boligboblen??
Fra : Poul Nielsen

Dato : 31-05-06 16:41

Eksperter: Priser på sommerhuse har toppet

Boligeksperter over hele landet er enige om, at sommerhuspriserne har toppet
og er i gang med at flade ud. Det er dog stadig for tidligt at tale om
deciderede prisfald.
"Jeg forventer ikke, at bunden går ud af sommerhusmarkedet. Men der er flere
og flere, der sætter til salg nu," siger cheføkonom i BRF Kredit, Ulrikke
Ekelund, til Børsens Nyhedstjeneste.
Hun har netop set på de seneste tal for sommerhuspriserne udvikling, og i
april og maj var der en klar tendens til en afmatning i festen på
sommerhusmarkedet. Enkelte steder var der endda prisfald.
"Det er noget, vi vil se fortsætte, for sommerhusmarkedet er det første, der
giver sig," siger Ulrikke Ekelund.
Seniorøkonom i Jyske Bank, Claus Birn Jensen, tror heller ikke, at de godt
200.000 danske sommerhusejere umiddelbart skal være nervøse for deres 250
mia. kr., som sommerhusbestanden ifølge et udtræk fra Danmarks Statistik er
værd.
"Det, vi ser er, at de kraftige stigninger på sommerhuse vil udeblive i år.
Renten er begyndt at stige en smule, men sommerhuspriserne påvirkes også af,
at det generelle boligmarked er begyndt at aftage," siger Claus Birn Jensen
til Børsens Nyhedstjeneste.
Han tror ikke, at der på kort sigt vil være tale om en boble, der springer
på sommerhusmarkedet. Heller ikke selv om der udstykkes flere sommerhuse og
de tyske lejeres udebliven får flere til at hejse 'Til salg'-skiltet.
"Vi har jo set at antallet af udlejede sommerhuse er faldet med rekordfart i
2004 og 2005, men samtidig er priserne på fritidshuse steget kraftigt. Folk
kommer ikke til løbe skrigende væk, bare fordi tyskerne bliver væk," siger
Claus Birn Jensen, der ser en tendens til at flere og flere vil bo i deres
sommerhuse selv.
Også i Nordea spås sommerhusfesten at lakke mod enden.
"De kraftige stigningers tid er forbi. Om det bliver til et decideret fald
er dog for tidligt at sige. Men det er et segment, der traditionelt er
præget af spekulation, og det vil derfor formentlig også være der, at
markedet først reagerer, hvis renten fortsætter op," vurderer en kilde hos
Nordea.

Fra : Poul Nielsen

Dato : 31-05-06 16:45

Efter mange års prisfest forudser cheføkonom Sune Worm Mortensen fra
Realkredit Danmark, at det er slut med prisstigningerne på sommerhuse.

- Der er mange forhold, der indikerer, at sommerhusmarkedet brister, siger
Sune Worm Mortensen til dagbladet Børsen og spår, at festen på
sommerhusmarkedet er slut.

Det seneste år er kvadratmeterprisen i sommerhuse steget med 20 procent, men
Sune Worm Mortensen forudser, at man ikke vil se så store stigninger, når
opgørelsen over det nuværende kvartal kommer.

- Vi har set alt for høje priser på sommerhuse, og reaktionen kommer nu,
hvor en del ejere vil sælge ud, når lejerne bliver væk, siger cheføkonomen.

Tre årsager til at markedet stagnerer
Sune Worm Mortensen peger på tre årsager, der vil få markedet til at
stagnere.

Den seneste tids markant stigende rente har fået interesserede købere til at
vente og se tiden an.

Herudover gav Folketinget sidste år tilladelse til udstykning af 5132 nye
sommerhusgrunde, og de er på vej ud i markedet.

Samtidig går udlejningen af sommerhuse forholdsvist trægt, blandt andet
fordi tyskerne i stor stil er begyndt at droppe sommerhusferien i Danmark.

Fra : Steen Johansen

Dato : 04-06-06 10:11

"Poul Nielsen" <555@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fordi tyskerne i stor stil er begyndt at droppe sommerhusferien i Danmark.

Jeg tror ikke på at "festen" er forbi, men at den ikke stiger med samme
hastighed
Grunden til nedgangen af udlejningen er at mange er rejst andre steder hen
for mindre penge
Men det er ved at være slut EKS: Flyrejse til Thailand år 2000 kostede 4000
kr nu koster den samme tur 8000 kr Hotel priser: 2000 koste det 250 Bath og
det samme hotel koster nu 1080 Bath og i Thailand er priserne steget med
over 40% og den udvikling forsætter, så om ganske få år er priserne som i
Dannevang og det tror jeg kommer til at gælde over hele linien. Når 14 dage
for en familie med 2 børn koster over 70000 kr er jeg sikker på at de finder
andre mål for ferien
Så jeg siger om ganske få år: Hvad sagde jeg!
MvH Steen

Fra : Peter

Dato : 04-06-06 16:37

"Steen Johansen" <steenbelle@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for mindre penge
> Men det er ved at være slut EKS: Flyrejse til Thailand år 2000 kostede

Jeg fandt flybilletter til Thailand på nettet for 4700 kr uden problemer og
pæne hoteller til 300 kr pr nat på
http://dk.kelkoo.com/

Så jeg tror ikke at festen i Thailand er forbi endnu.