Hestes nattesyn
Fra : NielSV650

Dato : 14-01-06 11:16

Hej "fellow riders"

Hvor godt ser heste i mørke??
Selvom hesten jeg rider på også render og småsnubler i dagslys, har jeg den
lidt mistænkt for at gøre det endnu mere når det er mørkt =
Den går meget forsigtigt, så det kunne jo være, at den godt selv er klar
over, at nattesynet ikke er det bedste i verden.

Niels
Fredagsrytter

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 14-01-06 13:15

"NielSV650" <s991793@Skrid.makkeR.student.dtu.dk> wrote:

> [...]
>Den går meget forsigtigt, så det kunne jo være, at den godt selv er klar
>over, at nattesynet ikke er det bedste i verden.

Jeg har hørt at hesten skulle se lige så godt i mørke som en kat, men
også at den ikke ser særlig godt. Mine egne erfaringer er at den i
hvert fald ser bedre (ud) en mig, og DET er ikke så ringe endda

Har ved flere lejligheder redet gennem en bulderbørk skov hvor jeg
selv ikke kunne se bare et eneste træ, men hesten bare buldrer derudaf
i en vanvittig galop. Hesten spørger "er det her?" og jeg svarer "det
tror jeg nok!", hvorefter hesten brat drejer rundt om hjørnet og
fortsætter op ad den rigtige sti. Så helt blind kan den da ikk' være.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : john

Dato : 15-01-06 17:57

Hej

Nu holde rjeg mig fra gallop i mørke ), men jeg har samme oplevelse, af
at hesten ser væsentlig mere i mørke end jeg gør. En tur gennem en nat mørk
skov kan gøres uden at jeg ser noget som helst, men jeg kan mærke, at hesten
uden problemer går ud og ind mellem træer, og op og ned, og finder hjem uden
problemer, og uden at jeg har kunnet se noget som helst.

hilsen John

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-01-06 18:55

Ole Braad-Sørensen wrote:

> [...]
> tror jeg nok!", hvorefter hesten brat drejer rundt om hjørnet og
> fortsætter op ad den rigtige sti. Så helt blind kan den da ikk' være.

For mig foregår det helt anderledes, hesten drejer bare, og jeg
spørger "hov, var der en vej/å/træ/... der?"

JonB