Hvad mener i?
Fra : Thomas.

Dato : 17-01-06 20:50

Hej NG.

Jeg håbede på lidt back-up på min nye kur. Jeg er en "ung"
mand på 27 der i søndags startede, ja man kan vel kalde det
en ny levevej? Jeg lavede ikke ret meget fysisk, spiste ikke
videre sundt og lå og svævede mellem 82 og 85 kg. Det er
lige voldsomt nok da jeg ikke er ret høj, 176 sådan ca.

Jeg starter nu morgenen med en portion havregryn med letmælk
og naturligvis ingen sukker. Tager et æble eller 2 med på arbejde
eller evt. et par skiver rugbrød med fedtfattigt pålæg. Drikker i
løbet af dagen 1-2 liter vand og når jeg kommer hjem går jeg en
rask tur, eller hopper på cyklen en ½ times tid. Til aftensmad
finder jeg noget let, kyllingefilet med ris, pasta eller brød kunne
være en mulighed.

Det jeg nu gerne ville ha´ lidt back up på var, da jeg ikke er så
meget inde i det med kure eller noget. Men gir´ det noget resultat
eller spilder jeg min tid? Nogen der har en hjemmeside med lette
opskrifter, erfaringer med noget der minder om det jeg er igang
med eller bare en kommentar til det program jeg forsøger at
gøre min nye levevej for at tabe noget der minder om små 10 kg.
inden sommer, er det helt urealistisk på denne måde?

På forhånd tak til alle der tager sig tid at skrive,
med venlig hilsen Thomas.

Fra : Frandsen

Dato : 18-01-06 12:46

"Thomas." <myjunk@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> inden sommer, er det helt urealistisk på denne måde?
>
> På forhånd tak til alle der tager sig tid at skrive,

Hej Thomas

Er det en kur, eller har du ændret livsstil? Jeg har selv ændret livsstil,
og det minder meget om det, som du er begyndt på. Jeg gik fra 1-2 måltider
om dagen til 5-6 måltider, en tur på kondicyklen hver dag, og holdt igen med
sukker og kulhydrater i det hele taget. Med hensyn til mad, så gik jeg ikke
så meget op i fedtprocent osv. Jeg fokuserede på det samlede antal kalorier
pr. 100 gram, så hvis jeg skulle vælge mellem to produkter, så tog jeg det,
der havde færrest antal kalorier, selv om det måske indeholdte mere fedt pr.
100 gram. Jeg skiftede ris, pasta og kartofler ud med grøntsager
(gulerødder, blomkål, bønner, brokoli osv.) for at skære indnu mere ned på
kulhydraterne.

Jeg er selv 177 cm høj, og var oppe på 107 da jeg startede, og jeg tabte ca.
1 kilo om ugen de første 15 uger. Lige nu har jeg ligget et stykke tid på de
90 kilo, og det er nok fordi jeg ikke har været så aktiv på cyklen.

Jeg kan ikke lige gennemskue dit BMI eller hvor overvægtig du er, så jeg ved
ikke om 10 eller 8 kilo er realistisk, men hvis man har nok at tage af, så
er 1 kilo om ugen ikke urealistisk med den metode.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-01-06 14:28

Thomas. wrote:

> [...]
> rask tur, eller hopper på cyklen en ½ times tid. Til aftensmad
> finder jeg noget let, kyllingefilet med ris, pasta eller brød kunne

Det lyder da nogenlunde fornuftigt, men jeg ville nok tilføre noget
frugt og grønt istedet for alle de kulhydratrige produkter som pasta,
brød og ris. Du må hellere få dig noget salat, brocoli og masser af
frugter. Specielt er jeg glad for at have vænnet mig til at spise
pære og æbler som mellemmåltider.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Thomas.

Dato : 18-01-06 20:45

Hej igen...

Tusind tak for lidt respons, lyder da til jeg er lidt
på rette vej? Men i er begge nogenlunde enige om
at minimere pasta og ris, samt brød? Nu er jeg som
tidligere nævnt ikke så meget inde i hvordan og
hvorledes med det forskellige, andet end Mc´Donalds
er slemt og pasta og ris er godt, eller sådan troede jeg
ihvertfald? Når jeg nu handler ind, hvad skal jeg så
kigge efter på vare-deklerationen? Lavt Kylhydrater,
lavt protein, lavt fedt? Lidt på herrens mark lige på det
område hvad der er godt og hvad der er bedst at undgå
hvis man gerne vil tabe sig?

Tusind tak for støtten og hjælpen,
Med venlig hilsen Thomas.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-01-06 22:21

Thomas. wrote:

> [...]
> ihvertfald? Når jeg nu handler ind, hvad skal jeg så
> kigge efter på vare-deklerationen? Lavt Kylhydrater,

Kalorier er det ultimativt vigtigste i en slankekur. Kalorier er den
energi der er i fødevarer og det er dem du skal skære ned på hvis du
vil tabe dig. Pasta, brød og ris har rimeligt mange kalorier (kig blot
varedeklarationen igennem på en pakke spaghetti) og samtidig har de
ikke så mange forskellige vitaminer eller fibre som et godt læs
grøntsager har. Det er en god ide at vænne sig til altid at få nogle
grøntsager med som akompagnement til et varmt måltid. Det kan sagtens
være fråsne grøntsager der laves på et par minutter i microen.

100 gram gulerødder indeholder f.eks ca 42 kalorier, hvorimod 100
gram, hvorimod 100 gram kogt pasta indeholder ca 350 kalorier. Du kan
finde flere eksempler på: http://www.kostplanen.dk/ingredienser.php

Nogle kure går specifikt på at skære f.eks kulhydrater væk og de
virker også, men hvis din plan mere går på at generelt leve lidt
sundere, er det kalorierne du skal kigge på. Det scære består så i
at du samtidig med at få en kost med færre kalorier, også skal have
din krops behov for vitaminer og anden næring dækket - men det lærer
man hen af vejen.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann