Skandaløs behandling af ældre.
Fra : Josie

Dato : 22-05-06 08:47

Jeg er ked af det og rasende på samme tid, over den måde ældre og syge
mennesker bliver behandlet på, historien om det københavnske plejehjem som
blev fortalt i TV i aftes er på ingen måde et enkeltstående tilfælde
desværre, jeg har flere gange prøvet at få en debat i gang i et par
nyhedsgrupper for at høre fra andre pårørende hvad de slås med af problemer
hvis de har en ældre på plejehjem, men der er ikke rigtigt kommet noget ud
af det, og det er en skam da det jo kun er os pårørende der kan tale de
ældres sag, det er rigtigt nok at der er for lidt personale ingen tvivl om
det, men der skal også en holdningsændring til, gamle mennesker er stadig
voksne mennesker og skal ikke tales til som vanskelige børn, det er mangel
på respekt og meget ydmygende for et menneske der i forvejen er i en
vanskelig situation, så det må ændres, og det er også en menneskeret at
komme på toilettet når man skal, og ikke bare når det passer ind i
planlægningen, man skal jo også lige huske på at de ansatte er der for
beboernes skyld, det er ikke beboerne der skal indrette deres toilet vaner
efter personalets planlægning, og det er desværre ikke helt ualmindeligt at
det er sådan, og er det så på grund af personale mangel det er sådan, så må
kommunal politikerne til at tage sig sammen og gøre noget ved det, men det
er jo nemmere bare at lade som om at alt kører som det skal, frem for at
gøre noget ved det, jeg kan ikke tro andet end at der må være mange andre
der som jeg syntes at vi ikke kan være det her bekendt, jeg selv er skræmt
ved tanken om at man skulle kunne havne i sådan en situation. Til sidst vil
jeg sige at man heller ikke må glemme de mange rare og dygtige ansatte der
også er, det er så bare synd at mange af dem simpelthen må holde op eller
skifte arbejdsplads fordi de ikke selv kan holde ud at se hvordan det
foregår. Så fik jeg lidt luft.

Venlig hilsen Josie.

Fra : Stefanie

Dato : 24-05-06 15:14

"Josie" <josie@mail.dk> wrote in message
> [...]

> også er, det er så bare synd at mange af dem simpelthen må holde op eller
> skifte arbejdsplads fordi de ikke selv kan holde ud at se hvordan det

Kære Josie.
Jeg har også tidligere svaret på nogle af dine indlæg i andre grupper hvor
du brokker dig over personalet på plejehjem og hjemmeplejen.
På nogle punkter vil jeg give dig ret, nogle af de gamle hjemmehjælpere kan
godt ind imellem køre p rutinen og/eller kunne have godt af at lære lidt om
takt og tone.
Nu har jeg jo arbejdet både i hjemmeplejen og på plejehjem, og jeg vil sige
at jeg har aldrig i min tid oplevet at folk ikke måtte komme på toilet eller
hvad man ellers hører af skræk historier!
Men det er rigtig, alle disse historier bliver blæst op i nyhederne,
desværre hører vi ikke om alle de borgere som er vældig tilfredse med
personalet!? Hvor bliver solstrålehistorierne af (fro dem ved jeg at der
findes!).

Jeg synes at du bør vende din kritik mod politikerne i stedet, det er dem
der har taget en beslutning om at tingene skal være som de er! Du snakker
også om en holdningsændring, måske denne kom helt af sig selv hvis der var
nok personale til at man kunne overskue hverdagen!?

Venligst Stefanie

Fra : Josie

Dato : 24-05-06 17:55

"Stefanie" <kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> skrev i en meddelelse
> Kære Josie.
> Jeg har også tidligere svaret på nogle af dine indlæg i andre grupper hvor
> du brokker dig over personalet på plejehjem og hjemmeplejen.

Hej Stefanie.

For det første brokker jeg mig ikke jeg kommer med en velfortjent kritik af
de mange som åbenbart ikke har lært hvordan de skal behandle ældre
menensker, og ikke kan behandle dem som de voksne mennesker de nu engang er.

> [...]
> kan
> godt ind imellem køre p rutinen og/eller kunne have godt af at lære lidt

Der er en hel del der ikke har hørt efter i timen angående takt og tone over
for ældre, det gælder både de unge og ældre hjemmehjælpere.

> Nu har jeg jo arbejdet både i hjemmeplejen og på plejehjem, og jeg vil
> sige
> at jeg har aldrig i min tid oplevet at folk ikke måtte komme på toilet

Der kan jeg så oplyse dig om, at det ikke hører til sjældenhederne at de
ældre får at vide at de bare kan tisse i bleen og at den godt kan holde til
at det kan gøres tre gange, men det er da godt du ikke har oplevet det, for
det er ikke sjovt at overvære, for ikke at tale om hvor ydmygende det må
være for den pågældende.

> [...]
> også om en holdningsændring, måske denne kom helt af sig selv hvis der var
> nok personale til at man kunne overskue hverdagen!?

Hvis du har læst det sidste jeg skriver må du også kunne se at jeg netop
skriver at vi ikke må glemme de dygtige ansatte der er, og jeg ved der også
er travlhed, men der er ingen undskyldning for de scener vi så i fjernsynet,
og jeg er ked af at måtte sige det, der var ikke meget i den udsendelse jeg
ikke kunne nikke genkendende til, du burde læse den hvidbog som
pårørendegruppen for svage ældre har udgivet, der kommer også nogle
sandheder frem, jeg ville ønske at når vi pårørende kommer med kritik af
hjemmehjælpen at i hjemmehjælpere ville lade være med allesammen at føle jer
trådt over tæerne, den der gør sit arbejde på en forsvarlig måde og
behandler de ældre med den respekt de fortjener, har ikke grund til at føle
sig stødt,og jeg ved der er mange dygtige hjemmehjælpere, men der er
desværre for mange der er lige modsat.

Venlig hilsen Josie.

Fra : Josie

Dato : 29-05-06 06:55

> [...]

> eller
> hvad man ellers hører af skræk historier!

Efter de mange henvendelser fra både pårørende og de ældre selv, der har
været de sidste dage, lader det trods alt til, at det er hverdagen for mange
ældre, og det er netop skrækhistorier som du selv kalder det, der komme frem
i lyset nu, og det er også på tide.

Venlig hilsen Josie.

Fra : Stefanie

Dato : 29-05-06 09:58

> [...]
mange
> ældre, og det er netop skrækhistorier som du selv kalder det, der komme

Jamen, hvad med alle solstrålehistorierne? Hvor bliver de af?

Fra : Josie

Dato : 29-05-06 14:00

"> "Josie" <josie@mail.dk> wrote in message

> mange
> frem

> Jamen, hvad med alle solstrålehistorierne? Hvor bliver de af?

Det må dem der evntuelt har nogle svare dig på, måske er der slet ikke så
mange solstrålehistorier at fortælle, det kunne meget da tyde på, kendte jeg
en så skulle jeg så sandelig nok komme frem med den.
Hvis du som du siger selv ved at de findes, så kunne du jo komme med nogle.

Venlig hilsen Josie.

Fra : Stefanie

Dato : 30-05-06 10:27

> [...]

> en så skulle jeg så sandelig nok komme frem med den.
> Hvis du som du siger selv ved at de findes, så kunne du jo komme med

Jamen, jeg har såmænd masser af solstråle historier. Jeg arbejdede i
hjemmeplejen i over 1 år og i denne tid klagede folk over:
* At der kommer afløsere ud, dvs at det tit er nye ansigter (det kunne vi
desværre ikke gøre noget ved, mangle på personale, og det faste personale
skal jo altså have fri ligesom alle andre!)

* At vi evt kom for sent en dag (hertil skal siges at det altså ikke var
folk som sad med en ble der skulle tømmes eller andet, og at det heller ikke
var hver dag, men har Fru. Jensen haft et uheld eller noget bliver man
hurtig forsinket!

Ja, udover disse to ting har jeg aldrig hørt nogle af mine borgere klage.
De fleste er bare glade for at vi overhovedet gider komme, virkelig
taknemmelig og skønne mennesker!
Bliver det nærmest mere positivt?

Fra : Josie

Dato : 30-05-06 20:55

> [...]

> Ja, udover disse to ting har jeg aldrig hørt nogle af mine borgere klage.
> De fleste er bare glade for at vi overhovedet gider komme, virkelig

Jeg ved ikke om jeg ligefrem kan se det er solstrålefortællinger, men at
du ikke selv har været vidne til nogle af de ting vi ser kommer frem nu
ændrer jo ikke ved at det sker mange steder, jeg har selv min gang på et
plejehjem som pårørende, og jeg ved at det sker, det kan ikke nytte noget at
fordi man ikke selv har set det, at man så bare siger det ikke finder sted,
og jeg håber alt den omtale gør at ledelsen på de forskellige plejehjem
tager sig sammen, for det er tit en dårlig ledelse der er skyld i at den
slags sker, og så vil jeg lige slå fast at jeg ikke brokker mig over alle
hjemmehjælpere, jeg kender mange som passer deres arbejde godt og er søde og
rare, og gerne ville gøre det endnu bedre hvis der var tid, men den modsatte
slags findes altså også, og hvis ikke pårørende må kritisere når der er
grund til det så ved jeg ikke hvem der skulle.

