Hestetrailer ?
Fra : Preben Nielsen

Dato : 01-02-06 20:31

Undskyld henvendelse, men jeg ved ikke hvor jeg skal poste mine spørgsmål:

1) Kan en hestetrailer bruges til at transportere møbler i til et land ved
Middelhavet ?
2) Jeg tror at heste er bundne men det er møbler ikke, de spinkle vægsider
kan de tåle møbelskub ?
3) Hvad er lasteevne, hvad må den bære, eller hvad det nu måtte hedde ?
4) Findes en hjemmeside hvor man kan udregne om en bil kan transportere en
hestetrailer ?
5) Kan en Toyota Sportsvan diesel 2,0 transportere en hestetrailer ?
6) Hvor hurtigt må der køres på motorvej, vel ikke 120 km/t ?
7) Vil I anbefale en sådan transportform ?
8) Det skal lige siges at hestetraileren først skal købes og om der er brug
for den bagefter ?

Jeg har et anhængertræk (var monteret på den fra brugt af) men har aldrig
prøvet at køre med trailer før
Hvem har de gode råd ?

vh Preben

Fra : john

Dato : 01-02-06 21:33

"Preben Nielsen" <preben@nielsen.dk> skrev i en meddelelse
> Undskyld henvendelse, men jeg ved ikke hvor jeg skal poste mine spørgsmål:

Hej Preben.

Det er da OK, skal prøve at svare fornuftigt )

> 1) Kan en hestetrailer bruges til at transportere møbler i til et land ved
> Middelhavet ?

Ja det er der principielt intet i vejen for.

> 2) Jeg tror at heste er bundne men det er møbler ikke, de spinkle vægsider
> kan de tåle møbelskub ?

Væggene holder garanteret til mere end møblerne, men jeg vil da foreslå at
de bliver stuvet omhyggeligt, da de ellers kan tage skade af transporten.

> 3) Hvad er lasteevne, hvad må den bære, eller hvad det nu måtte hedde ?

Ja der er jo alle muligheder. De mindste hestetrailere har en totalvægt på
11-1200 kg, og en egenvægt på 550 -600 kg, og altså en lasteevne på 550 -
600 kg.

En hestetrailer er jo en solid sag, derfor er egenvægten relativt høj i
forhold til "flyttetrailere", og derfor er nyttelasten også forholdsvis lav.

Så kan du ellers få hestetrailere (med synsfri sammenkobling) der vejer op
til 3500 kg, og som så har en lasteevne på måske 2500 kg.

> 4) Findes en hjemmeside hvor man kan udregne om en bil kan transportere en
> hestetrailer ?

Ja f.eks. her:
http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/trailerkort.htm

> 5) Kan en Toyota Sportsvan diesel 2,0 transportere en hestetrailer ?

Kig på din registreringsattest, og brug hjemmesidens beregning - man kommer
forbavsende hurtigt op i kategorien "trailerkørekort". Desuden har bl.a.
tyskerne nogle lidt andre regler, så under alle omstændigheder vil jeg nok
seriøst overveje tralierkørekortet - det koster ca.4000 kr.

> 6) Hvor hurtigt må der køres på motorvej, vel ikke 120 km/t ?

Nope 80

> 7) Vil I anbefale en sådan transportform ?

Jeg gad ikke, om jeg så fik penge for det, køre den tur, men andre mennesker
vil svare anderledes. Der er folk der for deres fornøjelse trækker en
campingvogn derned hver sommer.

> 8) Det skal lige siges at hestetraileren først skal købes og om der er
> brug
> for den bagefter ?

Øh - mon så ikke en møbeltransport er meget billigere, en ordentlig
hestetrailer (og det skal det jo være til den lange tur koster nemt 30-40
kkr. + trailer kørekort + brændstof+overnatninger+++.

> Jeg har et anhængertræk (var monteret på den fra brugt af) men har aldrig
> prøvet at køre med trailer før

Så har du i hvertfald træningen når du kommer hjem )

Jeg ville ikke gøre det, men igen der er sikkert andre der vil synes at det
bare er en sviptur, men 4000 km med 80 km/t i snit er ikke lige min form for
afslapning.

Hilsen John

Fra : Preben Nielsen

Dato : 01-02-06 23:03

Hej John - Rigtig mange tak for dit svar vh Preben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-06 13:34

Preben Nielsen wrote:
> Undskyld henvendelse, men jeg ved ikke hvor jeg skal poste mine spørgsmål:
>
> 1) Kan en hestetrailer bruges til at transportere møbler i til et land ved
> Middelhavet ?

Ja, men der er bedre trailere med samme runfang.

> 2) Jeg tror at heste er bundne men det er møbler ikke, de spinkle vægsider
> kan de tåle møbelskub ?

Det vil jeg mene.

> 3) Hvad er lasteevne, hvad må den bære, eller hvad det nu måtte hedde ?

Meget forskelligt, men de må vel typisk laste 600-800 kg.

www.fstyr.dk

> 5) Kan en Toyota Sportsvan diesel 2,0 transportere en hestetrailer ?

Ja
Men det er ikke sikkert det er lovligt, og hvis bilen endelig må, er
det ikke sikkert at føren må.

> 6) Hvor hurtigt må der køres på motorvej, vel ikke 120 km/t ?

80 i DK

> 7) Vil I anbefale en sådan transportform ?

Ikke med en hestetrailer, en flyttetrailer.

> 8) Det skal lige siges at hestetraileren først skal købes og om der er brug
> for den bagefter ?

Alt for dyrt, hvis I ikke ved om I skal bruge den. Vi betalte 23.000
for den vi havde.

--

Christian

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-02-06 15:38

Preben Nielsen wrote:
> Undskyld henvendelse, men jeg ved ikke hvor jeg skal poste mine spørgsmål:

De skal ivertfald ikke i dk.marked.* da det kun er til køb og salg.
dk.fritid.bil kunne sikkert ellers være et udemærket bud.

> [...]
> 7) Vil I anbefale en sådan transportform ?
> 8) Det skal lige siges at hestetraileren først skal købes og om der er brug

Jeg ville absolut ikke anbefale den transport metode. Jeg ville
låne/leje en lille lastbil/stor kassevogn under 3500 kilo da du
må køre den med almindeligt bil kørekort. Desuden må den køre 130
i Danmark. En trailer må køre 80.

Umiddelbart får jeg ca. 1500 kilometer fra København til Monaco, vest
om alperne ved at bruge google earth.

1500/130 = 11,53 timer
1500/110 = 13,63 timer
1500/80 = 18,75 timer

Med trailer skal du regne med en overnatning. Uden trailer kunne du
køre igennem.

Men hvorfor hører du ikke bare en fragtmand hvad det koster at sende
dem der ned.

JonB