige de skal være for at få
bid på? Jeg har nu tænkt mig at forsøge inden han bliver 5. Det er en
Shirehest, hvis det gør nogen hjælp!

Venlig Hilsen Heidi Jensen

Fra : Rex

Dato : 14-08-06 11:14

Min hoppe fik bid på da hun var 2½, jeg gik så ture med hende med grime
under. Det var udelukkende for hun skulle vende sig til det. Gradvist havde
jeg mere fat i biddet, for til sidst at gå med hende kun i trense.
Selvfølgelig skal du ikke gøre det hvis den virker øm i munden eller du kan
se at den skifter tænder... Det bliver jo en stor stærk hest, derfor ville
jeg hvis jeg var dig begynde med bid træning fra 2 års alderen.

Fra : Anet

Dato : 20-08-06 19:14

> "H. Jensen" <hallemarken@hund.dk> skrev i en meddelelse

Så tidligt som muligt. Gerne inden hesten bliver et år. Du kan lege alt ind
i en ung hest, men en lidt ældre hest er lidt sværere. Du kan også ligge
gjord på og en sadelpude selv på ½ års føl. Du kan ligge dækken på og løfte
hove. En ung hest vil alt og kan leges det hele ind i. Jeg ville dog ligge
et bid på min egen som 1 årig og lade den have det på mens man strigler den
osv. Og senere gå lidt ture med den. Men vær nænsom det er så vigtigt med
unge heste da det vil følge dem resten af livet de ting de udsættes for.

--
Hilsen
Annette