Investere 50000 kr inden året er omme
Fra : lucasjensen@gmail.co~

Dato : 26-12-05 18:47

Jeg er kommet i besiddelse af 50000 kr som jeg gerne vil investere
inden året er omme grundet den særlige skatteregel. Jeg har ikke
meget forstand på investering men vil gerne investere gennem en
forening/fond såsom JyskeInvest, Kontiki etc. Jeg vil gerne gå
planken ud og sige at det skal være på højrisikosiden og desuden
skal det være over en lang periode, dvs mere end 10 år eller mulighed
for at bruge det som pension. Jeg må sige at afkast på 50-70% pr år
lyder meget fristende og ret utopisk. Hvad skal jeg investere i? Jeg
synes alle aktier er i top og der er ingen bølgedale i kurverne - det
skulle ikke være så godt.

Mvh, Lucas Jensen

Fra : Peter H

Dato : 26-12-05 22:12

<lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Dit spørgsmål hvordan man investerer et beløb til investering og gerne med
højt afkast er besvaret et utal af gange i andre tråde hvor du kan finde
diverse svar med tilhørende diskussion. Et afkast på 50+% pr år er utopi i
mine ører hvis det handler om aktier.

Har du kigget i gamle indlæg om investering af en pose penge? Der er masser
er tips og kommentarer.

Fra : lucasjensen@gmail.co~

Dato : 27-12-05 17:21

Hej Peter,

Jeg må sige at jeg er meget interesseret i Skagen Global og Skagen
Kon-Tiki, men der nævnes nogle ting omkring beskatning som jeg ikke
helt kan gennemskue - se her:

http://www.skagenfondene.no/category1459.html

Betyder dette at jeg skal holde mig fra disse fonde på trods af den
særlige skatteregel med at købe inden 31.12 - eller er det undtaget?

Lucas

Fra : Peter H

Dato : 27-12-05 23:50

I forbindelse med den nye aktielovgivning taler det vel for at også dette er
lavet om, så jeg ville kontakte skattevæsenet eller SKAGEN-foreningen, da
det lader til de ønsker at kende skatten på deres produkter, men en afdeling
der stiger så markant og så regelmæssigt som KonTiki og Global og Vækst over
mange år ville jeg ikke fraholde mig fra fordi gevinsten tillægges
yderligere 10% som minimum i skat, men måske skal det tolkes anerledes, men
den er steget med 325% på ca 4 år ifølge grafen (se link nedenfor)
ikke-annulliseret, for det svarer ikke til 80% pa men langt mindre, men
rentes rente osv giver på 4 år 325%, og med de præstationer ville jeg ikke
bekymre mig om at 10% af overskuddet dvs svarende til 425-100/100*10 = 32,5
af dette skal extra afleveres til skattevæsenet. Hvis du kommer frem til
andre oplysninger hører jeg gerne, og skal det jo lige siges at jeg har dem
selv men i pensionsdepot så jeg realiserer ikke, før alderdommen.

Det er skribenten velocidad der gjorde mig opmærksom på, at med disse
præstationer er der langt imellem det lange afkast og det annulliserede
afkast for den er nemlig ikke højere end 34% pa dvs 100+34%+34%+34%+34% =
322, men 34% pa er også overordentligt meget, ja næsten for godt til at være
sandt og milevidt foran konkurrenter (15,35% annulliseret sparinvest value
aktier, 95% Nielsen globale value (ikke-annulliseret))

Men regn selv på det og ret/tilføj gerne hvad der ikke står her og check
disse oplysningers troværdighed for det kan give afgørende forskelle i din
tegnebog/pension en eller anden dag.

http://www.skagenfondene.no/category.php?categoryID=1189

Peter