tynd mave
Fra : fagus

Dato : 17-02-06 15:44

Hej
Er der nogle der kan hjælpe mig?
Jeg har en gammel islænder på 29 han har tit tynd mave, jeg har lige haft
dyrlæge til ham hvor han fik ormekur og raspet tænder,(hans tænder er ikke
så gode mere) men han spiser fint kunne godt tænke mig og høre om der er
nogle der har samme problem .
Hilsen fagus

Fra : Anet

Dato : 17-02-06 16:05

"fagus" <fagus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så gode mere) men han spiser fint kunne godt tænke mig og høre om der er

(klip)

Prøv at læse lidt om elektrolytter. det bruges rigtig meget til kalve og
køer hvis deres maver er tynde.

--
Hilsen
Annette

Fra : dorthe jensen

Dato : 17-02-06 16:55

hej

hvordan fodrer du hesten?
har en dv som også har haft meget tynd mave ind i mellem og det viste sig at
det var stråfoderet som ikke var af en god nok ide til at hans mave kunne
fungere på det.
der hvor han stod fik de ikke hø men kun frøgræs og wrap i helsød og det
kunne han ikke så godt tåle.
Så prøv at kigge på dit grovfoder og se hvordan det ser ud. nu før han hø,
wrap lavet af græs og byghalm og det fungerer han super på
held og lykke
hilsen dorthe

Fra : fagus

Dato : 17-02-06 21:41

Tak for jeres svar
Han får lexiuer mix, godt hø og halm ,han har også fået loppe frø i en
periode, det er ikke hele tiden han har tynd mave det kommer i perioder,
måske fordi han går og spiser sne eller snadrer i den våde jord?
Hilsen Ina

Fra : taina

Dato : 18-02-06 02:09

> [...]
> periode, det er ikke hele tiden han har tynd mave det kommer i perioder,
> måske fordi han går og spiser sne eller snadrer i den våde jord?

Der kan være flere årsager til tynd mave:
- sand i maven. Det kan du tjekke ved at tage en lort, putte den i en pose,
blande den grundigt op med vand og lade den hænge med et hjørne nedad. Hvis
der er sand i bunden, er der også sand i tarmsystemet (loppefrøskaller
hjælper mod dette)

- får han wrap eller hø? Nogle heste får tynd mave af wrap

- Hvor meget hø/foder får han? Diarre er tegn på en ubalance i tarmsystemet.
Det kan skyldes, at hesten får for meget stivelse (korn, alle slags, også
majs). Nu mener jeg ikke, at Leisure Mix er det mest stivelsesholdige, men
det kommer jo også an på, hvor meget han får i forhold til stråfoder...

- Er der nogen sammenhæng med andre ting i de perioder, hvor han har tynd
mave?

- Sne _kan_ gøre det for sarte hestemaver, prøv at give stråfoder med ud på
folden og se, om det hjælper.

mvh. tina

Fra : fagus

Dato : 18-02-06 10:11

Hej
Han får hø på folden, 2-3 plader om dagen, og han har også fuld adgang til
halm, han går i løsdrift med 2 andre islændere. og han har også fået
loppefrø i en periode, men man skal jo selfølgelig også tænke på at han er
29 år.og hans tænder er ikke hvad de har været. Håber bare at han snart får
det bedre.
Hilsen Ina

Fra : Anet

Dato : 18-02-06 10:39

> [...]
> 29 år.og hans tænder er ikke hvad de har været. Håber bare at han snart

(klip)

Jeg kender en her i området der havde en gammel pony som de "arvede" med den
gård de købte. Ponyen var i ikke særlig god stand da de købte gården. Den
stod faktisk bundet nede i laden til en harve. Den ny ejer fik hurtigt sat
skik på den gamle pony med Prealpin som en vigtig ingrediens, da det holdt
maven i orden på ponyen.

Jeg købte selv en islænderhoppe for 3 år siden hvor den tidligere ejer var
død og hendes to islændere havde sådan fået mad når det blev husket. Freyja
som jeg købte lignede noget der helst ikke måtte ses. Men jeg talte med
tossede og kloge og brugte selv blandt andet Prealpin til at få hende i god
foderstand igen. Hestene er helt vilde med det og det er gjorde at hun ikke
fik tynd mave. Det gjorde hun nemlig meget nemt da hendes mave ikke rigtig
var vant til andet end halm, selv om jeg kun gav hende små og meget nøje
afvejede portioner ad gangen.
Du kan læse mere om prealpin her http://www.hippolyt.dk/PRE3.htm
Eller se billeder af Freyja her på min hjemmeside (som stadig er under
konstruktion). www.ishyp´.dk

--
Hilsen
Annette

Fra : fagus

Dato : 18-02-06 14:52

det lyder som noget jeg vil prøve, hvor kan man købe det eller kan man kun
sende bud efter det på nettet
Hilsen Ina

Fra : Anet

Dato : 18-02-06 18:58

"fagus" <fagus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> det lyder som noget jeg vil prøve, hvor kan man købe det eller kan man kun
> sende bud efter det på nettet
> Hilsen Ina

(klip)

Det kan købes der hvor der forhandles hippolytfoder. Det er store
"græspiller" som skal opløses i lidt vand. Det tager ca. 20 minutter at
opløse pillerne og er så klar til at give.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 19-02-06 08:57

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> Eller se billeder af Freyja her på min hjemmeside (som stadig er under
> konstruktion). www.ishyp´.dk

Sikke nogle dejlige heste, du har. Det ser virkelig skønt ud. Der er en
slåfejl i dit link - blot hvis andre skulle undre sig.

Mange hilsner

Marlene

Fra : Anet

Dato : 19-02-06 10:54

"Marlene" <m-muxoll@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Sikke nogle dejlige heste, du har. Det ser virkelig skønt ud. Der er en
> slåfejl i dit link - blot hvis andre skulle undre sig.

(klip)

Tak, det er bare begyndelsen på en lille hjemmeside. Ja, jeg har ikke set at
der var kommet et abostroftegn med i linket.

--
Hilsen
Annette

Fra : fagus

Dato : 19-02-06 11:05

hej marlene
nu har jeg også været inde på din hjemmeside og se dine dejlige isheste,
det var godt at freyja kom hjem til dig og fik det godt,
hilsen ina

Fra : Marlene

Dato : 19-02-06 16:00

> [...]
> nu har jeg også været inde på din hjemmeside og se dine dejlige isheste,
> det var godt at freyja kom hjem til dig og fik det godt,

Hej Ina.

Det er Annettes hjemmeside, ikke min

Mange hilsner

Marlene

Fra : taina

Dato : 18-02-06 18:46

> [...]
> 29 år.og hans tænder er ikke hvad de har været. Håber bare at han snart

To-tre plader om dagen lyder ikke af meget, synes jeg. Man anbefaler, at
heste får 1-1,5 procent af deres kropsvægt i hø som et minimum. Det vil for
eksempel sige at en hest, der vejer 300 kg. skal have mindst 3-4,5 kilo hø.
Men det er et minimum - mange maveproblemer er blevet løst ved at give
hestene mere hø end det. Når man tænker over det, er det slet ikke så langt
ude - hestens naturlige kost er græs, og hø er det, der ligger tættest på af
det som vi har at tilbyde.

Jeg er slet ikke imod forskellige slags pulvere og tilskud, som jeg selv
bruger i rå mængder af. Men hvis der er tale om et foderbetinget problem som
løs afføring, synes jeg, at man skal starte med at kigge på, hvad man
egentlig putter i hesten. Har du fået lavet en foderplan?

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 18-02-06 20:13

> [...]

> det kommer jo også an på, hvor meget han får i forhold til stråfoder...

(KLIP)

http://www.brogaarden-foder.dk/script/site/page.asp?artid=50&Cat_ID=26

--
Hilsen
Annette

Fra : taina

Dato : 18-02-06 21:20

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.brogaarden-foder.dk/script/site/page.asp?artid=50&Cat_ID=26

Jeps, der var jeg også. Der står bare, så vidt jeg kan se, ikke noget om
stivelsesindholdet? (Men jeg kan være blind, det er ofte set før

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 18-02-06 21:30

> Jeps, der var jeg også. Der står bare, så vidt jeg kan se, ikke noget om
> stivelsesindholdet? (Men jeg kan være blind, det er ofte set før
>
> mvh. tina

(klip)
Prøv at læse her der er gode links videre.
http://brogaarden-foder.wpsdemo.com/script/site/page.asp?artid=245

--
Hilsen
Annette

Fra : taina

Dato : 19-02-06 00:42

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> (klip)
> Prøv at læse her der er gode links videre.
> http://brogaarden-foder.wpsdemo.com/script/site/page.asp?artid=245

Nå ja, der stod den jo - 14 procent. Utroligt at netop Brogården ikke
oplyser den slags på deres produktinfo - netop de spekulerer da meget i
stivelse. Jaja, de foderfirmaer...

mvh. tina

Fra : fagus

Dato : 19-02-06 10:39

hej igen
jeg har kontakt til mette larsen på brogården, det går bare ikke så
stærkt,og ang. foder vil man jo bare godt gøre det bedste for sin hest, men
det er altså en videnskab med det foder, så derfor er det rart at høre om
jeres erfaringer.
tusind tak for jeres deltagelse og rigtig gode råd.

Fra : fagus

Dato : 19-02-06 18:53

undskyld mange gange,
så er det jo anet´s dejlige isheste
hilsen ina

Fra : taina

Dato : 19-02-06 20:56

> [...]
> jeres erfaringer.
> tusind tak for jeres deltagelse og rigtig gode råd.

Ja, man bliver jo lidt bekymret, når de små pus ikke trives
Det lyder som en god plan at kontakte brogården. Held og lykke med den
lille...

mvh. tina

Fra : fagus

Dato : 20-02-06 12:34