Venlig hilsen Josie.

Fra : Worst Name Ever

Dato : 31-05-06 08:24

> Jeg ved ikke om jeg ligefrem kan se det er solstrålefortællinger, men at
> du ikke selv har været vidne til nogle af de ting vi ser kommer frem nu
> ændrer jo ikke ved at det sker mange steder,

Du hører kun skandalehistorierne om steder som ældreplejen, psykiatrien og
fængselssystemet, fordi disse er steder, hvor journalister (nyheder,
underholdning, forsøg på underholdning) ikke har adgang til dagligt. Og det
er heller ikke tilladt for de ansatte bare at udtale sig om enkeltsager,
fordi de har tavshedspligt om de ældre/ psykisk syge/ indsatte.
Men af disse 3 steder er det da sikkert ældreplejen, som har færrest
solstrålehistorier. For i modsætning til de andre 2 steder, så er der ikke
mulighed for, at de ældre bliver kureret for deres alderdom, og kommer ud i
samfundet igen, og lever glade, meningsfulde liv. De ældre venter på at dø.
Og så er de ældres solstråler ting som at have en dag, hvor gigten ikke er
så slem, hvor hjemmehjælperen har 2 minutter til at snakke eller tøre støv
af, hvor de kan huske, at de har haft besøg af familien.
Disse er ting, som vi andre tager for givet, og som vi synes er fattigt, at
man skal kalde for solstråler. Men der er altså bare ikke så meget mere
tilbage i livet. For alle historierne ender med:" Og så døde beboeren".
Det er bare ikke sjovt at blive rigtig gammel! Når man ikke længere er i
stand til at tage vare på sig selv, så er der ikke rigtig meget sjov ved det
hele. Når man hverken har de fysiske eller psykiske kræfter til at overkomme
de ting, som man plejede at synes gav livet mening. Og dette er ikke de
ansattes skyld.
Så når de gamle af og til oplever, at der er ventetid eller mangler, så er
det altså ikke kun disse ting, som fylder deres hverdag. Men det er der
rigtig mange af os andre, som ikke ønsker at indse. Fordi vi inderst inde
ikke har lyst til at tænke på, at vi en dag vil føle os gamle, ubrugelige og
uhelbredelige.
Og den afmagt og vrede man som personale må æde i sig, når pårørende prøver
at tørre deres egen dårlige samvittighed af på os. "Det er jeres skyld, at
min mor er trist. Det var hun også sidste gang vi besøgte hende for et halvt
år siden." Og for at bevare et bare nogenlunde samarbejde med familien må
man bare smile, bukke og skrabe.

> jeg har selv min gang på et plejehjem som pårørende, og jeg ved at det
> sker, det kan ikke nytte noget at fordi man ikke selv har set det, at man
> så bare siger det ikke finder sted,

Det er da trist for din pårørende, hvis sådan noget sker hvor vedkommende er
placeret. Så burde du måske gøre noget ved det (klage til DR, Ekstra Bladet
eller måske endda kommunen), eller finde et bedre sted til vedkommende (hvis
du ellers holder nok af vedkommende til at gøre mere end bare at brokke
dig).

> og jeg håber alt den omtale gør at ledelsen på de forskellige plejehjem
> tager sig sammen, for det er tit en dårlig ledelse der er skyld i at den
> slags sker,

Jeg har arbejdet et sted, hvor lederen, som kun havde været ansat på
afdelingen i 1½ uge, måtte tage nattevagten selv, selvom der egenlig skulle
have været 2 på vagt, og selvom hun havde været i aftenvagt. Ja, de ældre på
den afdeling har sikkert oplevet ventetid og en stresset pleje. Men hvordan
kan det være lederens skyld at hun ikke kunne opdrive en eneste person, som
ville tage en nattevagt fredag nat? Heller ikke hendes leder ville have
kunnet gjort det bedre (og heller ikke denne leders leder).
Når sådan noget her sker, så er det fordi befolkningen ønsker sine
skattelettelser. Og det kan godt være, at du ikke har stemt på
skattelettelser, men vi lever i et demokrati, så så må du finde dig i, hvis
vores demokrati ikke synes der er nogen idé i at poste penge i de ældre.
Og set fra et økonomisk synspunkt, så er der da heller ingen idé i det, for
der kommer ikke noget produkt ud af det, som der gør, hvis man istedet
investerer i folkeskolen og industrien. Men kan vi som samfund se os selv i
øjnene, hvis vi bare lader vores forældre og bedsteforældre sejle i deres
eget søle? Åbenbart. Demokratiet har talt. Velkommen til dagens Danmark.

Fra : Josie

Dato : 31-05-06 10:06

"Worst Name Ever" <denmark_elvan_nim@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er heller ikke tilladt for de ansatte bare at udtale sig om
> enkeltsager, fordi de har tavshedspligt om de ældre/ psykisk syge/

Hvis det er det er journalister der skal til for at rydde op i det dårlige
har jeg ikke noget ikke noget problem med det.

> [...]
> ikke er så slem, hvor hjemmehjælperen har 2 minutter til at snakke eller
> tøre støv af, hvor de kan huske, at de har haft besøg af familien.

Det kan vi overhovedet ikke blive uenige om, for det har du fuldstændig ret
i.

> [...]
> Det er bare ikke sjovt at blive rigtig gammel! Når man ikke længere er i
> stand til at tage vare på sig selv, så er der ikke rigtig meget sjov ved

Også her er vi enige, men netop derfor er det også ekstra hårdt hvis den
ældre ikke bliver behandlet som det voksne menneske man trods alt er og ikke
bliver talt ned til, og uanset om man vil det eller ej så sker det desværre.

Når man hverken har de fysiske eller psykiske kræfter til at overkomme
> de ting, som man plejede at synes gav livet mening. Og dette er ikke de
> ansattes skyld.

Nej, det er det ikke det ville jeg heller aldrig drømme om at påstå at det
er.

> [...]
> for et halvt år siden." Og for at bevare et bare nogenlunde samarbejde med
> familien må man bare smile, bukke og skrabe.

For ikke at tale om den afmagt man som pårørende føler når man på en pæn
måde kommer og påtaler noget der ikke er som det skal være, og får et surt
svar, heldigvis ikke af alle, og alligevel må smile og være venlig for
fredens skyld, men er man indstillet på at arbejde sammen med de pårørende
der selv tager del i plejen af den ældre, kan det sagtens lade sig gøre på
en god måde, men det er desværre ikke alle der hilser hjælpen fra de
pårørende velkommen, nogle betragter det som indblanding og det er trist når
man som pårørende gerne selv vil hjælpe til.

> [...]
> Bladet eller måske endda kommunen), eller finde et bedre sted til
> vedkommende (hvis du ellers holder nok af vedkommende til at gøre mere end

Da jeg selv tager del i plejen af min mor kommer de ting ikke til at ske
uden at det bliver påtalt, men man har jo også lov til at tale på andres
vegne,og hvad angår dårlig samvittighed der bliver tørret af på personalet,
så mener jeg nok jeg kan sige at jeg har min ryg fri, idet jeg selv tager
del i plejen af min mor og mange gange også må gøre det arbejde personalet
forsømmer, og gør det uden at brokke mig, og endnu engang vil jeg slå fast,
at fordi jeg påtaler ting som ikke burde finde sted er det ikke det samme
som at lægge hele landets plejepersonale for had, som der åbenart er nogen
der mener jeg gør, hvis man gør sit arbejde så godt man kan under de forhold
man nu engang arbejder under, hvad mange heldigvis gør, så kan man ikke gøre
mere, og behøver ikke at føle sig stødt fordi der kommer nogle ting frem som
ikke burde ske.Jeg vil lige sige at jeg til fulde forstår plejepersonalet
der rundt omkring ser de gamle sidde uden at få besøg af deres pårørende, og
når de så endelig viser sig brokker sig, der forstår jeg godt at personalet
bliver arrige og sikkert også kede af det på den ældres vegne,de pårørende
der har en ældre siddende på et eller andet plejehjem uden at de giver sig
tid til at besøge dem, de skulle skamme sig og se at få gjort noget ved det,
en dag er det for sent. Til sidst vil jeg sige, at da jeg selv har arbejdet
i ældreplejen ved jeg at det der kommer frem i medierne for tiden ikke er
overdrevet ( så jeg er ikke bare en pårørende der ikke ved hvad jeg snakker
om og kun vil brokke mig )

Venlig hilsen Josie.

Fra : Sam Bass

Dato : 16-06-06 13:06

"Josie" <josie@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Worst Name Ever" <denmark_elvan_nim@hotmail.FJERNcom> skrev i en
> meddelelse news:447d447c$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Op i R... med solstrålehistorier som handler om mennesker som opfører sig
som mennesker.

I et samfund som det danske er det uhyggeligt at man stadig betragter gamle
som affald. Det er problemet!.

Venligst Sam.

Fra : Josie

Dato : 18-06-06 14:10

"Sam Bass" <forgetit@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> som mennesker.
>
> I et samfund som det danske er det uhyggeligt at man stadig betragter

Det kunne ikke siges bedre.
Mvh. Josie.