Så nu starter årets kostomlægning ;O)
Fra : Mus

Dato : 05-01-06 14:01

Ja jeg prøver igen

Nu er overskuddet ved at være der.

Masser af tips og gode ideer modtages gerne. Mht motion tror jeg meste det
bliver til mange lange gåture med barnevognen.

Gerne opskrifter med mange grønstsager - og opskrifter der er så
kcaloriefattige at man kan spise lidt mere

Ellers ikke noget specifikt. Måske jeres yndlingsopkrifter uden alt for
meget fløde og tomme kcalorier kunne være dejligt.

Det drejer sig om 10-20 kg. Må se hvornår jeg er tilfreds.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-01-06 14:11

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Masser af tips og gode ideer modtages gerne. Mht motion tror jeg meste det
> bliver til mange lange gåture med barnevognen.

Lange gåture er fint. Specielt hvis du ikke bare lunter afsted som en gammel
kone, men faktisk går til og får pulsen op. Og det er ikke nogen skade til
at småløbe i ny og næ.

> Gerne opskrifter med mange grønstsager - og opskrifter der er så
> kcaloriefattige at man kan spise lidt mere

Opskrifter findes der tonsvis af på nettet. Af alverdens slag. Så det burde
være totalt overflødigt at poste sådanne her.

> Ellers ikke noget specifikt. Måske jeres yndlingsopkrifter uden alt for
> meget fløde og tomme kcalorier kunne være dejligt.

Eftersom du har et lille barn, går jeg ikke ud fra, at du vil bruge masser
af tid i køkkenet, men hellere nyde barnet og have tid til at motionere?

Så vil jeg foreslå at du BEGYNDER med at gå i supermarkedet og købe masser
af grønsager, kylling, fisk, rejser, hummerhaler (til fryseren) - samt nogle
poser og Santa Marias suppemix til thailanske supper:

Tom Kha Soup Mix
http://www.santamaria.dk/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=1&p=p3c3&c=3&s=3&co=3&id=247

Tom Yum Soup Mix
http://www.santamaria.dk/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=1&p=p3c3&c=3&s=3&co=3&id=248

De supper kan varieres i det uendelige! Og smager formidabelt godt.
De kan købes i Kvickly og Brugsen.

Og ellers kan de samme ingredienser - minus soup mix - forvandles til nemme
og velsmagende wokretter.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 05-01-06 15:48

> Lange gåture er fint. Specielt hvis du ikke bare lunter afsted som en
gammel
> kone, men faktisk går til og får pulsen op. Og det er ikke nogen skade til
> at småløbe i ny og næ.

Yep netop

> Opskrifter findes der tonsvis af på nettet. Af alverdens slag. Så det
burde
> være totalt overflødigt at poste sådanne her.

Yep men det er afprøvede gode opskrifter jeg søger, som du kan se nedenfor

> Eftersom du har et lille barn, går jeg ikke ud fra, at du vil bruge masser
> af tid i køkkenet, men hellere nyde barnet og have tid til at motionere?

Ja det er helt sikkert.

> [...]
> De kan købes i Kvickly og Brugsen.
>
> Og ellers kan de samme ingredienser - minus soup mix - forvandles til

Det må prøves. Tak.

LN

Fra : Jan Mejer

Dato : 09-01-06 22:22
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-01-06 00:04

"Jan Mejer" <janmejerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> føj for den.......det er jo ikke andet end sukker og smagsstoffer

Hvad er der galt med sukker og smagsstoffer *S*

Her er indholdet i Tom Yum Soup Mix:

"Kyllingebouillon ekstrakt, sukker, modifieret stivelse, salt (19%), løg,
fiskesauce pulver, chili, citronpulver, tomat, rejekoncentrat, paprika,
hvidløg, kaffir lime glad, syre (E330), galanga rod, citrongræsekstrakt,
antiklumpningsmiddel (E551)."

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-01-06 14:28

Mus skrev den 05-01-2006 14:00:
> Ja jeg prøver igen
>
> Nu er overskuddet ved at være der.

Hvad har du gjort for at få overskuddet? Hvad skal der til for at du
beholder overskuddet?

> Masser af tips og gode ideer modtages gerne. Mht motion tror jeg meste det
> bliver til mange lange gåture med barnevognen.

Start med at gøre dig klar over hvad det egentlig er du vil opnå

Dernæst kan du overveje hvordan du vil opnå det du gerne vil opnå.
Herunder: Hvad vil du lave om på vs Hvad vil du ikke lave om på; Hvilke
"barrierer" er der i din dagligdag som forhindrer dig i at opnå hvad du
gerne vil opnå.

Det sidste i "opstarten" som du bør skænke en tanke er: Hvorfor du gerne
vil opnå det du gerne vil opnå det. Fx forventer du, at alle livets
problemer løses via vægttabet (så kan jeg allerede nu røbe overfor dig:
Det gør det ikke).

> Gerne opskrifter med mange grønstsager - og opskrifter der er så
> kcaloriefattige at man kan spise lidt mere

http://opskrifter.heede.dk
Sitet følger DeDanskeVægtkonsulenters-kostprogram. Bemærk, at der kun
er enkelt opskrifter. Ikke selve kostprogrammet.

> Ellers ikke noget specifikt. Måske jeres yndlingsopkrifter uden alt for
> meget fløde og tomme kcalorier kunne være dejligt.
>
> Det drejer sig om 10-20 kg. Må se hvornår jeg er tilfreds.

Brug dig BMI som udgangspunkt.

mvh

Carsten

Fra : Mus

Dato : 05-01-06 15:59

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Hvad har du gjort for at få overskuddet? Hvad skal der til for at du
> beholder overskuddet?

Jeg har egentlig ikke gjort så meget. Omstændighederne har ændret sig. En
lang historie

Hvad der skal til? Ikke alt for meget modgang - før jeg er kørt ind i en god
vane.
Og det er der ingen garanti for.

Og så er jeg deværre et madøre. Elsker god mad og at eksperimentere i et
køkken, invitere gæster etc
Det må være ligesom rygeafvænning

> Start med at gøre dig klar over hvad det egentlig er du vil opnå

Det mener jeg at jeg har gjort.

> [...]
> Herunder: Hvad vil du lave om på vs Hvad vil du ikke lave om på; Hvilke
> "barrierer" er der i din dagligdag som forhindrer dig i at opnå hvad du

Også her har jeg gjort mig mine tanker.

> [...]
> vil opnå det du gerne vil opnå det. Fx forventer du, at alle livets
> problemer løses via vægttabet (så kan jeg allerede nu røbe overfor dig:

Nej he he - det var en gang.Det er vist noget der hører ungdommen til er
det ikke

> http://opskrifter.heede.dk
> Sitet følger DeDanskeVægtkonsulenters-kostprogram. Bemærk, at der kun
> er enkelt opskrifter. Ikke selve kostprogrammet.

Kender godt heede og der er rigigt mange gode opskrifter. Kender også
vægtkonsulenternes kostprogram. Men vil ikke følge programmet - kun skele
til det.

> Brug dig BMI som udgangspunkt.

Både og. Kun som rettesnor. Det står ikke alene.

LN

Fra : Mus

Dato : 05-01-06 16:15

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Hvad har du gjort for at få overskuddet? Hvad skal der til for at du
> beholder overskuddet?

Se nu fik du mig selv til granske lidt mere
Jeg ved helt sikkert at denne gang har det været manglende overskud.

Men siden jeg var ca 20 år har der hos mig været jo-jo effekt. Ikke
slankekure og op og ned konstant men langvarrige hop, hvis man kan sige
sådan. Har før holdt vægten i 1-2 år af flere omgange. Det er som om at
lysten til alt det fede tager overhånd og ikke i små mængder - dvs
overspisning. Men det er ikke fast og ikke hver dag i de perioder men som
regel når jeg er stresset eller presset.

