Færere kalorier = vægttab?
Fra : Morten

Dato : 16-04-06 18:05

Hej

Jeg har lidt problemer med at finde en kur der virker for mig...

Jeg har prøvet div. kure som beskriver nøjagtigt hvad du skal spise, men de
ender med at blive for besværlige at du skal købe en masse ting ind, og tit
kun bruge en lille smule til en enkelt dag ...

Så har jeg prøvet Atkins som jeg var meget begejstret for i starten, men
efter noget tid har jeg indset at der er temmelig svært at overholde den, da
der er mange ting du slet ikke må få - bl.a. brød, mælkeprodukter og mel...
det er altså ret mange retter der indeholder disse ting.

Dertil kommer at der er visse ting jeg ganske enkelt ikke kan undværre for
altid (f.eks. McDonalds mad).

Er det rigtigt forstået at hvis jeg blot holder øje med mit kalorieindtag,
og så holder det under et vist nevau hver dag (mindre end jeg forbrænder) -
så vil jeg tabe mig, og så kan jeg stortset selv vælge hvad kalorierne skal
"bruges på" ?

Kan jeg regne ud, ud fra højde, vægt osv. hvor meget jeg forbrænder om
dagen?

Og til sidst: Kan jeg regne ud hvor mange jeg taber pr. dag udfra hvor meget
jeg skærer ned på kalorierne?

/Morten

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 16-04-06 19:28

Morten wrote:

> Kan jeg regne ud, ud fra højde, vægt osv. hvor meget jeg forbrænder om
> dagen? Kan jeg regne ud hvor mange jeg taber pr. dag udfra hvor meget
> jeg skærer ned på kalorierne?

Prøv denne her:
http://www.gomotion.dk/artikler.asp?p_id=111&a_id=34&mode=detail&title=art

--
Mvh. Lars

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 16-04-06 19:37

Lars Jørgensen wrote:

> http://www.gomotion.dk/artikler.asp?p_id=111&a_id=34&mode=detail&title=art

Hmmm... der manglede vist et otte-tal i slutningen af denne her.
"over 60 år = 15,36 x kropsvægten i kg + 768"

--
Mvh. Lars

Fra : Morten

Dato : 16-04-06 19:49

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

> Prøv denne her:
> http://www.gomotion.dk/artikler.asp?p_id=111&a_id=34&mode=detail&title=art

Det ser godt ud - jeg kan dog ikke få tallene til at give mening ...

Jeg har regnet ud at jeg bruger 2673 kcal. om dagen...
Det vil sige, at hvis jeg bare skal tabe 1 kg. om ugen, så må jeg kun få
1616 kcal. om dagen... det synes jeg er en meget stor nedskæring!

Så skal man selvføljelig tage højde for at der også skal dyrkes motion, men
der giver regnestykket heller ikke meget mening.

Hvis du f.eks. svømmer 1 gange om ugen, og 30 min. pr. gang - så vil du
forbrænde 330 kcal. ekstra pr. gang. Det vil sige at jeg skal gøre dette
næsten 6 måneder for at forbrænde bare 1 kg.

Gør jeg noget forkert, ?

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-04-06 23:21

Morten skrev den 16-04-2006 20:49:
> [...]
> Det vil sige, at hvis jeg bare skal tabe 1 kg. om ugen, så må jeg kun få
> 1616 kcal. om dagen... det synes jeg er en meget stor nedskæring!

Udover mængden af kalorier du indtager skal du også se på hvilke
kalorier du indtager.
herunder "kalorietætheden" i maden dvs. hvor mange kalorier der er pr.
100 gram mad.

Lad mig komme med et lidt ekstremt eksempel:
Fx mayonaisse indeholder en ret stor kalorietæthed og du vil i løbet af
ret kort tid kunne indtage de 1600 kalorier ved at spise forholdsvis
lille mængde mayonaisse.
Problemet vil så være, at du vil blive ret meget sulten.

Hvis du tilgengæld indtager 1600 kalorier i broccoli, så skal du spise
en det større mængde af broccoli, da kalorierne ikke sidder så "tæt" som
de gør i mayonaisse.
Du vil også blive hurtigere mæt, da madvarer med lav kalorietæthed
(eller høj spredning kan man også sige) fylder mere i maven.

jeg håber, at det giver mening for dig.

mvh

Carsten

Fra : Morten

Dato : 16-04-06 23:54

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> jeg håber, at det giver mening for dig.

Jo, det giver selvføljelig mening, men det giver vel lidt sig selv at jeg
skal sørge for at spise nogle varer der gør at jeg kan holde mig mæt en hel
dag, og stadig holde mig under de tilladte 1616 kcal ...? eller har jeg
misforstået dig...

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-04-06 10:10

Morten skrev den 17-04-2006 00:54:
> [...]
> dag, og stadig holde mig under de tilladte 1616 kcal ...? eller har jeg

Du bør spise mad som giver

en god mæthedsfornemmelse
OG
at mæthedsfornemmelsen varer ved mellem måltiderne.

Den fornemmelse får du ved en kombination af

kulhydrater fra grøntsager (fylder godt i maven uden at give kalorier og
derigennem giver en god mæthedsfornemmelse lige efter du har spist)
og
proteiner (som tager længere tid at fordøje og derigennem tager længere
tid før du oplever en sultfornemmelse)

At drikke vand i løbet af dagen giver også en god mæthedsfornemmelse.
Ca. 2 liter pr. dag bør kunne gøre det for dig.
(og før du køber dig fattig i kildevand, så får du lige et sparetip af
mig også: Køb et par flasker fx ½liters kildevæld. Genbrug flaskerne
ved at fylde postevand i dem om aftenen, så har du dagen efter dejlig
kold vand til en brøkdel af prisen på kildevand)

Men du skal ikke spise ét måltid som kan holde dig mæt hele dagen. Gerne
5-6 måltider (Morgenmad, mellemmåltid, Frokost, mellemmåltid,
Aftensmad, mellemmåltid).

Mit forslag er, at du får 75% af kalorierne fra dine hovedmåltider
(morgenmad, frokost, aftensmad) og de sidste 25% fra mellemmåltiderne.

Under mellemmåltider forstår jeg fx et stykke frugt eller gulerod skåret
i stave eller noget helt tredje.

mvh

Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-04-06 10:32

> Den fornemmelse får du ved en kombination af .. [cut en masse]

Hvad er din personlgie erfaring med at leve efter de råd? Hvordan taber du
dig på metoden?

Personligt har jeg svært ved den der med 5-6 måltider om dagen. Det er endnu
aldrig lykkedes mig at få den til at fungere. Men jeg klarer det så også
fint alligevel.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-04-06 13:44

Lisbeth Jacobsen skrev den 17-04-2006 11:31:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er din personlgie erfaring med at leve efter de råd? Hvordan taber du
> dig på metoden?

Hvorfor er det interessant hvordan jeg taber mig?

Det er interessant er, hvordan morten har tænkt sig at tabe sig.

Jeg taber mig ved en kombination af Suhr's kostråd (som ligger tæt op
ad ernæringsrådets) og DrPhil's 7 nøgler til varigt vægttab.

Rent vægtmæssigt at har jeg stået stille i et halvt års tid (holder mig
ude af 120 kilos klubben).
Jeg er pt. igang med et coaching forløb, hvor jeg får "rekonstrueret"
min strategi og taktik i den videre proces.

Min hverdag er heldigvis sådan sammensat, at jeg forholdsvist nemt kan
overholde 6 måltider pr. dag. Det kræver selvfølgelig også, at jeg
opholder mig i et miljø som understøtter det, hvilket jeg også gør.
Min vægt har varieret tidligere 4 kilo (115,6-119,9) og siden jeg bruger
/6 måltider om dagen/ 1 kilo (117-118) på den seneste. Jeg skal have
skruet ned på kalorie-indtaget, så "vægtsvingingen" svinger ned af.

> Personligt har jeg svært ved den der med 5-6 måltider om dagen. Det er endnu
> aldrig lykkedes mig at få den til at fungere.

Hvorfor tror du, at det drejer sig om dig? Og om hvad du kan opnå eller
ej? Eller at bare fordi du ikke kan få tingene til at virke, men få dem
til at virke på en anden måde, at det så virker for andre også?

> Men jeg klarer det så også
> fint alligevel.

Gør du?

----
Jeg har derfor også erkendt, at det vil være en evig kamp for mig at
undgå at blive overvægtig! Men kampen for at tabe kilo synes jeg nu nok
er mere sejg end kampen for at holde vægten.
---
citat fra: news:44412c64$0$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

Er det //at klare sig fint//, at være i evig kamp med tabe kilo og
holde vægten?

mvh

Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-04-06 15:36

> Hvorfor er det interessant hvordan jeg taber mig?

De bedste til at folde faldskærme er dem, der selv springer! *S*

> Jeg er pt. igang med et coaching forløb, hvor jeg får "rekonstrueret" min
> strategi og taktik i den videre proces.

Det er ikke nogen dårlig ting. Folk, der er indstillet på at knokle for
deres sag, kan få stort udbytte ud af at blive coachet.

> Hvorfor tror du, at det drejer sig om dig?

Det drejer sig om mig når jeg fortæller om mig!
Det drejer sig til tider også om dig, de andre herinde og alle dem udenfor!
*S*

> Eller at bare fordi du ikke kan få tingene til at virke, men få dem til at
> virke på en anden måde, at det så virker for andre også?

Vi, der færdes herinde er forlængst blevet klar over, at den kur som er god
for den ene, ikke nødvendigvis er det for den anden! Men derfor kan både
dine og mine erfaringer være brugbare for nogle.

> Gør du?

Ja.

> Er det //at klare sig fint//, at være i evig kamp med tabe kilo og
> holde vægten?

Ja jeg er ganske godt tilfreds! Men jeg har også den indstilling, at man
ikke får succes forærende. At succes derimod kommer af hårdt arbejde - af
kamp for sagen. Og min succes med vægttab og med at holde vægten (jeg har
vejet mindst 30 kilo mere end i dag) er ikke kommet af sig selv. Den skyldes
hårdt arbejde og kamp.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-04-06 07:08

> [...]

> gør i mayonaisse. Du vil også blive hurtigere mæt, da madvarer med lav
> kalorietæthed (eller høj spredning kan man også sige) fylder mere i maven.

Den metode gav mig problemer i årevis! Jeg vænnede nemlig maven til at spise
store portioner - det var jo helt OK, når der ikke var mange kalorier i. Men
efterhånden blev jeg ikke mæt, medmindre jeg fik store portioner mad i
maven.

Men så enkelt er det desværre ikke altid, at man har nem adgang til store
portioner mad med få kalorier.

De seneste mange år har jeg skiftet taktik. I dag bliver jeg mæt på meget
mindre portioner og behøver ikke bekymre mig om "kalorietæthed". Jeg kan
spise flødekartofler med sindsro, for jeg skal ikke have ret meget i maven
for at blive mæt. Jeg kan også putte mayonaise på ægge- og rejemadderne.

Min erfaring er derfor, at man med fordel kan overveje at kigge på, hvor
store portioner man propper i sin mave - om man har vænnet den til at der
skal meget ned. Har man det, er det nemlig ekstra vigtigt at være
kaloriefikseret!

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-04-06 09:58

Lisbeth Jacobsen skrev den 17-04-2006 08:08:

> [...]
> efterhånden blev jeg ikke mæt, medmindre jeg fik store portioner mad i

Kan det skyldes, at du ikke har kunnet finde ud af at finde en gylden
mellemvej?

> Men så enkelt er det desværre ikke altid, at man har nem adgang til store
> portioner mad med få kalorier.

Og hvorfor tror du, at jeg skrev: ekstremt eksempel

Der skal naturligvis findes en gylden mellemvej.

Herunder fx kan man sagtens tage mayonaisse til sine ægge-/rejemadder.
Og portionskontrol kan sagtens læres også.

mvh

Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-04-06 10:23

> Kan det skyldes, at du ikke har kunnet finde ud af at finde en gylden
> mellemvej?

Jeg ved ikke, hvad "gylden mellemvej" er for dig?

Jeg har fundet min løsning på det med at fylde maven med store portioner.
Min mave er vænnet af med det og jeg spiser meget sjældent store portioner.
Portionerne varierer - men de er aldrig store mere og jeg spiser sjældent
mere end en portion. Er det dét, du kalder en gylden mellemvej?

> Og hvorfor tror du, at jeg skrev: ekstremt eksempel

Jamen dit eksempel er faktisk ikke ekstremt. Der har været masser af
slankeguruer, der har anbefalet at spise masser af mad der fylder, men ikke
indeholder kalorier. Det er blevet fremhævet som en fordel, at maden fylder
meget i maven uden at indeholde ret mange kalorier.

> Og portionskontrol kan sagtens læres også.

Portionernes størrelse er ikke noget man skal styre eller kontrollere, hvis
man ikke vænner maven til store portioner. Eller afvænner den.

Har du held med at styre portionsstørrelser, så du kan spise store portioner
og små som du har lyst og som det passer sig? Og fungerer det så godt, at du
taber dig med succes?

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-04-06 15:39

Carsten Riis skrev i 2MI0g.31$qS7.27@news.get2net.dk dette:

> Kan det skyldes, at du ikke har kunnet finde ud af at finde en gylden
> mellemvej?

Ingen, der følger den gyldne middelvej, er fede. Fede er netop fede fordi de
(vi) ikke evner dette.

> Der skal naturligvis findes en gylden mellemvej.
>
> Herunder fx kan man sagtens tage mayonaisse til sine ægge-/rejemadder.
> Og portionskontrol kan sagtens læres også.

Hvorfor døjer du så stadig med vægten? "Sagtens" lyder jo fortryllende
besnærende.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-04-06 18:10

Jan Bøgh skrev den 18-04-2006 16:39:

> Ingen, der følger den gyldne middelvej, er fede. Fede er netop fede fordi de
> (vi) ikke evner dette.

Det kan vel læres!

Jeg betragter også fede/overvægtige mennesker som intelligente
mennesker, som endnu ikke har viden om ernæring og vaner på grundlag af
denne viden.
Ernæringslære er ikke hjernekirurgi eller Atomkvantefysik med Holger
Bech, så langt de fleste - for ikke at sige alle - kan vel lære sig
nogen gode principper omkring kost.

Det kan være, at du sætter et eller andet stempel i panden på dig selv
og siger til dig selv: Det har jeg ingen evner indenfor.
og læner dig tilbage for at sige: nå, sådan er det nu engang og det
skal der ikke laves om på.

> Hvorfor døjer du så stadig med vægten? "Sagtens" lyder jo fortryllende
> besnærende.

Fordi jeg ikke har lært det endnu. Tilgengæld er jeg fuld i gang med
at lære og indsamle informationer. Al den viden og alle de
informationer er jeg fuld i gang med at omsætte til praktiske tiltag
omkring vægtkontrol.

Blandt andet: Har jeg lært portionskontrol.
Der er vel en grund til, at jeg tidligere har taget på og på. Og nu i
rum tid har kunnet holde min vægt.

Og tro mig, når jeg kan lære det, så kan Lisbeth og alle mulige andre
også. I am no Einstein.

Det - som jeg mener - som hele konceptet om vægtkontrol/vægttab handler
om, at finde lige netop den nøgle/kode/information som gør, at får en
forståelse for hvordan man kan opnå det man gerne vil opnå.
At finde nøglen/koden/informationen ja, det kan være meget svært, når
man gør sig klart hvad man vil opnå og hvorfor.

Skal man tillade sig at generalisere lidt omkring vægttab, så drejer det
sig om at finde sin egen metode for, hvordan man opnår det man vil opnå.
Nogen har det godt med "instruks-metoden" (DDV, WW, Atkins mv.), hvor
man får opstillet en kostplan eller udvalg af ingredienser og man bare
skal følge den/m.
Andre igen har det bedst med at finde ud hvad der egentlig er hvad i
hvilken mad og derudfra skrue en kostplan sammen.
Helt tredje personer har brug for at se på de psykiske årsager på ens
overvægt/fedme og når de er taklet, så tager man fat på kiloene.
Nogen har måske en bred vifte af årsager til fedmen/overvægten som står
i vejen for vægttabet/kontrollen.

mvh

Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-04-06 22:28

> Jeg betragter også fede/overvægtige mennesker som intelligente mennesker,
> som endnu ikke har viden om ernæring og vaner på grundlag af denne viden.

Slank eller fed har ikke ret meget at gøre med, om man har viden om
ernæring! De fleste slanke mennesker jeg kender ved ikke ret meget om
ernæring. Stort set alle overvægtige jeg kender ved derimod en fandens masse
om mad - men er også ekstremt optaget af mad på alle måder.

> Fordi jeg ikke har lært det endnu. Tilgengæld er jeg fuld i gang med at
> lære og indsamle informationer.

Hvad mangler du at vide om ernæring?

> Og tro mig, når jeg kan lære det, så kan Lisbeth og alle mulige andre
> også. I am no Einstein.

Det er en udbredt fejl blandt overvægtige at tro, at løsningen på
vægtproblemer er at skaffe sig viden om ernæring.

> Det - som jeg mener - som hele konceptet om vægtkontrol/vægttab handler
> om, at finde lige netop den nøgle/kode/information som gør, at får en
> forståelse for hvordan man kan opnå det man gerne vil opnå.

Den viden er, som du skriver, nem at skaffe sig. Det er nemt at lære! Det
svære er at ændre sine vaner i overensstemmelse med, hvad man ved.

De fleste overvægtige ved udmærket, hvad der er galt med deres spisevaner.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-04-06 00:01

Lisbeth Jacobsen skrev den 19-04-2006 23:28:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Slank eller fed har ikke ret meget at gøre med, om man har viden om
> ernæring!

Er du sikker på, at du ikke forveksler viden og information

Prøv at give mig eksempler på hvad du kalder for viden indenfor ernæring.

> De fleste slanke mennesker jeg kender ved ikke ret meget om
> ernæring.

Du slynger om dig med udtryk som /de fleste/

Kan du komme med noget dokumentation eller taler du kun om din egen
fornemmelse om tingenes tilstand?

> Stort set alle overvægtige jeg kender ved derimod en fandens masse
> om mad - men er også ekstremt optaget af mad på alle måder.

Derfor også den sidste del af sætningen: .... vaner på grundlag af denne
viden.

hvorfor læser og forstår du kun halvdelen af hvad der står?

> Hvad mangler du at vide om ernæring?

Hvad der er i hvad og hvormeget af hver.

Kan du huske mit spørgsmål forleden om kalorietabel.
Det var en del af min informationsindsamling.
Tabellen på foodcomp.dk er ok på et overordnet plan.
Der hvor jeg mener, at den halter er, at den ikke tager fat i konkrete
produkter som forbrugeren kan hive ned fra hylden i Netto, Fakta eller i
hele taget supermarkedet.

Derudover er jeg igang med at lave min helt egen database over konkrete
produkter og deres indhold er næringsstoffer. Jeg fotograferer
simpelthen produktets "forside" og "bagsiden" med
ernærings-oplysningerne og efterfølgende indtaster jeg data ind i et
regneark*.
(jeg har i løbet af 3 uger fået samlet godt 80 produkter sammen).

*: overvejer en rigtig database, men så langt er jeg ikke kommet endnu.
Og nej, jeg gider ikke fatlow.dk eller hvad den hedder. Den er sgu for
underlig.

> Det er en udbredt fejl blandt overvægtige at tro, at løsningen på
> vægtproblemer er at skaffe sig viden om ernæring.

En del af løsningen. En del af løsningen.

Hvorfor tror du, at min vidensindsamling er det eneste tiltag?

Har du slet ikke fuldt med her i gruppen her i efteråret?

> Den viden er, som du skriver, nem at skaffe sig. Det er nemt at lære! Det
> svære er at ændre sine vaner i overensstemmelse med, hvad man ved.

Det er jo derfor, at jeg skriver: nøglen/koden/informationen.

Der skal nogen gange så ufattelig meget lidt til, at ændre hele sin
tilgang til hvad man vil opnå og vupti så opnår man det.

Lad mig komme med et eksempel fra en helt anden sammenhæng:
På arbejde har vi adgang til et regnskabssystem som er - troede
kollegaerne som har været i afdelingen i lang tid - dos-baseret og med
store begrænsninger for hvad man rent layout-mæssigt kan lave (fx
størrelsen på det vindue man ser regnskabsprogrammet med).
Det program skal vi i min afdeling kun bruge 30-40 gange om dagen.
Jeg har det med ikke at affinde mig med den slags og gik op til den
afdeling som sidder med programmet hele dagen lang for at finde ud en
smartere måde. For de må da være gået amok forlængst, hvis de skulle
arbejde med mikrovinduet.

Det viste sig, at den adgangs-genvej som vi i min afdeling brugte var en
gammel en og der naturligvis var kommet en grafisk brugerflade til
programmet også. Og det eneste man skulle vare, at ændre sin genvej på
windows' skrivebord.
Alle informationerne i programmet og hvad man trykker på af knapper er
fuldstændig det samme. Nu er der bare mere brugerbestemmelse over hvor
tingene kan stå og flyttes hen.

Det var en lille bitte information som ændrede hele stemningen i
afdelingen og ikke engang fordi det var specielt svært eller på anden
måde avanceret. Der manglede bare en "nøgle" til vide hvordan man
opnår det man gerne vil opnå.

På samme måde kan overvægtige som er irriteret over deres overvægt
mangle en lille bitte input som så kan gøre, at al den viden de har
samlet sammen, bliver præsenteret på en ny måde og derved omsættes til
handlingsmønstre de ikke tidligere har mødt.

> De fleste overvægtige ved udmærket, hvad der er galt med deres spisevaner.

Men ved de så også hvad de kan putte i stedet for?
Man kan ikke bare fjerne en dårlig vane. Man skal erstatte den med
noget andet. Dette ///andet/// skal naturligvis være - i denne
sammenhæng - sundere tilgang til madvaner.

Lidt lig som i eksemplet fra før. Alle mine kollegaer kunne sagtens se,
at dos-adgangen var pissebesværlig og hamrendeirriterende.
Der manglede bare lige en lille ting, så ændrede vanen sig.
Der blev ikke fjernet noget, så der opstod et tomrum, men der blev
erstattet en vane med en anden, fordi der blev indsamlet information.

Viden uden handling/vaner er ingenting værd. Så er det bare information.
Handling/vaner uden viden er heller ikke noget værd. Det er bare halsløs
gerning.
Handling på forkert viden er i bedste fald nyttesløst. Værste fald, tja
tjek torsdagens Urban forside artikel.
Forkert handling på rigtig viden, tja er ikke nok viden om handling.

Rigtig handling på forkert viden er held.
Rigtig handling på rigtig viden er den rette kombination.

mvh

Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-04-06 06:51

> Er du sikker på, at du ikke forveksler viden og information

Det gør jeg måske, hvis det handler om, at du og har forskellig opfattelse
af de to ord - og det ved jeg ikke, om vi har! Hvilken forskel synes du der
er? Og hvis jeg ikke har samme opfattelse af forskellen, hvilken betydning
har det så for mig og vores snak om emnet?

http://groups.google.dk/groups?as_q=ern%C3%A6ring&num=100&scoring=r&hl=da&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_ugroup=dk.helbred.slank&as_usubject=&as_uauthors=Lisbeth+Jacobsen&lr=&as_drrb=q&as_qdr=&as_mind=1&as_minm=1&as_miny=1981&as_maxd=21&as_maxm=4&as_maxy=2006

> Kan du komme med noget dokumentation eller taler du kun om din egen
> fornemmelse om tingenes tilstand?

Jeg taler om min egen fornemmelse af tingenes tilstand! Det er derfor jeg
skriver, at det drejer sig om dem jeg kender!

> Derfor også den sidste del af sætningen: .... vaner på grundlag af denne
> viden.

Forstår desværre ikke, hvad du mener med ovenstående sætning.

> Hvad der er i hvad og hvormeget af hver.

Det er noget af en Sisyfos-opgave du har sat dig!

> Derudover er jeg igang med at lave min helt egen database over konkrete
> produkter og deres indhold er næringsstoffer.

Skal du være færdig med databasen først - og så går du bagefter i gang med
at tabe dig? Eller er du i gang med at tabe dig samtidig med at du laver
databasen?

> (jeg har i løbet af 3 uger fået samlet godt 80 produkter sammen).

Hvor meget tid har du brugt på den opgave?

> *: overvejer en rigtig database, men så langt er jeg ikke kommet endnu.

hvor lang tid vil det tage dig at lave sådan en?
Vil du bedre kunne tabe dig, hvis du først får lavet sådan en?

> Hvorfor tror du, at min vidensindsamling er det eneste tiltag?

Jeg ved, at du gennem lang tid (flre år vist) har samlet viden og læst
bøger.
Jeg kan derimod ikke huske hvad du har fortalt om af ting du gør, der
medfører at du taber dig.
Jeg ved ikke om indsamling af viden er det eneste du gør!?

> Der skal nogen gange så ufattelig meget lidt til, at ændre hele sin
> tilgang til hvad man vil opnå og vupti så opnår man det.

Hvad skal der til i dit tilfælde?

> [...]
> afdelingen og ikke engang fordi det var specielt svært eller på anden måde
> avanceret. Der manglede bare en "nøgle" til vide hvordan man opnår det

Hvad er det for en nøgle til viden du mangler for at kunne tabe dig?

> Man kan ikke bare fjerne en dårlig vane.

Torben Wiese har skrevet en glimrende bog om at bryde vaner:
"Bryd vanen og nå dine mål".

http://www.google.dk/search?num=100&hl=da&q=%22Bryd+vanen+og+n%C3%A5+dine+m%C3%A5l%22.&btnG=S%C3%B8g&meta=

Din coach er ekspert i at hjælpe folk med at ændre vaner!

> Viden uden handling/vaner er ingenting værd.

Så hvad GØR du for at bruge al den viden du gennem mange år har indsamlet.
Hvilke af dine spise og motionsvaner har du ændret og hvilke er endnu
uændrede? Er der nogle, du fremover vil ændre?

> Handling på forkert viden er i bedste fald nyttesløst.

Men du ved allerede nok til, at du kan tabe dig, hvis du bruger den viden,
du har til at ændre de vaner, der er skyld i din overvægt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-04-06 17:18

Lisbeth Jacobsen skrev den 21-04-2006 07:51:
> [...]
> er? Og hvis jeg ikke har samme opfattelse af forskellen, hvilken betydning
> har det så for mig og vores snak om emnet?

det nemmere at kalde en ko for en ko, når det er en ko man taler om.
Det ville være fjollet at kalde en ko for et får, bare fordi de begge
laver mælk.

> [...]
>
> Jeg taler om min egen fornemmelse af tingenes tilstand! Det er derfor jeg
> skriver, at det drejer sig om dem jeg kender!

ok

> Forstår desværre ikke, hvad du mener med ovenstående sætning.

Se tilbage i debatten

Det er som om du kun kommenterer på:

----
Jeg betragter også fede/overvægtige mennesker som intelligente
mennesker, som endnu ikke har viden om ernæring ....
----

> Det er noget af en Sisyfos-opgave du har sat dig!

Tja, jeg har nu heller ikke tænkt mig, at tage alle hariboposerne, eller
alle chipsposer, alle <et eller andet> og skal indsætte.

Men de første 100* varer er da allerede fotograferet/registreret.
(og der er nogen enkelte gengangere af fx fromage frais, da jeg søger
efte den som smager bedst. Der vender jeg ofte tilbage til Nettos og
Aldis. Og slet ikke Karolines fromagefrais, da den har en underlig
konsistens.

*: jep jeg skrev 80 igår, men har lige fået fingre i 20 flere.

> Skal du være færdig med databasen først - og så går du bagefter i gang med
> at tabe dig? Eller er du i gang med at tabe dig samtidig med at du laver
> databasen?

Databasen regner jeg ikke med bliver færdig foreløbig.
Så det er noget sideløbende noget.

Processen er faktisk ganske enkel:

-----------
Har jeg købt en vare eller ser en vare, hvor jeg har mulighed for at
fotografere "forsiden" på varen, samt næringsindholdet, så bliver den
fotograferet.
Ca. en gang om ugen har jeg tænkt mig at tage fotografierne og sortere
og skrive ind i databasen (som pt. er et excelark).
-----------

Databasen skal sandelig ikke være en erstatning for de øvrige tiltag,
men et tiltag blandt mange.

> Hvor meget tid har du brugt på den opgave?

Alt i alt 2 timer. Højt sat.

> hvor lang tid vil det tage dig at lave sådan en?
> Vil du bedre kunne tabe dig, hvis du først får lavet sådan en?

Jeg tror, at jeg har et bedre overblik over hvordan jeg bevarer
kontrollen over vægten.

> Jeg ved, at du gennem lang tid (flre år vist) har samlet viden og læst
> bøger.
> Jeg kan derimod ikke huske hvad du har fortalt om af ting du gør, der
> medfører at du taber dig.

Tja, her er den korte udgave:

- informations og vidensindsamling
- coachingforløb (afsluttes primo maj)
- motion (jep, har tidligere givet udtryk for, at det ikke er noget jeg
bruger, men set i lyset af det coachingforløb jeg er deltager i, så må
jeg indrømme, at ordet med m skal være en fast del af mit liv fremover).
jeg er så heldig at jeg via arbejde har adgang til et veludrustet
fitnesslokale med alskens udstyr for den nette sum af 70 kroner om
måneden.
-

> Jeg ved ikke om indsamling af viden er det eneste du gør!?

> Hvad skal der til i dit tilfælde?

- Alene at jeg er igang kan man nok kun tilskrive noget så absurd som
DrPhil. jep jeg ved det godt, at lyder plat. Tilgengæld har
7nøgle-systemet været en knaldhamrende god ide for at kende mig selv
meget bedre.

vupti i denne sammenhæng skal vil jeg have lov til at "redegøre" for.
Vi taler jo ikke om et tidsmæssigt fingerknips eller at det bliver så
let som at klø sig i røven og så har man smidt 40 kilo som varer ved
resten af livet.
Vupti i den forstand, at man indser hvad man har gjort forkert og kan
gøre og gør rigtig fremover. Denne opdagelse kan rent tidsmæssigt være
et øjeblik, men også vare over tid.

> Hvad er det for en nøgle til viden du mangler for at kunne tabe dig?

vide hvad der er i hvad og i hvilke mængder.
Til dette har jeg brug for masser af information i en struktureret
udgave som jeg indtil nu ikke har kunnet finde på nettet, eller andre
steder.

Fx den med appelsinjuice (og bare for at nævne en lille af mine uvaner
jeg har lagt på hylden. Man har jo sjældent kun en enkelt).
I midt90erne troede jeg vitterligt, at juice var en ok ting at drikke i
lange baner. Jeg har så accepteret det faktum, at juice er en utrolig
sukkerholdig vare og derfor nok ikke er så smart. Jeg har ikke rigtig
forstået hvad der var det "farlige" ved juicen.
Da jeg fik fat på en juicekarton og fik registreret den i min database,
så jeg faktisk, at juice indeholde 44 kalorier pr. dl.
Og jeg tilbage i midt90erne faktisk har drukket 3 liter af det pr. dag.
jamen så tro da pokker, at jeg ser ud som jeg gør.
Jeg har så også sidenhen fået at vide, at man har brug for et sted
mellem 1200-1800 kalorier på en dag for at etablere et vægttab, så kan
jeg sgu da godt se, at ét glas juice på fx 2 dl ikke er "the bad guy".
88 kalorier ud af 1200-1800 er jo faktisk ikke så slemt endda. Du
kalder dem tomem kalorier. Andre vil ikke undvære deres juice og sådan
må man blive ved med at prioritere mellem alle de varer som findes.

> [...]
>
> Din coach er ekspert i at hjælpe folk med at ændre vaner!

Min coach?

Det forløb jeg har gang i er mere en strukturering af min egen tankestrøm.

Ligesom Bo's kæreste har jeg fandens masse ideer, og nogen af dem bliver
til noget andre har jeg kun forsøgt at implementere, men så er faldet
til jorden igen. Fx ville jeg gerne have en ordentlig hjemmeside hvor
jeg fortæller om mit projekt og ikek bare noget lallet htmlhalløj som et
barn på 8 kan klaske op. Næh du, det skal være noget ordentlig noget.
Jeg har opdaget at al den mentale energi (herunder: tid) jeg brugte på
at finde rette værktøj til at lave en sådan, tja den gik fra selve
vægttabsprojektet. Og det var ligesom ikke meningen.

> Så hvad GØR du for at bruge al den viden du gennem mange år har indsamlet.
> Hvilke af dine spise og motionsvaner har du ændret

Spisevane: slikket! er nok den allerstørste af vanerne som jeg har
skilt mig af med.

Motionsvaner: I hele taget at jeg motionerer er en stor ting for mig.
En lille ting jeg har taget mig selv i forleden:
Tidligere var jeg "irriteret" over, at motionscyklen stod i vejen fx for
reolen eller i hele taget bare fyldte så meget.
Nu er jeg irriteret over, at der til tider er tøj på motionscyklen. For
nu skal jeg jo flytte tøjet for at motionere. På jævnt dansk: Min lyst
til motion er steget fra ikke-eksisterende til "at gide at flytte tøj
for at komme til motioncyklen".

Derudover deltager jeg i debatter som her i gruppen.

> og hvilke er endnu
> uændrede? Er der nogle, du fremover vil ændre?

I den grad.

Følg med i debatterne, hvilket jeg ved du gør. Så vil du over tid
opdage alle de tiltag jeg laver.

> Men du ved allerede nok til, at du kan tabe dig, hvis du bruger den viden,
> du har til at ændre de vaner, der er skyld i din overvægt.

jep. hvorfor tror du, at jeg tidligere vejede +130 og har kunnet
holde vægten på 117 +- 1 (de 13 kilo blev etableret på ca. 4 måneder)
Jeg har fået fast arbejde og er ikke på den "evige jagt" efter et nyt
(var tidligere ledig og vikar), så nu har jeg tidsmæssigt masser af
energi til at lave fornuftige ting i forbindelse med vægttab igen.

Derfor er jeg også blevet lidt mere aktiv her i gruppen.

mvh

Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-04-06 07:06

> det nemmere at kalde en ko for en ko, når det er en ko man taler om.

Måske jeg bedre forstår hvad du mener, hvis du forklarer, hvor forskelligt
du opfatter viden og information. Så vil det være nemmere for mig at
vurdere, om vi opfatter det forskelligt.

> [...]
> DrPhil. jep jeg ved det godt, at lyder plat. Tilgengæld har
> 7nøgle-systemet været en knaldhamrende god ide for at kende mig selv meget

Det jeg spurgte til var, hvad der i dit tilfælde skal til for at du ændrer
din tilgang til det at tabe sig - så du opnår det vægttab du ønsker dig til
den tid du ønsker dig. Hvad er i øvrigt dit mål? Hvad vil du veje og hvornår
skal det være opnået?

Har DrPhils bog haft nogen virkning på din vægt?

> [...]
> som at klø sig i røven og så har man smidt 40 kilo som varer ved resten af

Det er ikke nemt at tabe sig. Men det er min erfaring, at det er nemmere at
tabe sig, når man vejer MEGET for meget end når man kun skal smide 4-5 kilo.

> Vupti i den forstand, at man indser hvad man har gjort forkert og kan gøre
> og gør rigtig fremover. Denne opdagelse kan rent tidsmæssigt være et
> øjeblik, men også vare over tid.

Kan du ikke på få minutter forklare, hvad der er årsag til din overvægt?
I de fleste tilfælde er forklaringen såre enkel - og er den ikke også det i
dit tilfælde?

> Til dette har jeg brug for masser af information i en struktureret udgave
> som jeg indtil nu ikke har kunnet finde på nettet, eller andre steder.

Hvordan er du nået frem til, at du har brug for den form for viden for at
tabe dig?

> Jeg har ikke rigtig forstået hvad der var det "farlige" ved juicen.

Sukkeret - de tomme kalorier.

> Du kalder dem tomem kalorier.

Nej, det er ikke MIG, der kalder den slags kalorier for tomme kalorier. Det
er et almindeligt brugt udtryk om kalorier der ikke følges af
næringsstoffer.

> Min coach?

Du skriver at du er i et coachforløb, som du afslutter primo maj. Betyder
det ikke, at du har en coach?

> Det forløb jeg har gang i er mere en strukturering af min egen
> tankestrøm.

Er det ovenstående, du kalder et coachingforløb?

> Derudover deltager jeg i debatter som her i gruppen.

Dét taber man sig desværre ikke et gram af! *S*

Tvært imod tror jeg, at man med fordel kan overveje, om man snakker om,
læser om og tænker mere på vægttab end man reelt gør noget ved det. Hvor
meget af dit fokus på vægtab er snak og tanker. Hvor meget er handling.

> Følg med i debatterne, hvilket jeg ved du gør. Så vil du over tid
> opdage alle de tiltag jeg laver.

Så grundigt følger jeg ikke med herinde. Der vil være meget af det du og
andre skriver om, jeg ikke får læst.

> jep. hvorfor tror du, at jeg tidligere vejede +130 og har kunnet holde
> vægten på 117 +- 1 (de 13 kilo blev etableret på ca. 4 måneder)

You tell me!

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-04-06 00:13

Lisbeth Jacobsen skrev den 22-04-2006 08:05:
> [...]
> du opfatter viden og information. Så vil det være nemmere for mig at
> vurdere, om vi opfatter det forskelligt.

Jeg spurgte først om hvad du opfatter som viden og hvad du opfatter som
information.

Du har indtil nu ikke fortalt om forskellen.

Viden for mig er: en organiseret kombination af ideer, regler,
procedurer og information.

Information er fx: indholdet af databasen på foodcomp.dk

> [...]
> den tid du ønsker dig. Hvad er i øvrigt dit mål? Hvad vil du veje og hvornår

Vægtmæssig:
90 kilo +-2-3 . Tidsmæssigt: Helst omkring julen 2006.

Den med tiden er dog knap væsentlig for mig, da mit vægttab skal vare
resten af livet så et par måneder fra eller til i den sammenhæng er ikke
så interessant.

Det er lidt som den som den gamle politibetjent fortæller i filmen
Colors til den unge ivrige politibetjent:
-------------
Bob Hodges: [to his new partner] There's two bulls standing on top of a
mountain. The younger one says to the older one: "Hey pop, let's say we
run down there and fuck one of them cows". The older one says: "No son.
Lets walk down and fuck 'em all".
-------------

Eller sagt på en anden måde: Jeg gider ikke at skynde mig at tabe en
masse kilo for så kun at have tabt dem i en kort periode.
Jeg vil tabe alle de kilo der skal tabes og så skal det holdes!
De andre gange jeg har haft vægttab, så har det ikke kunne holdes over
længere tid. Denne gang skal jeg være bevidst om alle de fælder som kan
dukke op. Lidt ligesom et minefelt. Man skal ikke skynde sig at rydde
et minefelt.

> Har DrPhils bog haft nogen virkning på din vægt?

Jep! Det er jo ligesom anskaffelse af motionsudstyr, så er det jo ikke
anskaffelsen eller at se på udstyret/bogen som har givet vægttab.

Det er naturligvis de tiltag jeg har lavet.
Tiltagene har jeg dog ikke kunnet lavet uden at have læst bogen.

> Det er ikke nemt at tabe sig. Men det er min erfaring, at det er nemmere at
> tabe sig, når man vejer MEGET for meget end når man kun skal smide 4-5 kilo.

Tja, jeg har ca. 27 kg for meget endnu. Er det meget eller lidt i dit
erfaringsgrundlag?

Og ja, jeg forventer allerede nu, at det bliver svært at komme af med de
kilo som ligger fra 96 kilo og ned til 90-92.

> Kan du ikke på få minutter forklare, hvad der er årsag til din overvægt?

Den ultrakorte:
-----------
Mangel på viden!
og
struktur
-----------

Jeg har gennemgået mine tidligere vægttabsforløb og set, at hver gang at
vægttabet enten er udeblevet eller gået over til en vægtøgning, så var
det pga. at jeg enten ikke vidste hvad jeg lavede eller at den daglige
struktur faldt sammen om ørerne på mig.
Fx mine arbejdsløshedsperioder har hver givet mig en vægtøgning på hhv.
20 og +10 kilo. Ikke dermed sagt at alle arbejdsløse er overvægtige
eller at man bliver overvægtig af arbejdsløshed. I min situation så
giver det at have et arbejde nogen ressourcer som gør, at jeg kan
etablere et vægttab.

> [...]
> dit tilfælde?

> Hvordan er du nået frem til, at du har brug for den form for viden for at

Skal jeg ikke bare nøjes med at sige, at SouthBeach haft en negativ
effekt på mit fordøjelsessystem, der resulterer i, at jeg ikke længere
kan følge den kostplan som er foreskrevet i det koncept.
(de grafiske detaljer må du tænke dig til eller lade være, hvis du
foretrækker det).

Siden har jeg så undersøgt muligheden for WW, DDV og hvad der ellers er
og opvejet fordele og ulemper ved hver af dem, så har jeg fundet ud af
med mig selv, at jeg har brug for en beslutningværktøj hvor jeg lærer
hvilke madvarer indeholder hvad.
I den forbindelse er det ret spændende se fx foodcomp.dk tilgengæld
indeholder den og de andre steder jeg har set ikke nogen håndgribelige
varer som man møder ude i supermarkederne.
Og fødevarerproducenternes hjemmesider er heller ikke til særlig megen
hjælp når man vil vide noget om kalorier, kulhydrater, fedt og proteiner
i de enkelte produkter eller produktsortimenter.
Og siden oplysningerne jo alligevel står på varerne, hvorfor så ikke få
dem skrevet ned.

Derudover er det lidt morsom at se deres samligninger. Fx Cheasy A38
som samligner sig med tilsvarende sødmælksprodukter...ja, så tro da
pokker at cheasys sortiment ser light ud.
Eller hvad med, at Tulip der ikke skriver varefakta-oplysninger på
deres bacon, men kun på deres pålægsprodukter.
Eller hvad med slikproducenterne, som kun skriver det på deres
lightprodukter.

> Sukkeret - de tomme kalorier.

Der skulle helst ikke være tilsat sukker i juice.

> Nej, det er ikke MIG, der kalder den slags kalorier for tomme kalorier. Det
> er et almindeligt brugt udtryk om kalorier der ikke følges af
> næringsstoffer.

Hvis du samligner på foodcomp.dk så indeholder appelsinjuice færrere
kalorier end en alm. appelsin.
Den almindelig appelsin "vinder" dog på mikronæringsstofferne, dog
specielt væsentligt, hvis du spørger mig.

Er en appelsin "tomme kalorier"?

> Du skriver at du er i et coachforløb, som du afslutter primo maj. Betyder
> det ikke, at du har en coach?

