Hvordan stopper man et had?
Fra : Helle

Dato : 27-01-06 19:25

Jeg ved ikke om dette er rette gruppe, men har brug for at komme ud med mine
tanker.
Mit liv er stoppet og blevet fyldt med had, og jeg kan ikke selv se hvordan
mit had skal stoppe.
Det drejer sig om min ex mand. Vi gik fra hinanden for 15 måneder siden,
efter et ægteskab(18 år) med bedrag og meget andet.
Jeg har før skrevet her om ham, og hvordan han stjal min post i fire år,
underskrev ting i mit navn, slog, og meget andet.
Burde vare lykkelig over at være sluppet af med ham ( og det er jeg også)
men kan ikke glemme alle de onde ting han har gjort mig. Jeg er "kun" 36 år,
men føler at mit liv er slut.
Jeg kan godt se nu, at jeg fedtede for ham og at jeg skulle ha smidt ham ud.
Men det blev mig og mine to børn der fik sparket, så han kunne flytte til
kbh og leve livet.
Nu har jeg fået vendt det så jeg hader ham, og føler kun afsky for ham.
Hvordan slipper man af med det had, for det tære hårdt på både mig og mine
børn.
Vi har sammen en søn der skal konfirmeres til april, og jeg har allerede
marrerit over at jeg skal være i samme kirke som ham.
Jeg kan godt se at det lyder som noget pjat, men det er virkelig et problem.
Ville ønske at jeg bare kunne være cool, og være totalt lige glad, men jeg
ønsker ham desværre kun ondt.
Troede aldrig at jeg skulle blive sådan.
mvh
Helle

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-01-06 01:02

Helle skrev den 27-01-2006 19:24:
> Jeg ved ikke om dette er rette gruppe, men har brug for at komme ud med mine
> tanker.

Det er det i hvert fald!

> Hvordan slipper man af med det had, for det tære hårdt på både mig og mine
> børn.

I en anden sammenhæng, hvor man ønsker at flytte sit følelsesmæssige
fokus (her: had) overfor enten en person, sted eller måske bare anden
kontekst til et andet fokus (her: accept), så kender jeg til er fra DrPhil.

Han beskriver 5 trin hvorved man kan komme sin negative følelser til livs.

-----
1. skridt: Vedkend dig dine reaktioner
2. skridt: Løs livets problemer frem for at reagere på dem
3. skridt: Sæt tankernes tempo ned
4. skridt: Du skal udfordre og omstrukturere dine automatiske tanker.
5. skridt: Sæt et følelsesmæssigt punktum.
----

Man kan rolig sige, at du har lavet 1. trin. Det gør du allerede fordi
du skriver herinde og sætter ord nogen ting.
2. skridt - syntes jeg - bør sættes tilsidst. Altså som femte skridt.
Problemet er jo ligesom løst/minimeret, når man har sat et punktum for
det samt at man har fået styr på sine tanker og tilhørende reaktioner
3. skridt drejer sig om, at finde hoved og hale i hvad der udløser de
hadske tanker du har om din mand. Er det når sønnen skal på weekend. Er
det når du ser på billeder fra dengang alt var fryd og gammen? I hele
taget finde ud hvad det er for et øjeblik som udløser de negative tanker.
4. skridt tja, der tager man det man har fundet i 3. skridt og
omstrukturer, så man ikke længere er en slave af de følselser/tanker der
dukker op.

5. punkt indeholder en umiddelbar underlig teknik nemlig: tilgivelse!
Ikke tilgivelse for din x-mands sjælefred, men for din egen. Det er
ikke engang gang tilgivelse du behøver at sige til ham. Bare en
tilgivelse du inde i dit hoved gør dig meget bevidst.
Såfremt du ikke tilgiver ham, så oplever du allerede nu, at han har magt
over dine tanker og følelser. Hvad med, at du hiver den magt tilbage
til dig? Ville det ikke give dig meget mere overskud til det daglige,
for slet ikke snakke om til konfirmationen, at du kan koncentrere dig på
din søns store dag og ikke den negative følelse overfor din eks?

Lad mig fortælle om et had-forhold jeg selv havde.
For et par år siden blev jeg fyret - uretmæssigt - fra en arbejdsplads.
Den person som underskrev fyresedlen gjorde det uden at blinke. Uden
at undersøge sagen dybere. Han troede bare på min chef (som altså ikke
var helt ærlig i sin fremlægning af sagen). Juridisk set fik jeg hvad
jeg ku' få.
Jeg skulle fandme aldrig nogensinde betræde butikken igen... Og personen
som underskrev fyresedlen var nok den mest lede idiot overhovedet. I
hele taget var tankerne om firmaet negative negative. Der var næsten
ingen grænser for hvor ond firmaet er. Jeg skulle aldrig nogensinde
betræde det firma igen.
Sådan gik det i 4-5 måneder indtil jeg læste om den med tilgivelse, samt
hvilken magt man lægger overpå den man lægger for had. Jeg brugte mange
kræfter på dette had. Det havde indflydelse på, at jeg kørte en omvej
for ikke at komme i nærheden af butikken. I hele taget havde det had
jeg nærede indflydelse på hvor og hvordan jeg færdedes.
Det ville jeg ikke længere. Jeg forsøgte i en stykke tid mentalt at
tilgive min chef og underskriveren. Det hjalp ikke.
Jeg gjorde så det, at jeg simpelthen tog min indkøbsseddel og handlede
butikken. Da jeg så min gamle chef og hilste pænt og udvekslede et par
høflighedsfraser og købte videre ind. Det var intet omkring tilgivelse
i samtalen, men alene det at se manden i øjnene igen....damn, det gjorde
godt.
Jeg siger dig...denne samtale gav et sådan følelsesmæssigt løft, så selv
regnvejr er godt vejr.
Der var så underskriveren tilbage...hmmm. Et par måneder senere var
det så heldigt, at jeg i anden sammenhæng blev inviteret til firmaets
hovedkvarter og havde mulighed for at møde manden. Jeg tog til
arrangementet med MIN dagsorden. Fik udvekslet et par høflighedsfraser
med manden.
På vej hjem fra arrangementet var det første gang i 10 måneder, at jeg
var glad. Jeg mener ikke påtaget glad, men virkelig glad helt ind til
knoglemarven. Jeg begyndte faktisk at fløjte glade melodier.
Det mest åndsvage ved det hele var: Al den energi jeg brugte på at hade
de to mennesker.... den eneste som brugte energi på hadet..Det var for
så vidt kun mig. De var sgu da ligeglade og fyringen var jo bare noget
de lavede med venstre hånd.

Hvis du vil læse mere om de 5 trin, så kan jeg varmt anbefale

DrPhil's bog om varigt vægttab. Kapitlet omkring 2. nøgle.

De øvrige bøger af samme forfatter kan jeg også anbefale.
Din beskrivelse af din situation tyder lidt på, at du skal have lavet en
"revision" af flere faktorer i dit liv, så du kan leve det liv du reelt
ønsker at leve.

> Vi har sammen en søn der skal konfirmeres til april, og jeg har allerede
> marrerit over at jeg skal være i samme kirke som ham.
> Jeg kan godt se at det lyder som noget pjat, men det er virkelig et problem.

Det er ikke noget pjat, at hade nogen! Det er faktisk et ganske
alvorligt problem. Problemet bliver ikke mindre af, at du reelt ikke
ønsker at give din eks-mand så meget magt over dig.

> Ville ønske at jeg bare kunne være cool, og være totalt lige glad, men jeg
> ønsker ham desværre kun ondt.
> Troede aldrig at jeg skulle blive sådan.

Tja, hvis du de seneste uger har set DR dokumentaren /krigerne/, så vil
du kunne se, at de fleste mennesker i løbet af meget kort tid vil kunne
udvikle et had til en "fjende".

mvh

Carsten

Fra : Poul Nielsen

Dato : 12-02-07 17:50

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mine
> tanker.
> Mit liv er stoppet og blevet fyldt med had, og jeg kan ikke selv se

Jeg lider selv at post traumatisk stressyndrom.og jeg har erkendt at en del
af det had som jeg har til de der har gjort mig fortræd ikke udelukkende
stammer fra dem, men også fra min barndom. Jeg har oplevet at når jeg har
kunnet tale med andre om det her, så har det løsnet en del. Derfor vil jeg
prøve at gå i gruppeterapi for åbne op for mit indre, hadet er som vulkan
den skal have et naturligt afløb en gang i mellem.

Der findes kirker i KBH der har gratis gruppe terapi samtaler jeg overvejer
selv at starte der.