Valg af Feats til Rogue [D&D 3.5].
Fra : Lars

Dato : 12-04-06 11:33

Er begyndt at spille D&D (3.5) (har spillet AD&D 2nd i mange år), og valgt
Rogue som class.

P.t. har han følgende stats:

Str: 10
Dex: 18
Con: 10
Wiz: 10
Int: 14
Cha: 15

Lvl: 4.
Skills: Appraise, Diplomacy, Disable Device, Gather Info, Hide, Listen, Move
Silent, Open Locks, Search, Use Magic Device.
Feats:
1'st: Two-Weapon Fighting.
3'rd: Weapon Finesse.
6'th: ??
9'th: Improved Two-Weapon Fighting.

Som det fremgår jeg i tvivl om, hvad jeg skal vælge når jeg når lvl 6 i
Feats. Jeg kan svjv. ikke vælge Improved Two-Weapon Fighting, da det kræver
+6 i attack bonus, og det får en Rogue først på lvl 8. Nogle forslag?

Tillægsspørgsmål: Vi har i gruppen endnu ikke besluttet om vi vil spille med
Pristige Classes (fx Shadowdancer), hvad er jeres erfaringer med disse (gode
som dårlige)? Hvis vi beslutter os for det, skal jeg nemlig til at bruge
skill points på Perform (Dance min. +5).

På forhånd tak.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 13-04-06 00:56

Lars wrote:
> Er begyndt at spille D&D (3.5) (har spillet AD&D 2nd i mange år), og valgt
> [...]

Av! Han starter med en ret dårlig Spot og Listen. Will bliver heller
ikke for god...

> Int: 14
> Cha: 15

Hvorfor CHA 15? Tror du at GM vil give dig mange fordele pga. det valg?
Og tror du overhovedet at der bliver rullet ret meget for Diplomacy?
Mange GMs lider af den skadelige vrangforestilling at terningrul er i
modstrid med rollespil.

For mig virker det mere oplagt at smide 15 over i WIS, og så sætte CHA
til 10. Og så i øvrigt stryge Diplomacy fra nedenstende liste. En anden
i party'et kan ta' den, f.eks. gruppens Paladin eller Sorcerer (hvis
Sorcerer da har Diplomacy som class skill... husker ikke lige...). Som
Rogue har du masser af arketypiske skills som du kan bruge dine dyrebare
points på.

> Lvl: 4.
> Skills: Appraise, Diplomacy, Disable Device, Gather Info, Hide, Listen, Move
> Silent, Open Locks, Search, Use Magic Device.

Er Spot ikke en Rogue class skill?

Hvad med Climb? Og sekundært Jump?

> [...]
> Feats. Jeg kan svjv. ikke vælge Improved Two-Weapon Fighting, da det kræver
> +6 i attack bonus, og det får en Rogue først på lvl 8. Nogle forslag?

Jeg er kun meget lidt inde i D&D3, men var Weapon Focus ikke en aldeles
glimragende idé? +1 BAB med dit yndlingsvåben er en god idé, især hvis
du bruger TWF med to eksemplarer af samme våben, f.eks. to kortsværd,
eller hvad der nu kan lade sig gøre.

Ellers findes der såvidt jeg husker en Feat der giver en +2 bonus til
såvel Hide som Move Silently, hvilket jo er de to klassiske Rogue skills.

> [...]
> som dårlige)? Hvis vi beslutter os for det, skal jeg nemlig til at bruge
> skill points på Perform (Dance min. +5).

Den slags beslutninger træffer en kompetent GM per defintion før
kampagnen begynder.

I fald du er så uheldig at spille i en kampagne hvor GM *ikke* er
kompetent, så behøver du ikke at bekymre dig. Du får 10 skill points per
level (11 hvis du er menneske, men det er du næppe for så skal der vist
være en bonus level 1 feat), så du kan når som helst smide 5 points ind
i Perform (Dance). Problemet med Prestige Classes er primært de krav der
stilles til Fets. Det kræver nøje planlægning at leve op til kravene...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Lars

Dato : 13-04-06 09:02

Peter Knutsen skrev i en meddelelse

> [...]
> tror du overhovedet at der bliver rullet ret meget for Diplomacy? Mange
> GMs lider af den skadelige vrangforestilling at terningrul er i modstrid

Well, i bund og grund, da jeg er den mest oplagte som leder af gruppen, og
derfor har jeg valgt at bruge mange points på CHA. Desuden har jeg i næsten
alle min char. anvendt en del i CHA, med et godt resultat, men det var altså
i de gamle systemer, som ikke var så point-baseret. Desuden er der faktisk
en del skills (også som jeg anvender) der har Key Ability CHA.

> Er Spot ikke en Rogue class skill?
>
> Hvad med Climb? Og sekundært Jump?

