|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | For lav pris, men dog ordrebekræftelse Fra : Steen
 | 
 Dato :  28-03-06 20:21
 | 
 |  | Jeg så en edb-ting (et trådløst webcam) i et netbutik til en pris, der nok
 var for lav ved en fejl, 103 kr. stod der, men den skulle nok have kostet
 1030 kr.
 
 Nu var jeg ikke sikker, og så er der jo ikke andet for end at "spørge" ved
 at bestille varen til den tilbudte pris og se hvad der sker. Det gjorde jeg
 så.
 
 Et øjeblik efter kom en bestillingsbekræftelse, men den er jo ikke en
 anerkendelse fra firmaet om, at de står ved prisen. Det står bl.a. i
 firmaets leveringsbetingelser. Der står: "Vi vil herefter straks fremsende
 en registreringsbekræftelse via E-mail - og siden hen en ordrebekræftelse
 når vores personale har gennemgået og accepteret ordren."
 
 Så langt så godt.
 
 Ca. 3 timer senere kommer en ordrebekræftelse lydende på de 103 kr + fragt.
 
 Så mener jeg jo, at firmaet hænger på den uanset om jeg evt. har været i ond
 tro.
 
 Imidlertid har jeg forgæves (det er en lang historie) forsøgt at få firmaet
 til at sende mig varen.
 
 Ja eller nej? Er firmaet forpligtet til at sælge mig varen uanset prisen er
 fejlagtig og jeg evt. har været i ond tro. HUSK: at jeg har fået en
 ordrebekræftelse, altså en accept af ordren fra firmaet.
 
 
 /Steen J
 
 
 
 
 |  |  | 
  Simpzon (28-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Simpzon
 | 
 Dato :  28-03-06 20:39
 | 
 |  | 
 > Ja eller nej? Er firmaet forpligtet til at sælge mig varen uanset prisen
 > er
 > fejlagtig og jeg evt. har været i ond tro. HUSK: at jeg har fået en
 > ordrebekræftelse, altså en accept af ordren fra firmaet.
 
 (i dette tilfælde) ligemeget, du er i ond tro.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henning Wangerin (31-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Wangerin
 | 
 Dato :  31-03-06 21:24
 | 
 |  | On Tue, 28 Mar 2006 21:38:36 +0200, Simpzon wrote:
 
 >
 >> Ja eller nej? Er firmaet forpligtet til at sælge mig varen uanset prisen
 >> er
 >> fejlagtig og jeg evt. har været i ond tro. HUSK: at jeg har fået en
 >> ordrebekræftelse, altså en accept af ordren fra firmaet.
 >
 > (i dette tilfælde) ligemeget, du er i ond tro.
 
 Et tænkt eksempel:
 
 Hvis nu varen på siden har være markeret som et tilbud, kanon-pris eller
 andet som indikerer at du får varen til en rigtig god pris.
 
 Er det så stadig at betegne som ind tro?
 
 Ellers kan det da hurtigt blive svært at stole på diverse knald-tilbud.
 
 /Henning
 
 
 
 |  |  | 
   Bertel Lund Hansen (01-04-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  01-04-06 12:14
 | 
 |  | 
 
            Henning Wangerin skrev:
 > Hvis nu varen på siden har være markeret som et tilbud,
 > kanon-pris eller andet som indikerer at du får varen til en
 > rigtig god pris.
 .... så kunne man sagtens være i god tro selv om man har et godt
 kendskab til markedsprisen.
 > Ellers kan det da hurtigt blive svært at stole på diverse knald-tilbud.
 Man kan opstille millioner af scenarier med ægte god og ægte ond
 tro. Men det er ligegyldigt i denne her tråd. Spørgeren viser
 allerede i linje 2 i sit første spørgsmål at han er i ond tro.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (28-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  28-03-06 21:20
 | 
 |  | 
 
            Steen skrev:
 > Så mener jeg jo, at firmaet hænger på den uanset om jeg evt. har været i ond 
 > tro.
 Det er forkert. Aftalelovens § 32:
 § 32.   Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved 
      fejlskrift eller anden fejltagelse fra hans side har fået et 
      andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens 
      indhold, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet, indså 
      eller burde indse, at der forelå en fejltagelse.
 Det er en udbredt misforståelse at man ubetinget hænger på noget
 man har skrevet under på. Det gør man ikke.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
  Peter (29-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  29-03-06 12:49
 | 
 |  | 
 "Steen" <steen@cutie.dk.invalid> skrev i en meddelelse
 news:44298c85$0$84027$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Jeg så en edb-ting (et trådløst webcam) i et netbutik til en pris, der nok
 > var for lav ved en fejl, 103 kr. stod der, men den skulle nok have kostet
 > 1030 kr.
 >
 > Nu var jeg ikke sikker, og så er der jo ikke andet for end at "spørge" ved
 > at bestille varen til den tilbudte pris og se hvad der sker. Det gjorde
 > jeg så.
 >
 > Et øjeblik efter kom en bestillingsbekræftelse, men den er jo ikke en
 > anerkendelse fra firmaet om, at de står ved prisen. Det står bl.a. i
 > firmaets leveringsbetingelser. Der står: "Vi vil herefter straks fremsende
 > en registreringsbekræftelse via E-mail - og siden hen en ordrebekræftelse
 > når vores personale har gennemgået og accepteret ordren."
 >
 > Så langt så godt.
 >
 > Ca. 3 timer senere kommer en ordrebekræftelse lydende på de 103 kr +
 > fragt.
 >
 > Så mener jeg jo, at firmaet hænger på den uanset om jeg evt. har været i
 > ond tro.
 >
 > Imidlertid har jeg forgæves (det er en lang historie) forsøgt at få
 > firmaet til at sende mig varen.
 >
 > Ja eller nej? Er firmaet forpligtet til at sælge mig varen uanset prisen
 > er fejlagtig og jeg evt. har været i ond tro. HUSK: at jeg har fået en
 > ordrebekræftelse, altså en accept af ordren fra firmaet.
 >
 
 Lyder som IT-butikken, hvor den slags mere er normalen end undtagelsen.
 
 Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  Steen (29-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen
 | 
 Dato :  29-03-06 15:42
 | 
 |  | 
 "Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:442a7417$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > Lyder som IT-butikken, hvor den slags mere er normalen end undtagelsen.
 >
 Jeg kan ikke sige dig imod.
 
 /Steen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ann (29-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ann
 | 
 Dato :  29-03-06 15:43
 | 
 |  | 
 
            Hej Steen J
 Da du har dobbeltpostet dette indlæg vil jeg bare for god ordens skyld
 vise svaret fra dk. forbruger:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/22/ som skriver:
 "Internetbutikker
 Prisoplysninger der gives i en internetbutik er bindende. Det er dog en
 forudsætning, at der er tale om en "butik", hvor du kan købe varer,
 fx ved at lægge dem i en indkøbskurv. Hvis der blot er tale om en
 hjemmeside, hvor der reklameres for en vare, du efterfølgende kan
 købe, har du ikke ret til at få varen til den annoncerede pris, hvis
 sælgeren retter fejlen, før handlen indgås."
 Så ved vi det...
 mange hilsner
 Ann
            
             |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (29-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  29-03-06 16:43
 | 
 |  | 
 
            Ann skrev:
 > Prisoplysninger der gives i en internetbutik er bindende.
 Ganske rigtigt. Butiksskilte er også bindende. Men § 32 i
 aftaleloven kan altså ophæve den binding. Det er der faktisk en
 ret berømt dom for.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
 |  |