Bremseæg
Fra : liz

Dato : 04-08-06 21:39

Hej alle sammen,
Det er så stille herinde!! Hvor er I og hvad laver I?
Wonderstone er eminent til at fjern æggene fra pelsen, men hvordan fjerner
man dem fra manen på en let måde? Kan man fx brug sprit - bare en tanke?

Hilsen Liz

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 07-08-06 10:48

"liz" <lizb@tiscali.dk> wrote:

>Det er så stille herinde!! Hvor er I og hvad laver I?

Tjaa. Jeg "spilder" tiden på landets hestemarkeder torsdag-søndag. Resten af
tiden render jeg rundt og afleverer pæretyve til kunder. Vejret er også for
varmt til vore råddenrideture, så ridning er henvist til aften/nat, hvor den så
osse får en på hatten.

>Wonderstone er eminent til at fjern æggene fra pelsen, men hvordan fjerner
>man dem fra manen på en let måde? Kan man fx brug sprit - bare en tanke?

Jeg bruger også stenen på manen. Det kan godt lade sig gøre med lidt
tålmodighed. Det har jeg lært af to af mine bedste piger som i øjeblikket
"kører" rideskolen for mig. Kun 12 og 13 år gamle, men mere erfarne end de
fleste. De har overtaget weekend-turene med turister og tjener dermed gode
lommepenge.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-08-06 11:15

Ole Braad-Sørensen wrote:

> [...]
> fleste. De har overtaget weekend-turene med turister og tjener dermed gode

må de det? i den alder? både arbejde, men også ansvaret for turisterne?

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 07-08-06 12:15

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

>må de det? i den alder? både arbejde, men også ansvaret for turisterne?

Ja det må de faktisk. De arbejder ikke men rider for sig selv og afpresser
"lommepenge" fra dem der vil med.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-08-06 12:24

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Ja det må de faktisk. De arbejder ikke men rider for sig selv og afpresser
> "lommepenge" fra dem der vil med.

Så turisterne skal og gør rent faktisk betaling 2 steder?

dels til dig for leje af hesten, og dels til pigerne for at være guide?

Jeg er ikke helt sikker på at den holder, specielt ikke hvis du
stiller krav om at man ikke må ride alene.

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 07-08-06 12:43

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

>Så turisterne skal og gør rent faktisk betaling 2 steder?
>
>dels til dig for leje af hesten, og dels til pigerne for at være guide?

Nej, nej. Jeg er ikk´ så grisk som du tror.
Turisterne betaler ikk´ en skilling til mig.

Det er vel og mærke piger der har haft en god lærer :-/ og har fuld råderet over
alle heste her og har ligeledes ret til at invitere hvem som helst med på tur
som de måtte ønske. Hvor meget de afpresser "turisterne" er mig helt
uvedkommende.

Det skal lige tilføjes at pigerne skam ikke gør det for at tjene penge.
Der er andre typer mennesker til her i verden )))
Nogle af dem synes bare det at have med heste og andre mennesker at gøre er fedt

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-08-06 14:20

Ole Braad-Sørensen wrote:

> [...]
>
> Det skal lige tilføjes at pigerne skam ikke gør det for at tjene penge.
> Der er andre typer mennesker til her i verden )))

wooow, hvor imponerende, det er der ivertfald ikke herinde ved
københavn, de vil have penge for alt.

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 07-08-06 17:52

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

>wooow, hvor imponerende, det er der ivertfald ikke herinde ved
>københavn, de vil have penge for alt.

Pigerne ? ? ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-08-06 19:09

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Pigerne ? ? ?

hehe, den slags piger leger jeg ikke med. Men det der med at låne
hestene gratis.

JonB

Fra : liz

Dato : 07-08-06 22:07

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Pigerne ? ? ?

LOL.

OK, så samler jeg tålmodighed og forsøger med Wonderstone på manene! Men er
der virkelig ikke en nemmere måde?

