Opsigelse af boxleje, hvad er mine rettigh~
Fra : Mica

Dato : 26-01-06 18:15

Jeg har min hest opstaldet på en hestepension, hvor der indtil for
nyelig har været en velfungerende turnusordning. Desværre har der været
en række interne problemer med nogle pensionære, og ordningen er på
under 1 uge blevet til noget nær en selvpasserstald.

Jeg har grundet arbejde, ikke mulighed for at lukke min hest på fold i
hverdagene (eller rettere de tidspunkter jeg kan, må de ikke lukkes ud).
Desuden kan jeg ikke få min hest ud mens andre står derude (han er
"underhest" og altid den første der kommer ud så han har mulighed for at
gå lidt væk, idet de andre jager ham væk hvis de ser ham komme til lågen).

Dette har gjort at jeg er nødsaget til at flytte ham et andet sted hen
da jeg ikke kan acceptere at han står inde 5 dage om ugen, idet han får
voldsomt hævede ben af blot 1 dag inde.

Men nu er det sådan at der er én måneds opsigelse, og jeg har ikke lyst
til at betale dobbelt staldleje, hvis jeg skulle være så heldig at finde
et nyt sted til ham inden 1 Februar (hvor turnusordningen ender). Så er
det jeg gerne vil vide hvordan jeg er stillet.

Jeg underskrev i sin tid kontrakten med den overbevisning om at der var
en velfungerende turnusordning på stedet(hvilket der også var), men nu
ændres til til selvpasning på under 1 uge, hvor jeg ikke har mulighed
for at opsige i tide, så hvordan står jeg nu hvor der intet er defineret
i kontrakten om pasningsordningerne? Nogen der kan hjælpe?

Fra : Mica

Dato : 26-01-06 18:20

Det skal lige bemærkes at ejeren af stedet selv deltager i
turnusordningen, og tog initiativet til at afslutte det.

Fra : Iben Holst

Dato : 26-01-06 18:46

Hvis der i kontrakten ikke er defineret hvordan tingene
foregår mht. til pasningen, så er du vist desværre bundet
for at skulle betale en måneds leje mere....

Egentlig skulle man nok kunne vinde en sag, om at man
skrev under på kontrakten i god tro om at tingene ville
kontinuerlige, men det kan godt være det ikke er tiden
og pengene værd....

Iben

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-01-06 22:13

Iben Holst wrote:
> [...]
> skrev under på kontrakten i god tro om at tingene ville
> kontinuerlige, men det kan godt være det ikke er tiden

Det tror jeg ikke at man kan. Tilgengæld så er det nok værd at vide at
udlejer skal gøre hvad udlejer kan for at leje det ud igen. Dvs. at
hvis der flytter en anden hest ind i boxen så skal du ikke betale leje.
(her kan man så diskutere hvad der skal ske ved intern flytning).

Og yderligere, så skal du da heller ikke betale for mad, med mindre at
denne åbenlyst ikke kan holde. Fx. wrapballer der holder nogle dage og
som når at blive spist inden da imens du stod der, men efter du er
flyttet så kan de ikke holde og noget må smides ud. (det betaler du
for). Men korn osv. som bare kan bruges senere, eller halm eller...
Det skal du da ikke betale for.

JonB

Fra : Iben Holst

Dato : 27-01-06 18:19

> [...]
> hvis der flytter en anden hest ind i boxen så skal du ikke betale leje.
> (her kan man så diskutere hvad der skal ske ved intern flytning).

Det er nemlig korrekt...

> Og yderligere, så skal du da heller ikke betale for mad, med mindre at
> denne åbenlyst ikke kan holde.

Tja, hvis ikke det i forvejen er opdelte priser i forhold til hvad boksen
koster - hvad foderet koster (som igen kan være opdelt i forskellige
fodertyper) og evt. hvad græsfold koster, så er jeg ikke sikker på at
dén kan holde vand.
Hvis det bare er en fast pris som er inkluderet alt, mener jeg udlejer
har sin gode ret til at opkræve hele beløbet, selvom hesten ikke
står på stedet.
Men måske man kunne få en aftale om, i det mindste at kunne tage
foder med sig i en mængde der svarer til hestens normale forbrug i
en måned?? - så får man jo da lidt ud af det hvis man ikke kan nå
at opsige rettidigt....

Iben

Fra : dorthe jensen

Dato : 29-01-06 10:34

hej iben

jeg har oplevet lidt det samme hvor min hest stod et sted hvor vi betalte
for ind og udlukning, og så nogle dage før den første blev det meddelt at
ordningen stoppede til den første. så der stod jeg med en hest der ikkke
kunne komme ud og en boks som jeg ikke ville bruge da jeg mener at en hest
skal ud hver dag med mindre at vejret gør det umuligt.
vi havde også en måneds opsigelse og jeg havde så sagt min boks op forinden
af anden arsag, men jeg betalte for den måned hvor hesten ikke stod der.
ejeren af stedet sagde godt nok at jeg da bare skulle have sagt det til
hende at jeg ville flytte hesten hjem en måned før tid for så kunne vi have
fundet ud af noget, så jeg syntes da at du skal tage en snak med hende og
fortælle hende om din situation, det vil hun sikkert kunne forstå.
ps. jeg var så heldig at min hyp kom hjem til os selv, det er langt det
skønneste.
hilsen dorthe

Fra : Iben Holst

Dato : 29-01-06 15:28

> fundet ud af noget, så jeg syntes da at du skal tage en snak med hende og
> fortælle hende om din situation, det vil hun sikkert kunne forstå.

For en god ordens skyld vil jeg blot lige pointere at det er Mica som har
skrevet det første indlæg i denne tråd, som har problemet

Iben

Fra : Mica

Dato : 30-01-06 18:01

Jeg har valgt at bide i det sure æble og lade ham blive måneden ud, da
jeg forhåbentligt finder en løsning med de andre pensionærer.

Det var mere af vrede og principielle årsager at jeg blot havde lyst til
at flytte hesten d.d., da jeg underskrev kontrakten i god tro, og i bund
og grund mener at det ligeledes burde havde været varslet 1 måned forud
fra stedets side, om de pludselige ændringer.

Men ak! så er jeg blevet det klogere! Få altid tingene skrevet ned sort
på hvidt.