Brun ridejakke/ridestøvler
Fra : Josefine Kirkegaard

Dato : 20-02-06 20:53

Hejsa :)
Er der nogen herinde der ved om det er tilladt at starte udv.
klub/distriktstævner med brun stævnejakke og ridestøvler? :)

Håber på svar,
hilsen Josefine

Fra : Nuser

Dato : 20-02-06 22:31

Hej

I dressur reglementet står der følgende om påklædning

440. Påklædning
1. Ryttere, der rider på heste:
Påklædning for ryttere ved stævner er sort/mørkeblå, ensfarvet jakke
(kjole), hvid eller lys skjorte med slips/plastron, hvide eller lyse
ridebukser,
sort/mørk stiv hovedbeklædning, hvide eller lyse handsker, sorte/mørkeblå
ridestøvler og metalsporer (jf. pkt. 441) eller militær rideuniform.
Støvlen kan enten være lang i et stykke, eller være en kort støvle, med glat
sål og hæl, og løst stift skæfte, alle dele i glat sort eller mørkeblå
læder.
Ved C- og D-stævner er mørk, ensfarvet trøje eller klubtrøje tilladt.
Under hele stævnet er reglementsmæssig korrekt hovedbeklædning
obligatorisk overalt hvor ryttere færdes til hest.
2. Ryttere, der rider på ponyer:
Påklædning for ryttere ved stævner er sort/mørkeblå, ensfarvet jakke, hvid
eller lys skjorte med slips/plastron, hvide eller lyse ridebukser,
sorte/mørkeblå lange ridestøvler, sort/mørkeblå ridehjelm af godkendt
type (jf. bilag 1.9. i almindelige bestemmelser), hvide eller lyse handsker,
og
stumpe, bagudvendte metalsporer, hvor dornen ikke må være mere end
1,5 cm. lang (afstanden fra støvlebagkappe til sporespids må højst være 2
cm., jf. pkt. 441.).
[...]
Det er tilladt at ride med sikkerhedsvest, der bæres under ridejakken eller
trøjen.
Under hele stævnet er ridehjelm af godkendt type (jf. bilag 1.9. i
almindelige
bestemmelser) med spændt hagerem obligatorisk overalt, hvor ryttere
færdes til pony.

I springning:

291. Påklædning
1. Påklædning for ryttere ved konkurrencer er ensfarvet jakke, dog tilladt
med
kontrastfarve ved krave, hvid skjorte med slips/plastron, hvide eller lyse
ridebukser, ridehjelm, godkendt i overensstemmelse med reglerne i bilag
1.9. i almindelige bestemmelser og lange ridestøvler, jf. dog pkt. 291.5.,
eller militær rideuniform, inkl. ridehjelm, der opfylder foranstående
godkendelseskrav.
Støvlen kan enten være lang i et stykke, eller være en kort støvle, med glat
sål og hæl, og løst stift skæfte, alle dele i glat læder.
2. Ved C- og D-stævner er mørk eller rød, ensfarvet trøje eller klubtrøje
tilladt.
Endvidere kan der rides med leggins i forbindelse med brug af korte
ridestøvler (jodphursstøvler) med glat sål og hæl eller jodhpurs og
jodhpursstøvler, jf. 291.5.
3. Ridehjelm som specificeret under pkt. 291. og bilag 1.9. i almindelige
bestemmelser er obligatorisk for ryttere der færdes til hest på
opvarmningsbaner med forhindringer samt på konkurrencebanen.
4. Påklædning ved banepåvisning, se pkt. 211.5.
5. I alle ponyspringklasser, uanset stævnetype, er jodhpurs og jodhpursstøv
jodhpursstøvler
tilladt
6. For ponyryttere gælder, at ridehjelm som specificeret under pkt. 291.1.
og
bilag 1.9. i almindelige bestemmelser med spændt hagerem er obligatorisk,
overalt hvor man færdes til pony under stævnet. (jf. 291.3.)
7. I alle ponyspringklasser og ved opvarmning til disse skal rytteren
benytte
godkendt sikkerhedsvest, jf. bilag 1.9. i almindelige bestemmelser.
Sikkerhedsvesten skal sidde korrekt, og passe rytteren.
8. I ponyspringklasser må der rides med stumpe, bagudvendte metalsporer,
hvor dornen ikke må være mere end 1,5 cm lang (målet fra støvlens
hælkappe til sporespids må højst være 2 cm).
9. Det er i alle springklasser tilladt at bære ensfarvet eller diskret
mønstret
sikkerhedsvest uden på ridejakken.

Så alt i alt: Nej du må ikke starte i en brun ridejakke og brune støvler i
hverken springning eller dressur. Dog ville jeg som dommer ikke
diskvalificere dig af den årsag.

De forskellige reglementer kan findes på denne side
http://www.rideforbund.dk/DRF/konkurrence/Reglementer

Hilsen Nuser

Fra : Josefine Kirkegaard

Dato : 22-02-06 21:31

Det lyder godt :)
Tak for hjælpen, men det var da lidt træls ;)