Pris for staldleje
Fra : ave@koderco.dk

Dato : 09-08-06 18:33

Hej hesteinteresserede,

Såfremt man skal udleje en stald på godt 200kvm, hvor der er toilet,
rytterstue, 3 hestebokse og et område til løsdrift (eventuelt flere
hestebokse), samt nyanlagte foldarealer lige ved siden af stalden -
hvor meget kan man så få i "husleje" om måneden?

Derudover hører der 2,3ha med (blandet mark og skov), som man må ride
i uden problemer.

Stalden ligger meget tæt på Haderslev (mindre end 1km udenfor).

Jeg er primært interesseret i hvad man kan få i husleje, hvis man som
gårdejer ikke selv skal "bøvle" med foder, at røgte osv.

Mvh,

Anders

Fra : john

Dato : 09-08-06 19:57

<ave@koderco.dk> skrev i en meddelelse

Hej Anders

Den er svær at prissætte for hvad er det man får??

Altså den nøgne lejepris for 200 kvm landbrugsbygning ligger vel i
størrelsesorden 2-4000 kr/måned afhængig af stand, indretning etc.

Men så kommer jo alt det andet, Hvis nu du samtidig udlejer foldene, så er
det jo et par tusind pr. hektar pr år. Det var den nøgne udlejning.

Omvendt kunne du jo også - hvis du iøvrigt driver landbrug - lave en aftale
om at der i lejen indgår så og så meget halm, vrap og korn, at du hvert år
omlægger en græsfold eller - her er det kun fantasien der sætter grænsen, og
så stiger prisen jo.

Men igen - det er svært at sætte den rigtige pris, for tæt på en større by
vil efterspørgslen være markant større end ude på Lars tyndskids mark.

Men du har jo også brug for at få folk ind der vil passe det, og behandle
Det ordentligt, og så er en tårnhøj husleje måske i virkeligheden ikke det
mest interssante.

Så svaret er vel sådan set, at det kan man ikke rigtig svare på!!

Hilsen John

Fra : taina

Dato : 09-08-06 22:26

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

(klip)

> Så svaret er vel sådan set, at det kan man ikke rigtig svare på!!

Sikke et godt svar Jeg synes også, den er svær, og kan slet ikke sætte
tal på, men har nogle andre betragtninger som "forbruger". Hvis jeg skulle
have en stald, var det for at have mine egne heste og eventuelt nogle
opstaldere - max otte-ti heste i alt. Men jeg skal jo kunne passe mit job
ved siden af, og egen stald er unægteligt mest praktisk, når den ligger uden
for egen dør. Jeg som almindelig heste-ejer med job ville altså ikke være
interesseret - så skulle staldlejen være så lav, at der ville være idé i at
gå på deltid og nusse i stalden for resten - altså MEGET lav.

Folk der har heste som erhverv kunne være en mulighed, de er jo alligevel i
stalden hele dagen. Men du nævner ikke ridehus eller ridebane, så vi taler
altså ikke om folk, der lever af at ride. Professionelle ryttere vil også
have bokse, og mon der er ret mange, der vil bygge bokse i lejet stald, med
mindre det er på meget fordelagtige vilkår?

Tilbage er avlere, som evt. kan tage et par skovturs-pensionærer ind. Dette
kunne staldens indretning også tale for med få bokse og løsdrift. Men...
avlere har det jo med at holde godt og grundigt øje med deres dyr, når de
skal til at fole, også om natten. Det er også mest praktisk, når stalden
ligger uden for egen dør.

Jeg har kort sagt svært ved at se, at interessegruppen er ret stor, med
mindre prisen er lav. Jeg kender dog til en stald, som et par damer har
lejet, hvorefter de lejer boksene videre ud til ryttere, så det kan lade sig
gøre - men jeg kender dem ikke personligt og ved ikke, hvad de giver for
det.

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-06 21:56

Hej

Prisen på udlejningem er svær - alt efter om der er landbrugspligt på eller
ej.

ef-støtten for omlagt græs er ca 2800pr hk tilfalder ejer - skal det gøre
lejen mindre?? - hvis det udnyttes til høproduktion giver det minimum 300
små baller hø pr hk.
det betyder at der pr hk jord kan når arbejdsløn er betalt laves et overskud
på 3-4000 tusind kr - det synes jeg faktisk er en rimelig leje pr hk jord
eksklusiv moms.

Lejeprisen på bygninger er straks sværre - her kommer bla beliggenhed og
stand ind. her vil jeg mene for en almindeligvedligeholdt stald ca 300kr
prm2 eksklusiv moms og forbrug.

per

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-08-06 07:58

Per wrote:
> [...]
> på 3-4000 tusind kr - det synes jeg faktisk er en rimelig leje pr hk jord

Er det incl. ef-støtten?

JonB

Fra : Dorthe Jensen

Dato : 12-08-06 16:18

hej gruppe

har haft et par plage til at stå et sted lide alla det omtalte, vi der havde
hest der delte om ind og udlukning så dyrene kunne komme ind og ud . udlejer
fodrede om morgenen i hverdagen og så delte lejere om det i weekenderne.
men også et sted med folde og osv
pris 250 pr hest pr måned og så var der plads til at man kunne have ca 50
små baller hø og halm pr hest

hilsen dorthe