Rollespil for de "små"??
Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 02-03-06 12:06

Hej i NG,

Vi har en kvik dreng på næsten 7 som brænder for at prøve rollespil.
Vi har søgt lidt omkring men har ikke kunnet finde noget sted for børn under
8.
Mit spørgsmål lyder derfor, findes det og i givet fald hvor? Vi bor i
storkøbenhavn,
På forhånd tak

Venlig hilsen Pernille

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 02-03-06 14:46

Hmm.

Problemet med rollespil for "små" er at reglsættene er på engelsk. Ellers
kunne en gruppe 8-årige såmen godt finde ud af det selv. Der var vist engang
en udgave af Basic Dungeons & Dragons på dansk, sådan et eksemplar ville
være guld værd her.

Ellers kan I prøve at kontakte Københavns rollespilforening på Avalon.dk, de
har haft junior grupper før i tiden.

Hilsen Mads

PS: Jeg går ud fra I taler om rollespil og ikke Live rollespil ude i en skov
med skumvåben og alt det. Hvis det er Live I vil have, så er det ikke noget
jeg aner noget om.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 02-03-06 17:22

Mads Jakobsen wrote:
> Hmm.
>
> Problemet med rollespil for "små" er at reglsættene er på engelsk. Ellers
> kunne en gruppe 8-årige såmen godt finde ud af det selv. Der var vist engang

En kvik otte-årig kan godt lære at slå op i en regebog, og f.eks. se i
en tabel hvilken skade et våben gør, eller hvordan en trylleformular
virker. Det indgår i defitionen af kvik (som man må formode at den
pågældende forælder har brugt ansvarsfuldt).

Det som otte-årige ikke kan er at læse en engelsk regelbog fra første
til sidste side.

> en udgave af Basic Dungeons & Dragons på dansk, sådan et eksemplar ville
> være guld værd her.

Den kan lånes på biblioteket. Og hvis biblioteket i den pågældende
kommune selv har den hjemme, så kan man, medmindre der er ventetid på at
låne den, genlåne to gange, og dermed i alt have bogen i 11-15 uger.

> Ellers kan I prøve at kontakte Københavns rollespilforening på Avalon.dk, de
> har haft junior grupper før i tiden.

Hjemmebryggede rollespil er også en mulighed. Naturligvis ikke med
regler de selv laver, og heller ikke med en 8-årig GM (uanset hvor kvik
han er) - men måske én på 11-12 år (eller en meget tålmodig og
pædagogisk voksen).

Problemet er bare at de fleste hjemmebryggede regelsæt lægger en forkert
standard, sådan at dem der træder deres barnesko dér ikke får lært
hvilke principper der gælder i seriøse, moderne regelsæt, f.eks. det at
figurskabelsen er en købsproces hvor man har noget "currency" som man
bruger, og hvor fleksibilitet vægtes meget højt. Dermed bliver det svært
for disse begyndere at træde ind i hobbyen for alvor.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jesper Clemmensen

Dato : 26-04-06 22:33

Hvis I nu alligevel tager på biblioteket så kig efter rollespillet
"Viking". Det er dansk, forholdsvis simpelt og giver også et indblik i
vikingetiden.. Det er godt til begyndere..

Der findes også et andet dansk rollespil, der hedder "på eventyr i
vildmarken". Dette er også velegnet til begyndere..

Nu ved jeg jo ikke hvor meget du selv kender til rollespil, men jeg vil
dog komme med et par gode råd, når dine søn nu kun er 8 år..

- Rollespillet skal styres af en voksen. Så er det meget lettere for
ungerne at lære det, og de kan senere selv tage over. Grunden til dette
er, at rollespil, selv om det er fri fantasi skal bygges op i en
struktur, for ellers løber det løbsk i vilde fortællinger. Og den slags
er voksne nu bedst til.

Det kan være sjovere hvis din dreng inviterer et par venner til også at
deltage i rollespillet. Det handler jo om samarbejde og så kan man også
dele oplevelsen med nogen..

Vil du have råd til hvordan du laver et eventyr eller en historie, så
skriv igen.. :0)

Mvh Jesper

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 01-05-06 20:52

Hejsa Jesper,

Tak for dit lange og udybende svar med gode inputs.
Jeg kunne godt tænke mig at lave et simpelt rollespilsforløb da vores søn
stadig er meget hooked på rollespil.
Jeg tænkte på, om det var noget man kunne lave til den drengefødselsdag som
vi skal holde om et par uger (han blev 7 igår) eller er det mon for
ambitiøst?
Det skulle selvfølgelig være enkelt og først og fremmest noget som alle
kunne være med til og finde sjovt. Men jeg har ikke den store indsigt i hvad
det egentlig går ud på, hørt lidt hist og pist, men har aldrig har prøvet
det. Et par andre herinde (tak Mads og Peter foreslog foreningen Avalon
og der fandt jeg også lidt brugbart læsestof, bl.a.om rollespilsetik hvilket
var godt at læse, men hvad rollespillet som sådan skal gå ud på, ja der er
jeg lidt blank.
Så ja, gode råd til hvordan jeg bygger et eventyr/historie op for 7 års børn
vil blive modtaget med kyshånd herfra

Hilsner Pernille

Jeg vil prøve at få fat på de bøger som du omtaler,

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 02-05-06 16:47

Jeg ville ikke blande en drengefødselsdag og rollespil sammen. Rollespil er
ikke noget der falder i alles smag, og så skal man sidde stille i nogen
timer og det kan godt være svært når man er 10 drenge på 7 år der lige har
spist røde pølser og kage og drukket 12 liter cola.

Hvis jeg var jer ville jeg nok punge ud til et sæt Dungeons and Dragons. Læs
reglerne overfladisk. Lav en håndfuld 1. levels figurer på forhånd, få
junior til at samle 3-4 venner som han ved er interesseret, giv dem
figurerne og kør følgende eventyr:

"Under landsbyen løber de gamle miner som nu er fyldt med onde gobliner. Det
er ikke noget problem, for det er gobliner af den type som ikke tåler frisk
luft og sol, så de kommer aldrig op og genere nogen. Men! En dag faldt
borgmesterens datter ned i et hul, og goblinerne tog hende! Landsbyens få
unge mænd må straks redde den stakkels pige!"

Lad spillerne vælge en figur hver (det er nu deres), og så er det tid at
kravle ned i hullet.

Som spilleleder skal man bare vide at gobliner er dumme, onde og ude af
stand til at arbejde sammen, at de har gravet rum og gange i et gigantisk
virvar, at nogle af dem har kæledyr som er en del farligere end goblinerne
selv (kik i monsterbogen), og at goblinerne engang fandt en fantastisk skat
under jorden, og at de derfor har guld og magiske ting rundt omkring.

Hilsen Mads

Fra : Jesper Clemmensen

Dato : 09-05-06 23:29

Hej Pernille..

Som Mads, sagde i den efterfølgende mail, så er det ikke en god ide, at
spille rollespil til en børnefødselsdag..

Hans eventyride er god, men du behøver ikke at købe Dungeons & Dragons..

Her er et direkte download-link (åbner Word-dokument) til et meget
simpelt regelsystem, som er designet til børn. Det er godt nok på
engelsk, men kan hurtigt oversættes til dansk:

http://www.geocities.com/mithrapolis/dragons2.doc

Jeg fandt det på denne hjemmeside: (så du ved hvor det kommer fra)

http://www.geocities.com/mithrapolis/games.html

Der findes masser af gratis rollespil på nettet som man kan bruge. Man
skal bare kigge sig lidt rundt omkring. Selvfølgelig render man ind i
nogle systemer som ikke fungerer, men der er også mange gode ideer og
spil. Kig evt. på disse sites, så har du masser at gå efter:

http://www.geocities.com/aegisweb/7-Res/71-Free_RPGs.html

http://www.geocities.com/TimesSquare/Alley/1557/freerpgs.htm

http://kuoi.asui.uidaho.edu/~kamikaze/RPG/

Her er en side hvor du kan finde nogle forholdsvis simple rollespil.
Nogle af dem er på dansk:

http://hjem.get2net.dk/peterjust/rolemain.html

Jeg håber ikke at det er alt for uoverskueligt.. Ellers må du sige til.. :0)

Mvh Jesper

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 10-05-06 06:51

Jesper Clemmensen wrote:
> Hej Pernille..
>
> Som Mads, sagde i den efterfølgende mail, så er det ikke en god ide, at
> spille rollespil til en børnefødselsdag..

Det er jeg helt enig med Mads i. Ikke alle er egnet til at spille
rollespil, og derfor må det aldrig som aktivitet trækkes ned over
hovedet på en vilkårligt udvalgt gruppe mennesker, f.eks. alle dem som
lille Børge går i klasse med.

Det eneste der muligvis kan lade sig gøre er en "interaktiv historie",
fortalt af en dygtig fortæller, men for det første udelader man så nogle
af rollespilsmediets væsentligste styrker, og for det andet er det
begrænset hvor stor en gruppe man kan gøre det med.

> [...]
>
> http://hjem.get2net.dk/peterjust/rolemain.html
>
> Jeg håber ikke at det er alt for uoverskueligt.. Ellers må du sige til..

Babysider! Internettets største og mest seriøse samlings af gratis
rollespilsregelsæt findes her:
< http://www.darkshire.net/~jhkim/rpg/freerpgs/ >

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 10-05-06 11:32

Hmmm.

Det var mange sider, og noget af det så interessant ud. Men er der nogen der
rent faktisk kan anbefale et af de spil? For det kan godt være svært for en
ren nybegynder at evaluere værdien. Det gode ved D&D er jo at det er
gennemtestet og holder både spiller og spilleleder i hånden hele vejen.

Hilsen Mads

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 10-05-06 14:01

"Mads Jakobsen" <caltropp@yahoo.dk> writes:

> [...]
> ren nybegynder at evaluere værdien. Det gode ved D&D er jo at det er
> gennemtestet og holder både spiller og spilleleder i hånden hele vejen.

D&D er til gengæld forholdsvis komlpliceret at forklare til en flok
børn ved en fødselsdag. West End Games lavede en forenklet udgave af
deres udmærkede (og simple) Star Wars rollespil, netop rettet mod børn
(med voksen spilleleder), se
http://www.echostation.com/echo3/wegintro.htm . Det har desuden den
fordel, at de fleste børn allerede kender Star Wars universet. Men
det er nok svært at få fat på. Lidt nemmere at finde, og næsten
ligeså egnet for børn, er førsteudgaven af WEG's Star Wars rollespil.
Andenudgaven er mere kompliceret, så den vil jeg ikke anbefale til
børn, der ikke har spillet rollespil før. Jeg tror Fantask har et par
kopier af førsteudgaven liggende blandt de brugte spil.

Torben

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 10-05-06 15:53

Mads Jakobsen wrote:
> [...]
> ren nybegynder at evaluere værdien. Det gode ved D&D er jo at det er
> gennemtestet og holder både spiller og spilleleder i hånden hele vejen.

Jeg har aldrig rigtig interesseret mig for rollespil af
fudgeheavy-typen, så jeg kan ikke hjælpe...

Engang for mange år siden forsøgte jeg at starte et gruppeinitiativ på
RPG-Create -listen, kaldet NEWBIE, der havde til formål at lave et
introduktionsystem som var simpelt *uden* at lære spillerne de dårlige
vaner og problemløsningsmetoder som man med 99.9% sandsynlighed lærer
hvis man starter med et system af fudgeheavy-typen. Såvidt jeg husker
deltog både Torben og hans bror Klaus i projektet, men det kom aldrig
rigtig nogen vegne.

Mit udspil var figurskabelse baseret på at spillerne valgte kort fra
bordet, anbragt med billedsiden opad. Man kunne så vælge enten et kort
som gav en relativt høj bonus til en skill, eller en meget lav bonus til
alle skills i en kategori. Der var 12-15 skills, såvidt jeg husker. Når
alle kortene var valgt, så lagde man tallene sammen og begyndte at spille.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jesper Clemmensen

Dato : 12-05-06 01:01

> Babysider! Internettets største og mest seriøse samlings af gratis
> rollespilsregelsæt findes her:
> < http://www.darkshire.net/~jhkim/rpg/freerpgs/ >

Jeg kendte godt siden, men synes den var FOR omfattende. Jeg ville bare
give et generelt billede af, hvor meget der er derude på Nettet..

Selvfølgelig er det svært, at vurdere hvor godt eller egnet et gratis
rollespil fra nettet er, men forhåbentlig kan de små beskrivelse af
hvert system hjælpe en lidt på vej..

Mvh Jesper

Fra : Erik JP

Dato : 14-05-06 16:16

Hej,

Beklager jeg ikke er kommet til før.

I Ballerup er der Dragonfactory i ungdomshuset Vorgnporten som kører
rollespil. Både live og bordrollespil. I kan se mere her:
http://dragonfactory.dk

Ellers kører der forskellige kampagner i Hareskoven. Ved dog ikke hvordan
deres aldersgrænser ligger. Dragonfactory kører noget derude og noget i
Jonstrup de kalder Junior Live.

Ellers er der også http://www.rpgforum.dk/ eller http://www.liveforum.dk/
som er nogen af de største samlingsteder på nettet for rollespillere o.l.
her i Danmark.

Mvh
Erik JP

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 14-05-06 19:32

"Erik JP" <erijac@gmail.com> skrev i en meddelelse
<Snip>
> Ellers er der også http://www.rpgforum.dk/ eller http://www.liveforum.dk/
> som er nogen af de største samlingsteder på nettet for rollespillere o.l.
> her i Danmark.

Men vil du påstå at man kan komme som nybegynder/udenforstående og springe
lige ind på rpgforum og deraf lære hvordan amn spiller rollespil?

Lars

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 15-05-06 06:23

Lars Wagner Hansen wrote:
> [...]
>
> Men vil du påstå at man kan komme som nybegynder/udenforstående og springe
> lige ind på rpgforum og deraf lære hvordan amn spiller rollespil?

Jeg tolker det som at han mener at man kan gå derind for at finde en
live-gruppe, som man så kan blive medlem af og derigennem lære at
praktisere live.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Erik JP

Dato : 15-05-06 07:48

"Lars Wagner Hansen" <l-hansen@post4.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men vil du påstå at man kan komme som nybegynder/udenforstående og springe
> lige ind på rpgforum og deraf lære hvordan amn spiller rollespil?

Du kan ikke lære det derinde, men der er generelt hjælpsomme folk derinde,
selv om jeg ikke længere færdes der i daglidagen længere. De hjælpsomme
plejer at henvise til flere foreninger eller spillesteder, hvor man kan
dyrke sine intersser med andre.

Der er også mulighed for at bruge eks. opslagstavlen på rpgforum. Læg dog
mærke til at det nævnes som andet alternativ. Men jeg mener det bør nævnes
da alt hvad vi ved om familien og deres rollespilsinteresserede søn er at de
bor i Storkøbenhavn.

Hilsen
Erik JP