Jo, men det var bare den lidt indskudte sætning efter
litteraturhenvisningen som jeg ikke rigtig forstod.

Og jo, min coach er dygtig til at udfordre mine tanker omkring mine
(u)vaner.

> Er det ovenstående, du kalder et coachingforløb?

Jep.

Udover, at jeg får meget ud af forløbet, så har de unge mennesker som
jeg gik til coaching hos også fået en ganske flot karakter for deres
skriftlige opgave, hvor de beskrev forløbet og hvad deres tanker var
omkring coaching.

Nogen tror - og jeg ved ikke om du er i blandt dem - at coaching er, at
man får udstukket en fast plan og så skal den følges. Eller at man skal
superviseres eller modtage råd fra en mentor.
De tre rådgivningsforløb (instruktion, supervision og mentoring) har
intet med coaching at gøre, som jeg forstår coaching.

---
Coaching er en samtaleform, som er karakteriseret ved et asymmetrisk
forhold mellem coach og fokusperson, da det udelukkende er den coachede
og dennes meninger og synspunkter, der er i fokus. Coachrollen handler
om at skabe mulighed for egendialog hos den coachede, så nye
handlemuligheder opdages. Dette kan gøres ved at stille spørgsmål, som
får personen til at reflektere, og efterhånden finder frem til de
nødvendige svar på de forhindringer/ problemer personen står overfor -
vel at mærke uden at have fået mulige løsninger/svar udefra.
---

> Dét taber man sig desværre ikke et gram af! *S*

Ikke af selve debatten, men af de handlinger debatten fører med sig.

Lidt ligesom dialog. Dialog er i sig selv ikke interessant. men når
dialog bliver efterfulgt af handling, så bliver det straks mere
interessant at føre dialog.

Og tro mig, jeg hader at føre dialog, når det kun skal være en pådutning
af en allerede truffen beslutning.
Så hellere en utvetydig: Sådan har jeg/vi besluttet, og så kan I leve
med det eller lade være.

Men opstille et "samtalerum" hvor den ene part har truffet en beslutning
og den anden bare kan stille spørgsmål til den og så kalde det for
dialog. Det er ikke dialog. Det er hvad jeg kalder for afklaring.

> Tvært imod tror jeg, at man med fordel kan overveje, om man snakker om,
> læser om og tænker mere på vægttab end man reelt gør noget ved det. Hvor
> meget af dit fokus på vægtab er snak og tanker. Hvor meget er handling.

Alt handling starter med tanke.
Hvis ikke man tænker før man handler, så handler man hovedløst.

Selv det, at du går over en trafikeret vej starter med at du tænker.

> Så grundigt følger jeg ikke med herinde. Der vil være meget af det du og
> andre skriver om, jeg ikke får læst.

Følger du ikke grundig med herinde? hmmmm, der findes sgu næsten
ikke den tråd hvor du giver dit besyv med.

Og selv om du ikke følger med i alt hvad jeg skriver, så kan du søge på
mine fremtidige indlæg på googlegroups.
Jeg regner med, at jeg de næste par år bruger

carsten.riis [a] gmail.com

som afsenderadresse.
Tidligere brugte adresser var cr [a] carben.dk og carsten [a]
carben.dk og længere tilbage endda også carstenr@groenjord.dk

erstat [a] med snabel-a og fjern mellemrummene.

> You tell me!

Fordi jeg nu ved hvad jeg gør hhv. ikke gør både gavnlig og
ikke-gavnlig for vægttabsprocessen.

Når jeg ser tilbage rent tidsmæssigt, så kan jeg se, at mit nyeste
vægttab stoppede da jeg fik afklaring på, at mit vikariat ikke blev
forlænget.
Der sker altså et eller andet oppe i hovedet på mig der gør, at jeg ikke
holder fast i de vaner der skal til for at fortsætte vægttabet, når jeg
nærmer mig afslutning af et job.
Det samme skete de andre gange jeg stoppede de forskellige arbejdssteder
jeg har haft.

Baseret på det erfaringsgrundlag jeg har, så er det for mig at have et
arbejde en del af at kunne etablere et vægttab, da mangel på arbejde
skaber rum for vaner, der fører til udeblivelse af vægttab og/eller
vægtøgning.

Yderligere detaljer må du/I tænke jer til.
Og om du/I syntes, at det lyder underlig eller om det ikke giver mening
for dig/jer, tja det er så jeres problem.

Hvorfor er det for dig interessant at få de ting at vide som du
spørger til?

mvh

Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-04-06 07:16

> Jeg spurgte først om hvad du opfatter som viden og hvad du opfatter som
> information.

Du spurgte: "Er du sikker på, at du ikke forveksler viden og
information" og på den baggrund bad jeg dig om at uddybe, hvad du mener
forskellen er så jeg bedre kunne svare på, om jeg har forvekslet i forhold
til, hvad der er DIN model af de to begreber.

> Viden for mig er: en organiseret kombination af ideer, regler, procedurer
> og information.
> Information er fx: indholdet af databasen på foodcomp.dk

Jeg betragter "indholdet af databasen på foodcomp.dk" som en "organiseret
kombination af information."

> Vægtmæssig:
> 90 kilo +-2-3 . Tidsmæssigt: Helst omkring julen 2006.

Hvad skal der til for at du taber dig og når dit mål? Og hvad vil du iøvrigt
opnå ved at tabe dig - hvilke af de mange mulige gevinster ved at vægttab er
det det, der er vigtige for dig?

> Tja, jeg har ca. 27 kg for meget endnu. Er det meget eller lidt i dit
> erfaringsgrundlag?

At veje 27 kilo for meget er meget.

> Den ultrakorte:
> -----------
> Mangel på viden!
> og
> struktur
> -----------

OK.. jeg ville ellers have troet, at det var spise- og motionsvaner, der var
årsagen til din overvægt.

> [...]
> vægttabet enten er udeblevet eller gået over til en vægtøgning, så var det
> pga. at jeg enten ikke vidste hvad jeg lavede eller at den daglige

Men er sagens kerne ikke, at det er mad- og motionsvaner, der giver
vægtstigningen?

> I den forbindelse er det ret spændende se fx foodcomp.dk tilgengæld
> indeholder den og de andre steder jeg har set ikke nogen håndgribelige
> varer som man møder ude i supermarkederne.

Hvis man droppe så mange industrielt fremstillede fødevarer så muligt og
nøjes med basiskost behøver der kun være ganske få varer i databasen. Det er
som regel de industrielt fødevarer, der snyder en.... de fleste ved jo
eksempelvis godt, at man ikke behøver spekulere på kalorieindhold i
grønsager. Vi ved også på rygmarven, hvilken slags kød/fisk/fjerkræ, der
indeholder få kalorier.

Min påstand er, at du allerede ved, hvor kalorierne gemmer sig.

> Der skulle helst ikke være tilsat sukker i juice.

Tilsat eller ej er der sukker i juice!

> Er en appelsin "tomme kalorier"?

Læser du igen definitionen på "tomme kalorier" kan du besvare spørgsmålet!
Og det er nok så vigtigt at du kan... altså kende de tomme kalorier.

> [...]
> svar på de forhindringer/ problemer personen står overfor - vel at mærke
> uden at have fået mulige løsninger/svar udefra.

Det var en noget kringlet-akademisk beskrivelse af, hvad coaching er *S*
Er det nappet fra en eksamensopgave?

> Følger du ikke grundig med herinde? hmmmm, der findes sgu næsten ikke
> den tråd hvor du giver dit besyv med.

Det er de færreste tråde jeg følger med i - men du lader dig nok narre af,
at hvis jeg er grebet og engageret, så deltager jeg flittigt i den aktuelle
tråd.

> Og selv om du ikke følger med i alt hvad jeg skriver, så kan du søge på
> mine fremtidige indlæg på googlegroups.

Det vil jeg kun undtagelsesvist gøre.

> Fordi jeg nu ved hvad jeg gør hhv. ikke gør både gavnlig og ikke-gavnlig
> for vægttabsprocessen.

Du er langt fra at være i mål endnu, så hvordan ved du, at du denne gang har
fundet den rigtige vej? Du har prøvet mange andre veje før denne - og vel
troet på dem, da du gik i gang. Så hvad er det, der denne gang gør dig
sikker på, at du nu har løsningen?

> Når jeg ser tilbage rent tidsmæssigt, så kan jeg se, at mit nyeste vægttab
> stoppede da jeg fik afklaring på, at mit vikariat ikke blev forlænget.

Har du prøvet at tale med din coach om strategier til at håndtere
situationer, der tidligere har ført til vægtstigning? Ellers kan det være en
god idé.

> Hvorfor er det for dig interessant at få de ting at vide som du spørger
> til?

Det er interessant at høre, hvordan andre gør og hvilke tanker andre gør
sig!

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-04-06 12:22

Lisbeth Jacobsen skrev den 23-04-2006 08:15:

> Jeg betragter "indholdet af databasen på foodcomp.dk" som en "organiseret
> kombination af information."

Altså en opstilling af data er viden for dig?

Hvad så hvis jeg har opstillet en gruppe menneskers vægt i en tabel.
Er det viden for dig? Eller er det information?

> Hvad skal der til for at du taber dig og når dit mål? Og hvad vil du iøvrigt
> opnå ved at tabe dig - hvilke af de mange mulige gevinster ved at vægttab er
> det det, der er vigtige for dig?

Tro mig, de er afklaret.

I korte træk og formuleret i overordnede udtryk (jeg gider ikke
udbasunere hele min familiære og helbredsmæssige baggrund. Affind dig
med, at jeg allerede har kendskab til mere specifikke årsager):

- bedre helbred. Både forebyggende og forbedrende.
- bedre udholdenhed
- et kønnere spejlbillede
- overblik / kontrol
- bryde den familiære tradition om at være overvægtig.

> At veje 27 kilo for meget er meget.

> OK.. jeg ville ellers have troet, at det var spise- og motionsvaner, der var
> årsagen til din overvægt.

Hvad hjælper spise- og motionsvaner, når jeg ikke ved hvad de indebærer?

Jeg har en ide om hvad det kunne være, men ved det reelt ikke.

Der hvor du stopper din tro omkring vægttab er de fysiske og praktiske
gøremål. Og kalder dem for årsager.
Når jeg bliver spurgt om årsager, så går jeg et eller to spadestik
dybere end de overfladiske mad- og motionsvaner.

Hvis det virkelig var så nemt med spise- og motionsvaner, at det kun er
dem der er årsag til overvægt, så ville det være ufattelig nemt at lave
om på.
Hvorfor tror du, at der er så stort tilbagefald fra folk der har taget
det hele på igen efter et vægttab? De har ændret deres mad- og
motionsvaner, men har ligesom ikke fået ryddet op i de underliggende
mekanismer, der gør, at de kan holde de nye vaner.

> Men er sagens kerne ikke, at det er mad- og motionsvaner, der giver
> vægtstigningen?

Det er ///hvad der foregår//.
Jeg kan ikke ændre hvad der foregår, hvis ikke jeg kender årsagen til
///hvorfor det foregår///.

Det ændrer dog ikke ved, at mine mad- og motionsvaner ændrer sig til det
dårlige, når den struktur jeg har i min hverdag falder sammen eller
glider ud af hænderne på mig.

Lidt ligesom symptom- og årsagsbehandling.

Symptomet er, at dårlige mad- og motionsvaner giver vægtstigning
Årsagen er, at når strukturen mangler i min hverdag, så ændrer mine mad-
og motionsvaner sig til det dårlige.

Man kan blive ved med at sige, at man skal ændre sin mad- og
motionsvaner. Og det bliver ved med at enten gå i stå eller falde fra
hinanden, skal man så blive ved at se på mad- og motionsvaner eller bør
man tage fat på de underliggende aspekter.

Når man stikker et spadestik dybere og finder ud at årsagen til at mad-
og motionsvaner ikke ændrer sig fordi man har eksempelvis "psykologiske
skeletter" i forbindelse med motion eller rent logisk ved at slik
indeholder mange kalorier, men man alligvel bliver ved at spise slik i
større mængder.

Lad mig tage mig selv omkring /motion/:
Jeg har tidligere afskyet alt hvad der bare lugtede lidt af motion.
(se indlæg fra efteråret2002, hvor jeg var DDV-tilhænger).
I løbet af det sidste ½ år har jeg dog indset, at årsagen sandsynligvis
ikke ligger ved selve motionen, men mine tidligere erfaring med motion.
Med den baggrund (detaljer kan komme ved en senere lejlighed) jeg har i
forbindelse med motion, så er det ikke så underligt at jeg ikke brød mig
om det.
Selv dengang jeg tabte mig med motion, så endte alle mine løbeture og
cykelture at jeg alligevel var den langsomste samlignet med andre til at
løbe, springe og hvad man ellers skulle som værnepligtig.
Det var for så vidt bare endnu et søm til motions-kisten. At hive
disse mentale søm ud af kisten og genoplive lysten til motion. jep,
det tager tid. Vi taler om 33 års dårlige erfaringer som skal tages op
til revision. Det er ikke noget der gøres med et snuptag.

På nuværende tidspunkt motionerer jeg i det tempo jeg fysisk kan holde
ud, men også i det omfang som gør det rart for mig.
Jeg er ret ligeglad med max.puls-målinger, tid, intensitet og alle de
andre frække detaljer omkring motion.
Der hvor jeg sætter ind er, at jeg er igang. Mere igang end tidligere,
hvilket trods alt var ingenting. Presser jeg mig med pligtmotion, så vil
jeg miste lysten og så er jeg tilbage til start.

I denne vægttabsproces vil jeg have mig selv med hele vejen.
De gange hvor jeg bare har gjort hvad jeg fik besked på, tja det endte
bare med jojo-effekten.

> Hvis man droppe så mange industrielt fremstillede fødevarer så muligt og
> nøjes med basiskost behøver der kun være ganske få varer i databasen.

Det er ret kedeligt med fedtfattige bøffer og kogte hericot verts (hvad
jeg kalder: grønne bønner).

få varer med Basiskost. Det lyder meget begrænset og ikke særlig
varierende.

Og hvad med alle de fødevarer som man ikke bør have i sin kostplan.
Det handler om valg. Tilvalg og fravalg. Hvor skal jeg tilvælge A og
fravælge B.

Fravalgsprodukterne skal jeg dog ikke have købt alt for mange af, da det
bare ender med at jeg spiser dem
Så det bliver lidt svært at få dem registreret, medmindre jeg kan få
andre til at affotografere de data jeg skal bruge. Det er det nok ikke
mange der vil.

