Hest der bider...
Fra : HSH

Dato : 09-05-06 22:48

Hejsa..
Mit føl, jeg før har skrevet om herinde, på 8 mdr. har det med at bide i alt
og alle, er der nogen af jer der har en idé om hvad jeg kan gøre? Det er en
idé han har haft i et par måneder nu, jeg føler lidt jeg har brugt alle de
råd jeg har morale til efterhånden.. Jeg vil helst ikke slå ham for han er
lige begyndt at blive tryk ved at få grime på så vil være ret træt af at få
ham hovedsky..
Hans tidligere ejer har forsøgt sig med at bide ham i mulen, daske ham over
næsen, snakke med ham med det samme hun kommer ind på marken, (det virker
ind til hun holder op) og et par andre ting...

Jeg har et stykke tid forsøgt mig med noget jeg læste i en monty roberts
bog, at ramme ham på forbenet med foden når han gør det(ikke sparke bare
ramme så han lige mærker det) det skulle efter hans teori få hesten til at
tro den bed sig selv i benet... men det har ikke virket helt efter planen,
han bider stadig, men når jeg rammer ham løfter han bare forbenene (samtidig
somom han skal til at stejle) så jeg er holdt op med det igen, gider ikke
hvis han skal til at sstarte med at stejle også...

Ellers har jeg fået råd som fx at slå ham virkelig hårdt i hovedet en gang
for alle, men det nægter jeg, skal ikke have en hovedsky hest, og han skulle
helst ikke miste for mange af sine i forvejen få hjerneceller ;)

At jeg skulle få ham kastreret fordi det var en hingste ting (teori bygget
på det og alle hans andre hingste nøkker) og meget muligt ville han holde op
med at bide der efter..(men det er jeg blevet frarådet herinde pga fluer)

En anden sagde jeg kunne tage en brændende varm kartoffel og lægge på min
arm så han bed i den, men hvem render rundt med en brændende varm kartoffel
ude på en mark?..
men det gav mig en anden idé:
Da jeg gik på rideskole smurte de noget grimtsmagende på træværket i enkelte
hestes bokse, fordi de gnavede i det... det havde en tjærde agtig farve og
en besynderlig lugt, men det virkede, det var vist i en sprayflaske.. er der
nogen der ved hvad det kan være? tror i man kunne smøre det på noget gammelt
tøj og så rende rundt derovre? eller ville jeg bare lugte så mærkeligt at de
blev bange for mig??

Hvis nogen har en anden genial idé så vær sød at skrive:)

MvH
HSH

Fra : Trold

Dato : 10-05-06 08:36

On Tue, 9 May 2006 23:48:00 +0200, "HSH" <hs@hornstrup.com> wrote:

<snip>
>En anden sagde jeg kunne tage en brændende varm kartoffel og lægge på min
>arm så han bed i den, men hvem render rundt med en brændende varm kartoffel
>ude på en mark?..

Dig måske?

> [...]
>tøj og så rende rundt derovre? eller ville jeg bare lugte så mærkeligt at de

Det har sikkert været hjortetakolie - det stinker i hvert fald ganske
forfærdeligt.

--
Knus,

Trolden

Fra : lizb

Dato : 10-05-06 09:07

For mig lyder det til, at hesten ikke respekterer dig og din space. Det
skal du have lærte ham. Det har intet at gøre med at han er "hingstet".
Tværtimod. Han ved, at han får sin vilje mere eller mindre som det er nu.
Derfor bider han også, i tid og utide. Og at kasterere ham vil heller ikke
afhjælpe problemet/problemerne. Du kommer til at får mange flere problemer
med den hest hvis ikke du sætter dig i respekt og viser ham hvem det er der
bestemmer. Du står højeste (eller skulle gøre det) i hierarkiet og det skal
han vide. Og du skal i gang med at træne din hest til at respektere dig og
træne dig selv til at være en ligeværdig/lige værdig leder.

At slår ham ret hårdt, (han skal kunne mærke det) fx på halsen, (ikke på
hovedet) straks han bider dig, samtidig sige "nej" højt og bestemt, og
derefter æ ham blidt der hvor du har slået ham, er en god måde at lære ham
ikke at bide. Hvis du ser på heste i flok, har de en meget barske adfærd
over for hinanden - du bider mig, jeg bider dig igen hvis jeg har højere
status i flokken. Hvis statusen er lavere, fjerner den bidt hest fra den
anden. Hvis du ikke reagere over for hans biderier er du ligesom den lavere
status hest. Men det er meget, meget vigtig at din reaktion kommer med det
samme, i samme sekund han bider dig. Det er også meget vigtig at røre ham
blidt og kærligt der hvor du slå ham, så bliver han ikke sky over for dine
hænder. Husk også at rose ham når han lader være med at bide, fx hvis du
siger nej inden han bider og han ikke gøre det. Lyt til din heste og brug
din intuition.

Forresten er det helt normalt at føl forsøger at bide. Det gøre de også
over for deres mor, men hun sætter dem hurtigt på plads igen, med straks at
nappe/bide igen. Sådan lærer de ikke at bide mor .

Til sidste, hvis han får mange godbidder til daglig, så stop med det. Heste
som normalt får godbidder, har en tendens til at bide/nappe hvis ikke der
kommer nogen når de synes de skal have dem!! Hvis du forstår.

Se at få fat i Gitte Naldals bog, "Fra føl til hest" tror jeg nok det
hedder, i stedet for Monty Roberts. Eller kig på biblioteket, der findes
mange gode bøger med mange tips. Eller finde én, som ved hvad de har med at
gøre, til at hjælpe dig i gang.

Held og lykke

Liz

Fra : Karsten Zirfelt

Dato : 15-05-06 20:51

Hej
Jeg syntes også tit jeg ser at føllet bliver jaget væk hvis det ikke kan
opføre sig ordenligt. Så når mit eget hingste føl bider mig, siger jeg meget
betemt NEJ og skupper ham væk fra mig, og vender ryggen til. Hvis han prøver
at liste hen til mig igen, gentager jeg mit nej og skupper ham væk. Efter 10
min kalder jeg på ham og vi er gode venner igen
Jeg håber det kan hjælpe dig
Hej fra
Irene

Fra : Naja & Lars

Dato : 01-06-06 22:49

Hos Höoks kan man købe noget antibidemiddel i en sprayflaske, det er ikke
helt billigt, det er godt nok til at forebygge bid i træværk osv, men burde
også virke hvis du kommer det på de steder han plejer at bide. Muligvis er
den unode holdt op nu, jeg købte en plag for nogle måneder siden, det gik
væk helt af sig selv.

Mvh Naja

Fra : Lena Borch

Dato : 09-06-06 09:43

Jeg gør som Irene med mine to basser - det er helt naturligt for føl at bide
i alt og alle. At slå et føl er absolut en dårlig ide - de mister tilliden
til os med det samme. Vær hurtig til at flytte fingrene, skub dem bestemt
væk og giv dem tid til at blive voksne

Hilsen Lena