Hestetrailer, 1, 1½ eller 2 hestes.
Fra : lhj

Dato : 22-04-06 21:31

Hej

Vi overvejer at anskaffe os en hestetrailer. Vi skal kun køre med en hest,
men hvad er egentlig bedst at købe, 1, 1½ eller 2 hestes trailer?

Hvad f.eks. med læsning. Er det nemmere at få hesten til at gå op i en
bredere trailer?
Vores hest kan være lidt vanskelig at få op i en trailer.

Når en hest står i en 2 hestes trailer, skal midter skillepladen så være
monteret?
Kan hesten vende sig hvis den ikke er monteret?

Gode råd modtages gerne.

mvh. Lars Henrik Jensen

Fra : Kim S

Dato : 22-04-06 22:25

"lhj" <nospam_lhj@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
Davs...

> Vi overvejer at anskaffe os en hestetrailer. Vi skal kun køre med en hest,
> men hvad er egentlig bedst at købe, 1, 1½ eller 2 hestes trailer?
Aldrig købe for småt. Du ved ikke hvad fremtiden bringer af
ny-investeringer)

> Hvad f.eks. med læsning. Er det nemmere at få hesten til at gå op i en
> bredere trailer?
> Vores hest kan være lidt vanskelig at få op i en trailer.
Du må træne med den, så den bliver fortrolig med det.

> Når en hest står i en 2 hestes trailer, skal midter skillepladen så være
> monteret?
> Kan hesten vende sig hvis den ikke er monteret?
Den kan ikke vende sig, for den er vel bundet i grimen ??
Skillepladen SKAL være monteret, ellers kan hesten kure fra side til
side, og står MEGET usikkert. Det er osse meget ubehageligt at køre med,
hvis den flytter fra side til side.

Mvh, Kim

Fra : Anet

Dato : 22-04-06 23:44

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> "lhj" <nospam_lhj@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> Davs...

> Aldrig købe for småt. Du ved ikke hvad fremtiden bringer af
> ny-investeringer)

(klip)

Nu er jeg typen der undersøger alt meget grundigt inden jeg gør noget. Så
jeg blev ret overrasket over hvad en trailer vejer. Det der står udenpå
tavlen på traileren der skal ligges gummimåtte, reservehjul, støtteben osv.
til. Min trailer må totalt veje 1500 kg. Min trailer med alt indvendigt og
udvendigt udstyr vejer 700 kg. Min ene heste vejer 340 kg og den anden hest
vejer 360 kg. Så det passer lige nøjagtig sammen det hele og så er der lidt
i overskud. Jeg har den trailer der passer til en stor heste eller to
ponyer. Vores datters hest på 151 cm står fint i traileren med skillerummet
i og det gør vores to islændere også. Jo "fastere" hesten står under kørslen
jo mere tryg vil den føle sig. Og jo mere tryg den er jo nemmere er den at
læsse og køre med. Men det kan godt være at Jeres hest ikke er helt nem at
læsse nu men har I jeres egen trailer og kører en del så vil den hurtigt
vænne sig til det og gå lige op hver gang. Sådan er det med vores 3 heste.
Det er jo deres andet hjem og de har vænnet sig til flere gange om ugen at
køre afsted.
Køb hellere en 2 hestes trailer da du så kan have en ven/venninde med ud og
ride ture. Det er ret hyggeligt. Eller pludselig har I selv en hest mere og
så har I allerede traileren til det. En 1-hestestrailer bliver man hurtigt
træt af. Har selv for år tilbage haft sådan en.

--
Hilsen
Annette

Fra : tina christoffersen

Dato : 23-04-06 02:40

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
> Skillepladen SKAL være monteret, ellers kan hesten kure fra side til
> side, og står MEGET usikkert. Det er osse meget ubehageligt at køre med,

Og mindst lige så vigtigt, så kan man ikke sætte bagbom på, hvis
skillevæggen er drejet ud til siden. Det er det, der holder hesten inde i
traileren - bagklappen er ikke bygget til netop det job.