> [...]
> eksempelvis godt, at man ikke behøver spekulere på kalorieindhold i
> grønsager. Vi ved også på rygmarven, hvilken slags kød/fisk/fjerkræ, der

Nej, det har jeg ikke på rygmarven. Jeg har en fornemmelse ja, men det
er ikke på rygmarven.

Der nogen totalt - i hvert fald for mig - åbenlyse kaloriebomber som
chokolade, vingummi og andet slik som jeg tidligere indtog i
forholdsvis store mængder. Det var ret nemt og fjerne efter jeg
erkendte, at jeg reelt gjorde var: trøstespisning.
Hvad hjælper det, at jeg ved at det er kaloriebomber, når ikke jeg
kender årsagen til, at jeg alligevel spiser dem?
(((alene at jeg har fjernet de nævnte kaloriebomber fra min kost er nok
den rent fysiske årsag til, jeg ikke har taget på))).

> Min påstand er, at du allerede ved, hvor kalorierne gemmer sig.

meget mulig. Jeg savner, at jeg er bevidst om denne viden.

Hvad hjælper det, jeg gør hvad jeg gør uden at jeg ved hvad jeg gør og
hvorfor jeg gør det.

> Det var en noget kringlet-akademisk beskrivelse af, hvad coaching er *S*

så kom med din udgave af den.

hvorfor forklejne, at det er akademisk? Tiltider gemmer der sig nogen
detaljer i akademiske formuleringer som gør forskellen i forhold til
andre udtryk som man kunne forveksle med.

Hvordan ville du da adskille: instruktion, supervision, mentoring og
coaching.

> Det vil jeg kun undtagelsesvist gøre.

det sparer dig og mig i hvert fald for en frygtlig masse
spørgsmål/svar-pingpong.

> Du er langt fra at være i mål endnu, så hvordan ved du, at du denne gang har
> fundet den rigtige vej?

Det ved jeg jo heller ikke før jeg ligger på mit dødsleje om
forhåbentlig tidligst 50-60 år. De tiltag jeg etablerer idag og i den
kommende tid skal vare resten af livet. Så nej, jeg ved ikke om jeg har
fundet den rigtige tilgang før jeg har levet resten af livet. Og
bagefter kan jeg ikke fortælle om det, da jeg ligesom er død.

Jeg har ikke tænkt mig at undlade dele ud af hvad jeg mener, ved noget
om, fornemmer, har lyst til at sige eller delagtiggøre andre i.
Det jeg mener, ved noget om, har lyst til at sige eller delagtiggøre
andre i, tja hvis man mener at det er forkert....så fortæl hvad der
ellers kan gøres. Undlad dog at køre i ring med mantraet "spis mindre
forbrug mere".

Hvordan ved du at du er i mål? Du skrev selv, at du er //i evig kamp//
med kiloene.
Det lyder for mig, at du selv slås med nogen issues omkring kost- og
motionsvaner.

> Du har prøvet mange andre veje før denne - og vel
> troet på dem, da du gik i gang. Så hvad er det, der denne gang gør dig
> sikker på, at du nu har løsningen?

Jeg er blevet klogere på mig selv, samt at der fællestræk i alle de
øvrige forsøg som jeg er bevidst om ikke gentager sig.

Og at jeg denne gang tænker mig rigtig godt om før jeg giver mig kast
med et tiltag.

> Har du prøvet at tale med din coach om strategier til at håndtere
> situationer, der tidligere har ført til vægtstigning? Ellers kan det være en
> god idé.

ja, tro mig jeg har vendt rigtig mange aspekter med både
psykologforløbet sidste år og omtalte coachingforløb.
Nogen af tingene gjorde rigtig ondt at erkende; andre igen var relativt
nemme at ændre. Og nogen aspekter har indflydelse på nogen
handlingsmønstre som jeg tidligere ikke har troet var forbundet med
hinanden.

For at blive lidt lomme-filosofisk
Jeg de seneste 15-16 måneder har været igang med at blande de kort som
livet har givet mig på en måde, så jeg kan spille bedre i resten af
livets kortspil.

> Det er interessant at høre, hvordan andre gør og hvilke tanker andre gør
> sig!

ok

Hav en god søndag....og nu skal jeg en tur på motionscyklen.

mvh

Carsten Riis

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-04-06 18:36

> Hvad hjælper spise- og motionsvaner, når jeg ikke ved hvad de indebærer?

Du har givet mig et helt andet indtryk af din viden om mad og motion.

> Hvis det virkelig var så nemt med spise- og motionsvaner, at det kun er
> dem der er årsag til overvægt, så ville det være ufattelig nemt at lave om
> på.

Jeppe bliver fuld, fordi Jeppe drikker! Men HVORFOR drikker Jeppe?

> [...]
> hele på igen efter et vægttab? De har ændret deres mad- og motionsvaner,
> men har ligesom ikke fået ryddet op i de underliggende mekanismer, der

Hvordan ved du, at folk bliver overvægtige igen FORDI de ikke har fået
foretaget en sådan oprydning? Og hvad dælen gør man så, hvis man ikke kan
finde nogen "underliggende mekanismer" at hænge hatten på?

> Det er ///hvad der foregår//.
> Jeg kan ikke ændre hvad der foregår, hvis ikke jeg kender årsagen til
> ///hvorfor det foregår///.

Det kan du nu godt.
Og låser du dig fast på, at du SKAL kende årsagen for at kunne stille noget
op, så er der mange ting, der bliver uløselige.

> [...]
> Og det bliver ved med at enten gå i stå eller falde fra hinanden, skal
> man så blive ved at se på mad- og motionsvaner eller bør man tage fat på

Vil man ændre ADFÆRD betaler det sig ofte i stedet at kigge på de evner og
færdigheder du har og bruger, de værdier og overbevisninger du har og
navigerer efter - og din grundlæggende opfattelse af, hvem du er.

Så hvis det er dét du mener med "underliggende aspekter" er vi enige.

> få varer med Basiskost. Det lyder meget begrænset og ikke særlig
> varierende.

Det er et spørgsmål om at kunne lave mad og kombinere råvarerne.

> Og hvad med alle de fødevarer som man ikke bør have i sin kostplan.

Hvad skal du ikke have i din kostplan? Taler vi nu begge om industrielt
fremstillede madvarer såsom chips, kager, slik.... ?

> Hvordan ville du da adskille: instruktion, supervision, mentoring og
> coaching.

De tre første indebærer at vejlederen giver råd. Coaching handler derimod om
at hjælpe dig til at finde svarene i dig selv - coachen har ikke svarene. Så
der er en ganske radikal forskel.

> Undlad dog at køre i ring med mantraet "spis mindre forbrug mere".

Måske det lykkes for dig den dag du selv messer det mantra!
Måske ER det i virkeligheden så enkelt, så hvorfor dog gøre det kompliceret?
*S*

> Hvordan ved du at du er i mål? Du skrev selv, at du er //i evig kamp//
> med kiloene.

Jeg ryger af til nogle kilo op. Og dem smider jeg så igen. Holder vægten ern
periode og ryger op igen... and so on.

Jeg forestiller mig ikke, at jeg nogensinde ender på en vægt, som jeg udewn
videre holder resten af livet.

> Det lyder for mig, at du selv slås med nogen issues omkring kost- og
> motionsvaner.

Som tidligere skrevet betragter jeg det som en kamp, der vil vare resten af
mit liv ikke at blive fed igen. At holde mig i form er også en kamp. Og uden
kamp vil jeg ikke kunne opnå at hverken at holde vægten eller være i form.
Og sådan er der så mange gevinster her i livet, man kun får, hvis man er
indstillet på at tingene ikke kommer let eller af sig selv.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-04-06 22:41

Lisbeth Jacobsen skrev den 23-04-2006 19:35:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Du har givet mig et helt andet indtryk af din viden om mad og motion.

ja, jeg kender en del til det. men slet slet ikke nok.

> Jeppe bliver fuld, fordi Jeppe drikker! Men HVORFOR drikker Jeppe?

Nemlig.

----------
»Folk siger vel i Herredet, at Jeppe dricker; men de siger icke, hvorfor
Jeppe dricker; thi jeg fik aldrig saa mange Hug i ti Aar, jeg var under
Malicien, som jeg faaer paa en Dag af den slemme Qvinde; hun slaar mig,
Ridefogden driver mig til Arbeid som et Beest, og Degnen giør mig til
Hanrej. Maa jeg da icke vel dricke? maa jeg da icke bruge de Midler, som
Naturen giver os at bortdrive Sorg med? var jeg en Taasse, saa gik
saadant mig icke saa meget til Hierte, saa drak jeg ej heller icke, men
det er en afgiort Ting, at jeg er en vittig Mand, derfor føler jeg
saadant meer end en anden, derfor maa jeg og dricke.«
----------

Det hjælper ikke bare at sige til Jeppe, at han ikke skal drikke.

Du vil sagtens kunne fjerne Jeppe fra det miljø som hvor han har sin
hverdag og få ham ædru. Tilgengæld vil han i samme øjeblik han bliver
placeret i sit dagligdags miljø fortsætte hvor han oprindelig var.

(Det er vist hvad der sker for dem der tager på Ubberup højskole og
tilsvarende ophold pga. deres overvægt)

> Hvordan ved du, at folk bliver overvægtige igen FORDI de ikke har fået
> foretaget en sådan oprydning?

Hvorfor skulle det ellers være?

> Og hvad dælen gør man så, hvis man ikke kan
> finde nogen "underliggende mekanismer" at hænge hatten på?

Der er IMO altid en årsag til man spiser så man bliver overvægtig.

Den kan være stor og forholdsvis nem at få øje på, men den kan også
ligge så dybt begravet under nogen meget gode historier som i deres egen
logik giver rigtig god sandhed for vedkommende selv. Og når man så
lukker op for "godteposen" så ligger tingene som perler på en snor.

> Det kan du nu godt.
> Og låser du dig fast på, at du SKAL kende årsagen for at kunne stille noget
> op, så er der mange ting, der bliver uløselige.

Jeg låser ingenting IMO.

Det kan være, at jeg rent vægtmæssig står stille. men processen den
kører stadig.

På det operationelle plan her&nu og måske en uge frem vil jeg kunne
lave de ændringer i kost- og motionsplanen.
Har prøvet det ufattelig mange gange. en uge senere går luften af
ballonen og ryger alle de gode intentioner ligså hurtig som de fleste
nytårsforsætter.
Så et eller andet er der galt med den taktik!
Der skal ligesom andre "boller på suppen" for at det virker mere end én
uge ad gangen.

Lidt ligesom at renovere et hus (PS: det er ikke muligt at købe et nyt
hus ).
Nogen gang er det nok med en klat maling (i vægttabssammenhæng: spis
mindre forbrug mere).
Andre gange skal der rives vægge ned og rummene skal fordeles på ny.
Til dette kræver det, at man ved hvad man vil have; det kan kræve noget
faglig bistand og ikke mindst meget indsigt i hvad man har gang i, når
man gør det meste selv.

Man kan sige, at når jeg skruer tiden 1½ år tilbage, så ville jeg ikke
bo i mit hus.
Jeg har fået revet de vægge ned som skal rives ned. Og jeg har da lavet
huset beboeligt igen. Nu skal jeg så finde ud hvad der skal være i
køkkenet og hvad jeg skal have stående i kælderen af motionsudstyr.
De debatter jeg har herinde vil jeg så betragte som snak med naboerne
hen over hækken, hvor man diskuterer ombygning.

Det morsomme vil dog være, at du vil lave den ombygning jeg har gang i
med en spand maling.
(se senere hvor du skriver noget om hvor enkelt tingene måske er).

Ej Lisbeth, når jeg skal til at male, så kan vi snakke sammen igen om
hvilken farve væggene skal have.

Jeg håber, at du forstår hvor stort projektet er i forhold til dit mantra.

> [...]
> navigerer efter - og din grundlæggende opfattelse af, hvem du er.
>
> Så hvis det er dét du mener med "underliggende aspekter" er vi enige.

jamen så er det jo ikke kun kost- og motionsvaner der gør en overvægtig.

Kost- og motionsvanerne er et resultat af evner, færdigheder, værdier,
overbevisninger og grundlæggende opfattelse om sig selv.

> Det er et spørgsmål om at kunne lave mad og kombinere råvarerne.

Jep. Og jeg er glad for, at jeg ikke kommer til skade når jeg står i
et køkken.

Kan da finde ud af, at svinge en køkkenkniv henover nogen grønsager, men
det er da også det.

> Hvad skal du ikke have i din kostplan? Taler vi nu begge om industrielt
> fremstillede madvarer såsom chips, kager, slik.... ?

Hvad med brød, mælk, konserves, pålæg, ost, frostvarer

Kunne det være, at der findes færdigretter / halvfabrikata som kan bruges?
Hvordan ved man det med sikkerhed?

Da jeg er en klovn til at huske hvad der er hvad, så må jeg hellere få
det skrevet ned. Og den slags oplysninger som jeg har brug findes ikke
nogen steder endnu. Netop for ikke at låse mig fast (som du nævnte
tidligere), så laver jeg det selv.

> De tre første indebærer at vejlederen giver råd. Coaching handler derimod om
> at hjælpe dig til at finde svarene i dig selv - coachen har ikke svarene. Så
> der er en ganske radikal forskel.

Hvad består hjælpen af i coaching i forhold til de andre?
Du kan nok se, at den definition jeg citerede den dækker hvad coaching
er. Din definition åbner op for nye spørgsmål.

> Måske det lykkes for dig den dag du selv messer det mantra!

Tja, at messe mantraer er ikke noget man taber sig ved.

> Måske ER det i virkeligheden så enkelt, så hvorfor dog gøre det kompliceret?
> *S*

Hvis det var så enkelt. Hvorfor er så så mange mennesker overvægtige?

> Jeg ryger af til nogle kilo op. Og dem smider jeg så igen. Holder vægten ern
> periode og ryger op igen... and so on.

jojo-effekt (dog i mindre grad).

> Jeg forestiller mig ikke, at jeg nogensinde ender på en vægt, som jeg udewn
> videre holder resten af livet.

Hvorfor ikke? virkeligheden er så enkel.

> [...]
> Og sådan er der så mange gevinster her i livet, man kun får, hvis man er
> indstillet på at tingene ikke kommer let eller af sig selv.

Lige mine ord: Mit vægttab kommer ikke let eller af sig selv.
Hvis det kom af sig selv, så var det jo fuldstændig unødvendigt for mig,
at lave alle de omprioriteringer og tiltag som jeg er igang med.

Men hvordan kan du på den ene side sige, at

virkeligheden er så enkelt
og samtidig sige,
at tingene ikke kommer let eller af sig selv?

Kan du blive enig med dig selv?

mvh

Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-04-06 17:01

> ja, jeg kender en del til det. men slet slet ikke nok.

Mener du dermed, at du ikke allerede ved nok til at kunne tabe dig som du
ønsker?

> Det hjælper ikke bare at sige til Jeppe, at han ikke skal drikke.

Nej. Men vil Jeppe ikke være fuld, så skal han lade være med at drikke.

Vil man tabe sig, skal man spise mindre energi end man forbruger - hvordan
du så i øvrigt vil klare opgaven og hvad der kan drille dig i at klare det,
er en anden sag.

> Hvorfor skulle det ellers være?

Der kan være mange årsager!

En af dem er den fysiologiske - at kroppen vil tilbage til udgangspunktet.
Professor, overlæge, dr.med. Bjørn Richelsen forklarede det i en
tv-udsendelse for ikke længe siden. Har man en gang været meget overvægtig
vil det være stort set umuligt at tabe sig og holde vægten. Det
lykkes kun for få procent.

Det har også lige været fremme, at mange af dem, der får maven opereret
mindre, OGSÅ bliver fede igen efter nogle år.

Og derudover er der både gode og mindre gode forklaringer og undskyldninger.
Men der er mange og de er forskellige.

> Der er IMO altid en årsag til man spiser så man bliver overvægtig.

Jada. Men det handler ikke altsammen om at have "siddet skævt på den kolde
potte".

> [...]
> giver rigtig god sandhed for vedkommende selv. Og når man så lukker op
> for "godteposen" så ligger tingene som perler på en snor.

Der findes ikke ret mange mennesker, der er fri for at have skeletter i
skabene. og et eller flere af dem kan man altid bruge som undskyldning. Man
kan også lade være.

> Har prøvet det ufattelig mange gange. en uge senere går luften af
> ballonen og ryger alle de gode intentioner ligså hurtig som de fleste
> nytårsforsætter.

Prøv at kig grundigt på, HVORFOR du egentlig vil tabe dig.
Og kig så på dit fokus - kigger du først og fremmest på muligheder eller på
forhindringer? Ser du på hvad du KAN gøre eller fokuserer du mere på, hvad
der driller?

> Der skal ligesom andre "boller på suppen" for at det virker mere end én
> uge ad gangen.

Du skal være virkelig motiveret, hvis det skal lykkes. Det er hårdt arbejde
at tabe sig og holde vægten.

> [...]
> faglig bistand og ikke mindst meget indsigt i hvad man har gang i, når man

Du ved vel, hvad du vel have? Og hvad der skal til? Just do it!

> Jeg håber, at du forstår hvor stort projektet er i forhold til dit mantra.

Det forstår jeg! Når du beskriver et vægttabsprojekt er det et langt, langt
større projekt end når JEG skal tabe mig.

Når man gør sine projekter så store og komplicerede som vægttab er i dine
øjne, så er det værd at kigge på, om man virkelig ønsker det, om man er
motiveret for det - eller om man begrænser sig selv i at nå målet ved
konstant at fokusere på alt det, der kan forhindre en i at nå målet.

> jamen så er det jo ikke kun kost- og motionsvaner der gør en
> overvægtig.

Jo det er det da!

Hvis en spritbilist kører et menneske ihjel, er det fordi han var fuld, det
gik galt. Det kan godt være, at konen smed ham ud aftenen før - men han har
dælme ikke kørt et menneske ihjel FORDI konen fyrede ham dagen i forvejen.

> Kost- og motionsvanerne er et resultat af evner, færdigheder, værdier,
> overbevisninger og grundlæggende opfattelse om sig selv.

ALT hvad du gør - og alt hvad du IKKE gør - er påvirket af evner,
færdigheder, værdier,
overbevisninger og din grundlæggende opfattelse af dig selv.

> Du kan nok se, at den definition jeg citerede den dækker hvad coaching er.

Jeg skrev IKKE, at definitionen ikke var dækkende!
Jeg skrev, at det er "en noget kringlet-akademisk beskrivelse af, hvad
coaching er."

> Din definition åbner op for nye spørgsmål.

Ja bestemt. Det gjorde "din" også. Og det gør sørme ikke noget.

> Tja, at messe mantraer er ikke noget man taber sig ved.

Kender du til positive affirmationer?
Hvis du gør ved du også, hvilken effekt negative mantraer kan have.

De mantraer man messer viser en del om, hvor sandsynligt det er, at man
taber sig. Når du læser folks "mantraer" her i gruppen kan du i langt de
fleste tilfælde forudsige, om deres projekt lykkes eller ej. De mantraer
folk messer siger nemlig alt om, hvor meget de tror på sagen og hvor meget
de orker kæmpe for det.

Kig engang på de mantraer du messer! Både for dig selv og for andre.

> Hvis det var så enkelt. Hvorfor er så så mange mennesker overvægtige?

Måske fordi mange gør det besværligt og kompliceret - og konstant messer
mantraer om, hvor svært det er!
Måske fordi mange dybest set hellere vil æde frit og æde løs - og ligge på
sofaen med fjernbetjeningen i hånden.
Måske fordi de dybest set ikke er motiverede for at tabe sig.
Måske fordi de er magelige og ikke orker den store kamp det er at tabe sig.
Måske fordi deres krop er blevet træt af utallige slankekure?
Måske fordi de bevæger sig så lidt, at de stort set ikke kan forbruge
kalorier.

Der kan være rigtig mange forklaringer!

> jojo-effekt (dog i mindre grad).

Jep!

> Hvorfor ikke? virkeligheden er så enkel.

Jamen det er fint, hvis det bliver sådan, at jeg resten af livet skal gøre
en bevist indsats for at undgå overvægt. Jeg har erkendt, at det ikke går af
sig selv, og jeg kan sagtens leve med det,
som det er.

> Lige mine ord: Mit vægttab kommer ikke let eller af sig selv.
> Hvis det kom af sig selv, så var det jo fuldstændig unødvendigt for mig,
> at lave alle de omprioriteringer og tiltag som jeg er igang med.

Jeg tror, du er ved at gå over åen efter vand.

> Men hvordan kan du på den ene side sige, at
> virkeligheden er så enkelt
> og samtidig sige,
> at tingene ikke kommer let eller af sig selv?
> Kan du blive enig med dig selv?

Set med mine øjne er der en kæmpeforskel på din og min opfattelse af projekt
vægttab. Dit projekt er så stort, omfattende og krævende, at jeg ikke ville
gide og ikke ville lykkes med det.

Mit projekt er såre enkelt: rør dig noget mere, spis noget mindre. Det får
jeg sved på panden af - for det handler om timelange løbeture. Men værre er
det heller ikke. jeg kommer bare ikke sovende - eller hvilende på sofaen med
chips i hånden! - til et vægttab. Jeg skal arbejde for sagen. Og det ER
hårdt arbejde at løbe 10-15 km 3-4 gange om ugen. Men det ER så enkelt, at
det handler om røre sig mere og spise mindre.

Mvh.lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-04-06 23:49

Lisbeth Jacobsen skrev den 24-04-2006 18:00:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mener du dermed, at du ikke allerede ved nok til at kunne tabe dig som du
> ønsker?

Jep. som tidligere anført, så har jeg fået en bivirkning af
SB-kostplanen, der gør, at der skal omrokeres til mere alsidig kost.
Ikke en særlig rar bivirkning skal jeg lige sige.

Og nej, jeg ved ikke hvad det vil sige at spise alsidig.
Jeg kender ikke mulighederne!
Derfor min registrering af madvarer.

> Nej. Men vil Jeppe ikke være fuld, så skal han lade være med at drikke.

Og når Jeppe ikke ved hvordan han skal lade være med at drikke. Hvad så?

> Vil man tabe sig, skal man spise mindre energi end man forbruger - hvordan
> du så i øvrigt vil klare opgaven og hvad der kan drille dig i at klare det,
> er en anden sag.

Samme sag IMO. Det kan man ikke skille ad.
Du siger da heller ikke til en person med astmatisk tilfælde, at han
bare skal trække vejret. men hvordan han kommer til at trække vejret er
en anden sag.

Derudover, så er mange af spørgsmålene her i gruppen, netop:
hvordan-spørgsmål.

> Der kan være mange årsager!

Nemlig!

> En af dem er den fysiologiske

som du selv skriver: én af dem.

Hvad med de andre?

> - at kroppen vil tilbage til udgangspunktet.
> Professor, overlæge, dr.med. Bjørn Richelsen forklarede det i en
> tv-udsendelse for ikke længe siden.

Kan du huske hvilken kanal det var på?

> Har man en gang været meget overvægtig
> vil det være stort set umuligt at tabe sig og holde vægten. Det
> lykkes kun for få procent.

Kroppen er altså ikke noget autonomt som træffer sine egne valg om den
har lyst til at være fed eller ej.
Det er trods alt personen som har en livsstil som gør at man (igen)
bliver overvægtig.

Der findes kun meget meget få undtagelser til følgende:

Man bliver/er overvægtig fordi man har en overvægtig livsstil

> Det har også lige været fremme, at mange af dem, der får maven opereret
> mindre, OGSÅ bliver fede igen efter nogle år.

Jep, de vænner tilbage til de uvaner de havde før operationen.

Man så det jo i efterårets serie omkring de 4-5 familier man fulgte med
hver deres metoder. Ham der blev opereret havde mindst glæde af
operationen, fordi han stadig spiste som han gjorde før operationen og
rent fysisk ikke kunne spise de mængder som han tidligere satte til livs.
Han fulgte i hvert fald ikke dit mantra. Hvis han gjorde, så ville han
jo tabe sig, ik?

> Og derudover er der både gode og mindre gode forklaringer og undskyldninger.
> Men der er mange og de er forskellige.

Og når man ikke kender dem, så kan man ikke udfordre dem.

Hvorfor tror du, at jeg har højnet mængden af motion fra nul til et par
gange om ugen. Det er ikke pga. mantraet.
Det er fordi jeg kender mine forklaringer.

> Jada. Men det handler ikke altsammen om at have "siddet skævt på den kolde
> potte".

har jeg skrevet det?

> Der findes ikke ret mange mennesker, der er fri for at have skeletter i
> skabene. og et eller flere af dem kan man altid bruge som undskyldning. Man
> kan også lade være.

Og resultatet bliver derefter!

Jeg har ikke sagt, at man stopper med ved at kende skelettets eksistens.
Det skal undersøges, pilles fra hinanden og pakkes ned i en lille
kasse. Kassen tilbage i skabet, så der bliver plads til en ny gardrobe i
skabet.

Renoverings-analogien:
Du skal undre dig over dine fugtskader (og vandafgiften) i huset, når
ikke du kender tilstanden på de skjulte rør.
Du kan naturligvis bare betale vandregningen. Det mest
langtidsholdbare ville være, at finde ud af hvorfor vandregningen er så
stor.

> [...]
> forhindringer? Ser du på hvad du KAN gøre eller fokuserer du mere på, hvad

Jeg fokuserer i den grad på hvad jeg kan. Jeg kender tilgengæld også
mine begrænsninger.

Det ville være totalt hovedløst af mig, at jeg kan spille i superligaen,
når selv spillere i serie 4 spiller bedre end jeg.

Det er hvad man kalder at være: realistisk!

> Du skal være virkelig motiveret, hvis det skal lykkes.

Det har intet med motivation at gøre, men om at få etableret et
only-win-enviroment (bringe sig selv i en situation, hvor det eneste der
sker er, at det lykkedes).

Motivation/viljestyrke er meget meget flygtig. Hvordan kommer man
videre, når motivationen er væk?

Når man har etableret sit only-win-enviroment, så er
motivationen/viljestyrken fuldstændig ligegyldig.

Derudover arbejder jeg helst ikke i hvis-scenarier.

> Det er hårdt arbejde
> at tabe sig og holde vægten.

Hov! hvorfor er det hårdt arbejde.

Man skal jo bare have positive affirmationer.

Og hvorfor er ikke hårdt arbejde hvad jeg laver?
Hårdt arbejde er sandelig andet end sveddryppende krampefremkaldende
aktiviteter.

> Du ved vel, hvad du vel have? Og hvad der skal til? Just do it!

Næh, på kostområdet ved jeg det ikke.

> [...]

> motiveret for det - eller om man begrænser sig selv i at nå målet ved
> konstant at fokusere på alt det, der kan forhindre en i at nå målet.

Tja, du mener helt seriøs at du har fundet dine vise sten.
Og fred være med det.

Du bedes dog huske på, at det ikke er mig som befinder mig "i en evig kamp".
Har du tænkt over, hvorfor du bruger så voldsomt et billedsprog omkring
din vægtkontrol?

> [...]
> dælme ikke kørt et menneske ihjel FORDI konen fyrede ham dagen i forvejen.

Snarere, at han ikke har lært at tackle vanskelige situationer uden at
ty til alkohol.
Mennesket er kørt ihjel, hvilket er meget tragisk. Det skal
spritbilisten også straffes for. Ingen tvivl om det.
Hvad så efter straffen er udstået? Hvordan forhindrer man, at han gør
det igen?
PS: det hjælper ikke at sige til ham, at han ikke må køre bil. Det
hjalp jo heller ikke at sige til ham, at han ikke skulle køre bil i
alkoholpåvirket tilstand tidligere. Baseret på resultater, så hjælper
det ikke noget at sige til ham hvad han må og ikke må.

Lad mig tage mig selv i første halvår år2003.

I begyndelsen af år2003 vejede jeg omkring 100 kg og havde lært en masse
om DDV-kostplanen.
Der skete så en bred vifte af stressede situationer, hvor jeg til sidst
bukkede under for presset.
Hurra hurra for kostplanen. Den var virkelig effektiv at spise op til 5
frugter pr. dag til at håndtere dødsfald og ulykke i nærmeste familie,
nytarbejde hhv. fyring på en ubehagelig måde, samt at dem jeg troede
skulle hjælpe mig ikke hjalp mig.

hurra hurra for at jeg vidste noget om hvordan man spiser efter
DDV-konceptet.
Det var virkelig nyttig at vide, at man skulle drikke 2 liter vand
daglig, samt at agurker var "gratis" på 600g-grøntsager-kontoen, når man
risikerede at miste 5 ugers dagpenge og dermed evt miste sin bolig.
Virkelig nyttig.

