Til Birthe
Fra : kurt k

Dato : 17-06-01 20:48

"At man, når det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen
til et bestemt sted først og fremmest må passe på at finde ham
der, hvor han er og begynde der.

Dette er hemmeligheden i al hjælpekunst, enhver, der ikke kan
det, er selv en indbildning, når han mener at kunne hjælpe andre.

For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end
han, men dog først og fremmest forstå det, han forstår.

Når jeg ikke gør det, så hjælper merforståelse ham slet ikke.

Vil jeg alligevel gøre min merforståelse gældende, så er det
fordi jeg er forfængelig eller stolt, at jeg i grunden i stedet
for at gavne ham egentlig vil beundres af ham, men al sand hjælp
begynder med en ydmygelse.

Hjælperen må først ydmyge sig under den, han vil hjælpe og derved
forstå, at det at hjælpe ikke er at herske, men at tjene, at det
at hjælpe ikke er at være den herskesygeste, men den tålmodigste,
at det at hjælpe er villighed til indtil videre at finde sig i at
have uret og ikke forstå hvad den anden forstår."

Søren Kierkegaard (1813-1855)

--
kurt

Fra : Birthe Hansen

Dato : 18-06-01 17:25

"kurt k" <kurt.kiwi@bigfoot.com> skrev:

>"At man, når det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen
>til et bestemt sted først og fremmest må passe på at finde ham
>der, hvor han er og begynde der.

Er det et direkte citat, eller citerer du efter hukommelsen?
Af en eller anden grund synes jeg pludselig teksten virker så
kluntet.og ubehjælpsom?

Og ja, jeg kender så udmærket dette citat og genkender det fra
mit arbejde og min hverdag med en stor familie.

Hvorfor skriver du ovenstående linier?

Mvh Birthe

Fra : kurt k

Dato : 18-06-01 22:51

On Mon, 18 Jun 2001 18:25:24 +0200, Birthe Hansen wrote:

> Er det et direkte citat, eller citerer du efter hukommelsen?

Jeg citerer ikke efter hukommelsen, omend jeg selvfølgelig ikke
kan garantere at det er ordret, siden jeg ikke var der, da det
blev skrevet i sin tid.

> Af en eller anden grund synes jeg pludselig teksten virker så
> kluntet.og ubehjælpsom?

Det må du altså tale med Kierkegaard om.

> Hvorfor skriver du ovenstående linier?

Jeg går ud fra, at du gerne vil se en reaktion fra min side?

Men det er såmænd i direkte forlængelse af vores lille snak i
mail. Du ved, der hvor jeg er i tvivl om, hvad godt dine indlæg
her egentligt gør?

Stof til eftertanke om du vil. Det var den pæne formulering - du
må spørge efter den mindre pæne hvis du vil, men Renate har
allerede skrevet et indlæg her, som efter min mening rammer 100%
i plet. (Ligesom den gode Søren K. gør det)

kurt

Fra : Birthe Hansen

Dato : 18-06-01 23:06

"kurt k" <kurt.kiwi@bigfoot.com> skrev:

>Jeg citerer ikke efter hukommelsen, omend jeg selvfølgelig ikke
>kan garantere at det er ordret, siden jeg ikke var der, da det
>blev skrevet i sin tid.

Nå o.k. Din udgave er nok bare en noget anden udgave end den jeg
har set.

>Det må du altså tale med Kierkegaard om.

Skriver han i sorg+krise?

>Jeg går ud fra, at du gerne vil se en reaktion fra min side?

Næh... jeg søger bare efter mennesket bag ordene.

>Men det er såmænd i direkte forlængelse af vores lille snak i
>mail. Du ved, der hvor jeg er i tvivl om, hvad godt dine indlæg
>her egentligt gør?

AARGH... jeg har mistet en del indlæg på Usenet og mails, fordi
min computer gjorde vrøvl, da jeg skulle forberede mig på ADSL.

Det bliver sikkert ikke bedre i de kommende uger, hvor jeg bliver
nødt til at formattere min harddisk...

Hvis du har skrevet noget du forventer svar på, bliver du
(desværre) nødt til at skrive til mig igen. :-/

> [...]
>allerede skrevet et indlæg her, som efter min mening rammer 100%
>i plet. (Ligesom den gode Søren K. gør det)

O.k. Så ved jeg hvor du står.

Men har I tre så også lagt mærke til andre indlæg end mine, der
taler jer imod?

Mvh Birthe

Fra : kurt k

Dato : 19-06-01 12:04

On Tue, 19 Jun 2001 00:05:47 +0200, Birthe Hansen wrote:

> Hvis du har skrevet noget du forventer svar på, bliver du
> (desværre) nødt til at skrive til mig igen. :-/

Nej, jeg mangler ikke noget, jeg gav op.

> Men har I tre så også lagt mærke til andre indlæg end mine, der
> taler jer imod?

Ah, når der er flere end een der taler dig imod, så er hele
flokken lige pludselig skruet?

Smart strategi.

Og sidste indlæg fra min side.

kurt

Fra : Birthe Hansen

Dato : 19-06-01 12:17

"kurt k" <kurt.kiwi@bigfoot.com> skrev:

>Ah, når der er flere end een der taler dig imod, så er hele
>flokken lige pludselig skruet?

Den forstod jeg ikke.

Mvh Birthe