I øvrigt har jeg hørt, at hvis man kører med løse heste, så stiller de sig
på skrå af køreretningen, og at man i nogle andre lande har indrettet
trailere efter det, men at det er ulovligt herhjemme, hvor hesten skal stå
langs med eller på tværs af køreretningen.

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 23-04-06 09:36

"tina christoffersen" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:444adae6$0$11172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> skillevæggen er drejet ud til siden. Det er det, der holder hesten inde i
> traileren - bagklappen er ikke bygget til netop det job.

Ja, bagbommen er meget vigtig også så hesten ikke bare springer bagud når
man tager bagklappen ned. Dette kan nemlig godt blive en dårlig vane for en
hest.

> [...]
> trailere efter det, men at det er ulovligt herhjemme, hvor hesten skal stå
> langs med eller på tværs af køreretningen.

Ja, og så er vægtfordelingen helt forkert i traileren og man kan faktisk få
hesten over at stå i højre side og hvis det går helt galt så kan man vælte
med traileren. Altid hesten i venstre side af traileren ved en 2 hestes
trailer og hvis man kører med to heste så den tungeste hest til venstre i
traileren.

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-04-06 00:16

lhj wrote:
> Hej
>
> Vi overvejer at anskaffe os en hestetrailer. Vi skal kun køre med en hest,
> men hvad er egentlig bedst at købe, 1, 1½ eller 2 hestes trailer?

2 hestes, selv kun med 1 hest.

> Hvad f.eks. med læsning. Er det nemmere at få hesten til at gå op i en
> bredere trailer?

ja, specielt hvis du flytter midter skillevægen til den ene side.

> Vores hest kan være lidt vanskelig at få op i en trailer.

at træne, og giv jer god tid.

> Når en hest står i en 2 hestes trailer, skal midter skillepladen så være
> monteret?

ja, det skal den, men den behøver ikke være i midten ved læsning.

> Kan hesten vende sig hvis den ikke er monteret?

kun hvis det er en fallabella.

JonB
ps: har du styr på trailerkørekort, og om bilen må trække nok?

Fra : lhj

Dato : 23-04-06 15:23

Hej

Ja, jeg har helt styr på vægtene. Det er derfor jeg med sikkerhed kan sige
at
vi kun skal køre med en hest. Vores bil må trække 1200 kg, så det passer
lige
med en hest på omkring 500 kg og en trailer på omkring 700 kr. Vores næste
bil bliver nok lidt større, men jeg gider ikke køre i noget der må trække 2
heste.
Stor Mercedes eller Volvo er der ikke penge til sålænge vi har hest, og en
gammel
varevogn gider jeg ikke køre rundt i.

I en 1½ hestes trailer er der jo ingen skillevæg, dvs. hesten har mere plads
i siderne.
Er det et problem at den ikke står så "fast"?

En Brenderup Solo er f.eks. 130 cm bred. Er normal 2 hestes trailer er ca.
160 cm brev, dvs.
ca. 80 cm pr hest. Står hesten før "løst" hvis den har 130 cm at stå på?

mvh. Lars Henrik

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-04-06 19:38

Hej.

Her på usenet/nyhedsgrupper er det kotume at man svarer nedenunder.
Det gør man fordi læse retningen er oppe fra og ned, fra venstre
imod højre.

Jeg har endnu ikke mødt et webforum hvor nye indlæg kommer i toppen
af tråden.

Nå, men tilbage til heste traileren.

lhj wrote:
> [...]
> heste.
> Stor Mercedes eller Volvo er der ikke penge til sålænge vi har hest, og en

Hvad med en af de nyere MPV'ere? evt. som van? eller en SUV?
Som regel må de trække lige omkring 2 ton, og det er 2 store
heste + trailerens egen vægt.
Personligt vil jeg gerne have en
   www.maximog.com
men det er nok noget lidt andet

> I en 1½ hestes trailer er der jo ingen skillevæg, dvs. hesten har mere plads
> i siderne.
> Er det et problem at den ikke står så "fast"?

jeg mener at det er et problem.

> En Brenderup Solo er f.eks. 130 cm bred. Er normal 2 hestes trailer er ca.
> 160 cm brev, dvs.
> ca. 80 cm pr hest. Står hesten før "løst" hvis den har 130 cm at stå på?

Jo, det mener jeg den gør, men du får ikke en hest til at gå ind i
trailer som kun er 80 cm bred, med mindre at hesten er meget øvet.
Derfor er den så bred.

JonB
ps: jeg tror at man ville kunne lave mini beboelse/sove i den ene side
af en 2-hestes trailer hvis man kun kører med en hest. Jeg forestiller
mig en 2-3 etagers køjeseng.

Fra : Anet

Dato : 23-04-06 22:41

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> JonB
> ps: jeg tror at man ville kunne lave mini beboelse/sove i den ene side
> af en 2-hestes trailer hvis man kun kører med en hest. Jeg forestiller
> mig en 2-3 etagers køjeseng.

(klip)
GRIN.....har du for nylig været inde i en trailer der bruges sådan
regelmæssigt? Jeg muger ud hver eneste gang jeg har kørt med mine heste og
der er alligevel en skal vi kalde det anderledes duft i traileren.....

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-04-06 22:59

Anet wrote:
> [...]
> regelmæssigt? Jeg muger ud hver eneste gang jeg har kørt med mine heste og
> der er alligevel en skal vi kalde det anderledes duft i traileren.....

tja, mine forældres, den bruges da et par gange om ugen.
Ja, det lugter da lidt, men jeg forestillede mig at man byggede noget
lufttæt med udluftning ud i siden af traileren.

Men nu er hestefolk vel heller ikke sarte?

JonB

Fra : Anet

Dato : 24-04-06 19:09

:e2ghi0$25va$1@munin.diku.dk...

> [...]
> lufttæt med udluftning ud i siden af traileren.
>
> Men nu er hestefolk vel heller ikke sarte?

Joh, det kan du tro jeg er. SMILER STORT

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-04-06 20:19

Anet wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> :e2ghi0$25va$1@munin.diku.dk...
> og

> (klip)
>
> Joh, det kan du tro jeg er. SMILER STORT

Så prøv at tænk på hesten, har du set hvor stor en næse den har?

JonB

Fra : Anet

Dato : 25-04-06 20:15

> Så prøv at tænk på hesten, har du set hvor stor en næse den har
(klip)

Ja, og jeg har også set hvor store portioner pærer den laver i en trailer...

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 24-04-06 07:16

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>GRIN.....har du for nylig været inde i en trailer der bruges sådan
>regelmæssigt? Jeg muger ud hver eneste gang jeg har kørt med mine heste og
>der er alligevel en skal vi kalde det anderledes duft i traileren.....

Så muger du ikke grundigt nok ud...!

Jeg har brugt min trailer fortrinsvis til udlejning og rengjort den grundigt
hver gang. Den har været brugt ca. hver anden weekend i 3 år nu.

Sidste sommer brugte jeg så traileren som "varebil" under mine besøg på
hestemarkeder hvor jeg fremviste mine foldrensere. Under opholdet på standene
boede jeg i traileren der ikke havde den mindste lugt af hest, men derimod
nærmest som en ny båd.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 08:30

Har også brugt hestetraileren til overnatning og er enig med Ole )

Grundig rengøring hver gang, så dufter den kun ganske lidt af hest.

Med hensyn til 1 eller 2 hestes trailer, så er køreegenskaberne generelt
bedre for en 2 hestes. En 1 hestes er for høj og for smal og kan godt være
noget af et "slingredyr" at trække efter sig. Jeg vil også tro at hesten
hellere vil stå i en bred trailer der kører roligere.

Så alt taler for en 2 hestes trailer, og så har den ene hest det med at
blive til 2 som så bliver til 3 og lige pludselig har du 4 heste!!

Hilsen fra John som har 3½ hest og nu også 2 trailere!!!!!!

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-04-06 09:14

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Så muger du ikke grundigt nok ud...!
>
> Jeg har brugt min trailer fortrinsvis til udlejning og rengjort den grundigt
> hver gang. Den har været brugt ca. hver anden weekend i 3 år nu.

Lader du klappen være åben så der kommer mere cirkulation inde i
traileren? eller lukker du den?

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 24-04-06 13:38

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

>Lader du klappen være åben så der kommer mere cirkulation inde i
>traileren? eller lukker du den?

Traileren spules med højtryksrenser og køres indenfor i maskinhallen.
Alle luger lukkes så snart den er tør for at undgå støv.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : dorthe jensen

Dato : 24-04-06 16:01

hej gruppe

jeg er så en af dem der ikke er enig, med jer om at en to hestes trailer er
bedre end en enkelt. Vi har tror jeg nok set på næsten alle enhestestrailere
som er på markedet og det er gode og velkørende trailere og ifølge
producenterne. det er ikke væltepeter som det var engang.jeg har selv kørt
med et par stykker og jeg kan ikke mærke forskel, på en enhestes eller en
tohestes.
Jeg syntes at den største forskel på trailere ligger i affejdringen af
traileren og der sværmer jeg til humbaur og bøckmann som ligger godt efter
bilen. Så overvej at prøve et af disse mærker før i vælger.
vores bil er heller ikke større end at den må gå med 1175 så derfor passer
vægten fra en enkelt trailer bedre en fra de store da de er for tunge til
vores lille bil, vi skulle jo gerne nå op på 70 kilometer i timen engang.
jeg skal også kun køre med en hest så har ikke brug for mere plads og med de
dv jeg har skal jeg ikke have ny hest ind og stå ved siden af i en trailer.
har haft en pony der fik klaus af at stå to i en trailer, selvom de kendte
hinanden så det har jeg respekt for. men det er jo en smagssag.
venlig hilsen dorthe

Fra : Anet

Dato : 24-04-06 19:14

"dorthe jensen" <dorthejensen30@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg syntes at den største forskel på trailere ligger i affejdringen af
> traileren og der sværmer jeg til humbaur og bøckmann som ligger godt efter
> bilen.

(klip)

Jeg har en Variant og den er jeg mægtig glad for. Den ligger fint efter
vores firehjulstrækkere.

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 24-04-06 19:11

> Lader du klappen være åben så der kommer mere cirkulation inde i
> traileren? eller lukker du den?

(klip)

Den bliver brugt 4 gange om ugen og bliver muget og fejet hver eneste gang.
Den står altid åben inde i vores store fine nye lade.

--
Hilsen
Annette

Fra : Kim S

Dato : 24-04-06 22:41

> [...]
> standene
> boede jeg i traileren der ikke havde den mindste lugt af hest, men derimod

Sikker på det ikke var bajere og mandehørm ??

Mvh, Kim

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 25-04-06 07:15

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote:

>Sikker på det ikke var bajere og mandehørm ??

Plejer der at lugte sådan i en ny båd )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Kim S

Dato : 25-04-06 10:25

> Plejer der at lugte sådan i en ny båd )

Ja da...

Mvh, Kim

Fra : Anet

Dato : 25-04-06 20:17

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Sikker på det ikke var bajere og mandehørm ??
>

> Mvh, Kim

(klip)

Under DM i ponygames boede min datter og jeg i vores mercedes vito og hesten
havde en fin udendørsboks. Traileren stod bare og ventede på at vi skulle
hjem igen søndag.

--
Hilsen
Annette