Heste og bier/hvepse ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-05-06 10:09

Hej NG.

Vi skal have lavet et læ-/skyggehegn mellem 2 folde til efteråret, og
overvejer at placere nogle frugttræer og -buske så som kirsebær og
mirabeller.

Så kommer det naturlige spørgsmål, vil det være et problem for
hestene med de bier og hvepse som i løbet af sommeren vil blive
tiltrukket af de nedfaldne frugter ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : tina christoffersen

Dato : 11-05-06 01:51

[...]

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål. Men jeg mener, jeg har hørt, at
kirsebær er giftige for heste?

mvh. tina

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-05-06 09:43

tina christoffersen (fjern) wrote:
> [...]
> tiltrukket af de nedfaldne frugter ?

> Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål. Men jeg mener, jeg har hørt, at

Lyder ikke sandsynlig, men måske kan kernerne udgøre et problem.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : lizb

Dato : 12-05-06 08:20

> [...]
> kirsebær er giftige for heste?

Lyder ikke sandsynlig, men måske kan kernerne udgøre et problem.

Hej Christian,

Jeg har både hørte og læste at kirsebærtræer er giftig for heste, lige sådan
med andre træer som fx ege. Der findes en side på nettet et eller anden
sted som giver overblik over giftig træer og planter - google er din ven.

Plant diverse æbletræer i stedet for, både til vildtet og til hestene og til
jer. Mirabella er helt fint. Jeg har en kæmpe stor mirabella lige udenfor
stalden som hestene bruger som parasol om sommeren, til at gnave på og rense
tænder med hele året, samt til at spise blommerne af sidste på sommeren.
Hestene sluger dem hel eller spytter kernen ud, uden problemer. Jeg har tit
tænkte på hvepsene men indtil nu har der aldrig været problemer. Der
findes mange buske, ribs, solbær, stikkelsbær mv. som hestene (og jer) kan
lide også, og de er forholdsvis hurtig til at vokse og luk huller i hegnet.
Du kan evt. lave din egen stiklinger, men kom i gang hurtig.

Hilsen Liz

PS. Ole har gode erfaringer med sådan hegn ved jeg.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-05-06 08:19

lizb wrote:

> [...]
> med andre træer som fx ege. Der findes en side på nettet et eller anden
> sted som giver overblik over giftig træer og planter - google er din ven.

Det vil jeg prøve.

> Plant diverse æbletræer i stedet for, både til vildtet og til hestene og til
> jer. Mirabella er helt fint.

Vi skalogså have et par mirabeller.

> [...]
> lide også, og de er forholdsvis hurtig til at vokse og luk huller i hegnet.
> Du kan evt. lave din egen stiklinger, men kom i gang hurtig.

Det bliver først til efteråret, det er det bedste plantetid.
Så lige nu rydder jeg og fjerner ukrudt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk