Opbevaring af hø og halm
Fra : Bjarne K.

Dato : 12-01-06 12:45

Har forgæves ledt efter retningslinier for opbevaring af hø og halm. Hvor
fugtigt må der være der hvor man opbevarer ballerne ?

Problemet er at jeg har købt en bigballe til mine får, og jeg er bange for
at der er for fugtigt i min lade, og at der skal gå svampe i halmet inden de
får de spist.
Har dog også en teori om at der måske er tørt nok, men at der ved temperatur
skift danner sig kondens på kolde flader og bl.a. også på det beton gulv
hvor jeg vil opbevare halmen.

Har også et maskinhus hvor det kan ligge. Det virker mere tørt, men de
forige ejere af huset har svinet med olie mm. så der lugter af gammel
spildolie selvom der ser rent ud. Så jeg er lidt bange for at lugten skal gå
i halmen (vor byghalm).

Lige et tillægs spørgsmål. Jeg køber fodder hjem i sække og jeg kunne tænke
nogle hestejere gjorde det samme. Men hvor opbevarer i disse sække? Jeg er
bange for at der skal gå mus eller det der er værer i, hvis de bare ligger
på et bord i stalden, så rent faktisk kører jeg p.t. rundt med 250kg fodder
i bilen.

Undskyld disse nybegynder spørgsmål, men det er vigtigt for mig at disse
fødevarer opvares rigtigt.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Birgitte

Dato : 12-01-06 13:55

Hej Bjarne K.

Vi har selv vores halm og hø stående på betongulv (det er dog spaltegulv) -
uden at vi har problemer. Kondens vil vel kun danne sig, hvis der ikke er
udluftning nok - og det er der vel i jeres lade.

Vores foder købt i sække, opbevarer vi i rengjorte fisketønder (blå tønder
med låg) - de bevarer fugtigheden og der kan ikke gå mus og rotter i
foderet.

Håber det besvarer lidt af dine spørgsmål.

/Lemming

"Bjarne K." <nej@niet.of> skrev i en meddelelse
> [...]
temperatur
> skift danner sig kondens på kolde flader og bl.a. også på det beton gulv
<SNIP>

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-01-06 14:07

"Birgitte" <b.lemming@besked.com> wrote in message
> [...]
> uden at vi har problemer. Kondens vil vel kun danne sig, hvis der ikke er
> udluftning nok - og det er der vel i jeres lade.

Jo, der er udluftning nok, men alligevel blev de flettede sæder på nogle
stole vi havde til at stå i laden grønne af mug sidste vinter.
Måske det kan være "smittet" med svampespore fra noget gammelt hø der
ligger oppe på høloftet i det tilstødende lokale, men det halm jeg allerede
har placeret der virker lidt fugtigt i disse dage, hvor der er tøvejr.

> Vores foder købt i sække, opbevarer vi i rengjorte fisketønder (blå tønder
> med låg) - de bevarer fugtigheden og der kan ikke gå mus og rotter i
> foderet.
> /Lemming

Bruger jeg også selv, men da jeg bruger en sæk eller to om ugen, køber jeg
normalt et par hundrede kilo (10-15) sække, så måske var der nogle tips til
opbevaring af sækkene. Har tænkt på at bruge en gammel kummefryser.
Kunne dog godt bruge nogle flere tønder, så et tip til hvor disse kan købes
billigt modtages også gerne. Så dem igår i Metro til (tror jeg) 150,- for en
60 liters.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 20:44

> [...]
> Kunne dog godt bruge nogle flere tønder, så et tip til hvor disse kan
> købes billigt modtages også gerne. Så dem igår i Metro til (tror jeg)

Vi bruger de grønne regnvandstønder. (Uden at montere studsen

Jeg kan ikke huske hvad de kostede, men du kan købe dem i alm.
byggemarkeder.

Lisbeth

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-01-06 11:16

"Lisbeth" <Lisbeth.Hemmelig> wrote in message

> Vi bruger de grønne regnvandstønder. (Uden at montere studsen
>
> Jeg kan ikke huske hvad de kostede, men du kan købe dem i alm.
> byggemarkeder.
>
> Lisbeth
Smart. Der kan da være noget i, og de koster ikke så meget (så vidt jeg
husker). Det eneste problem er at jeg ikke har spist bananer nok til at nå
ned i bunden for at tage det sidste, men man ken vel vippe lidt med dem.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-01-06 14:58

Bjarne K. wrote:
> [...]
> skift danner sig kondens på kolde flader og bl.a. også på det beton gulv

Læg den på paller.
Og en pressening over.

> [...]
> spildolie selvom der ser rent ud. Så jeg er lidt bange for at lugten skal gå

Vi har vores halm på loftet over stalden og høet i maskinhuset på
paller med pressening over.

