Min shetlænder har fået eksem
Fra : Marlene

Dato : 01-02-06 12:51

Hej

Da jeg fik min shetlænder før jul, begyndte hun at gnubbe sig voldsomt, så
hun fik store bare pletter, og det viste sig, at hun havde lus. Hun fik
lusekur med det samme, og det forsvandt hurtigt (og jeg smurte pletterne med
vaseline).

Nu er hun begyndt at gnubbe sig kraftigt i ansigtet - ved mund og øjne, men
ikke på kroppen - og hun gnubber fuldstændigt hul, og huden bliver ligesom
elefanthud. Jeg har de sidste par dage smurt med vaseline (som altid hjælper
mod sådanne pletter, synes jeg), men kan det være noget eksem af en art?

Er der nogen af jer herinde, der har været ude for det før?

Tak på forhånd.

Mange hilsner

Marlene

Fra : Anet

Dato : 07-02-06 08:43

"Marlene" <m-muxoll@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mod sådanne pletter, synes jeg), men kan det være noget eksem af en art?
>
> Er der nogen af jer herinde, der har været ude for det før?

(klip)

Hej Marlene

Jeg sad lidt og tænkte over din shetter. Jeg kan faktisk huske flere at
ponyerne med meget pels får en periode hvor de ligner noget der er løgn pga.
afgnubning. Den ene ejer tog konsekvensen og klippede alt vinterpelsen af
hvert år når det begyndte og lagde så et dækken på istedet for.
Har du kigget hende efter for ringorm?
Prøv at kigge igen nederst i manen om der stadig er invasion af lus.
Noget andet kan også være foder som hun måske har skiftet. Hvis min pony får
for meget wrap så klør hun sig.
Personligt bruger jeg aloevera på spray til min hoppe der lider af
sommereksemen og smører med kopattesalve ca ½ time efter og dette gør jeg ca
3-4 gange om dagen. Aloevaraen for hurtig lægning og så der ikke kommer
betændelse i sårene og pattesalven fordi så bliver det holdt fugtigt og
tørrer ikke som så ville klø hvis det tørrede.

--
Hilsen
Annette

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 07-02-06 10:01

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Marlene" <m-muxoll@jubii.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> betændelse i sårene og pattesalven fordi så bliver det holdt fugtigt og
> tørrer ikke som så ville klø hvis det tørrede.

Hej Annette

Som altid et udførligt og godt svar fra dig - tak

Jeg checker manen heletiden, og der har ikke været lus længe - dog en masse
skæl. Jeg har faktisk smurt med kopattesalve (Helosan) i en uges tid nu, og
det er allerede blevet meget, meget bedre. Sårene heler pænt, men hun klør
sig stadig en smule. Aloe vera har jeg faktisk også tænkt på - kan huske, du
før har forslået det, så jeg må hellere få købt noget. Det er jo godt at
have i huset.

Jeg har faktisk også tænkt på, om det kan skyldes høet, da de kom efter, hun
fik nyt hø - ikke wraphø, men lækkert grønt almindeligt hø.

Men indtil videre er hun i bedring - hun har også fået en ekstra lusekur.

Tak igen

Mange hilsner

Marlene

Fra : Anet

Dato : 08-02-06 22:07

"Marlene" <m-muxoll@jubii.dk> skrev i en meddelelse

Aloe vera har jeg faktisk også tænkt på - kan huske, du
> før har forslået det, så jeg må hellere få købt noget. Det er jo godt at
> have i huset.

(klip)

Vi mennesker bruger også aloe vera her i huset. Min mand havde et sår på
læben som ikke ville læge (det er ikke et herpessår). Og han havde prøvet
alle cremer og tuber og så til sidst opgav han og lod mig duppe det med Aloe
Vera 2 gange dagligt og efter bare 4 dage var såret faktisk næsten helt
lægt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 09-02-06 08:34

> [...]
Aloe
> Vera 2 gange dagligt og efter bare 4 dage var såret faktisk næsten helt

Det lyder vel nok godt. Jeg må hellere få købt noget i en fart. Jeg brugte
også saften fra frisk Aloe Vera en overgang, men puha, hvor det lugter

Mange hilsner

Marlene

Fra : Anet

Dato : 09-02-06 18:25

> [...]
> >

> Det lyder vel nok godt. Jeg må hellere få købt noget i en fart. Jeg brugte
> også saften fra frisk Aloe Vera en overgang, men puha, hvor det lugter

(klip)

jeg køber aloe first som er en grøn dunk til knap 200 kroner men den dunk
til de 200 kroner sparer mig for mange dyrlægeregninger sommeren over når
man som mig har sig en eksemhest (islænder). Så den lille investering er
godt givet ud.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 09-02-06 18:53

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> man som mig har sig en eksemhest (islænder). Så den lille investering er

Ja, det kan jeg godt se. Det jeg mente med frisk, var frisk fra planten, og
det stinker mildest talt

Mange hilsner

Marlene

Fra : Anet

Dato : 09-02-06 19:05

> [...]
>

> Snip

> Ja, det kan jeg godt se. Det jeg mente med frisk, var frisk fra planten,

(klip)

Ja, er godt med på at bruge geleen inde fra bladene af. Jeg har også selv en
læge aloe vera plante men det er godt nok nemmere at bruge sprayflasken og
det stinker nemlig ikke *smiler*. Jeg har forresten foræret min svigermor en
læge aloevera også og hun er sygeplejerske og syntes at det var en sjov
tanke. Men hun bruger den til hundens poter osv.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 10-02-06 12:34

> [...]

> læge aloevera også og hun er sygeplejerske og syntes at det var en sjov
> tanke. Men hun bruger den til hundens poter osv.

Ja, der er ikke andet for, at jeg må få købt noget spray i stedet for

Mange hilsner

Marlene