Jo, det er de alle sammen, og nogle af dem ikke mindst gode når man som jeg
spiller Halfling. Men valget skal jo tages et aller andet steds, og lave en
total Power Char. ligger ikke til mig.

> [...]
> bruger TWF med to eksemplarer af samme våben, f.eks. to kortsværd, eller

Ja, det er værd at overveje.

> Ellers findes der såvidt jeg husker en Feat der giver en +2 bonus til
> såvel Hide som Move Silently, hvilket jo er de to klassiske Rogue skills.

Ja, det er nok Stealthy du tænker på (+2 on Hide & Move Silently). Andet
kunne være Alertness (+2 on Listen & Spot (jeg har dog ikke spot).

> Den slags beslutninger træffer en kompetent GM per defintion før kampagnen
> begynder.

Nu havde ingen af os spillet 3.5 (eller 3.0), men kun 2nd, så ingen af os
havde erfaringen med det.

> [...]
> Perform (Dance). Problemet med Prestige Classes er primært de krav der
> stilles til Fets. Det kræver nøje planlægning at leve op til kravene...

Ja, det ser ud til, at det i virkeligheden er Feats, som kan være afgørende.
Tak for dine synspunkter.
Mvh.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-04-06 14:26

"Lars" <Lars@REMOVETHISolsenfam.dk> writes:

> [...]

Du tager masser af combat-feats, men har en meget lav styrke. Det
betyder at dine mange angreb ikke giver særlig meget skade (med mindre
du kan få sneak-attacks, det hjælper). Jeg ville putte bare lidt mere
i styrke.

Tjek også hvor meget du kan bære uden at bliver tynget, så dit move
går ned. Med Str 10 får du Medium Load hvis du bære over 33 lb. Det
er ikke ret meget (Chain Shirt + Long sword + short sword = 32 lb).
Med medium load falder dit move til 20 fod (hvis du er medium size,
15 fod hvis small). Du har brug for at kunne komme i position bag
modstanderen for at få dine sneak-attacks, så det er skidt.

Overvej også, seriøst, tumble-skill'en.

[prestige-klasser eller ej]
> Nu havde ingen af os spillet 3.5 (eller 3.0), men kun 2nd, så ingen af os
> havde erfaringen med det.

Hvis I ikke er vant til 3/3.5Ed, så ville jeg vælge at holde det simpelt
i første omgang. Ikke nogen valgfrie udvidelser - ingen prestige classes,
ingen alternative spillerracer, ingen udvidelsesbøger. De er i bund og grund
ikke vigtige for om man har det sjovt, og når I så kan grundreglerne og
har en fornemmelse for de almindelige klasser, så kan I overveje at udvide
med nogle prestige classes der passer til jer. Så er det også nemmere at
se om en evt. prestige class er overpoweret eller ej (og det er der nogen
af dem der er, some jeg aldrig ville tillade i mit spil (ditto for feates
og items i udvidelsesbøger)).

/L

Fra : Lars

Dato : 13-04-06 17:41

Lasse Reichstein Nielsen skrev i en meddelelse

> [...]
> betyder at dine mange angreb ikke giver særlig meget skade (med mindre
> du kan få sneak-attacks, det hjælper). Jeg ville putte bare lidt mere

Det er nu et helt bevidst valg. For det første så synes jeg det er bedre at
være specielt god til én ting, fremfor dele points ud på flere abilities.
Rogues styrke, som jeg læser det, er netop Sneak Attack, hvor evt. str.
bonus ikke medtages. Det er derfor alfa-omega, at jeg kan ramme (Weapon
Finesse), og helst gør det når jeg flanker (sjældent man får Flat-Footed
andet end i første runde), hvor jeg så kan Sneake Attacke, det kommer til at
gøre meget ondt højere oppe i levels.

> [...]
> 15 fod hvis small). Du har brug for at kunne komme i position bag
> modstanderen for at få dine sneak-attacks, så det er skidt.

De fleste af ting til Halflings (og andre small Char.) vejer det halve, og
jeg bruger max Studded Leather Armor, Master, som ikke giver minus på skills
checks. Jeg kunne aldrig drømme om at (rolle-) spille en Rogue med metal
armor, medmindre vi taler om en Elven Chainmail, og de hænger jo ikke lige
på træerne.

> Overvej også, seriøst, tumble-skill'en.

Ok, vil kigge nærmere på den.

> [...]
> af dem der er, some jeg aldrig ville tillade i mit spil (ditto for feates

Enig i, at det ikke bør det, som er afgørende for, om det er sjovt eller ej.
Vi er fra 2nd Edt. fortrolige med alskens regler og udvidelser, men det er
mere, om der er i basis reglerne (PHB og DMG) er classes, som bliver for
powerfulde. Det er jo dumt at tillade classes, som man bagefter finder ud
af, ikke var hensigtsmæssige, og bliver nødtil at fjerne igen. TSR (og WoTC)
har før lave brølere, fx Psonics i 2nd.
Mvh.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 14-04-06 12:22

Lars wrote:

> [...]
> andet end i første runde), hvor jeg så kan Sneake Attacke, det kommer til at

Men virker Sneak Attack sammen med Two Weapon Fighting?