> [...]
> på et bord i stalden, så rent faktisk kører jeg p.t. rundt med 250kg fodder

En gammel kummefryser er perfekt.
Ellers de super blå fodertønder.
Vi har det uvalsede havre i blå tønder, det valsede i fodervognen med
en plade over.
Tilskudspillerne i blå fodertønder
Kornet til hønsene i en kummefryser.

> Undskyld disse nybegynder spørgsmål, men det er vigtigt for mig at disse
> fødevarer opvares rigtigt.

Helt enig.

--

Christian

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-01-06 15:21

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

> Læg den på paller.
> Og en pressening over.
> Vi har vores halm på loftet over stalden og høet i maskinhuset på
> paller med pressening over.

Det vil jeg gøre. Har allerede paller og presseninger.

> En gammel kummefryser er perfekt.
> Ellers de super blå fodertønder.
> Vi har det uvalsede havre i blå tønder, det valsede i fodervognen med
> [...]

Gammel kæmpe Kummefryser forefindes også. Den står dog stadig indendørs og
bare venter på et en af mine kammerater kommer forbi og hjælper med at slæbe
den ud (eller over i stalden)

Jeg går ud fra at i opbevarer kornet i poser i fryseren eller hur ?

Jeg kom lige i tanke om at jeg faktisk også har et gammelt rustfrit stålkar
der har været brugt til mælk. Der burde være plads til at jeg mokker en 10
sække deri. Havde egentlig tænkt mig at brugge øl i den en dag.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-01-06 17:33

Christian B. Andresen wrote:

> Læg den på paller.
> Og en pressening over.

Presseningen gør da netop at fugt og kondens bliver nede under, men
det med paller er nok en god ting.

Mine forældre lægger deres wrap baller på 2 paller. Deres halm, hvede
og byg ligger mig bekendt bare på gulvet, og der ligger de vel nogle
uger indtil det er brugt op og de bestiller nye hos en landmand. Jeg
vil gætte på at den landmand også bare har dem liggende på beton gulv.

JonB

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-01-06 20:16

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> uger indtil det er brugt op og de bestiller nye hos en landmand. Jeg
> vil gætte på at den landmand også bare har dem liggende på beton gulv.

Jeg har købt en bigballe på 5-600 kg, så jeg regner med at der går nogle
måneder eller mere inden mine 8 får har brugt halmen. Måske jeg skulle gå
over til Morten Koch baller eller mini big istedet, men så må jeg ud og
finde en ny leverandør.
(elller købe nogle flere får)

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Anet

Dato : 20-01-06 16:22

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
> måneder eller mere inden mine 8 får har brugt halmen. Måske jeg skulle gå
> over til Morten Koch baller eller mini big istedet, men så må jeg ud og

(klip)
Jeg har 3 heste og har også købt f.eks wrapballer i bigballestørrelse, men
må sande at jeg hellere vil købe i mindre baller selv om det er lidt dyrere.
Det er meget nemmere at håndtere og der går ikke så let mikroorganismer i
det.

--
Hilsen
Annette

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-01-06 13:04

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dyrere.
> Det er meget nemmere at håndtere og der går ikke så let mikroorganismer i

Jeg har hørt om at det wrap hø kun kan holde omkring en uge efter åbning.
Ved ikke om det er rigtigt ?

Men jeg har købt nogle 50kg baller og de holder lige omkring en uges tid til
mine 8 får, men de koster 75 kr stykket

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Anet

Dato : 21-01-06 17:08

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt om at det wrap hø kun kan holde omkring en uge efter åbning.
> Ved ikke om det er rigtigt ?

(klip)

Nåh, det var nu bare for at fortælle at jeg foretrak mindre håndterebare
elementer.

Men holdbarhed på wrap efter åbning afhænger f.eks af hvor koldt/varmt det
er. Om vinteren kan wrap holde 3 uger her hos mig.

--
Hilsen
Annette

Fra : taina

Dato : 22-01-06 13:27

> [...]

> Men holdbarhed på wrap efter åbning afhænger f.eks af hvor koldt/varmt det
> er. Om vinteren kan wrap holde 3 uger her hos mig.

Hej Anette

Hvor står er tørstofprocenten i din wrap? Jeg har nemlig haft noget hjemme,
som holdt i fire dage og det endda i frostvejr. Spekulerer lidt på, om det
har at gøre med tørstoffet...

mvh. tina

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-01-06 14:19

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjemme,
> som holdt i fire dage og det endda i frostvejr. Spekulerer lidt på, om det

Hvordan kan forøvrigt se at det ikke er ok længere ?

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Anet

Dato : 22-01-06 18:42

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> "taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan forøvrigt se at det ikke er ok længere ?

(klip)
Det bliver muggent, støver pga. svampesporerne der formerer sig, detfår en
muggen/sådan lidt ulden lugt.

--
Hilsen
Annette>

Fra : Liz B.

Dato : 22-01-06 20:55

> [...]
> "taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan forøvrigt se at det ikke er ok længere ?

Hej alle wrap brugere,

Noget af det vigtigst for wrap til heste er, at wrappen er wrappet med
mindste 10 lag plastik, istedet for det normalt 7-8 lag. Derved holder det
meget længere inden det tages i brug fordi det er tæt! Og dermed øges
holdbarheden efter at det er åbnet. Jeg har brugt både meget våd wrap og
meget tørt wrap (ligesom hø), og begge dele har holdt fra en uge/10 dage
(vådt), til op til 3 uger (tørt), men ved det vådt wrap har ude temperatur
haft stor betydning. Jo varmere det er, jo kortere tid holder det.
Lugten afgører om wrappen er "ædebar".

Hilsen fra Liz som har wrappet de sidste 6 år og vil aldrig brug andet til
sine heste.

Fra : Anet

Dato : 22-01-06 18:46

> [...]
hjemme,
> som holdt i fire dage og det endda i frostvejr. Spekulerer lidt på, om det

Det har det helt sikkert. Det første år jeg brugte wrap var det rimeligt
fugtigt med en kort holdbarhed. Det jeg fik nr. 2 år var meget tørt men også
meget lækkert og havde en lang holdbarhed.Det jeg har i år er en mellemting
og i meget mindre baller end de andre år. Det gør så også at mine 3 heste
hurtigt får spist en wrapballe.

Men jeg har ikke fået målt tørstofindholdet nogle af årene, så det er kun
egne observationer jeg her gør rede for.

--
Hilsen
Annette

Fra : taina

Dato : 22-01-06 23:56

> [...]
>
> Men jeg har ikke fået målt tørstofindholdet nogle af årene, så det er kun
> egne observationer jeg her gør rede for.

Så er jeg da helt mystificeret! Mit var på 82,4 procent tørstof - det vil
sige temmelig meget tørt. Fire dage i frostvejr holdt det - jeg undres...

mvh. tina

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-01-06 15:24

Bjarne K. wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

> Det vil jeg gøre. Har allerede paller og presseninger.

Man kan næsten ikke have formange presseninger på landet

> [...]
> den ud (eller over i stalden)
>
> Jeg går ud fra at i opbevarer kornet i poser i fryseren eller hur ?

Nej, men det er til hønsene. Hvis vi får brug for at bruge den anden
gamle fryser til hestefoder tror jeg også bare at vi hælder det deri.

> Jeg kom lige i tanke om at jeg faktisk også har et gammelt rustfrit stålkar
> der har været brugt til mælk. Der burde være plads til at jeg mokker en 10
> sække deri. Havde egentlig tænkt mig at brugge øl i den en dag.

Så er det nogle små sække, er det ikke alm. kornsække ?

--

Christian

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-01-06 15:34

> Nej, men det er til hønsene. Hvis vi får brug for at bruge den anden
> gamle fryser til hestefoder tror jeg også bare at vi hælder det deri.

Jeg tænte bare på at man altid får at vide at man ikke må lukke en slukket
fryser, fordi det kommer til at lugte.
Men i har måske strøm på

> Så er det nogle små sække, er det ikke alm. kornsække ?
> --
> Christian

25 kg på sæk, men det kan da godt være at det er mig der overvurdere
hvormeget sådan et mælke kar kan indeholde. Vil prøve lidt senere.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-01-06 15:48

Bjarne K. wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
>
> Jeg tænte bare på at man altid får at vide at man ikke må lukke en slukket
> fryser, fordi det kommer til at lugte.

Det er selvfølgelig rigtigt, men nu bliver den jo åbnet her eller
hver anden dag.

> Men i har måske strøm på

Nej

> 25 kg på sæk, men det kan da godt være at det er mig der overvurdere
> hvormeget sådan et mælke kar kan indeholde. Vil prøve lidt senere.

Rigtige kornsække er på 50 kg. Der kan være ca. 40 kg hvede i de
små blå tønder, og ca. 30 kg havre.

--

Christian

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-01-06 17:05

> Rigtige kornsække er på 50 kg. Der kan være ca. 40 kg hvede i de
> små blå tønder, og ca. 30 kg havre.
> --

> Christian

Køber havre, byg og fåre fuldfoder hs ÅrhusEgnens Andel og har aldrig set
50kg sække, men måske jeg lige skulle spørge. Det kunne jo være at det var
lidt billigere. Mener jeg giver lige omkring 56 kr for en sæk korn.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Anet

Dato : 20-01-06 16:16

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

(klip)
Før hen var kornsække korrekt på 50 kg, men der er lavet nogle nye regler
for hvor meget lagerarbejdere må bære og dermed kom indholdet ned i sækkene.

--
Hilsen
Annette

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-01-06 13:06

> [...]
> Før hen var kornsække korrekt på 50 kg, men der er lavet nogle nye regler
> for hvor meget lagerarbejdere må bære og dermed kom indholdet ned i

Ja av min ryg. Men Christian kan åbenbart stadig købe 50kg poser et eller
andet sted.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-01-06 08:52

Jon Bendtsen wrote:

> Presseningen gør da netop at fugt og kondens bliver nede under, men
> det med paller er nok en god ting.

Det er måske rigtigt nok, de ekstra halm vi har ligger bare i
maskinhuset uden noget over, og selv om taget er lidt utæt og der
drypper lidt ind er det stadig fint.
Dert vigtigste er nok at det får lov at tørre igen, så jeg tror
faktisk at jeg tager presseningen af høet i dag.

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-01-06 11:26

Bjarne K. wrote:
> [...]
> ned i bunden for at tage det sidste, men man ken vel vippe lidt med dem.

Et par store problemer med andre tønder er dog at de ikke kan lukkes
ordentligt så de kan ligge ned, og de er svære at løfte.
Når jeg henter korn til hønsene har jeg to tønder liggende ned bag i
bilen og så skal de være ordentligt lukkede med spændebånd

--

Christian

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-01-06 12:35

> [...]
> Når jeg henter korn til hønsene har jeg to tønder liggende ned bag i
> bilen og så skal de være ordentligt lukkede med spændebånd

Må man spørge hvor du normalt køber korn i 50 kg sække, samt pris ?
og
Hvor du køber korn i løsvægt og til hvad pris. ?

Med mindre altså at det er ved en lokal bondemand, (mener at kunne huske at
du bor i nærheden af Randers)

De 60l tønder jeg så i Metro var forøvrigt med "spændebånde"..

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-01-06 14:35

Bjarne K. wrote:
> "Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >

> Ja av min ryg. Men Christian kan åbenbart stadig købe 50kg poser et eller
> andet sted.

Både og
Jeg har nogle gamle kornsække liggende og når jeg henter korn til
enten høns eller hestene så er det nogle gange dem jeg bruger. Men
jeg fylder dem ikke op.
Nu bruger jeg efterhånden de blå tønder altid.
Der kan være ca. 30 kg havre eller 40 kg hvede.

--

Christian

Fra : Anet

Dato : 24-01-06 21:00

Bjarne K. wrote:
> [...]
jeg fylder dem ikke op.
Nu bruger jeg efterhånden de blå tønder altid.
Der kan være ca. 30 kg havre eller 40 kg hvede.

Alt mit foder ligger også i blå tønder med låg på ikke at få dyr med lange
haler og store tænder i min stald *s*

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-01-06 12:28

Anet wrote:
> [...]
>
> (klip)
> Alt mit foder ligger også i blå tønder med låg på ikke at få dyr med lange

Det har altid været opbevaret i faste beholdere enten fodeervogn med
låg eller tønder.
Kornet til hønsene er i en gammel kummefryser.
De små dyr med lange haler (mus) er stort set umulige at undgå. De
store er lidt nemmere.

--

Christian

Fra : Anet

Dato : 25-01-06 18:51

Anet wrote:
> [...]

Kornet til hønsene er i en gammel kummefryser.
De små dyr med lange haler (mus) er stort set umulige at undgå. De

dem med haler kan bekæmpes effektivt med gode velfodrede missekatte.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 25-01-06 19:05

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>dem med haler kan bekæmpes effektivt med gode velfodrede missekatte.

Mine 3 velfodrede stald-missekatte gør ingen stor gavn i øjeblikket.

De ligger såmænd og gasser sig i min seng og lader hestene fange
musene selv

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Anet

Dato : 25-01-06 21:40

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Mine 3 velfodrede stald-missekatte gør ingen stor gavn i øjeblikket.
>
> De ligger såmænd og gasser sig i min seng og lader hestene fange
> [...]

(klip)
Næh, næh her har vi to ægte misser medet fangegen istedet for et sengegen
*griner*
Du Ole har du prøvet med lidt katmanship?????

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 25-01-06 21:51

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Du Ole har du prøvet med lidt katmanship?????

Ja det har jeg da. Det er jo derfor de ligger i sengen !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Anet

Dato : 26-01-06 18:39

> Ja det har jeg da. Det er jo derfor de ligger i sengen !!!
>

> Med venlig hilsen
> Ole Braad-Sørensen
> www.foldrenser.dk

"klip"
Åh, Ole du gjorde det forkert så for du skulle belønnet med blid stemme når
de fangede en mus istedet for når de hoppede op i din seng. Er der forresten
ikke noget med at du er en kattefreak?

--
Hilsen
Annette