sikkerhed og ftp
Fra : steen bondo

Dato : 01-02-06 18:00

Hej,

Hvor sårbar mod indtrængende er en FTP server..?? Og HVIS nogen trænger
ind gennem user+pw, kan de så få adgang til resten af netværket, eller
må de 'nøjes' med at rode i det dir der nu engang er tildelt en
bruger/brugerne..??

hilsen / regards
--
steen - kajakparadis.dk <X> filshuse-teltplads.dk
---

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-02-06 17:07

Den 01-02-06 17.59 skrev steen bondo følgende:

> [...]
> ind gennem user+pw, kan de så få adgang til resten af netværket, eller
> må de 'nøjes' med at rode i det dir der nu engang er tildelt en

De kan kun rode i de(t) tildelte dir - medmindre, der er et
sikkerhedshul i programmet. Skulle der endelig være et sikekrhedshul i
en OS/2-baseret FTP-server, tror jeg ikke, der er nogen, der finder ud
af det. Eller som gider at udnytte det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-02-06 17:19

Den 01-02-06 17.07 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> sikkerhedshul i programmet. Skulle der endelig være et sikkerhedshul i
> en OS/2-baseret FTP-server, tror jeg ikke, der er nogen, der finder ud
> af det. Eller som gider at udnytte det.

Jeg burde måske tilføje, at jeg selv bruger FTPServer, der har stået
åben her døgnet rundt i nogle år, uden computeren er blevet hacket.
Programmet er optional shareware - det er fuldt virkende, og du
bestemmer selv, om du vil registrere det (jeg har selvfølgelig forlængst
registreret min kopi).

Programmet kan normalt hentes fra programmørens hjemmeside på det
universitet, hvor han underviser, men der er vist lidt serverproblemer i
skrivende stund:
http://murray.newcastle.edu.au/users/staff/peter/Moylan.html
Problemet opstår, når du klikker på OS/2-linket.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå stegt lever: Sunbird hjælper dig med at huske bryllupsdagen.

Fra : Allan

Dato : 01-02-06 20:09

On Wed, 1 Feb 2006 16:19:04 UTC, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> skrivende stund:
> http://murray.newcastle.edu.au/users/staff/peter/Moylan.html
> Problemet opstår, når du klikker på OS/2-linket.

Han arbejder der ikke mere, og siderne nedlægges derfor snart.
http://www.pmoylan.org
er hans nye hjemmeside - men jeg kan ikke komme ind på den,
da dens webserver fungerer underligt.

FTPserver kan hentes fra hobbes:
http://hobbes.nmsu.edu/pub/os2/apps/internet/ftp/server/ftpser120.zip

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : steen bondo

Dato : 01-02-06 22:31

Kim Ludvigsen wrote:
> Den 01-02-06 17.07 skrev Kim Ludvigsen følgende:

Hej Kim,

> Jeg burde måske tilføje, at jeg selv bruger FTPServer, der har stået

Hvad er der 'galt' med ftpd..??

* IBM TCP/IP for OS/2 *
* FTP Server (FTPD) *
* Version: 14:51:22 on May 17 2004 *
* (C) Copyright IBM Corp. (1991, 1997) *

hilsen / regards

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-02-06 23:57

Den 01-02-06 22.31 skrev steen bondo følgende:

> Hvad er der 'galt' med ftpd..??

FTPServer er nem at opsætte, og du kan fx begrænse de enkelte brugeress
båndbreddestyre og andre rettigheder. Det er desuden muligt at
fjernstyre programmet fra en anden computer. Der er sikkert mange andre
forskelle, jeg har ikke brugt FTPD i mange år, så jeg husker ikke,
hvordan programmet bruges, og jeg kan ikke umiddelbart finde relevant
dokumentation.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil musik med det

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-02-06 00:19

Den 01-02-06 23.57 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> [...]

Nu lykkedes det mig at komme ind på den nye server (tak Allan), og der
finder du en mere udtømmende forklaring på forskellene og FTPServers
funktioner:
http://www.pmoylan.org/pages/os2/FtpServer.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange

Fra : steen bondo

Dato : 02-02-06 18:06

Kim Ludvigsen wrote:

> http://www.pmoylan.org/pages/os2/FtpServer.html

Tak - der er vist masser af gode grunde til at skifte. ;)

hilsen / regards

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 03-02-06 05:33

steen bondo wrote:

> Hej,
>
> Hvor sårbar mod indtrængende er en FTP server..??

Jeg har haft ftpd kørende på div. servere i årevis. Det værste der er
sket er at det en gang imellem er lykkedes nogen at få ftpd til at gå
ned (efter tusindvis af login forsøg)...

Til mit brug fungerer den "normal" ftpd glimrende.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen