Forklaring/hjælp til mit telefonnetværk
Fra : Jørgen Enevoldsen

Dato : 30-06-06 20:15

Hej i gruppen

Jeg er ved at gøre klar til ADSL installation, og har et par ting jeg gerne
vil have uddybet.

I mit hus (fra 1986), kommer telefonledningen ind på loftet. Her deles den
til soveværelse og køkken med nogen blå samlemuffer, med noget klistret
stads indeni.
Kablet består af en rød, blå, brun, gul, grøn, hvid, sort og grå leder.

Kun den blå og røde er monteret i dåserne, på de "lodrette" ben. De er
monteret omvendt af hinanden i de 2 rum, men det er vel fordi det er
vekselspænding?

Hvad er alle de andre ledere til?

Jeg har tænkt mig at klippe "hovedkablet" lige inden fordelingen, og trække
den ned på kontoret hvor jeg vil montere skillefilteret. (Jeg har kun
trådløs telefon, så jeg har ikke brug for telefonstikkende i de andre rum).

På kablet vil jeg crimpe et RJ11 stik, således det kan gå direkte i
skillefilteret. Jeg skal vel bruge den røde og blå leder, men i hvilke ben i
RJ11 skal de monteres?

Håber der findes kyndige teleteknikere i gruppen, der kan hjælpe mig videre.

/Enevoldsen

Fra : KsNa

Dato : 30-06-06 22:14

"Jørgen Enevoldsen" <joergen.enevoldsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i RJ11 skal de monteres?
>
> Håber der findes kyndige teleteknikere i gruppen, der kan hjælpe mig

Hvorfor vil du lave om på kablingen, når du kun har brug for et sted til at
tilslutte telefonen.
Din udbyder leverer nok det med som du skal bruge, så du kan tilslutte både
telefon og ADSL i samme stik, uden at lave om på kablingen.

Mvh
Kim

Fra : Jørgen Enevoldsen

Dato : 01-07-06 19:21

"KsNa" <KsNa@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Din udbyder leverer nok det med som du skal bruge, så du kan tilslutte
> både telefon og ADSL i samme stik, uden at lave om på kablingen.

Jeg vil ændre kablingen da jeg udelukkende har brug for ADSL og telefoni på
mit kontor. På denne måde slipper jeg for returledninger fra enten
soveværelse eller køkken.

/Enevoldsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-07-06 19:28

Jørgen Enevoldsen wrote:

> Jeg vil ændre kablingen da jeg udelukkende har brug for ADSL og
> telefoni på mit kontor. På denne måde slipper jeg for
> returledninger fra enten soveværelse eller køkken.

Hvad mener du med returledning? Hvis der allerede er et telefonstik på
dit kontor, er der ingen grund til at lave hærværk på kablingen (du må
faktisk ikke selv pille ved kablingen før det første stik, da det er
TDCs ejendom). Du kan læse mere om telefonkabling i forhold til ADSL her
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/tele/adsl_inst.php

--
Jesper Lund

Fra : KsNa

Dato : 02-07-06 12:06

"Jørgen Enevoldsen" <joergen.enevoldsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

klip

> Jeg vil ændre kablingen da jeg udelukkende har brug for ADSL og telefoni
> på mit kontor. På denne måde slipper jeg for returledninger fra enten
> soveværelse eller køkken.

Netop derfor er der ikke nogen grund til at lave om på kablingen, det er jo
kun hvis der skal være telefon andre steder i huset, at du har brug for
returledningen.

Mvh
Kim

Fra : Erik Andersen

Dato : 08-07-06 00:58

Svaret er enkelt.

Din "Stikledning" skal afsluttes i et tele/kap stik - dette er et kombineret
3pol og rj11, som sidder i en 1½ unit fuga underlag
Kapstikket(rj11) er så snedigt lavet, at hvis der IKKE sidder et rj11 stik i
den, vil den sløjfe til 3pol stikket. Putter du så et stik i vil den sløjfe
til ben 3og4 - disse to ben er indgang på filter. På filter gåer et
filtreret signal ud på 2og5 - på samme ledning går det tilbage til kapstik
og så ud på 3pol
Det betyder at når man laver tele/kap som det første stik i huset, så skal
du slet ikke ændre din gamle installation

Var det forvirrende

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-07-06 09:23

On Sat, 8 Jul 2006 01:58:25 +0200, "Erik Andersen" <eacon@mailme.dk>
wrote:

>Svaret er enkelt.
>
>Din "Stikledning" skal afsluttes i et tele/kap stik - dette er et kombineret
>3pol og rj11, som sidder i en 1½ unit fuga underlag

Ikke nødvendigvis. KAP-stikket kan sagtens være monteret, uden
sammenbygning med 3-pol.

>Kapstikket(rj11) er så snedigt lavet, at hvis der IKKE sidder et rj11 stik i
>den, vil den sløjfe til 3pol stikket. Putter du så et stik i vil den sløjfe
>til ben 3og4 - disse to ben er indgang på filter.

Når RJ11-stikket isættes, vil signalet TIL filteret komme ud på ben 2
og 3. Retursignalet fra filteret vil komme retur på ben 1 og 4. Ben 1
og 4 er så forbundet til stikkene i resten af installationen. Uden
RJ11 isat, vil ben 1 og 2, samt ben 3 og 4 være forbundet.

Du kom vist lige til bruge nummereringen fra et RJ45-stik der

/Kent Glerup

Fra : Erik Andersen

Dato : 08-07-06 09:50

Præcis som du siger. Når man kigger på sit Kap modul står der 3og4 på den
ene side og 2og5 på den anden. 1og6 mangler fordi du KAN bruge en rj11 i en
rj45 sokkel, og for ikke at gå fejl af bennumre er det sådan med kapstik

Erik

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:hiqua252srrebmfpqt7vlqedobco5r53av@4ax.com...

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-07-06 17:37

On Sat, 8 Jul 2006 10:50:27 +0200, "Erik Andersen" <eacon@mailme.dk>
wrote:

> [...]
>rj45 sokkel, og for ikke at gå fejl af bennumre er det sådan med kapstik

Hvis numrene fra 1 til 6 er brugt, er det ikke fordi det er talt som
en RJ45, men fra en RJ12. Ellers havde det vel været 1 til 8 der var
brugt.

Men du har naturligvis ret i at numrene fra 2 til 5 er brugt på
KAP-stikket! Det er lidt for lang tid siden jeg sidst monterede sådan
et...

/Kent Glerup

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 14-07-06 02:45

fr 30 jun 2006 09:14:47p satte Jørgen Enevoldsen sig på en taburet og
skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Håber der findes kyndige teleteknikere i gruppen, der kan hjælpe mig
> videre.

Du er inde på noget af det rigtige men gør livet en smule svært for dig
selv synes jeg.

Jeg opfatter det sådan at din forgrening til de andre stik er på
kontoret. Egentligt (uanset hvordan det forgrener sig) behøver du blot at
sætte skillefilter på der hvor du har brug for at forbinde computeren
(altså på kontoret) de andre telefonstik kan du ignorere så længe du blot
husker ikke at sætte noget som helst overhovedet til dem.

Får du brug for dette senere kan du for en lille penge købe dig et
skillefilter som så kan sættes i det pågælende stik og dette kan så
bruges til almindelig telefoni hvor man blot lader være at tilslutte en
computer i skillefilteret. De andre stik må nemlig gerne være tilsluttet
før skillefilteret men du må bare ikke sætte noget udstyr til dem da det
så vil ødelægge signalet til dit bredbånd og give dig en masse
irriterende støj oveni på telefonerne.

Håber jeg har forstået dig rigtigt

Steven