spg. om aktie kurser
Fra : Ukendt

Dato : 08-06-06 16:43

Hej.

Hvordan er det med kurser på aktier.

Siger man, at de er 1,5 i kurs eller i kurs 150, hvis de er 1½ gang sin egen
værdi

Fra : Anders Christensen

Dato : 08-06-06 18:42

KentN skrev:
> Hej.
>
> Hvordan er det med kurser på aktier.
>
> Siger man, at de er 1,5 i kurs eller i kurs 150, hvis de er 1½ gang sin egen
> værdi

En aktie købes til en værdi, f.eks. 100 kroner.
Den er så 100 kroner værd.

Hvis den stiger til 150 kroner, er kursen 150 kroner, ikke 1,5.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-06 19:19

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> En aktie købes til en værdi, f.eks. 100 kroner.
> Den er så 100 kroner værd.
>
> Hvis den stiger til 150 kroner, er kursen 150 kroner, ikke 1,5.

Den nomielle værdi i mit tilfælde er 1 kr.

Mit spørgsmål er så bare, om kursen er 1,5 eller 150, hvis den pålydende
værdi skal være 1,5

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-06 20:49

KentN skrev:

> Hvordan er det med kurser på aktier.

De opgives i procent.

> Siger man, at de er 1,5 i kurs eller i kurs 150, hvis de er 1½ gang sin egen
> værdi

Kurs 150 fordi 1,5 = 150%

--
Bertel

Fra : Michael

Dato : 12-06-06 21:52

Jeg ville sige, at kursen er 1,5. Nemlig prisen i kr. for éen aktie.

Tag fx tdc-sagen hvor aktierne har et pålydende på 5 kr. Der ville det da
være naturligt at bruge børskursen på p.t. 190 i stedet for at omregne til
en procentværdi i forhold til nominel værdi.

Eller Mærsk A hvor stykstørrelsen er 1.000 kr. og kursen ifølge www.cse.dk
er 46.400 kr.

Mvh.
Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-06-06 23:40

Michael skrev:

> Jeg ville sige, at kursen er 1,5. Nemlig prisen i kr. for éen aktie.

Bare du så er forberedt på katastrofer når det får betydning at
du bliver misforstået.

> Tag fx tdc-sagen hvor aktierne har et pålydende på 5 kr.

Hvor har du det fra? Mine lød på 100 kr.

> Der ville det da være naturligt at bruge børskursen på p.t. 190
> i stedet for at omregne til en procentværdi i forhold til
> nominel værdi.

Øh ... de 190 *er* procent, men mange aktier (f.eks. TDC's)
sælges med en pålydende på 100 kr. I så fald er der ingen forskel
på procentsatsen og kroneprisen.

> Eller Mærsk A hvor stykstørrelsen er 1.000 kr. og kursen ifølge www.cse.dk
> er 46.400 kr.

Hvor får du "kr." fra?

--
Bertel

Fra : Michael

Dato : 13-06-06 16:07

Uddrag:

> Hvor har du det fra? Mine lød på 100 kr.

Har ikke selv haft aktier i TDC men fik det fra
http://www.cse.dk/kf/kf_aktie_stamdata?p_stockid=stock.kf.DK0010253335&menu2show=1.1.2.2.:

Aktiestørrelse:
5,000000

Fra
http://www.cse.dk/kf/kf_aktie_stamdata?p_stockid=stock.kf.DK0010244425&menu2show=1.1.2.2.:
Aktiestørrelse:
1.000,000000

Mvh.
Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-06-06 20:10

Michael skrev:

> Har ikke selv haft aktier i TDC men fik det fra
> http://www.cse.dk/kf/kf_aktie_stamdata?p_stockid=stock.kf.DK0010253335&menu2show=1.1.2.2.:

Ja, det kan jeg godt se. Men når man ved en søgning kan læse om
TDC:

   Seneste kurs (16:54:01)   188,50
   Lukkekurs forrige børsdag (12.06.2006)   190,00

så betyder det altså at en 5-kroners aktie er 9,50 kr. værd -
uanset om du kan lide det eller ej.

> Aktiestørrelse:
> 1.000,000000

Aktiestørrelsen (pålydende værdi) opgives i kroner. Kursen
opgives i procent.

--
Bertel

Fra : Leonard

Dato : 13-06-06 20:42

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>
>    Seneste kurs (16:54:01)   188,50
>    Lukkekurs forrige børsdag (12.06.2006)   190,00
>
>så betyder det altså at en 5-kroners aktie er 9,50 kr. værd -

Hvordan hænger det så sammen med at A.P.Møller-Mærsk B med
stykstørrelse på 1.000 kr og en kurs på 45.200 kan købes for 45.200
kr. + evt. omkostninger ved handlen?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-06-06 01:15

Den 13-06-06 21.09 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

>    Seneste kurs (16:54:01)   188,50
>    Lukkekurs forrige børsdag (12.06.2006)   190,00
>
> så betyder det altså at en 5-kroners aktie er 9,50 kr. værd -
> uanset om du kan lide det eller ej.

Du er galt på den her, Bertel. Kursen er udtryk for, hvad én aktie
koster, uanset dens pålydende værdi. Hvis kursen skulle udtrykkes som
enten procent eller kroner, ville det altså være kroner.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Net Snippets kan gemme hele hjemmesider eller udklip fra dem i et

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-06-06 04:43

Kim Ludvigsen skrev:

> Du er galt på den her, Bertel. Kursen er udtryk for, hvad én aktie
> koster, uanset dens pålydende værdi. Hvis kursen skulle udtrykkes som
> enten procent eller kroner, ville det altså være kroner.

Hm, det ser ud til at det forholder sig sådan. Det er da noget
rod, for så kan man ikke umiddelbart sammenligne kurserne.

--
Bertel

Fra : Svenne Krap

Dato : 14-06-06 08:35

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hm, det ser ud til at det forholder sig sådan. Det er da noget
> rod, for så kan man ikke umiddelbart sammenligne kurserne.

Jeg tror du blander obligationer og aktier sammen. På obligationer
betyder kursen "værdi i procent af pålydende", og det giver mening fordi
der er en hovedstol.

Hos aktier giver den pålydende værdi ikke meget værdi efter emissionen.
Især fordi en aktie jo er en 1/x af et firma (hvor x typisk er temmeligt
stort), og når firmaet ændrer værdi så ændrer værdien på aktien sig
også. Værdien er firmaet er her jo både den nuværende værdi og en
tilbagediskonteret værdi for al fremtidig værdi (i hvert fald i
teorien). Og de fleste aktier stiger 10-12% p.a. in the long run... så
værdien af aktien som brøk af pålydende værdi giver ikke mening...

Det eneste brugbare performance måling måler på både risiko og afkast i
perioden (CAPM er en klassiker expected(payoff)= r_zero + beta *
risk_premium ). Her kan man så se hvad aktien skal yde i forhold til sit
beta, hvis den opfører sig som markedet.

Svenne

Fra : Steen Johansen

Dato : 14-06-06 23:12

> [...]
> uanset om du kan lide det eller ej.

> Aktiestørrelsen (pålydende værdi) opgives i kroner. Kursen

Kære Bertel
Det er første gang i alle de år jeg har været på nettet at jeg har oplevet
dig på glat is
Big Grin!!
MvH Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-06-06 00:39

Steen Johansen skrev:

> Det er første gang i alle de år jeg har været på nettet at jeg
> har oplevet dig på glat is
> Big Grin!!

Værsgo' at le. Det er dog desværre ikke første gang det er sket.

--
Bertel