Du er hvad du spiser og Juice
Fra : Bare mig

Dato : 17-04-06 10:42

Nu sad jeg i Torsdags og så det der program Du er hvad du spiser. Jeg kan
egentlig godt lide at se det, for nogle gange tænker jeg bare, hvordan
pokker kan nogen leve SÅ usundt...

Men... I et tidligere program, var der en familie som drak rigtig meget
karton juice, hvor hun smed det ud, og sagde at de skulle købe det der
Rigtig juice Frisk som man finder i køledisken

Men så i torsdags så smed hun også DET juice ud... Hvordan forholder det sig
lige ?

Jeg har altid drukket det der Rigtig juice Frisk, da det er næsten
friskpresset og uden sukker, men når hun smider det ud, er der så nogen der
kan forklare hvilket juice man så kan drikke med god samvittighed ?

--

Er du medlem af Ungdommens Røde Kors
- Ellers skynd dig ind på www.urk.dk og bliv det.

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-04-06 14:11

Bare mig skrev den 17-04-2006 11:42:
> Nu sad jeg i Torsdags og så det der program Du er hvad du spiser. Jeg kan
> egentlig godt lide at se det, for nogle gange tænker jeg bare, hvordan
> pokker kan nogen leve SÅ usundt...

Tja, prøv at se på supermarkedshyldernes udvalg af

usunde fødevarer
vs.
sunde fødevarer

(jajaja, jeg ved godt, at ingen fødevarer i princippet er usunde i sig
selv, så la' nu være med at misforstå. Ingen nævnt ingen glemt).

Når man så samtidig ved, at supermarkederne kun sætter det på hylden som
forbrugerne efterspørger.
Tja, så har du vist en ret god forklaring på hvordan det kan være.

> Men... I et tidligere program, var der en familie som drak rigtig meget
> karton juice, hvor hun smed det ud, og sagde at de skulle købe det der
> Rigtig juice Frisk som man finder i køledisken

I hvilken kontekst sagde hun det?

Jeg kan snildt forestille mig, at familien simpelthen ikke ville
fravælge juice. Og derfor rådgives til at købe kvalitet i stedet for
kvantitet.

Og som du selv siger, så drak familien rigtig meget juice.
I en liter appelsinjuice er der ca. 440 kalorier (svarende til et godt
aftenmåltid). Når man så drikker - lad os bare sige - 3 liter pr. dag,
så har man altså indtaget 1320 kalorier alene på juicekontoen.

Juice og andre drikkevarer har så en tendens til ikke at mætte særlig
meget, så naturligvis skal man også spise de almindelige måltider ved
siden af. Spiser man så derudover alle mulige og umulige former for
snacks og slik, tja resultatet er næsten forudprogrammeret.

På jævnt dansk: Hvis du bare indtager et glas på 2 dl juice, så får du
altså kun 88 kalorier fra juice, så er der vist ikke det store problem
for dig.
Som der er tale om i en anden tråd, så kan man spise omkring 1600-1800
kalorier på en dag (og dyrke noget motion) for at tabe sig.
Alt i alt: Det er ikke det éne glas juice på 2 dl som vælter læsset.

Læs lidt mere om appelsinjuice på:
http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0355
eller på emballagen på dit juiceprodukt.

mvh

Carsten Riis

Fra : Bare mig

Dato : 17-04-06 14:39

Det jeg egentlig bare undrer mig over, er jo at hun siger FRISKPRESSET JUICE
hver gang, at det er det man skal drikke, og den juice der hedder Rigtig
juice Frisk, er netop det tætteste man kommer på at presse selv, den er
pastouriceret, men det skader jo ikke. Der er INTET tilsat, det er end ikke
fra koncentrat, så jeg forstår ikke, at den kan være så dårlig ?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-04-06 15:26

"Bare mig" <baremig@baremig.mailvirkerikke.dk> skrev i en meddelelse

> Det jeg egentlig bare undrer mig over, er jo at hun siger FRISKPRESSET
> JUICE hver gang, at det er det man skal drikke, og den juice der hedder
> Rigtig juice Frisk, er netop det tætteste man kommer på at presse selv,

Men stadig er det laaaaaangt fra friskpresset!

> den er pastouriceret, men det skader jo ikke.

C-vitaminer kan ikke tåle opvarmning. Så pasteurisering skader bestemt.

> Der er INTET tilsat, det er end ikke fra koncentrat, så jeg forstår ikke,
> at den kan være så dårlig ?

Det er tomme, ligegyldige og dyre kalorier. Men smager måske godt?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-04-06 16:24

Lisbeth Jacobsen skrev den 17-04-2006 16:25:

> Det er tomme, ligegyldige og dyre kalorier.

Uddyb venligst.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-04-06 16:56

> Uddyb venligst.

Jeg er usikker på, hvad det er, du vil have uddybet, så jeg må gætte.

At spise eller drikke "tomme kalorier" er lig med at du indtager noget, der
giver kortvarig energi, men ikke har nævneværdige næringsstoffer som
proteiner, vitaminer og mineraler.

At kalde dem ligegyldige var bare for at uddybe betydningen af tomme.

Og dyrt giver vist sig selv. Juice ER en dyr måde at slukke tørsten på og en
dyr måde at få tomme kalorier på.

Var det uddybende nok?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-04-06 17:42

Lisbeth Jacobsen skrev den 17-04-2006 17:55:
> [...]
>
> Og dyrt giver vist sig selv. Juice ER en dyr måde at slukke tørsten på og en

fino. ville bare lige vide hvad du lægger i tomme kalorier.

mvh

Carsten

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-04-06 16:20

Bare mig skrev den 17-04-2006 15:38:
> [...]
> pastouriceret, men det skader jo ikke. Der er INTET tilsat, det er end ikke
> fra koncentrat, så jeg forstår ikke, at den kan være så dårlig ?

Hvad er det du vil opnå ved juicedrikning?

I udsendelser som du er hvad du spiser handler det jo om tabe en
mængde kilo.
Og siden overvægt er forskellig fra person til person (familie til
familie om du vil), så er det forskellige ting der skal justeres på.

I den ene familie var det så appelsinjuicen som var den
kaloriemonsteret, men som man ikke ville smide helt ud. Og derfor fik
rådet om at skifte juicen ud til en bedre kvalitet.

I den anden familie kunne godt undvære juicen og derfor fik rådet om at
smide den ud.

Husk lige på, at det du ser i udsendelsen jo kun er en meget meget lille
del af hvad deltagerne får fortalt eller har fortalt af/til Lene Hansson.

Der er jo for så vidt intet dårligt ved juice. Uanset om den er
friskpresset eller hvad den ellers kan være.
Det er et spørgsmål om hvordan den bruges!

Prøv at se på foodcomp-linket jeg gav dig. Der fortæller man om de
spændende ting som er i juice-konserves.

Så jeg spørger igen: Hvad er det du vil opnå ved juicedrikning?

Og kan jeg lokke dig til, at svare under det du svarer på og skære det
væk som du ikke svarer på.
Så bliver det hele mere overskueligt. pft.

mvh

Carsten

Fra : Bare mig

Dato : 26-04-06 09:56

> Hvad er det du vil opnå ved juicedrikning?

Jamen jeg vil ikke opnå noget, det er mere det at jeg ikke bryder mig om
vand, derfor drikker jeg hyldeblomstedrik og juice ... Jeg drikker
selvfølgelig også vand, men ikke så meget rent... Det har jeg aldrig brudt
mig om.

Jeg undrede mig bare meget over det med Juicen, at den blev smidt ud, fordi
den kan sgu ikke komme tættere på friskpresset, end den jeg køber, og det
var den de købte i det program også.

Men jeg holder mig til den juice, der er ikke tilsat ekstra sukker, kun det
naturlige fra frugten, så det er fint nok for mig, men som sagt, ja så
undrede jeg mig bare :)

Men altså indtil videre går det da fint nok, jeg har tabt ca 35 kg siden
august måned...

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-04-06 18:58

Bare mig skrev den 26-04-2006 10:56:

> Men altså indtil videre går det da fint nok, jeg har tabt ca 35 kg siden
> august måned...

sejt!

mvh

Carsten

Fra : gusse

Dato : 18-04-06 11:36

Kig på pakken hvor mange kaloier der er i...

Men lidt juise i mindre mængder sker der ikke noget ved. eks et glas om
morgen..

--

gusse
www.gusse.net