Multithread
Fra : Wiljan

Dato : 28-02-06 19:39

Hej gruppe

Jeg er ved at lave en multimedia aplikation i D7 med videoafvikling og RSS
newsreader.

Her har jeg en form med et panel hvor jeg starter et videoklip med tryk på
en knap.

begin
mediaplayer1.FileName:=('c:\test.mpg');
mediaplayer1.Display:=panel1;
mediaplayer1.Open;
mediaplayer1.Play;
end;

desuden har jeg en Label på formen der laver ec crawl text ved hjælp af en
timer på 40ms

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
Label1.Caption:='Test';
end;

procedure TForm1.Timer1Timer(Sender: TObject);
begin
i:=i+2;
label1.Left:=form1.Width-i;
if i>=form1.Width then i:=1;
end;

Labelen crawler fint hen over skærmen .... men ikke når man starter
videoklippet, her går crawl i stå mens der loades data fra harddisken mm.

Man kunne så tro at det bare er en sløv PC men hvis jeg åbner mit program 2
gange så kører crawlteksten fint i det andet program, mens der loades data i
det første program.

Det får mig til at forstå at mit program kun kører som 1 thread og derfor
venter programmet på at load af data bliver færdig.

Jeg kunne nu meget godt tænke mig at loade data i en seperat thread og måske
også have crawl i sin egen thread da programmet også skal lave andre ting ,
jeg håber her er en der kan forklare på simpelt vis hvordan man går det??

Hilsen Wiljan

Fra : Harald

Dato : 28-02-06 20:31

"Wiljan" <wiljan@post8.fjern.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ting , jeg håber her er en der kan forklare på simpelt vis hvordan man går

For at kunne arbejde med threads er man nød til at have forståelsen for
hvordan tingene hænger sammen når man bruger threads, så jeg vil anbefale at
du læser dette:
http://www.pergolesi.demon.co.uk/prog/threads/ToC.html

/HK

Fra : Brian Andersen \(www~

Dato : 28-02-06 21:17

Se tråden: Brug TWindowsMediaPlayer i tråd af 27.01.2006.

/Brian

Fra : gusse.net

Dato : 01-03-06 15:19

på at kigge på tthread i hjælpen

--
gusse
www.gusse.net

Fra : Wiljan

Dato : 01-03-06 21:12

Hej

Tak for feed-back

Nu har jeg læst en del om Threads og forstår udemærket ideen.
Jeg har også lavet eksemplet med primtal der beregnes i threads og det
virker fint.

Så har jeg prøvet at lade en thread starte mediaplayren og lade den thread
loope indtil videofilen er kørt til ende.

Dette gjorde men jeg havde en timer i min main form til at flytte min crawl
hvert 40 ms og nu kører crawlen fint mens videoklippet starter.

Men mår jeg starter mediaplayren fra threaden så har jeg ikke kontrol over
den fra min hoved form mere
dvs. jeg kan foreksempel ikke stoppe klippet.eller få tilbagemelding hvor
langt klippet har kørt.
Jeg har brug for at loade og starte et nyt klip når det første er færdigt.

Her kunne jeg godt tænke mig et eksempel.

Jeg har også tænk om jeg burde flytte min timer på de 40 ms ud i en thread
og så lade den opdatere min crawl på min mainform, men her er jeg i tvivl om
det giver nogen forbedring?
(egent ligt kunnne jeg godt tænke mig at crawle hurtigere men det virker
ikke som om at man kan få en timer til at køre meget hurtigere.

Håber I forstår hvad jeg gerne vil lave og kan komme med et par forslag.

Hilsen Wiljan

Fra : Khvm

Dato : 02-03-06 15:05

Wiljan wrote:
> procedure TForm1.Timer1Timer(Sender: TObject);
> begin
> i:=i+2;
> label1.Left:=form1.Width-i;
> if i>=form1.Width then i:=1;
> end;

Må jeg foreslå en mindre forbedring?

procedure TForm1.Timer1Timer(Sender: TObject);
begin
i:=i+2;
label1.Left:=form1.Width-i-label1.width;;
if i>=form1.Width then i:=1-label1.width;;
end;

Mvh Ken Madsen

http://www.mcscout.dk

Fra : Wiljan

Dato : 04-03-06 15:04

Hej

Jeg er gået lift i stå så jeg har vendt problemstilligen om-

Jeg har lavet et thread hvor min timer til crawltexten kører i den flytter
så labelen i min main form her er det tydeligt at se at timeren kører vider
men fmainformen loader mpeg.

Det jeg har tænkt er om man ikke kan oprette en en form i runtime fra min
timer thread som så har den prioritet som threaden kører med?

Kan I skrive et par linier hvordan jeg op retter en form i runtime fra en
thread ?

Her er et link på hvad jeg er ved at lave

http://www.tech2net.dk/media/img_4300.jpg

Hilsen Wiljan