Hestekøb, procedure ?
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-05-06 20:34

Dette er et rigtigt "far spørgsmål":

Min datter vil have en hest og hun har nu reddet og kommet trofast på de
lokale rideskoler i over 2 år, så vi har tænkt os at overgive os for
presset.

Nu bliver jeg bare i tvivl om hvad den bedste procedure er. Jeg kan jo
tydelig se, at hvis jeg tager med hende og kigger på hest, så består
vurderingsholdet af en total novice og en der står med julelys i øjenen og
slet ikke kan tænke klart. Næppe den bedste vurdering.

Jeg kan forstå det er praksis at man får en dyrlæge til at "syne" hesten,
men har han forstand på om den ridder godt, har det rette temperament osv ??
Kan han (hun) ikke kun se om den har fysiske defekter ?

Jeg kan også forstå på veninderne (som jo næsten alle har deres egne heste,
snøft) at nogle får hesten synet af en lokal inden købet medens andre køber
den med et synsforbehold og først får den synet af en af rideskolen faste
dyrlæger når den er kommet hjem.

Hvad er den bedste fremgangsmåde ?

Hvor sikrer man det er en heste-kendt dyrlæge og ikke bruger det meste af
sin tid på køer ?

Gode råd modtages med taknemmelighed.

Bjarke

--
Bjarke M. Christensen
http://www.MAXImalt.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-05-06 21:21

Bjarke Christensen wrote:
> Dette er et rigtigt "far spørgsmål":
>
> Min datter vil have en hest og hun har nu reddet og kommet trofast på de
> lokale rideskoler i over 2 år, så vi har tænkt os at overgive os for
> presset.

Du kunne lade hende starte med en part på en hest hvor hun rider og
passer den et par gange om ugen. Det er en fin måde at komme videre.

Hvor skulle du iøvrigt have hesten stående?

> [...]
> vurderingsholdet af en total novice og en der står med julelys i øjenen og
> slet ikke kan tænke klart. Næppe den bedste vurdering.

Det er derfor at du spørger en du har tillid til, og her er det
naturligvis sådan at du nok skal regne med at betale denne person
for at bruge tid på at hjælpe dig og din datter.

Hvis du vil have det gratis risikerer du bare at de laver en aftale
med sælger.

> Jeg kan forstå det er praksis at man får en dyrlæge til at "syne" hesten,
> men har han forstand på om den ridder godt, har det rette temperament osv ??
> Kan han (hun) ikke kun se om den har fysiske defekter ?

Nogle dyrlæger kan, men man får som regel kun dyrlægen til at chekke
den fysisk. Du bruger så din ridelære til at vurdere om hesten passer
til din datter.
Der bruges som regel kun dyrlæge til at chekke dyre heste. Men det kan
måske svare sig alligevel fordi din datter ikke bliver skuffet, og i
slipper for dyre dyrlæge regninger, indtil i opgiver. Men hvis du
køber en pony som ikke koster mere end et par gange dyrlæge check
prisen, så ville jeg nok undlade.

Men... pris og kvalitet hænger som regel sammen. Dvs. en billig pony
kan være skadet, kan være fræk, kan være fed, doven, ...

> [...]
> den med et synsforbehold og først får den synet af en af rideskolen faste

at finde en i lokal område som din datter kan besøge i tide og utide,
både anmeldt og uanmeldt og prøve ride som hun har lyst til.

> Hvor sikrer man det er en heste-kendt dyrlæge og ikke bruger det meste af
> sin tid på køer ?

du spørger dyrlægen og andre i området, evt. sælger, for at undgå at
bruge den samme.

JonB

Fra : tina christoffersen

Dato : 31-05-06 21:45

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse

klip (spørgsmål om hestekøb)

Hej Bjarke

Gode overvejelser du har der

En god dyrlæge kan måske godt se, om hesten er god ridemæssigt og med hensyn
til temperamentet - men sådan en dæleme dyr at tage med på kig hver gang,
specielt hvis I skal ud og kigge på flere heste - og det vil jeg råde jer
til at gøre. Når man skal ud at kigge på hest, så falder man nemlig næsten
ALTID for den første - det er de der stooore brune øjne, du ved Jeg vil
råde jer til at tage ud og kigge på mindst fem heste, inden I overvejer at
tage tegnebogen frem - så er der nemlig noget at sammenligne med. Og prøv de
mest interessante heste flere gange, så I får en god fornemmelse for, hvad
der føles mest rigtigt.

Dine tanker omkring "bedømmelsesudvalget" er meget relevante. Det er en
rigtigt god ide at tage en erfaren rytter med ud at kigge, måske din datters
ridelærer? Eller hvis I kender en anden dygtig rytter? Det eneste, du lige
skal tænke over i den forbindelse er, at nogle ridelærere skal have penge
for at anbefale en hest - ikke fra jer, men fra sælger, og det er ikke
noget, der snakkes højt om. Det vil sige, at den bedste hest godt kan blive
valgt fra, fordi sælger ikke vil betale for anbefalingen. Jeg ved ikke, hvor
mange der gør det - men det er ikke unormalt.

Inden I tager ud og kigger, er det en god ide at afklare behovet. Er din
datter til skovtur, dressur eller spring? Hvor meget skal hesten kunne (tænk
på, at hun helst skal kunne lære fra den). Hvor gammel er hun, hvor høj
bliver hun? Hvor stor skal hesten/ ponyen være for, at hun ikke vokser fra
den for hurtigt - uden at den bliver for stor nu. Hvor mange penge har I at
gøre med?

Med hensyn til dyrlæge, så ville jeg få den tjekket, inden I får den hjem.
Jeg - voksne kvinde, tsk tsk - købte en hest, og fik den tjekket en uge
efter jeg fik den hjem. Dyrlægen fandt en lille anmærkning på dens ene ben,
og det allermest fornuftige ville have været at sende den tilbage, men jeg
fjols var jo blevet glad for den allerede og beholdt dyret. Det bliver ikke
lettere for din datter, hvis der er problemer med den, og dermed heller ikke
for dig
Det eneste fornuftige argument for at få det gjort hjemme, synes jeg, er
hvis man lige har dyrlægEN, som er den eneste, man stoler på - men det er jo
ikke tilfældet for jer. Man risikerer at komme til at køre frem og tilbage
nogle gange...

Med hensyn til valg af dyrlæge, så skal I jo lige have fundet ud af, hvor
drømmehesten står. Så kan I spørge efter en god dyrlæge her - eller I kan
lave et indlæg på www.heste-nettet.dk, hvor der er lidt flere brugere, og
der nok skal være nogen, der bor i området.

Vær i øvrigt forberedt på, at det ikke kun er din datter, der får hest - det
er hele familien. Dyr er altid de voksnes ansvar, og det er derfor en god
ide at sætte sig ind i, hvad det egentlig er for et dyr og hvilke behov, det
har. Selv om hesten står på en rideskole, kan man ikke regne med, at andre
holder øje med, hvornår hesten skal have smed, vaccineres osv.

Held og lykke med det

mvh. tina

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-05-06 22:22

Hej Jon og Tina,

Tak for Jeres svar.

Det er nok en stor pony vi taler om (er det ikke en 1'er pony det hedder?).

Datteren er 13 og faktisk både ret moden og ansvarsfuld. Hun er vel små 165
cm nu og jeg vil tro hun ender i 170-175 cm. Hun har reddet 2-4 gange om
ugen i 2 år. Hun har haft part på 2 heste, men begge gik dårligt fordi hun
aldrig kunne ride stævner fordi ejer-pigerne lige "pludselig" selv skulle
ride dem alle og når de endelig ikke skulle ride, så fik hun det ikke at
vide. De er nogle gimber i den alder. Men hun har da fået reddet 3 stævner
og endte da også med en 2nd plads i LC trav (er det rigtigt ?) den ene gang.
Hun har også gået til spring, men brugte (syne sjeg) for meget energi på
hesten og for lidt på selv at lære det da hesten aldrig havde sprunget før.
Måske var læren heller ikke helt i top. Det er klart spring, dressur og
terræn (i nævnte rækkefølge) der er hendes prioriteter.

Jeg har lidt den holdning, at det er så dyrt at holde hesten, at det er
tosset at spare 5-10.000 kr når man køber den, både på pris og omkostninger.
Omvendt er der jo ingen grund til at købe en hest der er dyrere end hun kan
udnytte. Jeg kan forstå jeg skal regne med 20-30.000 kr. og det er vi helt
OK med. Er det korrekt ?

Jeg er fuldt ud klar over at jeg får en aktie i hesten, selvom min interesse
nok går mere på det praktiske end på ridning. Meeen... hun har da lokket mig
til at vi tager til Læsø til sommer og lidt rider sammen. Et par gange i
dyrehaven på lejede heste er det da også blevet til (orv, hvor bliver man
øm, når man aldrig har lært at ride ...<smile>)

Når jeg har tilladt at hun (også) kigger på heste lidt længere væk hænger
det sammen med at jeg har solgt min båd og i løbet af sommeren skal finde en
ny. Og den jeg vil have er lidt sjælden, så jeg kommer nok til at køre en
5-10 ture til fyn og jylland alligevel. Så kunne det jo være hyggeligt også
at kigge lidt på heste. Man det er måske en dårlig ide ? Har jeg ret i at
heste er billigere i Jylland. - eller det er måske fordi de generelt er
dårligere ?

Jeg synes godt om ide'en med principielt at se på min 5 heste inden man
køber. Jeg har faktisk lidt samme taktik med bådene. Det er samme princip.
Der er det bare faren der forelsker sig ... <smile>

Bjarke

"tina christoffersen" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> wrote in
message news:447e006a$0$4820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-05-06 23:06

Bjarke Christensen wrote:
> Hej Jon og Tina,
>
> Tak for Jeres svar.
>
> Det er nok en stor pony vi taler om (er det ikke en 1'er pony det hedder?).

Jo måske, men så alligevel ikke. Du kunne overveje at anskaffe en
lille hest, dvs. en der er under 160, gerne omkring 155. Formålet
er at undgå at hun alligevel skal opgive at ride pony konkurrencer
ved udgangen af det år hun fylder 16?
Men en stor hest over 160 er altså for stor til hende.

> [...]
> Måske var læren heller ikke helt i top. Det er klart spring, dressur og
> terræn (i nævnte rækkefølge) der er hendes prioriteter.

okay, så forstår jeg dig godt. Regn med at hun måske nok holder en
pause med at ride om nogle år, måske endda før. Det kan du bekæmpe
eller fremskynde.

Du fremskynder det ved at:
købe en hest hun ikke gider/magter/kan styre/...
købe en for lille pony
købe en for stor hest

du bekæmper det ved at:
købe den rette som hun holder af og passer til
købe en fremtidssikret

Husk at der er flere grunde til at mange holder en pause,
deres elskede pony bliver for lille
de finder en kæreste
deres skole giver mange lektier

Det rette for din datter er ikke nødvendigvis overensstemmende med
mine egne erfaringer fra mine teenage år, hvor jeg iøvrigt red indtil
jeg flyttede til kbh for at studere.

> [...]
> udnytte. Jeg kan forstå jeg skal regne med 20-30.000 kr. og det er vi helt

tja tjo, jeg ville måske nok ofre lidt mere, men det kommer an på
hesten og dens evner, samt dens afstamning, dens alder, ...

> [...]
> dyrehaven på lejede heste er det da også blevet til (orv, hvor bliver man
> øm, når man aldrig har lært at ride ...<smile>)

Hvis du anskaffer den rette størrelse, dvs. ikke for spinkel så vil du
også kunne ride den. Da din datter kan ride, og de andre i stalden ved
det, så kunne hun måske nemmere låne en hest og du kunne ride på
hendes en tur i skoven.

> [...]
> at kigge lidt på heste. Man det er måske en dårlig ide ? Har jeg ret i at
> heste er billigere i Jylland. - eller det er måske fordi de generelt er

Tja tjo. Det hænger nok også sammen med at det købe stærke publikum
befinder sig i nordsjælland. Derved stiger prisen, og formodentlig
også hestens evner. Men det er ikke en OL hest du skal have.

Med hensyn til priserne, så er det iøvrigt således at jo tættere på
pony grænsen en pony kommer, jo mere stiger prisen, men kommer den
lige over så falder prisen kraftigt, for så at stige igen, specielt
når den kommer over 160.

Din datter har måske drømme om at være rigtig god, meeen det kræver en
del års træning, og til den tid er det mere oplagt at skifte hesten
ud, hvis såfremt i fald at den tid overhovedet kommer. Mit råd er at
købe en hest som er passer i dag og i den nærmeste fremtid, frem for
at gå efter top hesten som har en masse evner som din datter måske
alligevel ikke udnytter.

Overvej andre racer end kun lige DV, måske er den rette hest i en
speciel race, og om ikke andet så er de måske lidt billigere?

JonB

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-06-06 07:03

Tak. meget informativt. jeg bliver klogre og klogere. - men hvad er DV ?

Bjarke

Fra : Kim S

Dato : 01-06-06 11:09

> Tak. meget informativt. jeg bliver klogre og klogere. - men hvad er DV ?

DV= Dansk Varmblod
Et par velmente råd når i skal kigge hest:

1: Få datterens underviser med ud når i skal kigge. Hun (M/K)
ved formodentlig hvad der passer til hende i størrelse og
temperament.
2: Hellere ofre 20.000 mere på en hest, end at få en du fortryder
om ½ år.
3: Tving datteren til at se på MINDST 3 heste inden i bestemmer jer.
Piger i den alder er MEGET lidt objektive når de ser den første
4: Når i ser på hest. START FRA BUNDEN.... Her mener jeg,
lad være med at se på hesten som helhed, men start med at se på
dens ben og hove. Hvis man først forelsker sig i et ridedyr, bliver
man nemt villig til at overse eller minimere evt. benproblemer.

Held & lykke...

Mvh, Kim
(Som har haft 2 heste med benproblemer trods grundighed....)

Fra : Anet

Dato : 01-06-06 18:27

> [...]
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Tak. meget informativt. jeg bliver klogre og klogere. - men hvad er DV ?

Faktisk kun to heste der er parret i danmark. DV kan være stort set ud af
alle racer. DV betegner nogel egenskaber som gangarter, temperament, ekstiør
osv. Det er en ridekompetent hest som har nogle bestemte kriterier.

--
Hilsen
Annette

Fra : tina christoffersen

Dato : 01-06-06 00:28

> [...]
> Datteren er 13 og faktisk både ret moden og ansvarsfuld. Hun er vel små
> 165 cm nu og jeg vil tro hun ender i 170-175 cm.

Det er det lige præcis. Når din datter er så høj, skal I nok have en pony,
der ligger lige på grænsen til at være hest - det vil sige 149-150 cm.
Egentlig kunne hun lige så godt - og måske bedre - passe med en lille hest,
men når man er i den alder, vil man vel også gerne ud og starte stævner med
veninderne. Jeg har aldrig selv haft "ponyårene", men har hørt fra andre, at
man ikke bør gå glip af dem

> [...]
> sprunget før. Måske var læren heller ikke helt i top. Det er klart spring,
> dressur og terræn (i nævnte rækkefølge) der er hendes prioriteter.

Det lyder som om, din datter er pony-klar - og med god forældreopbakning

> [...]
> dyrere end hun kan udnytte. Jeg kan forstå jeg skal regne med 20-30.000
> kr. og det er vi helt OK med. Er det korrekt ?

Store etterponyer er ikke billige - specielt ikke hvis de kan noget. Og da
det er din datters første pony, synes jeg, at ponyens erfaring skal vægtes
højt. Jeg kan fortælle, at en af mine kolleger inden for det sidste år har
købt to ponyer til sin pige, begge store ettere. Den første kostede vist
omkring 30.000 kroner, men fik desværre konstateret spat, og så købte hun
nummer to, der vist kostede 40 - 45.000 - men den havde vist også et
mesterskab på bagen

Men det er svært at bedømme priser. På hestenettet kører der pt. en debat
om, at det er helt urimeligt at forvente at kunne finde en ordentlig hest
til under 30.000 kroner. Jeg sidder og griner lidt i skægget, for jeg har
netop købt en fin en til 10.000. Så der er ikke meget andet at gøre end at
finde ud af, hvad ponyen skal kunne og så gå i gang med at kigge

Det er i øvrigt også værd at bemærke, at en ting er, hvad sælger siger,
ponyen kan - en anden ting er, om den også har bevist det på stævnebanerne.
Det kan man tjekke på infosport - spørg mig ikke hvordan, for jeg har aldrig
gjort det selv

> [...]
> par gange i dyrehaven på lejede heste er det da også blevet til (orv, hvor
> bliver man øm, når man aldrig har lært at ride ...<smile>)

Huha, dig ville jeg gerne have haft som forælder, da jeg var ponytøs

> [...]
> i at heste er billigere i Jylland. - eller det er måske fordi de generelt

Det tror jeg ikke. Mon det ikke er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel?
Jeg tror, det er rigtigt nok, at hestene er billigere i Jylland - men jeg
tror også, at det er en naturlov, at de mest interessante heste står i den
modsatte ende af landet, end hvor man bor

> Jeg synes godt om ide'en med principielt at se på min 5 heste inden man
> køber. Jeg har faktisk lidt samme taktik med bådene. Det er samme princip.
> Der er det bare faren der forelsker sig ... <smile>

Da jeg kiggede hest sidste gang, var jeg ret sikker på, at den første var
DEN. Jeg havde min veninde med, og da vi kørte derfra, sagde hun, at hvis
jeg ikke købte den, så gjorde hun. Ingen af os endte med at købe den, da vi
havde set nogle flere...

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 01-06-06 18:21

> [...]
>
> Hvad er den bedste fremgangsmåde ?
>
> Hvor sikrer man det er en heste-kendt dyrlæge og ikke bruger det meste af

Jeg synes at du er en meget klog forælder at sætte dig ind i tingene. Bliv
ved med at følge med når hun får hesten. Slip ikke tøjlerne helt til pigen.
Det kan blive et dårligt liv for hesten. De bedste heste og piger fås ved at
forældrene bakker op, kommer tit i stalden og ser pige og hest sammen osv.
Offer noget undervisning.
Jeg ved hvad jeg snakker om for jeg har kørt helt landet rundt med min
datter og hendes hest og altid været den der fulgte med.

--
Hilsen
Annette

Fra : Naja & Lars

Dato : 01-06-06 22:46

Jeg ville alliere mig med hendes faste ridelærer, som kender din datter og
derfor ved hvad hun kan og hvilken hest hun kan klare. Ridelæreren vil også
kunne hjælpe med råd omkring hvilken dyrlæge der er god.

Evt prøv www.heste-nettet.dk for at se hvilke råd de giver omkring
hestekøb. Husk at der altid skal være kontrakt på handel med heste, samt at
evt forbehold mm skal skrives i kontrakten.

Mvh naja

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-06-06 22:49

Hun har desværre lige skiftet ridelærer, pga af noget fnidder (østrogen
fnidder, hvis jeg må være så fræk ...)

Tak for tippet. Jeg browser lige lidt rundt på den omtalte web. Hvis I
kender et link til at standard slutseddel/kontrakt, så modtager jeg gerne.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-06 11:35

> [...]
>
> Tak for tippet. Jeg browser lige lidt rundt på den omtalte web. Hvis I
> kender et link til at standard slutseddel/kontrakt, så modtager jeg gerne.

Hej Bjarke

Der er da ingen steder man kan være i fred for dig ))

Vi "ses" tit på "fritid.sejlads", men velkommen til heste feltet også.

Jeg synes du har fået mange gode råd her allerede, men kan iøvrigt også
stærkt anbefale Hestenettet, der finder du også en "standard slutseddel" for
køb/salg.

Har du ikke gennem rideklubben eller privat - kontakt med en erfaren rytter
som du kan tage med på råd, og gerne en som er "uvildig", som kan tage en
snak med famile og datter og prøve at lodde ambitionsniveau, erfaring,
ønsker, forventninger, økonomi etc.

Det er jo lidt ligesom spørgsmålet vi af og til ser på "fritid. sejlads" -
hvilken båd skal jeg købe?.

Spørgsmålet er svært at svare på for svaret afhænger af hvem man spørger, så
jeg ville nok forsøge at finde en erfaren person som kan være med til at
lodde familiens stemning, holdning og behov.

Held og lykke med det

Hilsen John - hvis hestebestand efterhånden er svulmet op til 4 western
heste.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-06-06 23:23

<smile>

Nogle gange bærer jeg over med min datter "hysteri" for heste. Det ligner
utrolig meget min egen kamp for "højt til loftet" oplevelser i min dejlige
sejlbådsverden....

Måske er forskellen ikke så stor ?? (Et dyr/vind man skal lære at tæmme,
herligt "frie" omgivelser, masser af teknik og udstyr ..... Eftertanke ....)

Bjarke

snip

Fra : Kim S

Dato : 02-06-06 21:45

> [...]
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Hun har desværre lige skiftet ridelærer, pga af noget fnidder (østrogen
LOL....Det må du godt
Det oplever man "en del" i ridekredse. Der er simpelthen for få mænd....

> Tak for tippet. Jeg browser lige lidt rundt på den omtalte web. Hvis I
> kender et link til at standard slutseddel/kontrakt, så modtager jeg gerne.
http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/kontrakt.php

Mvh, Kim

Fra : Sverre Stokke

Dato : 04-06-06 08:27

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvf¯lgelig
vÊre med K da jeg er dansker)> den 3. juni 2006 kl. 00:22 +0100 skrev:
> [...]
>
>Måske er forskellen ikke så stor ?? (Et dyr/vind man skal lære at tæmme,
>herligt "frie" omgivelser, masser af teknik og udstyr ..... Eftertanke

Hej Bjarke.

Jeg har haft adskillige heste, og lærte hurtigt at man i telefonen (inden
man skal se på en hest) skal sige noget i retning af følgende:
'Nu stiller jeg et vigtigt spørgsmål, og det har noget med jura at gøre.
Har hesten dig bekendt nogle fejl mangler eller ulemper, som nedsætter
dens værdi brugs- eller handelsmæssigt'.
Den kan fx være krybbebider eller væver (din datter ved, hvad det er), og
det er surt at rejse langt for at konstaterer, at man hverken vil eje
eller ha' hesten.
I øvrigt minder det hippologiske og maritime univers meget om hinanden.
God vind

Hilsen Sverre.