Det svarer lidt til, at man skal fælde et stort træ med en våd malerpensel.

> ALT hvad du gør - og alt hvad du IKKE gør - er påvirket af evner,
> færdigheder, værdier,
> overbevisninger og din grundlæggende opfattelse af dig selv.

Er vi så enige om, at kost- og motionsvanerne er hvad jeg gør og hvad
jeg ikke gør?

Og dermed er kost- og motionsvanerne påvirket af følgende faktorer:

evner,
færdigheder,
værdier,
overbevisninger
og
grundlæggende opfattelser om sig selv.

Hvordan ændrer man så kost- og motionsvanerne?
Det gør man vel ved at ændre faktorerne.

Hvorfor er det "forkert" at oparbejde evner og færdigheder omkring
ernæring? (læs: min database).

> Kender du til positive affirmationer?

Noget med, at man bekræfter sig selv i noget positivt.

Tja, jeg kan sagtens bekræfte mig selv i, at jeg spiser sundt, ser
godt ud og synger som finalisterne i "scenen er din".
Andre vil så kalde mig for den danske udgave af Baron Hieronymus Carl
Friedrich Freiherr von Münchhausen.
Men hvad pokker jeg har jo mine positive affirmationer.

Jeg kan sagtens renovere mit hus ved at bruge positive affirmationer
som: Jeg er god til at renovere hus.
Det hamrende ligegyldig hvordan huset så bliver, bare jeg har min
affirmation.
Eller vil du have indhold også?

Bare kald mig administrende direktør i mit liv, men jeg har det altså
ikke så godt med marketingsafdelingens slogan.
Jeg ser på hele "virksomheden", hvor mit beslutningsgrundlag bygger på
budgetter på baggrund af forretningsplaner, markedsanalyser og
gennemtænkte strategier. Holde budgetterne op mod kvartårlige
driftsregnskaber og den helårlige resultatopgørelse.
Når så driftsregnskabet afviger negativt, så må jeg ind og se hvordan
produktionsapparatet har det. Skal det justeres, ombygges eller fornyes?
Der kan kun justerers så og så meget før man må erkende, at det man har
i virksomheden ikke er godt for den fremtidige drift. Man skal udskifte
noget eller købe helt nyt. Når man så stor overfor en større
investering, så gør det jo ikke noget, at man der bliver tænkt over
tingene inden man køber.

> De mantraer man messer viser en del om, hvor sandsynligt det er, at man
> taber sig. Når du læser folks "mantraer" her i gruppen kan du i langt de
> fleste tilfælde forudsige, om deres projekt lykkes eller ej.

Der er jo ikke så mange aktive skribenter herinde. I hvert fald ikke
nok til at sige, at det er mantraer som skal til.

Hvad med alle dem som det lykkedes for som ingen mantraer har?
Eller hvad med dem som skifter deres mantraer ud?
hvad med alle dem som ikke skriver herinde og ingen mantraer har?

Er du virkelig overbevist om, at du har - med den population som er
tilstede her i gruppen - tilstrækkelig grundlag til at konkludere at
mantraer er godt?

> De mantraer
> folk messer siger nemlig alt om, hvor meget de tror på sagen og hvor meget
> de orker kæmpe for det.

Jep, tror på sagen.

Kald mig bare ateist, men tro er ikke viden.

> Kig engang på de mantraer du messer! Både for dig selv og for andre.

Mantraer er noget religiøst noget. Religion er noget man tror på.
Når det er noget man tror på, så er det ikke noget man ved. Ellers
ville det ikke hedde tro.

> Måske fordi mange gør det besværligt og kompliceret - og konstant messer
> mantraer om, hvor svært det er!

mantraer er ikke komplicerede. De prøver netop at gøre komplicerede
ting nemme.

> [...]
> Måske fordi deres krop er blevet træt af utallige slankekure?
> Måske fordi de bevæger sig så lidt, at de stort set ikke kan forbruge

Hvad blev der af:
-------------
Alt hvad man foretager sig er påvirket af evner, færdigheder, værdier,
overbevisninger og grundlæggende opfattelse af sig selv?
-------------

> Der kan være rigtig mange forklaringer!

Nemlig. Og når man ikke er bevidst om sin forklaring, så kan man ikke
lave den om.
Og når man endelig er blevet bevidst om den, så kan man bryde
forklaringens "indre logik" ad i sine bestanddele og pakke dem væk.
Samtidig skal man så opbygge en ny.

Det er fint, at du er kommet så langt, at du har opbygget din nye
forklaring. Rigtig hjertelig tillykke med det.

> Jep!

Hvorfor acceptere den? har det været dit mål dengang du startede med
dit vægttab?

> [...]
> en bevist indsats for at undgå overvægt. Jeg har erkendt, at det ikke går af
> sig selv, og jeg kan sagtens leve med det,

Og det messer du så for dig selv?

> Jeg tror, du er ved at gå over åen efter vand.

Tja, tro du bare.

Jeg går bare gerne et sted hen ved åen, hvor jeg kan stå sikkert og
hælde vand i min spand.
Ellers falder jeg bare i åen.

Eller sagt på en anden måde:
Jeg kan sagtens sige til mig selv, at min side af åen ikke er frosset
til, men det ændrer ikke ved det faktum, at min side af åen er frosset til.

> Set med mine øjne er der en kæmpeforskel på din og min opfattelse af projekt
> vægttab. Dit projekt er så stort, omfattende og krævende, at jeg ikke ville
> gide og ikke ville lykkes med det.

Så er det jo godt, at jeg ikke er dig.

Nogen har fået udleveret et godt hus og fået vedligeholdt (kaldet:
livet) på en god måde, så det kun skal males en gang imellem.

Nogen har fået udleveret et ligeså godt hus, men desværre bliver udsat
for stormvejr som så ikke bliver repareret undervejs. Ovenikøbet bliver
huset også misvedligeholdt. Når man så bor i et sådan hus, så kan man
enten gå til i huset eller også kan man vælge at renovere huset, så det
kan modstå de ydre påvirkninger som kommer.

Et andet sted skriver du, at det kræver hårdt arbejde at tabe sig.

At arbejde med noget stort, omfattende og krævende.
Er det ikke hårdt arbejde?

Det er da i hvert fald så hårdt, at du ikke vil lykkedes med det.

> Mit projekt er såre enkelt: rør dig noget mere, spis noget mindre. Det får
> jeg sved på panden af - for det handler om timelange løbeture.

Får du svedeture af, at jeg løber i timevis?

hmmmmm, du skal da være så velkommen til at overtage mine glasknæ.

> [...]
> hårdt arbejde at løbe 10-15 km 3-4 gange om ugen. Men det ER så enkelt, at
> det handler om røre sig mere og spise mindre.

Og allerede der adskiller dit projekt sig fra mit. Jeg kan ikke løbe i
timevis. Blandt venner går jeg under øgenavnet: carsten glasknæ.

Har du svært ved at forstå, at en vægttabproces indebærer andet end din
affirmation og simplificering af andres situation?

mvh

Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-04-06 15:52

> Og nej, jeg ved ikke hvad det vil sige at spise alsidig.

Du ved godt, hvad ordet alsidigt betyder *S*

> Og når Jeppe ikke ved hvordan han skal lade være med at drikke. Hvad så?

Så har Jeppe fundet en god undskyldning for at fortsætte med at drikke!

> Kan du huske hvilken kanal det var på?

DR1 eller TV2

> Hvorfor tror du, at jeg har højnet mængden af motion fra nul til et par
> gange om ugen. Det er ikke pga. mantraet.
> Det er fordi jeg kender mine forklaringer.

Du kunne godt have øget mængden af motion uden at kende "dine forklaringer".

> Jeg fokuserer i den grad på hvad jeg kan. Jeg kender tilgengæld også
> mine begrænsninger.

Du taler mest om forhindringer og drillerier. Om hvad du ikke ved og ikke
kan.

> Motivation/viljestyrke er meget meget flygtig. Hvordan kommer man videre,
> når motivationen er væk?

Coachen kan hjælpe med at finde motivationen.
Man kan også selv arbejde med at finde sine motiver.

Og er man IKKE motiveret, kan man lige så godt droppe at tabe sig.

> Hov! hvorfor er det hårdt arbejde.
> Man skal jo bare have positive affirmationer.

De positive affirmationer kan få en til at gide selvom det kræver hårdt
arbejde. De kan få en til at tro på, at man kan klare selv hårdt arbejde.

> Hårdt arbejde er sandelig andet end sveddryppende krampefremkaldende
> aktiviteter.

Ja bestemt. Men vil du tabe dig er det mest effektivt med den slags hårdt
arbejde, der er sveddryppende *S*

> Næh, på kostområdet ved jeg det ikke.

Så synes jeg du skal læse mange af de råd du herinde har givet andre om
kost!

> Du bedes dog huske på, at det ikke er mig som befinder mig "i en evig
> kamp".

Men det er vist heller ikke dig, der har tabt sig som ønsket?

> Har du tænkt over, hvorfor du bruger så voldsomt et billedsprog omkring
> din vægtkontrol?

Ja. Fordi jeg VED af erfaring, at det kræver hårdt arbejde. Og jeg har
tillige accepteret, at sådan er det.
Jeg glæder mig til at høre fra dig den dag du finder en løsninger, der ikke
indebærer kamp og hårdt arbejde. Og indtil jeg hører om den nemme løsning
affinder jeg mig med at jeg skal kæmpe for sagen.

> Hvorfor er det "forkert" at oparbejde evner og færdigheder omkring
> ernæring? (læs: min database).

Det er ikke spor forkert. Men man kan oparbejde evner og færdigheder i en
uendelighed indenfor det emne. Jeg har selv gjort det i årevis! Men at tabe
sig kræver ikke, at du er hverken hel eller halv professor i ernæring.

> Hvad med alle dem som det lykkedes for som ingen mantraer har?

Alle har deres mantraer. Går man på slankekur har man eksempelvis
formuleret, at man vil tabe sig og minder sig selv om det dagligt.

> Er du virkelig overbevist om, at du har - med den population som er
> tilstede her i gruppen - tilstrækkelig grundlag til at konkludere at
> mantraer er godt?

Det er ikke denne gruppe, der får mig til at drage konklusioner om mantraers
effekt *S*
Og skal det endelig være, vil jeg hellere tale om "overbevisninger".

> Mantraer er noget religiøst noget.

I din verden måske? Men ikke i min.

> mantraer er ikke komplicerede. De prøver netop at gøre komplicerede ting
> nemme.

Mantraer (overbevisninger!) er ikke kun positive og ikke kun støttende.

"Jeg ved ikke nok om ernæring til at tabe mig" er også en overbevisning. Og
den er ikke støttende.

> [...]
> Alt hvad man foretager sig er påvirket af evner, færdigheder, værdier,
> overbevisninger og grundlæggende opfattelse af sig selv?

Det ligger altsammen bag alt du gør og alt du ikke gør. Uanset du lægger dig
på sofaen eller løber en forårstur. uanset du æder dig fed eller taber dig.

> Nemlig. Og når man ikke er bevidst om sin forklaring, så kan man ikke
> lave den om.

Du kan sagtens begynde at motionere mere og spise mindre selvom du ikke ved,
om der er psykologiske årsager til, at du spiser forkert og motionerer for
lidt.

> Nogen har fået udleveret et godt hus og fået vedligeholdt (kaldet: livet)
> på en god måde, så det kun skal males en gang imellem.

Det gælder for meget få mennesker! og det gælder desværre ikke for mig. Jeg
har prøvet det meste af det jeg husker du har fortalt om. Du har jo utallige
gange fortalt om de besværligheder og problemer, der har drillet dig
undervejs.

> Og allerede der adskiller dit projekt sig fra mit. Jeg kan ikke løbe i
> timevis. Blandt venner går jeg under øgenavnet: carsten glasknæ.

Fokuser på dine muligheder - ikke på det du IKKE kan!

> Har du svært ved at forstå, at en vægttabproces indebærer andet end din
> affirmation og simplificering af andres situation?

Nejda!

Men jeg ved, at ligesom man kan påstå, at det er let som at klø sig et vist
sted at tabe sig, kan man gå i den stik modsatte grøft og gøre sit vægttab
til en så kompliceret en affære, at man får overbevist sig selv om andre om,
at det er meget lidt sandsynligt, at det er muligt for en.

Jeg mener selv, at jeg befinder mig mellem to yderligtgående grøfter! Jeg
siger IKKE at det er let. Jeg siger IKKE, at det ikke kræver ret meget af
dig. Men sværere er det altså heller ikke.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-04-06 23:42

Lisbeth Jacobsen skrev den 25-04-2006 16:51:

> Jeg mener selv, at jeg befinder mig mellem to yderligtgående grøfter! Jeg
> siger IKKE at det er let. Jeg siger IKKE, at det ikke kræver ret meget af
> dig. Men sværere er det altså heller ikke.

Det eneste vi er enige om er vist, at vægttab ikke er er

kvantefysik på universitetsniveau.
samtidig med at det ikke er lige nemt/let/simpelt som at klø sig selv
på hagen.

Skal vi ikke bare stoppe diskussionen der.

mvh

Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-04-06 17:12

> [...]

> virkeligheden er så enkelt
> og samtidig sige,
> at tingene ikke kommer let eller af sig selv?

Faldt lige - i en helt anden sammenhæng - over følgende citat:

"Når noget er svært for dig at overkomme, så tænk ikke:" Dette er umuligt
for et menneske!" Men derimod, når du ser,at noget er muligt og går let for
et andet menneske, så tænk: "Det må jeg da også kunne præstere." (Markus
Aurelius)

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-04-06 19:12

Lisbeth Jacobsen skrev i 444cf8f5$0$11172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net
dette:

> [...]
> umuligt for et menneske!" Men derimod, når du ser,at noget er muligt
> og går let for et andet menneske, så tænk: "Det må jeg da også kunne

Og det er meget vise ord. Og bemærk at Marcus Aurelius ikke siger, at det
nødvendigvis er let - kun at det kan lade sig gøre.