Hvis ikke, så synes jeg du bør droppe Two Weapon Fighting, og så satse
på Stealthy feat, Weapon Focus Feat, og eventuelt Skill Focus Tumble
(samt naturligvis tage Tumble som skill).

Men hvis reglerne er sådan at man godt kan lave to Sneak Attacks, hvis
man har TWF, så er det selvfølgelig en god idé, det du har gang i.

En anden ting er at du nok også bør tage Sense Motive som skill, hvis du
vil være partyets diplomat. Det kan være en nyttig skill.

Er Innuendo skill i 3.5? Nogle af de mere snævre skills blev taget ud af
systemet, med overgangen fra 3.0 til 3.5, og Read Lips er i hvert fald
én af dem, men jeg kan ikke huske om Innuendo også blev droppet...

Kig også på Synergy bonuses. Hvis du har 5 "ranks" i bestemte skills, så
får du en +2 bonus på diverse skill rolls. Ofte er det Knowledge skills,
som i nogle tilfælde er brugbare i sig selv (afhængig af hvordan din GM
håndterer tingene), mens de i andre tilfælde er lidt ligegyldige - i
sidstnævnte tilfælde bør du naturligvis holde op med at hæve de
pågældende skills så snart de har nået 5 ranks.

Knowledge (Local) giver et +2 synergy bonus til Gather Information,
hvilket kan være meget nyttigt. Der er også tale om én skill, det er
ikke sådan at du skal bruge skill points både på Knowledge (Danmark),
Knowledge (Sverige), Knowledge (Tyskland) og så videre. Det kan absolut
godt betale sig, tror jeg. Knowledge (Local) vil sandsynligvis også være
brugbar i sig selv, selv om du måske bør tøve lidt med at hæve den til
over 5.

Knowledge (Nobility and Royalty) giver en +2 synergy bonus til
Diplomacy, såsnart du har 5 ranks i den. Og det uanset hvem du bruger
Diplomacy skill på. Jeg synes ikke det er voldsomt realistisk, men sådan
er reglerne altså.

Du kan se en oversigt over alle synergy bonues i D&D 3.5 her:
< http://www.d20srd.org/srd/skills/usingSkills.htm#skillSynergy >

(Bemærk at Sense Motive i sig selv også giver synergy bonus til
Diplomacy - så den skal du absolut tage. Det ville være en fejl ikke at
gøre det)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Christina Estrup

Dato : 17-04-06 08:37

Lars wrote:
> [...]
> Skills: Appraise, Diplomacy, Disable Device, Gather Info, Hide, Listen, Move
> Silent, Open Locks, Search, Use Magic Device.

Med så lav Str og så høj Dex ville jeg satse mere på ranged attacks end
melee. Hvis du tager Point Blank Shot og Precise Shot, kan du rende
rundt og overdænge fjenderne med pile, mens dine venner tæver løs på
dem. Hvis du kommer om bag fjenderne, kan du også bruge din Sneak Attack
Bonus. Jeg har selv brugt den taktik med en halfling rogue, jeg spiller.

Hvis du er helt blank, kan du altid tage Improved Initiative. Det skader
aldrig.

mvh
Christina

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-04-06 21:11

Christina Estrup <klawz@hotmail.com> writes:

> [...]
> rende rundt og overdænge fjenderne med pile, mens dine venner tæver
> løs på dem. Hvis du kommer om bag fjenderne, kan du også bruge din

Det kræver en (ikke-basebogs) feat at lave flank-attacks med et
afstandsvåben. Man kan stadig sneak-attacke med en bue hvis
modstanderen har mistet sin dex-bonus til AC (flatfootet eller du er
usynlig) og man er inden for 30 fod af ham, men bare at være "bagved"
er der ikke noget der hedder.

/L

Fra : Lars

Dato : 17-04-06 22:45

> [...]

> modstanderen har mistet sin dex-bonus til AC (flatfootet eller du er
> usynlig) og man er inden for 30 fod af ham, men bare at være "bagved"

Vi har valgt at fortolke Sneak Attack (SA), hvor der er tale om flanked, med
ranged weapon således: Range op til de 30 fod, og der skal stå en
(medspiller) på den anden side af det monster/npc som man vil ramme. Som vi
læser det, er der ikke noget i PHB eller DMG som siger modsat.
Mvh.

Fra : simon_kamber@hotma-r~

Dato : 18-04-06 12:11

On Mon, 17 Apr 2006 23:45:13 +0200, "Lars"
<Lars@REMOVETHISolsenfam.dk> wrote:

> [...]
>(medspiller) på den anden side af det monster/npc som man vil ramme. Som vi
>læser det, er der ikke noget i PHB eller DMG som siger modsat.

Hmm. Der er jeg bange for at du tager fejl. I SRD-udgaven på nettet
står der "When making a _melee_ attack, you get a +2 flanking bonus if
your opponent is threatened by a character or creature friendly to you
on the opponent's opposite border or opposite corner.". Jeg kan ikke
huske formuleringen i PHB, men jeg er temmeligt sikker på at det også
præciseres at man skal bruge nærkampsvåben for at flanke.

Fra : Uldsokken Arne Swift~

Dato : 18-04-06 13:00

<simon_kamber@hotma-removethis-il.com> wrote in message

> [...]
> huske formuleringen i PHB, men jeg er temmeligt sikker på at det også
> præciseres at man skal bruge nærkampsvåben for at flanke.

Forvirringen ligger nok i, at pr. PHB s. 153 under flanking står som
beskrevet ovenfor: "When making a melee attack, you get a +2 flanking bonus
if your opponent is threatened by a character or creature friendly to you
....", mens der under Sneak Attack ved Rogue pr. PBH s. 50, står: "Basically,
the rouge's attack deals extra damage any time her target would be denied a
Dexterity bonus to AC (blablabla), or when the rogue is flanks her target"
og "Ranged attacks count as a sneak only if the target is within 30 feet. A
rogue can't strike with deadly accuracy from beyond that range".

Altså, alle kan flanke (forudsat forudsætningerne), men Rogues (der har
evnen Sneak Attack), kan flanke med ranged indenfor 30 feet.

Mvh. Arne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-04-06 01:04

"Uldsokken Arne Swiftwind" <a@a.a> writes:

> Altså, alle kan flanke (forudsat forudsætningerne), men Rogues (der har
> evnen Sneak Attack), kan flanke med ranged indenfor 30 feet.

Desværre ikke. Det står der ikke i det du citerede.

Rogues flanker lige som alle andre kun med melee-våben, og kan så
sneak-attacke når de gør det.

En rogue kan sneak-attacke hvis:
1) han flanker (og derfor kun med melee-våben), eller
2) ofret har mistet sin dex-bonus til AC (med både melee- og
afstands-våben, men højst 30 fod afstand på afstandsvåben).

/L

Fra : Lars

Dato : 20-04-06 16:05

> [...]
> 2) ofret har mistet sin dex-bonus til AC (med både melee- og
> afstands-våben, men højst 30 fod afstand på afstandsvåben).

Hvis jeg slår op i PHB (godt nok den indbundne udgave, ver. 3.5) på side 50
står der faktisk lige præcis det som Uldsokken skriver. Altså, "Ranged
attacks can count as sneak attacks only if the target is within 30 feet. A
rogue can't strike with deadly accuracy from beyond that range."

Så hvor har du det fra, at rogues ikke kan SA vha. ranged weapons?

Vi har i vores party så valgt (som tidligere nævnt), at der skal stå en
medspiller på den anden side af det monster/npc som man vil lave sneak
attack'et på.

Fra : simon_kamber@hotma-r~

Dato : 21-04-06 23:08

On Thu, 20 Apr 2006 17:04:58 +0200, "Lars"
> [...]

>rogue can't strike with deadly accuracy from beyond that range."
>
>Så hvor har du det fra, at rogues ikke kan SA vha. ranged weapons?

Det er der heller ingen der har sagt. De kan bare ikke flanke. Det vil
sige at de skal have en anden baggrund for deres sneak attack.

Fra : Uldsokken Arne Swift~

Dato : 22-04-06 19:47

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

> En rogue kan sneak-attacke hvis:
> 1) han flanker (og derfor kun med melee-våben), eller
> 2) ofret har mistet sin dex-bonus til AC (med både melee- og
> afstands-våben, men højst 30 fod afstand på afstandsvåben).

Jeps, præcist! Jeg fik formuleret noget forkert!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-04-06 16:00

> [...]

> rogue can't strike with deadly accuracy from beyond that range."
>
> Så hvor har du det fra, at rogues ikke kan SA vha. ranged weapons?

Det siger jeg skam heller ikke. Men der er kun to grunde til at en
rogue kan sneak-attacke:
1) han flanker. Det kan man kun med melee-våben.,
2) modstanderen har mistet dex-bonus til AC.

Den ekstra begrænsning(!) du nævner er så kun *relevant* for mulighed
2 (med mindre du får fat i et 35' reach melee-våben :)

> Vi har i vores party så valgt (som tidligere nævnt), at der skal stå en
> medspiller på den anden side af det monster/npc som man vil lave sneak
> attack'et på.

Det virker sikkert også fint, men det er ikke den officielle regel.

/L