Er der nogen der har set en kæmpestore insekt, ca. 4-5cm lang, rimelig spids
på begge ender, tyk, behåret, brun med en anelse lysere striber (som er
svært at se)? Jeg mødt en forleden på min kvie, men aner ikke hvad det er
for noget. Har googlede uden resultat. Ikke en bremse jeg kender, og ingen
klæge heller. Naboen har også set den, men ved heller ikke hvad den er.

Hilsen Liz

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 08-08-06 07:25

"liz" <lizb@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>klæge heller. Naboen har også set den, men ved heller ikke hvad den er.

De før omtalte friske piger fortalte mig i går at de havde set en sådan fyr i
skoven her i denne weekend. Hestene gik helt agurk over dyret, så de kender det
åbenbart godt, men de (hestene) vil ikke fortælle os hvad det er for noget.

Tøserne udnyttede situationen og red om kap med uhyret. Hestene vandt.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : liz

Dato : 08-08-06 21:33

> [...]
> noget.
>
> Tøserne udnyttede situationen og red om kap med uhyret. Hestene vandt.

Grine.
Er du sikker på at det ikke var et to-benede "dyr"?
Min kvie var heller ikke glad for den. Godt nok var den omkring benene på
kvien, som en bremse, men jeg er sikker på at den var alt for store til at
være sådan en. Oksebremser er vist nok udryddet i DK - de var stor - kunne
det være sådan en?

Hilsen Liz

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 09-08-06 06:51

"liz" <lizb@tiscali.dk> wrote:

>Grine.

Det gjorde jeg osse da jeg fik historien. Bagefter klappede jeg.
De havde en "gammel" mand som mig selv med på turen som fik sit livs oplevelse.
Han fortalte at han var kommet med et udbrud "Hold da helt kæft", hvortil en af
pigerne svarede: "Så ka' vi jo ikke tale sammen". Han ytrede desuden at han godt
vidste vi var lidt skøre, men ikke at vi var _så_ skøre. Jeg forstår bare ikke
hvorfor det skal være "skørt" at kunne ride godt.

> [...]
>være sådan en. Oksebremser er vist nok udryddet i DK - de var stor - kunne

Beskrivelsen var at den var ligesom en hveps, bare mega-stor. Jeg garanterer for
at studiet af bæstet var meget kort, så en nærmere beskrivelse får jeg nok ikke.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : john

Dato : 09-08-06 19:41

> [...]
> garanterer for
> at studiet af bæstet var meget kort, så en nærmere beskrivelse får jeg nok

Hej Ole

Med den beskrivelse kan det have været en kæmpe gehams. Det er en hveps i
megasize! se f.eks. her:

http://www.trae.dk/index.asp?page=/Dokumenter/Dokument.asp%3FDokumentID%3D412

Hilsen John

Fra : liz

Dato : 13-08-06 09:26

Hej Søren,

Undskyld, men kom til at slet din meddelelse - det var ellers et fint
billede af en okseklæge! Jeg tror ikke at det var sådan en, da striberne
var ikke nær så markerede og "bæstet" var mere jordbrun i farver, samt den
var meget mere behåret. Jeg har ikke set den siden, og nu at vejret er
køligere, regner heller ikke med at møde den igen.

Og til Ole - wonderstone kræver alt for meget tålmodighed når den bruges på
manen! Andre idéer? Gerne kemiske

Hilsen Liz

Fra : Søren

Dato : 11-08-06 15:19

"liz" <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er for noget. Har googlede uden resultat. Ikke en bremse jeg kender, og
> ingen klæge heller. Naboen har også set den, men ved heller ikke hvad den

Jeg tror det er okseklæg eller hesteklæg. De bliver ca. 4 cm lange. Vi har
dem også, og de stikker så det kan mærkes! Kan det være sådan en fætter her,
du har set.

http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=1954

Mvh
Søren N