Så jeg må prøve at undgå stress eller pres.

LN

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-01-06 11:00

Mus skrev den 05-01-2006 16:15:

> [...]
> regel når jeg er stresset eller presset.
>
> Så jeg må prøve at undgå stress eller pres.

Tror du selv, at du kan undgå stress og pres resten af dit liv?

I hele taget hvad kalder du stress og pres?

mvh

Carsten

Fra : Mus

Dato : 06-01-06 17:18

> Tror du selv, at du kan undgå stress og pres resten af dit liv?

Nej selvfølgelig ikke. Men jeg kn prøve at begrænse det jeg selv har
indflydelse på. Og så ellers arbejde på at tackle stress og pres anderledes.

> I hele taget hvad kalder du stress og pres?

Det er meget forskelligt.

Det kan både være arbejdspres, men også personlige kriser og modgang.

LN

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 05-01-06 14:30

Mus wrote:

> Masser af tips og gode ideer modtages gerne. Mht motion tror jeg meste det
> bliver til mange lange gåture med barnevognen.

For et år siden vejede jeg små tyve kilo mere end jeg vejer nu. Min
vej til lavere vægt hedder: begrænse mængden af kulydrater.

I starten kørte vi Atkins-kuren helt efter bogen. F.eks. bestod
morgenmaden af bacon og æg, frokost af grøn salat med en eller anden
form for protein (kød eller fisk) og aftensmad var også en eller
anden Atkins-ret.

Nu om dage kigger vi en del på Omega-metoden udviklet af Niels Ehlers.
Se mere på:
<http://www.omegametoden.dk>

> Ellers ikke noget specifikt. Måske jeres yndlingsopkrifter uden alt for
> meget fløde og tomme kcalorier kunne være dejligt.

Her må jeg nok skuffe dig Fløde er ikke forbudt hverken med
Atkins eller Omega-metoden. Til gengæld hedder der farvel til hvidt
brød, ris og pasta.

> Det drejer sig om 10-20 kg.

Been there, done that. Det er kan lade sig gøre, osse uden at lide de
store afsavn.

Ebbe

Fra : Mus

Dato : 05-01-06 16:11

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
Mus wrote:

> [...]

Her må jeg nok skuffe dig Fløde er ikke forbudt hverken med
Atkins eller Omega-metoden. Til gengæld hedder der farvel til hvidt

-------------

Det vil ikke være noget for mig. Vil begrænse fødevarer som ris og pasta
samt hvidt brød. Men ikke noget farvel hertil.
Føde vil jeg dog også tillade mig ved særlige lejligheder men ikke til
hverdag.

Må beklage, men Atkins er ikke lige mig. Ikke at jeg gerne vil prøve nogle
opskrifter, men jeg vil også se på kcalorie indhold.

Jeg vil også både have frugt og grøntsager
----------------------------------

> Det drejer sig om 10-20 kg.

Been there, done that. Det er kan lade sig gøre, osse uden at lide de
store afsavn.

--------------

Også her og har endda holdt vægten i helt op til 2 år. Og flere gange i
omkrin 1 års tid.

Men desværre falder jeg tilbage efter at jeg egentlig troede mine spisevaner
var ændret.

LN

Fra : Iben

Dato : 05-01-06 16:04

> [...]

> Ellers ikke noget specifikt. Måske jeres yndlingsopkrifter uden alt for
> meget fløde og tomme kcalorier kunne være dejligt.

Hej Mus,

Jeg vil gerne sende dig nogle af mine yndlingsopskrifter med masser af grønt
hvis du er interesseret, hvilken e-mail adr. skal jeg bruge?

--
c",) Iben

Red liv! 4 gange om året http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det...

Fra : Mus

Dato : 05-01-06 16:49

"Iben" <fisnuaf@lortespam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
grønt
> hvis du er interesseret, hvilken e-mail adr. skal jeg bruge?