Jeg har personligt det problem, at jeg i bund og grund ikke kan fordrage
motion.
Men har erkendt det nyttige. Og gør det helt regelmæssigt. Men selv efter
flere års meget regelmæssig aktivitet afskyr jeg det stadigt. Konditallet er
glimrende, motivationen er OK - men jeg afskyr hvert minut. Jeg kan ikke
fordrage at blive forpustet. Jeg hader at svede og jeg synes det gør ondt ad
helvede til i hele muskulaturen, når jeg cykler, løber eller gør gymnastik.
Jeg bliver nærmest glad, når efteråret banker på og jeg kan finde en god
undskyldning for at droppe løbeturen til fordel for en halv time på
kondicyklen. Er jeg heldig kan jeg nemlig distraheres for det forfærdelige
med fjernsynet eller lignende.
Men det kan lade sig gøre. Og det må så være, hvad jeg må nøjes med. Men jeg
kan godt nok blive gevaldig misundelig, når jeg hører folk, der gudhjælpemig
/glæder/ sig til at komme ud og løbe en tur. Bare det var mig!

vh
Jan

PS: Knipserier kan findes på | B: Har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm |

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-04-06 15:49

> Og det er meget vise ord. Og bemærk at Marcus Aurelius ikke siger, at det
> nødvendigvis er let - kun at det kan lade sig gøre.

Lige præcis. Der er masser af ting, der er mulige - men ikke nødvendigvis
lette.

> Jeg har personligt det problem, at jeg i bund og grund ikke kan fordrage
> motion.

Jeg kan ikke fordrage det, når jeg ikke er i form. Når jeg er i topform er
det derimod sjovt. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-04-06 18:17

Lisbeth Jacobsen skrev i 444e3773$0$11660$ba624c82@nntp02.dk.telia.net
dette:

> Jeg kan ikke fordrage det, når jeg ikke er i form. Når jeg er i
> topform er det derimod sjovt. *S*

Igen - bare det var mig!

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-04-06 20:29

> Igen - bare det var mig!

Du er ikke alene! Jeg har været i meget, meget god form, og i elendig form.
Uanset hvad, så er motion rædselfuldt. Det er kedeligt, man bliver
forpustet, sveder og der er bare ingen udfordring i det.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-04-06 21:19

> Du er ikke alene! Jeg har været i meget, meget god form, og i elendig
> form. Uanset hvad, så er motion rædselfuldt. Det er kedeligt, man bliver
> forpustet, sveder og der er bare ingen udfordring i det.

Jeg forsøgte fire-fem gange seriøst at løbetræne og havde det hver gang
ligesom du.
Daj eg for vist nok sjette gang besluttede mig for at forsøge, var jeg
indstillet på, at nu var det sidste forsøg - alt eller intet. Og pludselig
fandt jeg "travet" og blev bidt.

Har en veninde, der er srpunget fra seriøst at mene og udtrykke, at folk der
dyrker motion er idioter. Nu takker hun nej til alle andre tilbud der falder
på en af hendes motionsaftaler.

Hvad det er, der gør forskellen, aner jeg ikke! Men jeg kender flere sådane
tilfælde, hvor man faktisk har fået vendt oplevelsen.

Men ellers er der jo ikke andet at gøre end at lade være. Jeg ville ikke
gide, hvis jeg ikke kunne lide det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-06 09:39

Lisbeth Jacobsen skrev i 444e8546$0$12401$ba624c82@nntp02.dk.telia.net
dette:

> Men ellers er der jo ikke andet at gøre end at lade være. Jeg ville
> ikke gide, hvis jeg ikke kunne lide det.

Jeg kan endnu mindre lide kredsløbssygdomme, bevægelseshæmninger, tidlig
død, XXXXL i T-shirts osv. - så der er næppe noget alternativ til motion.
Så den dag, man kan få det som en pille, så stopper jeg.
Men det er nok ikke nært forestående.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm |
http://jan.boegh.net/Album/Verden/Middelalderfestival_i_Bevagna/index.html

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-04-06 08:50

Carsten Riis skrev i K9u1g.95$8i6.66@news.get2net.dk dette:

> Det kan vel læres!
>
> Jeg betragter også fede/overvægtige mennesker som intelligente
> mennesker, som endnu ikke har viden om ernæring og vaner på grundlag
> af denne viden.

Den snak er sgu tomme kalorier.

> [...]
> og siger til dig selv: Det har jeg ingen evner indenfor.
> og læner dig tilbage for at sige: nå, sådan er det nu engang og det

Du kan ikke læse!

> [...]
> at lære og indsamle informationer. Al den viden og alle de
> informationer er jeg fuld i gang med at omsætte til praktiske tiltag

Personligt har jeg det nok lidt sådan, at jeg er dybt betænkelig ved at
enhver, der har vendt side 2 i en bog føler sig kaldet til at missionere
hvad der stod på side 1.

> Og tro mig, når jeg kan lære det, så kan Lisbeth og alle mulige andre
> også. I am no Einstein.

Umiddelbart vil jeg tro, at Lisbeth har indset en hel del mere end du har.
Men jeg kan da tage fejl. Hun lyder da i hvert fald ikke som en
tv-prædikant, når hun bidrager med noget.

Floskler!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-04-06 00:21

Jan Bøgh skrev den 20-04-2006 09:50:

> Personligt har jeg det nok lidt sådan, at jeg er dybt betænkelig ved at
> enhver, der har vendt side 2 i en bog føler sig kaldet til at missionere
> hvad der stod på side 1.

Hvad for dig til at tro, at jeg kun har læst én bog?

hvormange bøger skal man have læst før man efter din mening må komme med
sin mening?

Og hvad missionerer du for?

mvh

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-04-06 11:15

Carsten Riis skrev i hHU1g.18990$Sf.13043@news.get2net.dk dette:

> Og hvad missionerer du for?

intet - det skulle da lige være min dybe og inderlige aversion mod
missionærer.
Jeg deler gerne ud af mine egne personlige erfaringer, hvor jeg finder det
passende - men afholder mig fra at prædike en sandhed, der hos de, der mener
sig i besiddelse af en sådan, oftest dækker over en mangel på forståelse.

Jeg har lige læst din alenlange epistel om dit projekt med indsamling af
viden, og det indikerer for mig at du ikke har den store indsigt, men
desperat forsøger at få det.
Og når så engang du har vist, at du faktisk kan efterleve din råd i stedet
for at sprede dem ud til højre og venstre, vil jeg nok have mere respekt for
dine udsagn.
Jeg bryder mig simpelthen ikke om den blanding af pseudovidenskab og
pop-psykologi, som jeg synes du tit præsenterer os for.
På den anden side, så ser det jo ud til at der er en del, der tager det til
sig med glæde - og jeg kan sagtens leve med at være en gnaven gammel
brokrøv. Og det tror jeg sådan set ikke ændrer sig

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Marianne

Dato : 17-04-06 15:41

Hej

Men sådan er det! At tabe 1 kg om ugen ER faktisk temmlig meget. En læge vil
normalt anbefale max. 1/2 kg om ugen. Du må indstille dig på, at det tager
tid, og at du skal leve med en ny/anderledes måde at spise på i fremtiden.
McDonalds er kun ved festlige lejligheder.

En anden god strategi er, at bevæge sig meget. Løber man fx 1 time 3 gange
om ugen og bevæger sig derudover rigeligt i hverdagen, så kan man spise
temmelig meget uden at tage på. Til gengæld er det svært at tabe sig, ALENE
ved at bevæge sig mere.

Et trick kan være at starte med en lav-kulhydrat kur (South Beach, Atkins,
Omega), for dér oplever du et stort vægttab i starten. Godt nok er det vand,
der forlader kroppen i og med dine kulhydratdepoter går i bund, men den
psykologiske effekt er god.

mvh
marianne

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-04-06 15:37

Carsten Riis skrev i Wqz0g.175$UY6.24@news.get2net.dk dette:

> [...]
> Du vil også blive hurtigere mæt, da madvarer med lav kalorietæthed
> (eller høj spredning kan man også sige) fylder mere i maven.

Svarer slet, slet ikke til mine erfaringer.
En af de ting, jeg mener at have opdaget hos mig selv nu ca. 1 1/2 år efter
min kostomlægning til noget 'low-carb' (der ser ud til at holde - steady
state eller let vigende vægt) er at jeg tidligere ikke kunne skelne mellem
at være 'mæt' og at være 'fyldt'.

Jeg har tidligere evnet at tage på i en situation, hvor jeg var på nærmest
0-fedt og minimalt protein og ellers kulhydrater, primært fra kartofler,
pasta, ris og brød (kulhydraterne fra grøntsager fylder i det regnskab ikke
så meget - omend de mange fibre sikkert har en betydning). Problemet var at
jeg ganske enkelt indtog alt for store mængder pga. af kraftig spisetrang
(jeg kaldte det sult). I dag, hvor jeg indtager en langt mere energitæt føde
stopper jeg langt tidligere. Nemlig når jeg føler mig mæt. Og altså ikke når
jeg føler mig fyldt.

mvh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-04-06 16:54

> I dag, hvor jeg indtager en langt mere energitæt føde stopper jeg langt
> tidligere. Nemlig når jeg føler mig mæt. Og altså ikke når jeg føler mig
> fyldt.

Det er faktisk en ganske flot beskrivelse! Jeg er imponeret! Jeg har ikke
tænkt helt på forskellen mellem at være "mæt" og at være "fyldt". Men der ER
godt nok forskel. Og det må være dét, der er sket for mig - at jeg er gået
fra behovet for at være fyldt (og opfatte det som lig med at være mæt) til
at kunne mærke, hvornår jeg er mæt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-04-06 22:40

Jan Bøgh skrev den 18-04-2006 16:36:

> [...]
> pasta, ris og brød (kulhydraterne fra grøntsager fylder i det regnskab ikke
> så meget - omend de mange fibre sikkert har en betydning).

pasta, ris og brød har stor kalorietæthed, hvis du ser nærmere på
kalorieindholdet. Op til 85 gram makronæringsstoffer
(protein/kulhydrat/fedt) pr. 100 gram vare.

Lad os bare samligne
Pasta, rå vs kartofler, rå

Energi kJ 1539 00050
Protein, total [NCF: 5.70] g 12.3 11 S0504
total-N g 2.16 11 S0505
Fedt, total [FACF: 0.690] g 1.8 1.1 - 2.4 5 05165
mættede fedtsyrer g 0.25 00050
monoumætt. fedtsyrer g 0.19 00050
polyumætt. fedtsyrer g 0.80 00050
Kulhydrat, total g 76.0 74.0 - 77.2 9 05165
kulhydrat, tilgængelig g 72.8 00050
tilsat sukker g 0 00000
kostfibre g 3.20 2.4 - 4.4 9 05165
Alkohol g 0 00000
Aske g 0.8 0.4 - 0.9 9 05165
Vand g 9.5 8.4 - 12.0 9 05165

vs.

Kartofler, rå

Energi kJ 322 00050
Protein, total [NCF: 6.25] g 1.8 1.0 - 2.9 18 00167
total-N g 0.288 0.160 - 0.464 18 00167
Fedt, total [FACF: 0.800] g 0.3 0.2 - 0.5 3 00167
mættede fedtsyrer g 0.060 00050
monoumætt. fedtsyrer g 0.015 00050
polyumætt. fedtsyrer g 0.168 00050
Kulhydrat, total g 17.2 12.8 - 24.0 18 00167
kulhydrat, tilgængelig g 15.9 00050
tilsat sukker g 0 00000
kostfibre g 1.30 00812
Alkohol g 0 00000
Aske g 0.9 0.7 - 1.1 18 00167
Vand g 79.9 71.8 - 84.8 18 00167

Du kan nok se, at det ikke er i kartoflen, at du kan finde den store
synder pr. 100 gram kartoffel.

> Problemet var at
> jeg ganske enkelt indtog alt for store mængder pga. af kraftig spisetrang
> (jeg kaldte det sult).

Ja, du spiste store mængder af "forkerte" fødevarer.

Proteiner har det nemlig med at holde fast i mæthedsfornemmelsen i
længere tid, da proteinerne er de sværest fordøjelige af
"makronæringsstofferne".
Kulhydraterne fra grøntsager (og ja, inkl. kartofler) har det med give
den fylde i maven som nogen gerne vil have i forbindelse med et måltid.
Plus naturligvis alle "mikronæringsstofferne" (vitaminer, mineraler mv.)

> I dag, hvor jeg indtager en langt mere energitæt føde
> stopper jeg langt tidligere. Nemlig når jeg føler mig mæt. Og altså ikke når
> jeg føler mig fyldt.

Tja, din følelse kan og vil jeg ikke tage fra dig.

Jeg taler heller ikke om at folk skal være fyldte med mad. Ej heller at
de skal frasige sig hverken det ene eller det andet.

For dig var det pasta, ris og brød som var din "akilles-hæl".

Er du så også sikker på, at det er energitæt mad du indtager eller bare
mad som holder dig mæt længere?
(((og har du tænkt på bivirkningerne på lang sigt ved at holde dig til
et ret snævert udvalg af fødevarer)))

mvh

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-04-06 15:53

Carsten Riis skrev i 70d1g.228$bv3.127@news.get2net.dk dette:

> (((og har du tænkt på bivirkningerne på lang sigt ved at holde dig til
> et ret snævert udvalg af fødevarer)))

Hvor i alverden får du den absurde tanke fra at jeg skulle holde mig til et

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-04-06 22:29

> [...]
> fylde i maven som nogen gerne vil have i forbindelse med et måltid. Plus
> naturligvis alle "mikronæringsstofferne" (vitaminer, mineraler mv.)

Du ved ALT om, hvad der skal til. Just do it!

Mvh. Lisbeth

Fra : Karsten

Dato : 17-04-06 20:13

"Morten" <post@simonsen.mail.dk>skrev:

>Hej
>
>Jeg har lidt problemer med at finde en kur der virker for mig...
-snip-
hvem har ikke det ..

>Kan jeg regne ud, ud fra højde, vægt osv. hvor meget jeg forbrænder om
>dagen?

prøv denne her:
http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

sjov beregner man kan sidde og "lege" med :)

>Og til sidst: Kan jeg regne ud hvor mange jeg taber pr. dag udfra hvor meget
>jeg skærer ned på kalorierne?

hmm..lad os sige der er 7-8000 kc. i èn kilo kropsfedt, og du så
skærer fx. 300 kc af om dagen ( mindre mad eller mere motion)
ja så er det jo ca. 1 kg. om måneden !

>/Morten

mvh. Karsten