Opsætning af hegn for dummies/dummy
Fra : Bjarne K.

Dato : 14-01-06 16:07

Da vi købte vores hus, fulgte der et gammelt elhegn med. Jeg har dog for et
stykke tid siden pillet hele L..... ned, og købt ny tråd og pæle. Jeg ved
det har virket, for vuffe fik stød lige da vi var flyttet ind, men nu virker
det bare ikke.

Jeg har købt en hegnstester og den giver intet udslag, så nu komme mine
spørgsmål. Jeg troede at det bare var at sætte hver sin ende af tråden i
støderen, men efter lidt gransken på internettet fandt jeg bl.a. dette
http://www.hegn.dk/pdf/side42-63.pdf på side 54 (OBS fylder en del)

Hvoraf det fremgår at støderen skal jordes, men tegningen er da vist ikke
helt fyldesgørende.

Hvordan skal sådan et hegn konfigureres. ????

Det er en gammel Elefant støder, og den giver godt nok lyd fra sig..

Min hegnstester er en sort kasse med nogle lamper der kan indikere optil
10000 v, den skal hænges på hegnet og så er der en lille koberstav der skal
i jorden. Den kan åbnes med en meget lille skruetrækker som jeg ikke har, så
jeg kan ikke checke om den mangler et batteri (men det det gør den vel ikke)

I nedenstående link skrives der side 80-81 noget mere, men igen står der
intet om hvordan eller hvor sådan et jordspyd monteres.

http://www.hegn.dk/pdf/side70-84.pdf (Obs fylder en del)

Bjarne K.

Fra : john

Dato : 14-01-06 17:32

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
> stykke tid siden pillet hele L..... ned, og købt ny tråd og pæle. Jeg ved
> det har virket, for vuffe fik stød lige da vi var flyttet ind, men nu

Hej Bjarne

Jeg har ikke downloaded det du har linket til men af egen erfaring vil jeg
sige:

Jordspyd: 2 meter ½" galvaniseret vandrør slået i jorden indtil der kun er
10 cm ovenfor, derpå sådan en "spændefætter" med terminal, som den lokal el
pusher bruger til jordledning til en vaskemaskine. Det bør være nok.

Så tror jeg at jeg ville se om der overhovedet komme strøm fra det gamle
anlæg , med testeteren direkte mellem jord og udgang. Er der stød, så skal
der være "udslag", hvis ikke så er støderen død.

Forsøg det.

hilsen John

Fra : Bjarne K.

Dato : 14-01-06 17:51

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anlæg , med testeteren direkte mellem jord og udgang. Er der stød, så skal
> der være "udslag", hvis ikke så er støderen død.

Jeg har vandrør også kober tror jeg, men hvor skal det tilsluttes og hvad
med tråden hvordan skal det tilsluttes.

Sådan som jeg ser det for mig efter at have læst lidt mere på omtalte sider,
laver man et hegn med en tråd der går hele vejen rundt, derefter fører man
en ledning fra støderen over til hegnet, og fra den anden udgang på støderen
trækker man en "ledning" over til jordspydet. Er det rigtigt forstået.
Og findes der på støderen en decideret udgang til jord, eller er det hip som
hap hvilken en af udgangene man bruger. Jeg har ikke checket støderen, om
der er nogle symboler (det er lidt mørkt nu)

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : john

Dato : 15-01-06 17:54

Hej Bjarne

Du skal ikke koble støderen til dine vandrør. Du skal købe to meter
galvaniserer ½" rør, som du med en stor fed hammer banker direkte ned i
jorden så tæt ved støderen som praktisk muligt. Så køber du sådan en
"terminal" som jeg skrev om tidligere. Den lokale "elstumpehandler" har den.
Den spændes direkte om røret der nu stikker ca. 10 cm op af jorden. Derfra
forbinder du et kabel fra røret og op til den terminal på støderen, hvor der
er markeret jordforbindelse - normalt med det internationale piktogram for
"jordforbindelse" tre vandrette streger under hinandan, med den længste
øverst.

Resten af det, med den ubrudte tråd ophængt på isolatorer rundt om
indhegningen er OK.

Sørt for, at tråden ikke berører pælene, bevoksning eller lignende, da det
vil kortslutte systemet, og aflede energien til jorden.

Med det setup så skal det bare virke - forudsat støderen virker, men prøv
det ved at forbinde din tester mellem "jord terminalen", og
"hegnsterminalen".

Go' fornøjelse.

hilsen John

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-01-06 00:31

> [...]
>
> Med det setup så skal det bare virke - forudsat støderen virker, men prøv
> det ved at forbinde din tester mellem "jord terminalen", og

Nej, jeg er godt klar over, at det et ikke skal koblet til mine vandrør, men
jeg har lige pillet alle vandrør ned i hele huset, deriblandt også nogle
koberrør som må kunne bruges til at banke i jorden. De er vel bedre en
jernrør !

Resten finder jeg ud af

Tak for hjælpen

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-01-06 13:01

Bjarne K. wrote:
> [...]
> jeg har lige pillet alle vandrør ned i hele huset, deriblandt også nogle
> koberrør som må kunne bruges til at banke i jorden. De er vel bedre en

De er for bløde, du får kun banket dem 10 cm ned.
Det er overfladen som er væsentligt, så jo mere overflade jo bedre.
Et X er helt sikkert bedre, men sværere at få fat i.

--

Christian

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-01-06 13:54

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

> De er for bløde, du får kun banket dem 10 cm ned.
> Det er overfladen som er væsentligt, så jo mere overflade jo bedre.
> Et X er helt sikkert bedre, men sværere at få fat i.

Den skulle lige have en ekstra tur igennem min overanstrengte hjerne, inden
den fes ind på lystavlen.
Det er X'et jeg tænker på, og hvilket perspektiv det skal ses fra. tsk.tsk
tsk

Men alternativt brude man kunne få nogle andre profiler, vil lige undersøge
markedet.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-01-06 13:44

Christian B. Andresen wrote:

> De er for bløde, du får kun banket dem 10 cm ned.
> Det er overfladen som er væsentligt, så jo mere overflade jo bedre.
> Et X er helt sikkert bedre, men sværere at få fat i.

Tilføjelse:

Jordforbindelsen er meget vigtig, prøv at se om det hjælper hvis du
hælder
en spand vand ned ved jordspyddet.

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-01-06 14:15

Bjarne K. wrote:
> [...]
> tsk
>

> Men alternativt brude man kunne få nogle andre profiler, vil lige undersøge

Der findes nogle som har en S profil, de skulle være stabile at banke
i.

--

Christian