Ja da. Helt sikkert. Tak. Du kan benytte spoiSLET@sol.dk
fjern SLET i e-mailadressen

LN

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-01-06 19:33

> Masser af tips og gode ideer modtages gerne. Mht motion tror jeg meste det
> bliver til mange lange gåture med barnevognen.

Du skal bare motionere. Masser af gåture, gå op ad trapper, gå gå gå. Så
giver det helt sig selv med spisevanerne - det er i hvert fald min erfaring.
Det er som om det er svært at være sulten for sjov = spise en pose lakrids,
når man er rigtig sulten. Så ryger der rugbrød eller andet lidt tungere ned,
som mætter meget bedre for de samme kalorier.

Prøv at komme op på et dagligt forbrug på 3500-4000 kcal.

Mvh Maria

Fra : Mus

Dato : 05-01-06 22:12

> [...]
ned,
> som mætter meget bedre for de samme kalorier.
>
> Prøv at komme op på et dagligt forbrug på 3500-4000 kcal.

er også forsøgt. I 12 mdr dyrkede jeg motion 9-10 timer om ugen.
Løb/cykling/aerobic mm. Levede "sundt" men talte ikke kcalorier. 1 kg røg
der. Ja vist fik jeg flere muskler og tøjet sad en smule løsere. Men ikke
noget stort. Så ændrede jeg kostvanerne radikalt. Og så skete der ellers
noget. Så her var det altså ikke nok "bare" at motionere. Skal også tænke
meget over hvad der ryger indenbords. Da jeg var yngre (20-26 år) cyklede
jeg omkring 40 km om dagen året rundt, samt dyrkede aerobic. Og ja noget
udslag havde det ikke på vægten - kun på konditionen. Men jeg tog da trods
alt ikke yderligere på. Men vil jo også gerne have vægten ned. Der hvor jeg
har haft super gavnlig effekt mht motion er velværet (bagefter) samt at
vedligeholde min vægt når førs kiloerne er nede.

Faktum er også at jeg ikke vil prioritere 9-10 timers motion i dag. Så for
mig skulle der være en anden mulighed end dette.

LN

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-01-06 23:12

> [...]
> der. Ja vist fik jeg flere muskler og tøjet sad en smule løsere. Men ikke

Laaaangsom motion. Ikke noget, der kun kræver sukker. Det taber man sig kun
af hvis det foregår i meget store mængder.

Mvh Maria

Fra : Mus

Dato : 06-01-06 08:02

> Laaaangsom motion. Ikke noget, der kun kræver sukker. Det taber man sig
kun
> af hvis det foregår i meget store mængder.
>
> Mvh Maria

Det var skam også langsom motion det meste af det på nær aerobic. Hurtig
motion gør mig nemlig vildt sulten.

LN

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-01-06 16:42

> Det var skam også langsom motion det meste af det på nær aerobic. Hurtig
> motion gør mig nemlig vildt sulten.

Jeg læste nu "løb" og "cykling", og cykling _kan_ godt være langsom, men løb
er altså ikke langsom motion, selv om nogle unægtelig ser sådan ud.

Mvh Maria

Fra : Mus

Dato : 06-01-06 17:50

> Jeg læste nu "løb" og "cykling", og cykling _kan_ godt være langsom, men
løb
> er altså ikke langsom motion, selv om nogle unægtelig ser sådan ud.
>
> Mvh Maria

Som jeg fik at vide dengang - det er nogle år siden nu - så havde det noget
at gøre med hvor høj ens puls kommer op. fik at vide det skulle være muligt
at føre en samtale samtidig med. For mig var det faktisk hårdere at cykle
end at løbe - der havde jeg godt nok sværdere ved det der med en samtale.
Det samme kan jeg såmænd have ved at gå op af trapper .

LN

Fra : Marianne

Dato : 06-01-06 17:01

> Prøv at komme op på et dagligt forbrug på 3500-4000 kcal.
>
> Mvh Maria

Dvs 1500 - 2000 kcal oven i det normale? Det er da noget - hvordan gør du
det? Tips ønskes!

mvh
marianne

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-01-06 10:18

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs 1500 - 2000 kcal oven i det normale? Det er da noget - hvordan gør du
> det? Tips ønskes!

Bevægelse! Motion!

Bevægelse opfatter jeg i denne forbindelse som lig med at røre sig når og
hvor det er muligt. Eksempelvis lade være med at lade sig transportere af
rullende trapper, rullende fortov, elevatorer, biler, busser - men selv
bevæge sig. Og bevæge sig langt mere end de fleste gider.

Tommelfingerreglen er, at man forbrænder ca. en kilokalorie pr. kg pr. km,
man går.
Vejer du 70 kg, vil du forbrænde ca. 70 kcal pr. km du går. Du skal således
forvente at skulle gå 10 km for at forbrænde 700 kcal.

Motion handler om at trække i dertil egnet tøj/fodtøj og komme ud med det
primære formål at bevæge sig.

Og gider man ikke det sidste (motionen), er der masser af andre muligheder
for at bevæge sig i løbet af dagen. Uden at skulle i specielt tøj eller ud
på specielle ruter/steder.

Mvh. Lisbeth

Fra : Marianne

Dato : 18-01-06 20:09

> [...]
> rullende trapper, rullende fortov, elevatorer, biler, busser - men selv
> bevæge sig. Og bevæge sig langt mere end de fleste gider.

Ja, selvfølgelig. Men det er immervæk en gåtur - extra - på 25 km om dagen.
Det tror jeg ikke, der er mange, som har tid til i hverdagen. Eller en
løbetur på 2 timer.

Man kan s'gu' ikke forbrænde 1500 kcal extra ved blot at tage trappen i
stedet for elevatoren - det er jo småting. Mener du det virkeligt, eller er
det bare 'principielt'?

mvh
marianne

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-01-06 11:27

> [...]

> Man kan s'gu' ikke forbrænde 1500 kcal extra ved blot at tage trappen i
> stedet for elevatoren - det er jo småting. Mener du det virkeligt, eller

Der er rigtig mange småting, der kan gøre en stor forskel! Og ja.... jeg
tror på, at man kan forbrænde rigtig mange kalorier ekstra ved at være
opmærksom på at bevæge sig i stedet for at være stillesiddende og
stillestående.

Der er eksempelvis stor forskel på at ligge i sofaen eller sidde i
lænestolen foran tv to-tre-fire timer hver aften - eller bruge den samme tid
på at bevæge sig i løbet af dagen.

Prøv at lån et pulsur, hvis du ikke har et eller ikke har råd til at købe
et. Og test så, hvor mange ekstra kalorier du kan presse dig selv op på at
forbruge ved at bevæge dig mere og anderledes. Og leg med at få tallet op.

Mvh. Lisbeth

Fra : Marianne

Dato : 19-01-06 23:43

> [...]
> forbruge ved at bevæge dig mere og anderledes. Og leg med at få tallet op.

Det vil jeg prøve. Hvordan 'regner' pulsuret fra puls til kcal?

mvh
marianne

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-01-06 10:03

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg prøve. Hvordan 'regner' pulsuret fra puls til kcal?

Hvordan den præcise formel for beregningen er ved jeg ikke.

Ved kun, at uret (mit i hvert fald, som er fra Polar) laver beregningen på
grundlag af indtastede oplysninger om køn, alder og vægt og supplerer med
målingen af pulsen. Det er ikke en præcis opgørelse! Men den er interessant
nok endda.

Du skal i øvrigt huske, at når du motionerer, så påvirker det ikke kun dit
kalorieforbrug MENS du motionerer. Jo hårdere du har motioneret, desto
større eftervirkning er der. Så det øgede kalorieforbrug varer ved i flere
timer efter du stoppede motionen.

Mvh. Lisbeth