Ugentlig udmugning
Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 07-04-06 13:48

Hm..!

Jeg hu' godt lide at vide hvor mange herinde der kun muger ud en gang om ugen,
altså weekend og så lar hesten stå resten af dagene uden udmugning.

Spørg ikke om grunden endnu. Den kommer nok senere når der kommer nogle svar.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-04-06 14:03

Ole Braad-Sørensen wrote:
> [...]
> altså weekend og så lar hesten stå resten af dagene uden udmugning.
>
> Spørg ikke om grunden endnu. Den kommer nok senere når der kommer nogle svar.

Indtil i oktobers stod min hest vidst nok sådan et sted. Der blev
ivertfald muget i bund en gang om ugen, og vidst nok ellers bare smidt
halm oven på.

Mine forældre gør det vidst endnu sjældnere efter de har fået bygget
den nye stald.

JonB

Fra : dorthe jensen

Dato : 07-04-06 17:06

ja vi plejer at muge dagligt det kan fruen bedst lide, men da gemalen har
gået hjemme i vinter har han haft staldtjansen og så er det blevet til en
gang om ugen og gæt hvem der har fået den tunge fornøjelse.
kender rigtig mange der gør det meget sjældnere siger at de sparer meget
halm på den måde
hilsen dorthe

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 07-04-06 17:27

"dorthe jensen" <dorthejensen30@FJERNhotmail.com> wrote:

> [...]
>gang om ugen og gæt hvem der har fået den tunge fornøjelse.
>kender rigtig mange der gør det meget sjældnere siger at de sparer meget

Hm! Ja,
jeg glemte lige at skrive at spørgsmålet gik mest på bokse strøet med spåner...!

Jeg forstår godt "fruen", men jeg forstår ikke hvorfor det kun er blevet til en
gang om ugen når gemalen har gået hjemme...?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-06 19:19

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til en
> gang om ugen når gemalen har gået hjemme...?

Hej Ole.

Hvis du mener muget i bund, så bliver det vist en gang hver 2. måned. Ellers
tager jeg bare de værste klatter og tissepletter, og han får en ny balle
spåner en gang om ugen.

Hilsen Camilla

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-04-06 19:33

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Hm! Ja,
> jeg glemte lige at skrive at spørgsmålet gik mest på bokse strøet med spåner...!

okay, alle mine står på halm. Dengang den stod på spåner blev der
ivertfald muget hver hverdag, og måske også i weekenden.

JonB

Fra : Iben Holst

Dato : 08-04-06 08:14

> okay, alle mine står på halm. Dengang den stod på spåner blev der
> ivertfald muget hver hverdag, og måske også i weekenden.

Hvad er forskellen på dét om det er halm eller spåner hvor ofte der
muges ud?

Iben

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-04-06 09:13

Iben Holst wrote:

> Hvad er forskellen på dét om det er halm eller spåner hvor ofte der
> muges ud?

det ved jeg ikke, men Ole nævnte spåner.

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 08-04-06 16:41

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> wrote:

>Hvad er forskellen på dét om det er halm eller spåner hvor ofte der
>muges ud?

Tja...! Med halm kan man lave en fin madras ved at fjerne "det værste" og strø
ovenpå og så fjerne hele dynen en gang i mellem. Den går ikke med spåner.

Spørgsmålet gik også mere på: Hvad nu hvis der ikke blev rørt ved boksen fra
mandag til lørdag, hvorefter der blev muget ud om søndagen.

Det var nærmest det jeg mente...!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 08-04-06 17:17

> Tja...! Med halm kan man lave en fin madras ved at fjerne "det værste" og
strø
> ovenpå og så fjerne hele dynen en gang i mellem. Den går ikke med spåner.

Nu har jeg aldrig kun brugt spåner i en boks, men spørgsmålet lyder måske
alligevel dumt: hvorfor går den ikke med spåner?

> Spørgsmålet gik også mere på: Hvad nu hvis der ikke blev rørt ved boksen
fra
> mandag til lørdag, hvorefter der blev muget ud om søndagen.

Ja der kan jeg jo kun svare ud fra brug af halm. Om vinteren har jeg ved
bokse muget ud en gang hver 14. dag netop for at de kan have madras. Og
nogle gange har der også været 3-4 uger mellem. Det vigtigste er at hesten
står
tørt, så strøelsen skal selvfølgelig tilpasses efter dét. Jeg kan se om der
har
været nok lagt på, når møj og urin ikke ses på pelsen når den har lagt ned
og at hovene ikke er sådan våde våde....

Hvad jeg ville gøre hvis det var spåner, kan jeg give et bud på når du svare
mig
på, hvorfor man ikke kan lave madras af spåner *S*

Iben

Fra : Trold

Dato : 08-04-06 17:42

On Sat, 08 Apr 2006 17:40:31 +0200, Ole Braad-Sørensen
<nospam@soholm.com> wrote:

<snip>
>Tja...! Med halm kan man lave en fin madras ved at fjerne "det værste" og strø
>ovenpå og så fjerne hele dynen en gang i mellem. Den går ikke med spåner.

Det gør det da vel nok - jeg har haft Assa på spåner fordi vi synes
hun 1. var for tyk og 2. åd hele boksen (hvilket så influerede på 1
)**og der startede jeg med at putte to poser spåner ind og så
ellers tage klatter i løbet af ugen og så fylde på efterhånden som jeg
syntes det trængte.

>Spørgsmålet gik også mere på: Hvad nu hvis der ikke blev rørt ved boksen fra
>mandag til lørdag, hvorefter der blev muget ud om søndagen.
>
>Det var nærmest det jeg mente...!

På spåner synes jeg det mindste man kan gøre er at tage klatter i
løbet af ugen og så fylde på efterhånden. Nu var Assa dog så flink at
hun sked bagerst i boksen, så hvis man fjernede de bagerste ca 30 cm
og så ellers skovlede det fra forrest i boksen derom, og fyldte rent
på foran havde man altid et sted, hvor det var rent og tørt (hun var
dog meget god til at få det blandet rundt og smidt ud til siderne).

** Det har siden vist sig, at dyret faktisk er i fol og jeg forventer
et påskeføl )

--
Knus,

Trolden

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 08-04-06 18:28

Trold <usenet@troldepus.dk> wrote:

>på foran havde man altid et sted, hvor det var rent og tørt (hun var
>dog meget god til at få det blandet rundt og smidt ud til siderne).

Det er lige netop derfor den ikke går med spåner. En "madras" af spåner hænger
ikke sammen og der bliver et hul i midten som langsomt kommer til at ligne en
omgang tjære.

Læg mærke til at jeg skrev at i aktuelle tilfælde var det meningen at der slet
ikke skulle røres ved boksen _overhovedet_ i 6 dage.... !
Ej heller strøs med friske spåner. Hvabehva?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Anet

Dato : 08-04-06 18:54

> ikke skulle røres ved boksen _overhovedet_ i 6 dage.... !
> Ej heller strøs med friske spåner. Hvabehva?
>

> Med venlig hilsen
> Ole Braad-Sørensen
> www.foldrenser.dk

(klip)

Er spånerne økologiske Ole? Kan man få det? Jeg kom bare til at tænke på
det.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 08-04-06 19:36

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Er spånerne økologiske Ole? Kan man få det? Jeg kom bare til at tænke på
>det.

Nej, det er de ikke og det kan man heller ikke få.

Sjovt nok du spørger. Forrige gang vi havde kontrolbesøg blev der gjort et stort
nummer ud af om spånerne var lavet af økologiske træer. Det var lie' vand på min
mølle og staklen vred sig af skam )))

Samtidig blev det opdaget at vi brugte noget olie der ikke kunne garanteres ikke
stammede fra GMO produkter. Bare dette gjorde at vi blev indstillet til en bøde
på "ikke under KR. 6000,00".

Efter store armbevægelser kom jeg så i forbindelse med en der fik lidt mere i
løn end de andre og jeg blev rådet til at søge at komme ind under
"hesteordningen". Jeg genreplicerede at det passede mig udmærket, idet det netop
var heste det gik ud på her og spurgte om hvor jeg skulle søge om det. Det
behøvede jeg ikke søge om for det kunne han gøre ved at sætte et flueben på sin
computer. Så fra at være indstillet til en kæmpebøde var vi nu pludselig helt
lovlige. Vupti! Bare ved a' "nogen" klikkede med en mus. Men en masse mennesker
lever skam af det, altså klikke med musen inde i direktoratet...!!!!

(Vi har osse katte men der er ikke noget der hedder "katteordningen")

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 08-04-06 19:41

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Hilsen
> Annette
>Der har fået sig en Westie som er vildt skøøøn

Øhhhh...! Sådan en kender jeg ikke. Hva' med et bilde' ???
(Måske noget med en westie-sadel) ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Anet

Dato : 09-04-06 10:28

> Øhhhh...! Sådan en kender jeg ikke. Hva' med et bilde' ???
> (Måske noget med en westie-sadel) ???
>

> Med venlig hilsen
> Ole Braad-Sørensen
> www.foldrenser.dk

(klip)

Søde Ole det er en lille hund

--
Hilsen
Annette

Fra : Iben Holst

Dato : 09-04-06 07:12

> Læg mærke til at jeg skrev at i aktuelle tilfælde var det meningen at der
slet
> ikke skulle røres ved boksen _overhovedet_ i 6 dage.... !
> Ej heller strøs med friske spåner. Hvabehva?

Aha - så fes den helt ind.
Det går da ikke!! Bare det at hesten kun er i boksen om natten
er jo rigelig grund til at vedligeholde laget hvad enten der er tale
spåner eller halm - mest vigtigt med spåner er mit umiddelbare
synspunkt.

En boks der slet ikke bliver strøet en hel uge kan da kun give en
våd og ubehagelig boks ... Det var ellers noget af et lag der skulle
til hvis ikke.

Iben

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 09-04-06 20:35

> [...]
>er jo rigelig grund til at vedligeholde laget hvad enten der er tale
>spåner eller halm - mest vigtigt med spåner er mit umiddelbare

Deri er jeg enig. Bestemt. Her bliver alle bokse muget fuldstændigt hver dag så
der kun er rene spåner tilbage. Alle pærer og våde spåner fjernes.

>En boks der slet ikke bliver strøet en hel uge kan da kun give en
>våd og ubehagelig boks ... Det var ellers noget af et lag der skulle
>til hvis ikke.

Ikke destro minder kører vi nu en sag hvor en pensionær (s advokat) påstår at vi
uberettiget har opkrævet penge for spåner. Det var der ikke bestilt. (Vi har kun
spåner her) og der påstås at den udmugning vi har foretaget ikke var nødvendig,
idet hun jo selv har muget hver weekend når hun var hjemme fra efterskole. I
opstaldningsaftalen står der at der skal muges _alle_ dage.

(Advokaten har selv heste) Hvabehva?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 10-04-06 19:43

> [...]
> idet hun jo selv har muget hver weekend når hun var hjemme fra efterskole.
> opstaldningsaftalen står der at der skal muges _alle_ dage.

Hvis der står i aftalen at der bruges spåner og at der skal muges hver dag,

har hun jo ikke noget at komme efter dér! - det har hun jo selv skrevet
under på.

Iben

Fra : Kim S

Dato : 15-04-06 23:49

> [...]
> slet
> ikke skulle røres ved boksen _overhovedet_ i 6 dage.... !
> Ej heller strøs med friske spåner. Hvabehva?

Det bliver da så klamt, så klamt.
puhha...

Mvh, Kim

Fra : AB

Dato : 20-04-06 07:44

> [...]
hænger
> ikke sammen og der bliver et hul i midten som langsomt kommer til at ligne

Det kommer an på hesten. Vores hest laver ikke hul i midten. Hun roder det
overhovedet ikke rundt, har kun fjernet klatter hele vinteren og puttet nye
spåner ind engang om ugen ( hendes madras er ca 65 cm. nu!! ). Hos hende
kunne man godt lade være at røre en uge for hun sk.... også kun langs
bagvæggen!
MVH
Annette

Fra : Anet

Dato : 07-04-06 17:28

(klip)

Det hele væk. Vi har 3 heste gående udenfor i løsdrift. Løsdriftskuret
bliver muget 1 x årligt med minigraveren. Så har vi 3 bokse i stalden og den
ene af vores heste kommer ind og får ekstra foder 3x dagligt. Boksen muges 2
x årligt. Han står kun inde i 10 minutter x 3 dagligt så han når faktisk
ikke at svine.

--
Hilsen
Annette

Fra : dorthe jensen

Dato : 07-04-06 18:51

hej ole
ja det er blevet diskuterer flittigt og da jeg er i undertal hvad angår
udmugning i omgangskredsen, mente gemalen at jeg lider af rengøringsvanvid
og at de står pænt og godt selvom der kun bliver muget en gang om ugen, så
jeg har opgivet diskussionen de står også kun inde om natten, går og nyder
det kommende forår ude om dagen.
hilsen dorthe

Fra : Tina

Dato : 08-04-06 13:29

> [...]
> altså weekend og så lar hesten stå resten af dagene uden udmugning.
>
> Spørg ikke om grunden endnu. Den kommer nok senere når der kommer nogle

En gang ugentligt, men nu går de jo også ude fra tidligt morgen til sen
aften.

Fra : lizb

Dato : 08-04-06 14:11

> [...]
> altså weekend og så lar hesten stå resten af dagene uden udmugning.
>
> Spørg ikke om grunden endnu. Den kommer nok senere når der kommer nogle

For mig er det ligegyldig om hestene står på spåner eller på halm - de
bliver muget ud hver dag hvis de er ind om natten. Bortset fra dem i
løsdriften - de bliver muget ud en gang om året!

Hilsen Liz

Fra : john

Dato : 09-04-06 20:41

Her muges ud hver dag.

Ren og tør halm, - så tør, så jeg selv kan sidde i bunden sammen med hestene
hvis de ligger ned når jeg kommer ned for at sige godnat ))

Hilsen John

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 09-04-06 20:43

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> wrote:

>Ren og tør halm, - så tør, så jeg selv kan sidde i bunden sammen med hestene
>hvis de ligger ned når jeg kommer ned for at sige godnat ))

Årh John. Jeg tror vi har noget til fælles.

Var selv lige ude og sige godnat nu og undrede mig over en pøl vand uden for
Emmas boks. Hun havde fået vilket noget hø rundt om ventilen til vandkoppen så
den stod og løb konstant. Staklen var skrækslagen og stod og så på et hul i
spånerne hvor vandet løb. Ud med alle spåner og en ny balle ind igen. Hvor er
det sejt at kunne smide to halve baller spåner ind under hesten med et brag uden
at den bliver bare det mindste forskrækket. Men en vandhane der løber, det var
for meget for damen. Hendes tak for den nye seng var at lægge sig ned og tage en
rulletur. Vi snakkede lidt om at lade være med at dyppe høet i vandkoppen, men
hun lærer det nok hurtigt igen af Ramses ved siden af, der pjasker med vådt hø
hele aftenen.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : lizb

Dato : 09-04-06 22:20

SS. Sådan er det her også. Det er noget af det bedste. Har lige gjort det
ud i løsdriften uden at får våd numse, mens de slikkede på mine hænder - de
kunne jo lugt gulerødderne jeg havde med men som så lå ude ved siden af .

Som en godnat hilsen, Liz

Fra : Kim S

Dato : 15-04-06 23:44

> [...]
> altså weekend og så lar hesten stå resten af dagene uden udmugning.
>
> Spørg ikke om grunden endnu. Den kommer nok senere når der kommer nogle

Vi er for nylig blevet beordret til at benytte tørv til ridedyrene. Det
skulle være
så godt og sundt, siger "kloge Åge".
Mine erfaring er nu, at det ikke er bedre end hverken spåner eller halm, men
det skulle give mindre mødding. Det tror da pokker, for vi får kun én pk.
tørv hver 14. dag, mod 1 pk. spåner om ugen. Da vi stod på halm, kunne vi
muge som det passede os, så vores havde altid pæne boxe. De ligner det rene
lo.. nu. Og der er så vådt at det svupper når man går i boxen. Det kan
sgutte være
sundt for hovene.

Mvh, Kim (Amager)

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 16-04-06 07:58

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote:

>Mine erfaring er nu, at det ikke er bedre end hverken spåner eller halm, men
>det skulle give mindre mødding. Det tror da pokker, for vi får kun én pk.
>tørv hver 14. dag, mod 1 pk. spåner om ugen.

Jeg har godt nok hørt den der med at noget suger bedre end noget andet, men jeg
mener nu at der kommer den samme mængde ud af hesten uanset strøelsen og det
skal så bare fjernes.

> [...]
>lo.. nu. Og der er så vådt at det svupper når man går i boxen. Det kan

Man kan ikke tildele et fast kvantum pr. boks. Det er meget forskelligt hvad
hver hest bruger. For mange rene spåner i boksen er galt, fordi de begynder at
støve. For få er galt fordi de begynder at lugte og hesten får dårlige hove. Det
er min erfaring at det bedste (når man bruger spåner) er at spånerne ser
"lettere nussede" ud, men stadig lyse

Vor smed er meget tilfreds med at vi er gået over til spåner. Han siger at der
er en tydelig forskel på de steder der bruger spåner og de steder hvor der
bruges halm.

Se at få fat i nakken på kloge Åge og fortæl ham at det absolut ikke må "svuppe"
i boksen.

Ligemeget nu. - Vi har lige haft den første nat i år uden heste i boksene. Det
ser lidt trist ud, men ude på folden er der stor glæde. Jeg tror de festede hele
natten. De lå i hvert fald og sov i en stor bunke i et hjørne her til morgen.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 16-04-06 08:01

> Og der er så vådt at det svupper når man går i boxen. Det kan
> sgutte være
> sundt for hovene.

Den holder da ikke! Det må du kunne lave protest over...

Iben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-04-06 14:19

Ole Braad-Sørensen wrote:
> [...]
> altså weekend og så lar hesten stå resten af dagene uden udmugning.
>
> Spørg ikke om grunden endnu. Den kommer nok senere når der kommer nogle svar.

Vi renser så vidt muligt helt ud hver dag, enkelte dage kun klatter og
meget få dag få det bare halm ovenpå.
Da vi får vores halm som led i betalingen for bortforpagtningen har vi
nok af det, og da forpagter også fjerner vores mødding er det heller
det som betyder noget.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk